Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus vandaag mijn 8700k gedelid, wou dan toch maar eens proberen naar 5ghz.

5 & 4,9ghz failen op prime95 (max 1.35vcore).

Nu zit ik stabiel op 4.8 1.325vcore maar ik vind toch dat ik hoge temps heb na een delid.

Zit aan 90° als ik een prime95 small fft doe. Is dat normaal?

Al bij al was dit niet echt de moeite waard, precies een slechte chip...

Gebruikt:

krytonaut (erwtje gebruikt)
conductonaut (misschien iets te veel en over de cores gemorst?)
h80i V2 (2 corsair fans eruit gegooid, zit nu een noctua F12 in met de rad op de case)

update 1: in games zoals csgo onder full load zit ik aan max 65°... Dat is dan wel weer goed maar dat had ik zonder delid ook denk ik. Wel op 1.275vcore met maar 4.6ghz

Alvast bedankt!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 01:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Small FFT is een enorme aanslag op de CPU, dat produceert onwerkelijk hoge temperaturen.
Er is ook geen enkele real life workload die dat zou veroorzaken. Lijkt me dus niet heel erg nuttig om op die manier te testen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 01:10:
Small FFT is een enorme aanslag op de CPU, dat produceert onwerkelijk hoge temperaturen.
Er is ook geen enkele real life workload die dat zou veroorzaken. Lijkt me dus niet heel erg nuttig om op die manier te testen.
Wat zou dan wel een nuttige manier zijn? Bij Prime95 krijg ik altijd hardware error...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
AIDA64? :X

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 30-06-2018 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:57:
Ik heb dus vandaag mijn 8700k gedelid, wou dan toch maar eens proberen naar 5ghz.

5 & 4,9ghz failen op prime95 (max 1.35vcore).

Nu zit ik stabiel op 4.8 1.325vcore maar ik vind toch dat ik hoge temps heb na een delid.

Zit aan 90° als ik een prime95 small fft doe. Is dat normaal?

Al bij al was dit niet echt de moeite waard, precies een slechte chip...

Gebruikt:

krytonaut (erwtje gebruikt)
conductonaut (misschien iets te veel en over de cores gemorst?)
h80i V2 (2 corsair fans eruit gegooid, zit nu een noctua F12 in met de rad op de case)

update 1: in games zoals csgo onder full load zit ik aan max 65°... Dat is dan wel weer goed maar dat had ik zonder delid ook denk ik. Wel op 1.275vcore met maar 4.6ghz

Alvast bedankt!
Heb je dezelfde tests gedraait voor de delid, anders gezegd heb je een baseline waar je tegen vergelijken kan?

Overigens in Verwijderd in "Delid tool waar kopen?" meldt je dat je chip 5Ghz kan, als je dat nu niet meer kan dan heb je iets verkeerd gedaan.
Mss even kijken of je IHS goed contact maakt met de die.

[ Voor 10% gewijzigd door SpamLame op 30-06-2018 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 15:24
Zie het nut niet zo in cab 5GHz behalve Epeen...
In games ga je het niet merken met 4,5GHz vs 5GHz.

Dus gewoon lekker de voltage omlaag gooien en 4,5GHz nemen, dan leeft die processor ook langer dan 2 jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 30-06-2018 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 07:10:
Zie het nut niet zo in cab 5GHz behalve Epeen...
In games ga je het niet merken met 4,5GHz vs 5GHz.

Dus gewoon lekker de voltage omlaag gooien en 4,5GHz nemen, dan leeft die processor ook langer dan 2 jaar.
Zit het ook te denken, alleen kan ik die extra fps (30-40 meer) wel gebruiken als ik stream.

Pc loopt wel erg soepel op 4.6 en 1.225v core. Temps max 60° in CS:GO (game)

Beetje aan het twijfelen of de delid opnieuw zou doen of niet. Misschien hecht de lijm niet goed en zit er een gap tussen ihs en die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 06:34:
[...]

Heb je dezelfde tests gedraait voor de delid, anders gezegd heb je een baseline waar je tegen vergelijken kan?

Overigens in Verwijderd in "Delid tool waar kopen?" meldt je dat je chip 5Ghz kan, als je dat nu niet meer kan dan heb je iets verkeerd gedaan.
Mss even kijken of je IHS goed contact maakt met de die.
Neen niet zo goed getest eigenlijk. En als ik eerlijk moet zijn weet ik niet 100% of de chip stabiel 5ghz draaide. Heb hem nooit lang laten staan omdat men temps naar 90° gingen met 1.375vcore.

Denk idd misschien dat IHS geen goed contact maakt of dat conductonaut over de chip ligt (te veel gebruikt).
Heb hem nochtans mooi gelijmd met https://rockitcool.myshop...te-super-glue-gel-control en uurtje laten drogen...

Misschien beter om alles eens opnieuw te doen? Zou ik ook de "klik" moeten horen nu er gewoon lijm op de ihs zit? Of zal dat iets soepeler gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Dries in about 2~3 hours, best if under a small fan since the white residue left over night seems to be caused by the fumes of the chemicals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shroudster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 06:32
Tja of het aan de delid ligt of niet is lastig vast te stellen hieruit.
Ik denk eerder dat het een gevalletje is van overschatten koelcapaciteit van die H80 en onderschatten wat zo'n I7 tegenwoordig kan drinken met een Vcore van 1,3 en hoger. (Verder is dat Bios voltage of echt load voltage? Vele moederborden kunnen dat flink veranderen met diverse auto settings ;) )
Overklokken doch simpel qua basis is toch wel iets meer dan aan een paar settings zitten en klaar als je niet weet wat welke setting doet en waarom.
Een 7700k/8700k die vandaag de dag na delid geen 5Ghz met <1,4V haalt is zeldzaam maar wel afhankelijk van een belangrijk gegeven ; goeie koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WhiteDog schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:33:
[...]

Dries in about 2~3 hours, best if under a small fan since the white residue left over night seems to be caused by the fumes of the chemicals.
Ik denk dat ik zondag eens alles opnieuw ga doen... Is die liquid metal er makkelijk af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shroudster schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:13:
Tja of het aan de delid ligt of niet is lastig vast te stellen hieruit.
Ik denk eerder dat het een gevalletje is van overschatten koelcapaciteit van die H80 en onderschatten wat zo'n I7 tegenwoordig kan drinken met een Vcore van 1,3 en hoger. (Verder is dat Bios voltage of echt load voltage? Vele moederborden kunnen dat flink veranderen met diverse auto settings ;) )
Overklokken doch simpel qua basis is toch wel iets meer dan aan een paar settings zitten en klaar als je niet weet wat welke setting doet en waarom.
Een 7700k/8700k die vandaag de dag na delid geen 5Ghz met <1,4V haalt is zeldzaam maar wel afhankelijk van een belangrijk gegeven ; goeie koeling.
Dit punt is al eens op dit forum gekomen en uit verschillende tests blijkt die h80i V2 zeker genoeg te zijn om naar een 5ghz overclock te gaan.

En dat is load voltage.

Ik ken wel wat van overclocken dus zou niet weten wat ik nog kan veranderen. LLC staat ook op Level 1.

1,4 heb ik nog niet geprobeerd, ook niet zo gezond voor de processor toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shroudster
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:29:
[...]

Dit punt is al eens op dit forum gekomen en uit verschillende tests blijkt die h80i V2 zeker genoeg te zijn om naar een 5ghz overclock te gaan.

En dat is load voltage.

Ik ken wel wat van overclocken dus zou niet weten wat ik nog kan veranderen. LLC staat ook op Level 1.

1,4 heb ik nog niet geprobeerd, ook niet zo gezond voor de processor toch?
Er komt hier zat op het forum voorbij en qua overclocks en al helemaal waarvan er zelden consequent getest wordt op stabiliteit dus een korreltje zout is wel gepast hier en daar.
Waarom staat je LLC op 1? Elk fabrikant hanteert andere verdelingen hiervan dus type moederbord is ook van toepassing.
Ken wel wat kan letterlijk alles zijn, goed overclocken ligt een stuk genuanceerder dan multiplier omhoog en dikke overvolt ertegenaan.
1,4Vcore is prima te verantwoorden in 24/7 gebruik mits je weet waar je mee bezig bent en zoals eerder al aangeven de koeling op orde is. Overclocking vandaag de dag valt of staat met koeling als die basis al niet toereikend is heeft verder proberen ook weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shroudster schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:49:
[...]

Er komt hier zat op het forum voorbij en qua overclocks en al helemaal waarvan er zelden consequent getest wordt op stabiliteit dus een korreltje zout is wel gepast hier en daar.
Waarom staat je LLC op 1? Elk fabrikant hanteert andere verdelingen hiervan dus type moederbord is ook van toepassing.
Ken wel wat kan letterlijk alles zijn, goed overclocken ligt een stuk genuanceerder dan multiplier omhoog en dikke overvolt ertegenaan.
1,4Vcore is prima te verantwoorden in 24/7 gebruik mits je weet waar je mee bezig bent en zoals eerder al aangeven de koeling op orde is. Overclocking vandaag de dag valt of staat met koeling als die basis al niet toereikend is heeft verder proberen ook weinig zin.
Bedankt voor je uitleg. LLC staat op 1 omdat een overclocker uit UK mij dat zei. Hij heeft al een tal van prijzen gewonnen.

Denk je dat ik best eens 5 probeer op 1,4? En hoe test ik deze het best? Want velen zeggen dat prime95 niet indicatief is. Ik krijg daar ook steeds hardware error en de pc freezed.

Ik zat al te kijken voor sterkere koeling maar niks past in mijn case, zelfs geen noctua koeler...
MasterBox Lite 5 RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shroudster
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:51:
[...]

Bedankt voor je uitleg. LLC staat op 1 omdat een overclocker uit UK mij dat zei. Hij heeft al een tal van prijzen gewonnen.

Denk je dat ik best eens 5 probeer op 1,4? En hoe test ik deze het best? Want velen zeggen dat prime95 niet indicatief is. Ik krijg daar ook steeds hardware error en de pc freezed.

Ik zat al te kijken voor sterkere koeling maar niks past in mijn case, zelfs geen noctua koeler...
MasterBox Lite 5 RGB
Dus eigenlijk geen idee waarom die LLC op 1 staat? Tenzij hij exact hetzelfde qua setup zou runnen heeft settings van andere overnemen 0 zin. Zelfs als het identiek is zal elke cpu nog anders zijn qua overclocken.
Natuurlijk moet je geen 1,4Vcore proberen als je koeling bij 1,325Vcore al issues geeft.
Er past zat in die case 160mm hoogte voor een cpu koeler daar past een NH-D15 op 5mm na niet in maar elke luchtkoeler met 120mm fans zou prima passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shroudster schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:59:
[...]

Dus eigenlijk geen idee waarom die LLC op 1 staat? Tenzij hij exact hetzelfde qua setup zou runnen heeft settings van andere overnemen 0 zin. Zelfs als het identiek is zal elke cpu nog anders zijn qua overclocken.
Natuurlijk moet je geen 1,4Vcore proberen als je koeling bij 1,325Vcore al issues geeft.
Er past zat in die case 160mm hoogte voor een cpu koeler daar past een NH-D15 op 5mm na niet in maar elke luchtkoeler met 120mm fans zou prima passen.
Wel een idee waarom die op 1 staat, is om niet te veel spikes te hebben in voltage. En idd elke cpu is anders, daarom dat ik denk dat ik een slechte chip heb die geen 5 haalt. En mijn koeling geeft geen probs bij 1,325, zelfs niet bij 1,375 (max 90° prime95).

die D15 past al niet in mijn case, snap je zin niet goed. Andere luchtkoelers heb ik geen interesse in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shroudster
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:03:
[...]

Wel een idee waarom die op 1 staat, is om niet te veel spikes te hebben in voltage. En idd elke cpu is anders, daarom dat ik denk dat ik een slechte chip heb die geen 5 haalt. En mijn koeling geeft geen probs bij 1,325, zelfs niet bij 1,375 (max 90° prime95).

die D15 past al niet in mijn case, snap je zin niet goed. Andere luchtkoelers heb ik geen interesse in
IMHO schuif je een probleem af van hardware/instellen/delid op een cpu die niet goed zou zijn.
Waarom zijn andere luchtkoelers geen optie?
Hell zelfs een NH-DH14 zou exact moeten passen met 160mm hoogte.
Of gewoon in de voorkant van de case waterkoeling monteren. Volgens Cooler Master is tot 360mm radiator supported mits niet dikker dan 50mm inclusief fans. Kortom een betere AIO past daar prima en en alles wat 240/280/360 groot is zal al een heel stuk beter dan zijn dan een H80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shroudster schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:17:
[...]

IMHO schuif je een probleem af van hardware/instellen/delid op een cpu die niet goed zou zijn.
Waarom zijn andere luchtkoelers geen optie?
Hell zelfs een NH-DH14 zou exact moeten passen met 160mm hoogte.
Of gewoon in de voorkant van de case waterkoeling monteren. Volgens Cooler Master is tot 360mm radiator supported mits niet dikker dan 50mm inclusief fans. Kortom een betere AIO past daar prima en en alles wat 240/280/360 groot is zal al een heel stuk beter dan zijn dan een H80.
Heb deze optie ook zitten bekijken, maar ik zit met RGB fans die ik wil behouden vooraan de case...
Stel nu dat ik het toch zou doen, zou een grotere rad echt een groot verschil maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shroudster
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:55:
[...]

Heb deze optie ook zitten bekijken, maar ik zit met RGB fans die ik wil behouden vooraan de case...
Stel nu dat ik het toch zou doen, zou een grotere rad echt een groot verschil maken?
Tja altijd een afweging van vorm t.o.v. functie.
RGB casefans zijn leuk maar voor een waterkoeler zullen die niet efficiënt zijn.
Dubbele/driedubbele hoeveelheid radiator oppervlak maakt veel verschil wat je kan koelen t.o.v. een H80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:55:
[...]

Een 1x120mm rad heeft minder koeloppervlakte dan een goede luchtkoeler. Waterkoeling wordt pas echt leuk bij 3x120mm of meer. Een 2x120mm rad is ongeveer gelijk aan een goede luchtkoeler, een 1x120mm is gewoon minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 15:24
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:17:
[...]

Zit het ook te denken, alleen kan ik die extra fps (30-40 meer) wel gebruiken als ik stream.

Pc loopt wel erg soepel op 4.6 en 1.225v core. Temps max 60° in CS:GO (game)

Beetje aan het twijfelen of de delid opnieuw zou doen of niet. Misschien hecht de lijm niet goed en zit er een gap tussen ihs en die.
Jij gaat mij niet wijsmaken dat je 40fps krijgt met 500MHz overclock lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:09
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:55:
[...]

Daarbij kan je met streamen (OBS) dit gewoon door de gpu decoder laten afhandelen dus cpu load zal je er niet veel van hebben.... :+

Of de TS moet een specifieke reden hebben om dit door de cpu te laten doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Joeri.Bijlsma schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:55:
[...]

Ik heb in benchmarks met 4.4 440 avg fps - met 4,8 heb ik 485 avg fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb opnieuw delid uitgevoerd en OC even weggelaten. Zit nu op 1.225 met 4.4ghz

Dit zijn mijn temps:

https://imgur.com/a/PbNs2Af

Het is wel 30° buiten dusja volgens mij moet daar nog 5-10 graden af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rond de 50° idle (wel warm in de kamer)

https://imgur.com/a/BcJ2DkH

Vind dat toch veel hoor voor na een delid... Op zo een lage vcore & ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Loopt toch niet zo goed hoor:

12 graden soms verschil op de cores.

https://imgur.com/a/nry2u7j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 1 juli 2018 @ 13:43:
Rond de 50° idle (wel warm in de kamer)

https://imgur.com/a/BcJ2DkH

Vind dat toch veel hoor voor na een delid... Op zo een lage vcore & ghz
Ergens zit er iets niet goed, dat is duidelijk. Ik heb zelf geen ervaring met delidden, maar mijn non-delid 8700K draait op dezelfde setting idle zo'n 35 graden, ook met dit weer. Dat is met een Cryorig H5. Zit die H80 wel goed bevestigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekko306 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:22:
[...]

Ergens zit er iets niet goed, dat is duidelijk. Ik heb zelf geen ervaring met delidden, maar mijn non-delid 8700K draait op dezelfde setting idle zo'n 35 graden, ook met dit weer. Dat is met een Cryorig H5. Zit die H80 wel goed bevestigd?
Het lag dus aan de loctyte glue, Het maakte een hoogteverschil en zo had de DIE geen goed contact, heb hem nu eens zonder lijm of sillicon in socket gestoken en temps zijn rond 30 idle en 50 in csgo. Dat is wat het moet zijn ;)

Er komt ook een cpu custom build waterkoeling dus dat zou nog wat moeten schelen. Mijn h80 is gewoon niet goed genoeg voor de 8700k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:36:
[...]

Het lag dus aan de loctyte glue, Het maakte een hoogteverschil en zo had de DIE geen goed contact, heb hem nu eens zonder lijm of sillicon in socket gestoken en temps zijn rond 30 idle en 50 in csgo. Dat is wat het moet zijn ;)

Er komt ook een cpu custom build waterkoeling dus dat zou nog wat moeten schelen. Mijn h80 is gewoon niet goed genoeg voor de 8700k
Als je nu 50 in CS:GO haalt gaat een custom loop je niet heel veel brengen. 5 graden minder hooguit. Is dat jou die investering van minstens 500,- (800,- als je alles goed wil doen) waard?

Maakt mij niet uit hoor, ik heb het ook gedaan. Ik wil alleen wel dat je er niet te veel van verwacht. :)

Trouwens, meerdere malen achter elkaar posten wordt hier niet gewaardeerd. Als je iets toe te voegen hebt en je bent de laatste poster in dit topic, gebruik dan de edit knop. Als je dat blijft doen roep je de toorn van de moderators hier op je af. :+

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blaat schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:54:
[...]

Als je nu 50 in CS:GO haalt gaat een custom loop je niet heel veel brengen. 5 graden minder hooguit. Is dat jou die investering van minstens 500,- (800,- als je alles goed wil doen) waard?

Maakt mij niet uit hoor, ik heb het ook gedaan. Ik wil alleen wel dat je er niet te veel van verwacht. :)

Trouwens, meerdere malen achter elkaar posten wordt hier niet gewaardeerd. Als je iets toe te voegen hebt en je bent de laatste poster in dit topic, gebruik dan de edit knop. Als je dat blijft doen roep je de toorn van de moderators hier op je af. :+
Iemand die ik ken heeft nog materiaal liggen dus gaat mij hooguit 150 kosten. Ik denk als ik overclock naar 5 dat die waterkoeling wel een groot stuk zal helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik wil je niet tegenhouden maar watercooling maakt op cpu's van tegenwoordig niet zoveel meer uit voor temperaturen aangezien je al een delid heb hellemaal niet waarom neem je niet lekker gewoon een dikke noctua? (zelf water overgens maar 3930k dumpt dan ook wat meer warmte de lucht in als een 8700k..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maks11223344 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:08:
ik wil je niet tegenhouden maar watercooling maakt op cpu's van tegenwoordig niet zoveel meer uit voor temperaturen aangezien je al een delid heb hellemaal niet waarom neem je niet lekker gewoon een dikke noctua? (zelf water overgens maar 3930k dumpt dan ook wat meer warmte de lucht in als een 8700k..)
Zat die optie te bekijken maar de D15 past al niet in mijn case en dat is de enige luchtkoeler die ik zou willen plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Verwijderd schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:44:
[...]

Iemand die ik ken heeft nog materiaal liggen dus gaat mij hooguit 150 kosten. Ik denk als ik overclock naar 5 dat die waterkoeling wel een groot stuk zal helpen
Dan is die gene heel gul dat hij je ~600+ euro cadeau doet.
Als je voor 150 waterkoeling neemt verwacht ik toch echt niet dat het goede kwaliteit spul zal zijn.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nycrea schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:35:
[...]

Dan is die gene heel gul dat hij je ~600+ euro cadeau doet.
Als je voor 150 waterkoeling neemt verwacht ik toch echt niet dat het goede kwaliteit spul zal zijn.
Dit zou het ongeveer zijn:

https://imgur.com/a/YGps34w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Ik denk niet dat het veel beter of stiller zal zijn dan een 280 AiO

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nycrea schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:02:
Ik denk niet dat het veel beter of stiller zal zijn dan een 280 AiO
Vooral de pomp zal wel stiller zijn als je die lager zet. Een pomp van een AIO is misschien 20 tientjes. Een goede pomp die meer kan en 100 euro kost zal op lagere toeren stiller zijn. Verder is een 2x120mm rad nou niet echt geweldig als je voor custom gaat. Waterkoeling wordt pas leuk bij 3x120mm of meer. Ga je voor nog meer kan het fluisterstil als je de pomp(en) goed laag kan zetten en de fans af en toe draaien en als ze draaien op lage toeren draaien.

Heb hier de CPU en GPU gekoeld met 2 stuks 4x120mm met 2 stuks D5 die op 35% draaien. Dat maakt de pompen onhoorbaar en de fans hoeven idle niet te draaien. Dat is stiller dan je denkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:05:
[...]

Vooral de pomp zal wel stiller zijn als je die lager zet. Een pomp van een AIO is misschien 20 tientjes. Een goede pomp die meer kan en 100 euro kost zal op lagere toeren stiller zijn. Verder is een 2x120mm rad nou niet echt geweldig als je voor custom gaat. Waterkoeling wordt pas leuk bij 3x120mm of meer. Ga je voor nog meer kan het fluisterstil als je de pomp(en) goed laag kan zetten en de fans af en toe draaien en als ze draaien op lage toeren draaien.

Heb hier de CPU en GPU gekoeld met 2 stuks 4x120mm met 2 stuks D5 die op 35% draaien. Dat maakt de pompen onhoorbaar en de fans hoeven idle niet te draaien. Dat is stiller dan je denkt :P
Ik hoef ook niet zo ver te gaan, gewoon koeling voor de CPU is genoeg. Pc draait nu al redelijk stil voor de games die ik speel. Gaat mij gewoon meer om het feit dat ik een "goede" koeling wil voor de 8700k en kan ocen naar 4.8 of meer en niet hoger ga dan 60° temp in de games die ik speel (csgo & fortnite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
60 graden + oc maar waarom...
zelfs met water doe ga je dat niet hale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maks11223344 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 21:38:
60 graden + oc maar waarom...
zelfs met water doe ga je dat niet hale?
Snap je zinnen niet goed, kan je eens normaal formuleren? bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Stop graag met dubbelposts.. edit gewoon je andere posts.

En wat @maks11223344 zegt is "gewoon formuleren"

Waarom 60 graden + OC (Overclock), zelfs met waterkoeling is dat een leuk idee maar totaal niet nuttig/haalbaar.

Misschien eerst even rustig lezen voordat je mensen gaat verbeteren.

offtopic:
vooral als je zelf al de forum regels niet kan volgen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
corset schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:36:
Stop graag met dubbelposts.. edit gewoon je andere posts.

En wat @maks11223344 zegt is "gewoon formuleren"

Waarom 60 graden + OC (Overclock), zelfs met waterkoeling is dat een leuk idee maar totaal niet nuttig/haalbaar.

Misschien eerst even rustig lezen voordat je mensen gaat verbeteren.

offtopic:
vooral als je zelf al de forum regels niet kan volgen
Zo een post rustig lezen is nogal moeilijk als je het 3x moet lezen om te begrijpen.
Ik wil alleen maar 5 ghz halen met max temps van 70 ingame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanamama
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-04-2023
Verwijderd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:42:
[...]

Zo een post rustig lezen is nogal moeilijk als je het 3x moet lezen om te begrijpen.
Ik wil alleen maar 5 ghz halen met max temps van 70 ingame.
Wellicht was het onduidelijk voor je maar dan zijn er nog een tal van andere manieren om te vragen om zijn reactie te verduidelijken i.p.v. de corrigerende tik. Men probeert ook mee te denken op vrijwillige basis.

Maar die wens om 5ghz te halen bij X temp.
Ik draaide zonder de delid op mijn 8700K (komt zaterdag :D) 5ghz op 1.33V (in bios op 1.31V). Ik heb wel en X62 Kraken dus 280mm radiator. Dan zit ik idle rondom de 45-50°C, spellen als CIV6 schiet mijn temp het raam uit, en is het niet vreemd om tijdens de bot zijn beurt de 80°C+ te bereiken maar die niet CPU intensieve spellen komen amper boven 70 graden. RL/PUBG. Dus dat was prima te doen zo, geen idee hoe intensief iets als CS GO op je cpu is, maar valt denk wel mee?
Uiteindelijk moet je niet te strak op de temperatuur letten. Zolang het stabiel loopt en niet continu te hoog in temperatuur zit, zit je naar mijn idee goed.Af en toe een piekmomentje boven 80°C kan die prima hebben.
Die wens niet te strak nemen en gewoon gaan klooien met je overclocks en zien wat stabiel is en wenselijke temps geeft. Dan niet de temps van benchmarks 1 op 1 overnemen voor spellen wat dat zijn gewoon onrealistische loads en zullen dus hoger liggen dat dat je over het algemeen zal zien tijdens gamen.

Ps: Door de warme zomer heb ik heb nu op 4.8ghz staan aangezien nu ook mijn niet
CPU intensieve spellen de CPU wel een beetje te warm maakte voor nu, 85°C hier en daar voor langere tijden werd ik niet heel vrolijk van. En geen airco thuis. Maar dat zou zaterdag geen probleem meer moeten zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zanamama schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 04:36:
[...]

Wellicht was het onduidelijk voor je maar dan zijn er nog een tal van andere manieren om te vragen om zijn reactie te verduidelijken i.p.v. de corrigerende tik. Men probeert ook mee te denken op vrijwillige basis.

Maar die wens om 5ghz te halen bij X temp.
Ik draaide zonder de delid op mijn 8700K (komt zaterdag :D) 5ghz op 1.33V (in bios op 1.31V). Ik heb wel en X62 Kraken dus 280mm radiator. Dan zit ik idle rondom de 45-50°C, spellen als CIV6 schiet mijn temp het raam uit, en is het niet vreemd om tijdens de bot zijn beurt de 80°C+ te bereiken maar die niet CPU intensieve spellen komen amper boven 70 graden. RL/PUBG. Dus dat was prima te doen zo, geen idee hoe intensief iets als CS GO op je cpu is, maar valt denk wel mee?
Uiteindelijk moet je niet te strak op de temperatuur letten. Zolang het stabiel loopt en niet continu te hoog in temperatuur zit, zit je naar mijn idee goed.Af en toe een piekmomentje boven 80°C kan die prima hebben.
Die wens niet te strak nemen en gewoon gaan klooien met je overclocks en zien wat stabiel is en wenselijke temps geeft. Dan niet de temps van benchmarks 1 op 1 overnemen voor spellen wat dat zijn gewoon onrealistische loads en zullen dus hoger liggen dat dat je over het algemeen zal zien tijdens gamen.

Ps: Door de warme zomer heb ik heb nu op 4.8ghz staan aangezien nu ook mijn niet
CPU intensieve spellen de CPU wel een beetje te warm maakte voor nu, 85°C hier en daar voor langere tijden werd ik niet heel vrolijk van. En geen airco thuis. Maar dat zou zaterdag geen probleem meer moeten zijn :D
Top bedankt voor je mooie uitleg!

Inderdaad ik ga de temps checken als ik game, die benchmarks zijn idd niet realistisch. Als hij rond de 75° draait ben ik zeker tevreden (en stabiel uiteraard). Als ik mijn nieuwe waterkoeling heb ga ik hem eens op 5ghz 1.35v proberen zetten en zien wat het geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
@Verwijderd

Als je de laatste bent die in het topic heeft gereageerd, gebruik dan de Wijzig-knop om iets toe te voegen, in plaats van steeds weer een nieuwe reactie te plaatsen. Je bent het topic meermaals onnodig aan het kicken.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamisama
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-09 05:52
McKaamos schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 01:10:
Mij lijkt dit nu net wel een goede manier. Als hij dit kan overleven ... mag je toch wel vrij zeker zijn dat de overclock stabiel is.
Pagina: 1