Advies instap nas

Pagina: 1
Acties:

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Ik zoek een?
Voor het centraal opslaan van foto-, muziek- en andere bestanden en het benaderen daarvan vanaf diverse apparaten (Windows, Android, via internet), wil ik een nas aanschaffen.
De volgende dingen wil ik er mee gaan doen:
- foto's opslaan, beheren en kunnen bekijken
- mp3 muziek opslaan, beheren en kunnen beluisteren
- diverse data opslaan
- bestanden van smartphone synchroniseren

Films zal ik niet of nauwelijks op de nas gaan opslaan en/of bekijken.

Wat is je budget?
Het liefst onder 200 Euro, exclusief de discs

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben nieuw in de nas-wereld, maar hoor goede verhalen over Synology.
Mijn oog viel op de DS-218J
Ik ben alleen benieuwd of het de moeite waard is om een paar tientjes meer uit te geven aan de DS-216Play.
De DS-218 Play vind ik voor het mooie al weer net iets te duur.

Qnap zie ik ook regelmatig positieve dingen over voorbij komen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals al aangegeven wil ik de nas benaderen vanaf Windows laptops, diverse Android apparaten, wellicht een smart tv. Daarnaast ook vanuit een webbrowser.
In de toekomst ook nog vanaf een audio apparaat (tbv mp3, internet radio, audio stream), maar daarvoor heb ik helemaal nog geen idee.

Extra opmerkingen
Het werken met een nas is voor mij een nieuwe ervaring en ik zal nog een hoop dingen leren die ik met een nas kan doen.
Toch vermoed ik dat ik er geen extreme dingen van ga verlangen, zeker niet de komende jaren. Daarom wil ik eigenlijk eens beginnen met een instapmodel.

Betrouwbaarheid is wel belangrijk. Daarom heb ik een goed gevoel bij Synology.
Ik wil een raid1 opstelling met 2 WD red schijven van vermoedelijk 2TB per stuk.

Wie kan mij nuttige informatie geven over budget modellen van Synology en Qnap?

Alvast bedankt.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:39

aex351

I am the one

Synology heeft onwijs fijne software, DSM. Zeker voor een huis-tuin-en-keuken gebruiker werkt dat fijn. Maar ook voor de wat meer tech-savy gebruiker kan je er zeker mee uit te voeten. Het zit goed in elkaar. Zelf heb ik de 916+ en 4x4TB WD Red schijven. En vooralsnog ben ik er positief over gestemd.

Ten aanzien van jou use case voldoet de 218J prima. Je kan het e.e.a hier vergelijken: https://www.synology.com/nl-nl/products/performance#2bay

Met Qnap is het volgens mij wel zo dat ze iets goedkoper zijn en je er wel krachtiger hardware ervoor terugkrijgt.

< dit stukje webruimte is te huur >

• bnwgraaf
Hallo aex351,

Tnx voor je super snelle reactie! Dat van de software klinkt goed en ik heb ondertussen begrepen dat dat wel een heel belangrijk punt is bij de keuze!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Ik ben ook van het synology-kamp, maar ik zou zelf niet snel meer een J model kopen. Ik ben zelf met een 211j begonnen, veel plezier van gehad, maar uiteindelijk nét te langzaam. M’n nasje kreeg steeds meer taken die ik vooraf niet bedacht had en dan is een beetje extra speelruimte wel prettig, zeker gezien t feit dat t een aantal jaar mee moet/mag gaan.

De software werkt uitermate prettig, zeker als je gewoon een kant en klare oplossing zoekt. Als je later bedenkt dat je er meer mee wil doen is er ook een hoop aan te passen en in te stellen.

Bedenk voor je schijven aanschaft goed wat je opslag behoefte is en vooral hoe deze groeit, het is zonde als je na 2 jaar je schijven vervangt omdat ze te klein zijn geworden.

• bnwgraaf
Hallo gastje01,

Ook jij bedankt voor je snelle reactie.

Voor ongeveer 20 euro meer heb ik een 216Play.
Hebben jullie enig idee hoe de iets oudere 216Play zich verhoudt tot de nieuwe 218J?

De processor snelheid en ram liggen van die 216 wat hoger, maar speelt er nog meer mee?

De 218Play is nog weer 30 euro duurder ongeveer, dus 50 euro meer dan de 218J.

De opslag capaciteit heb ik denk ik wel aardig ingeschat, afgaande op de hoeveelheid foto's en muziek die ik de afgelopen 15 jaar heb verzameld (bij elkaar nog geen 200 GB)

• Similis
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-10-2025
Modbreak:*knip* op het forum is dit gewoon spam

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 30-06-2018 10:12 ]

• bnwgraaf
Goedemorgen Similis,

Bedankt voor je aanbod, maar ik kijk nog even verder. Succes met de verkoop!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Ik zou wel een model 18 serie gaan vanwege de iets langere ondersteuning. Nu zit dat bij Synology überhaupt wel goed (Mn oude ds211j krijgt nog steeds updates), maar het is een fijne extra.

Meer geheugen is vooral fijn als je je NAS meer wil laten doen dan je nu vooraf inschat (domotica, downloadbak, camerabewaking om maar eens iets te roepen). Of dat het prijsverschil voor jou waard is moet je zelf inschatten.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Zelf hier een 216j staan. Die doet het nog aardig.
Maar hij kan bv geen 4k transcoderen. Dus als je je tv wilt aansluiten en bv plex wilt gebruiken dan heb je wat sterkers nodig.

Ik gebruik nu Xplay als app op mijn TV. Die zorgt ervoor dat de Syno niet gaat transcoderen en speelt zo eigenlijk 95% van de 4k content. 10bits HDR bestanden probleemloos.
Maar sommige ondertitels vereisen toch transcoderen en dat lukt dan niet. Dus kijk ik zonder ondertiteling. Iets wat ik peroonlijk niet erg vindt.

Software ondersteuning is goed bij Synology. Daar zou ik me niet druk over maken.
Wel over zaken als hoelang wil je er gebruik van maken. En denk je in de toekomst wel zaken te gaan gebruiken die je nu nog niet verwacht. Dat kan helpen met de keuze om nog even door te sparen bijvoorbeeld.

Nog een tip. Raid1 is geen backup.
Kijk even goed wat je op je NAS plaatst en wat die data je waard is. Zelf heb ik een 3TB en een 4TB schijf in mijn NAS. En draai geen raid.
Door eerst een 3TB te kiezen en later een 4TB er bij te plaatsen was ik flexibeler qua opslag.
De data die voor mij belangrijk is wordt dagelijks naar de cloud gebackupped.

Raid is handig voor continuiteit. als er 1 disk stuk is, kun je rustig een vervangende bestellen en nog steeds bij je data komen. Maar houdt geen rekening met perongeluk mappen verwijderen e.d. En versie beheer of cryptop's.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• bnwgraaf
Raid1 is geen backup voor (per ongeluk) verwijderen van bestanden en mappen, maar toch wel voor hardware-failure (defecte schijf)?

In ieder geval bedankt allemaal weer!
Dit soort adviezen helpen goed bij het verkrijgen van de laatste info en het maken van beslissingen!

Zoals het er nu naar uitziet, ga ik voor een Synology uit de 218 serie. Nog even voor mezelf bedenken of ik ongeveer 50 euro extra zal uitgeven voor de Play versie....

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

bnwgraaf schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:10:
Raid1 is geen backup voor (per ongeluk) verwijderen van bestanden en mappen, maar toch wel voor hardware-failure (defecte schijf)?
Ja en nee. Als 1 disk er abrupt mee stopt, staat de data op de andere disk. Maar als 1 disk defect is en hierdoor data niet correct wegschrijft gedurende 3 maanden, staat die data dus ook niet / niet goed op de andere disk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bnwgraaf
MAX3400 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:16:
[...]

Ja en nee. Als 1 disk er abrupt mee stopt, staat de data op de andere disk. Maar als 1 disk defect is en hierdoor data niet correct wegschrijft gedurende 3 maanden, staat die data dus ook niet / niet goed op de andere disk.
Ah okay, zo had ik er nog niet over nagedacht.

Zou je dan als alternatief regelmatig een backup kunnen maken van de schijf uit de ene bay naar de schijf in de andere bay? Je kunt je daarbij dan ook beperken tot de data die belangrijk is en ik neem aan dan ook incremental backups maken?

Maar al maak je een backup, dan kan daar toch ook corrupt geraakte data tussen zitten zonder dat je dat merkt?

Zijn er nog alternatieven voor een backup, zonder extra nas? Misschien een aangekoppelde USB schijf, al dan niet in combinatie met raid1?

• bnwgraaf
Voor mij is veiligheid/backup van de data belangrijker dan downtime bij kapotte disc.

Is het dan misschien een goed alternatief om ipv van een 218J de DS118 aan te schaffen en dan regelmatig (geautomatiseerd) een backup te maken op een gekoppelde USB schijf?
De DS118 heeft namelijk dezelfde Quadcore processor (1.4 GHz) als de 218Play en ook 1GB ram maar kost ongeveer 60 euro minder. (De 218J heeft 1,3GHz dualcore en 512MB ram....)

Voor het geld van één disc die ik bespaar kan ik ook een USB drive kopen voor de backup. Dan ben ik nog altijd een stuk goedkoper dan de 218Play.

Het enige waar je dan nog niet veilig voor bent is brand of diefstal.

Is bovenstaande een hele vreemde gedachte?

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01 11:30
bnwgraaf schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:49:
Voor mij is veiligheid/backup van de data belangrijker dan downtime bij kapotte disc.

Is het dan misschien een goed alternatief om ipv van een 218J de DS118 aan te schaffen en dan regelmatig (geautomatiseerd) een backup te maken op een gekoppelde USB schijf?
De DS118 heeft namelijk dezelfde Quadcore processor (1.4 GHz) als de 218Play en ook 1GB ram maar kost ongeveer 60 euro minder. (De 218J heeft 1,3GHz dualcore en 512MB ram....)

Voor het geld van één disc die ik bespaar kan ik ook een USB drive kopen voor de backup. Dan ben ik nog altijd een stuk goedkoper dan de 218Play.

Heb jij hier al antwoord op? Want ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik vind de 218 net te duur als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met een WD variant (Heb ik nu) en de 118 doet idd alles wat je zou verwachten je hebt alleen geen raid mogelijkheid.

- Squeeek !!!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

bnwgraaf schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:49:

Weet wel dat het eerste getal bij Synology meestal staat voor het aantal schijven dat je er in kwijt kunt, het 2e getal het jaartal. 118 is dus 1 disk uit 2018 en 218 een nas met 2 schijven uit 2018.
Dat de 118 dus goedkoper is komt omdat het een single disk is. Dan zijn raid opties dus niet mogelijk.

Persoonlijk trouwens een DS212+ gebruiker

• Ekitch
BLACKfm schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Weet wel dat het eerste getal bij Synology meestal staat voor het aantal schijven dat je er in kwijt kunt, het 2e getal het jaartal. 118 is dus 1 disk uit 2018 en 218 een nas met 2 schijven uit 2018.
Dat de 118 dus goedkoper is komt omdat het een single disk is. Dan zijn raid opties dus niet mogelijk.

Persoonlijk trouwens een DS212+ gebruiker
Die snapte ik. De vraag was vooral zoals TS aangeeft; als je belangrijke dingen toch al gebackup zijn naar de cloud (of anders) dat je met een single disk NAS ook prima uit te voeten kunt. De meerwaarde voor de 2 bay versie is dan een stuk minder en kost een hoop meer geld (zowel base als extra HDD). Of zie ik nu andere voordelen over het hoofd?

- Squeeek !!!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

Ekitch schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:00:
[...]

Die snapte ik. De vraag was vooral zoals TS aangeeft; als je belangrijke dingen toch al gebackup zijn naar de cloud (of anders) dat je met een single disk NAS ook prima uit te voeten kunt. De meerwaarde voor de 2 bay versie is dan een stuk minder en kost een hoop meer geld (zowel base als extra HDD). Of zie ik nu andere voordelen over het hoofd?
Ik draai het in een raid 1 omgeving (hogere lees snelheden, in theorie, en lokale veiligheid). Voor mij is daarom de 2 bay praktischer. Maar die voorkeur is voor iedereen anders.

'Vroeger' gaf het voordeel van een meer-bays nas dat je meer opslag had. Tenslotte kon je 2 1,2 of 4 tb schijven kwijt in je nas. Tegenwoordig heb je het dat soort opslag al beschikbaar op 1 schijf.

Als het dus puur voor de opslag is kun je dus ook prima uit de voeten met een 1 bay nas. Daarbij heeft de Synology over het algemeen nog extra USB poorten waar je desnoods nog extra schijven aan kunt koppelen, maar dat is mogelijk minder flexibel dan direct via een sata aansluiting.

En backups via externe bronnen zijn natuurlijk ook goed.

• Ekitch
BLACKfm schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:33:
[...]

Ik draai het in een raid 1 omgeving (hogere lees snelheden, in theorie, en lokale veiligheid). Voor mij is daarom de 2 bay praktischer. Maar die voorkeur is voor iedereen anders.

'Vroeger' gaf het voordeel van een meer-bays nas dat je meer opslag had. Tenslotte kon je 2 1,2 of 4 tb schijven kwijt in je nas. Tegenwoordig heb je het dat soort opslag al beschikbaar op 1 schijf.

Als het dus puur voor de opslag is kun je dus ook prima uit de voeten met een 1 bay nas. Daarbij heeft de Synology over het algemeen nog extra USB poorten waar je desnoods nog extra schijven aan kunt koppelen, maar dat is mogelijk minder flexibel dan direct via een sata aansluiting.

En backups via externe bronnen zijn natuurlijk ook goed.
Precies dat ja, voor ruimte hoef je het niet meer echt te doen (als je niet teveel wil) maar tot 10TB is makkelijk al op 1 schijf te doen.
Als de lokale veiligheid geen prioriteit is kan de 118 een prima vervanger zijn voor de 2 bay variant.
Denk dat ik daar dan maar voor ga.

Sorry voor de topic kaap maar denk dat hiermee ook antwoord is op de laatste vraag van TS.

- Squeeek !!!

Pagina: 1