Hoe grote powerbank maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 16:10
Best forumleden,

Binnenkort is er een festival waar ik met een groep op de camping sta. Echter is er geen stroom aanwezig, dus moeten al die smartphones worden opgeladen met van die flut powerbanks die je daar kunt krijgen. Dat was vorig jaar een drama en daarom had ik nu het idee om één grote powerbank te maken waar we het hele weekend mee door kunnen.

Op marktplaats heb ik 50 tweedehands 18650 cellen gekocht, deze zijn getest en hebben een capaciteit van tussen de 2100 en 2300 mAh. Na de voltages gemeten te hebben wil ik deze per 10-15 parallel aansluiten en daar een protectie/oplaad/powerbank board op aansluiten.

Ik weet alleen niet welk board ik precies moet hebben, daar kunnen jullie me vast bij helpen.

De cellen ga ik aan elkaar maken met nikkel strips en een puntlasappaat (welke ik morgen ga maken). Ik weet wat de gevaren zijn van lithiumcellen (vuurwerkshow bij opladen/kortsluiten) en daarom wil ik niet zomaar wat bestellen/maken.

Zelf doe ik de opleiding Mechatronica en ben ik best wel handig.

Foto's

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Houd je rekening met de veiligheid van die Li-ion cellen als je ermee gaat doehetzelven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:32
Een superpowerbank zelf in het groot knutselen, om alle telefoons van stroom te voorzien. Een keertje kortsluiting ergens en je hebt een mooie bom.

Je stopt toch ook niet al het kruit van 100 vuurpijlen in 1 grote?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:22
Waarom niet gewoon een autoaccu en een autolader?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:10
Voor het gemak zou ik dus ook een loodaccu aanraden. Maar gezien je de cellen al hebt, kun je 2 dingen doen:

1) groepeer ze tot 1 giga accu
2) haal gewoon een houder voor 3 of 4 cellen plus een usb-lader, en wissel de cellen als ze leeg zijn. Waarschijnlijk zijn er ook wel kant en klare power banks te koop waar je makkelijk de cellen van kunt wisselen. Edit: alstublieft

Dat laatste is veruit het makkelijkst. Je hoeft niets te lassen, je kunt het setje nog eens meenemen in je broekzak en de kans op catastrofaal falen is nihil. Bovendien kun je makkelijk meerdere setjes maken voor jezelf en vrienden.

Als je het toch "the hard way" wilt doen zou ik eens googlen op mensen die zelf accu's bouwen voor e-bikes etc. Het is wel te doen maar je moet goed rekening houden dat je cellen een beetje matchen en niet zomaar beginnen met lassen, eerst gecontroleerd de spanning matchen.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 29-06-2018 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het makkelijkste is om ze allemaal parallel te zetten.
Je kunt ze dan gemakkelijk opladen door er 1 enkele flinke lader op te zetten die er max 4.2V en max 50A of 100A op zet.
Op de camping kun je er dan meerdere 3.6V naar USB laders aan hangen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 12:07
Als je nog een powerbank hebt liggen die ook 18650 cellen heeft kun de controller gebruiken die daar in zit. De meeste dikke powerbanks hebben twee van die cellen (bijv. die dikke die bij de Action liggen).

Breek de behuizing open, en kijk waar je de plus en de min aangesloten zitten op de controller. Onthoud dit en maak er een foto van, en soldeer de cellen los.

Schakel de 50 batterijen die je hebt parallel, dus alle plussen met elkaar verbinden en alle minnen met elkaar verbinden. Let op dat de batterijen niet te heet worden.

Soldeer de plussen aan de plus van de controller en de minnen aan de min van de controller. Bind de batterijen met duck tape aan elkaar.

Maak de super-powerbank nu waterdicht, en je bent klaar! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-07 01:04
Het veiligste blijft vooralsnog om gewoon een auto accu te pakken en daar een 12v autoaansluiting aan te steken. Die kunnen rond de 120Ah zijn, wat ruim voldoende zal zijn. En anders neem je een 2e mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Volgens mij is het meest simpele en fool-proof om zo'n houdertje te kopen waar je alleen nog de cel zelf in hoeft te plaatsen. Kosten ook maar een paar dollar uit China.

Bijvoorbeeld
https://www.banggood.com/...ger-DIY-Box-p-961269.html

Cel leeg-> nieuwe cel er in en door... En iedereen kan lekker blijven rondlopen zonde zijn telefoon aan het infuus achter te moeten laten.

50x parallel zetten is vragen om problem.

[ Voor 46% gewijzigd door _ferry_ op 29-06-2018 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:48
.Maarten schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:01:
Waarom niet gewoon een autoaccu en een autolader?
Vanwege het gewicht waarschijnlijk, een autoaccu is wel ff een stuk zwaarder dan 50 x 18650 (uit mijn hoofd ongeveer 45 gram per stuk).
Brom- of motorfietsaccu's zijn iets handiger om mee te sjouwen, maar wel lagere capaciteit.

Voor een projectje als dit zou ik zelf kiezen voor deze + een aantal van deze en daar een mooi kistje omheen knutselen.

Als ik voor de 18650 weg zou kiezen, zou ik niet met 50 verschillende merken en capaciteiten cellen aan de gang gaan, maar gewoon nieuwe gelijke cellen.

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

@mux

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hang er nog een 12v 20w solar paneeltje aan vast en je kunt overdag nog wat energie bij pompen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
Valentino-46 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:38:
[...]

Vanwege het gewicht waarschijnlijk, een autoaccu is wel ff een stuk zwaarder dan 50 x 18650 (uit mijn hoofd ongeveer 45 gram per stuk).
Brom- of motorfietsaccu's zijn iets handiger om mee te sjouwen, maar wel lagere capaciteit.

Voor een projectje als dit zou ik zelf kiezen voor deze + een aantal van deze en daar een mooi kistje omheen knutselen.

Als ik voor de 18650 weg zou kiezen, zou ik niet met 50 verschillende merken en capaciteiten cellen aan de gang gaan, maar gewoon nieuwe gelijke cellen.
Ja ik kan de 230Ah accu uit de trekker wel pakken maar die weegt 70kg. Aangezien ik maar één rug ter beschikking heb wou ik dat toch anders doen.

En ja natuurlijk zijn nieuwe cellen beter, maar ik ben maar een arme student. Dus ik wou de cellen sorteren op spanning, degene die gelijk zijn aan elkaar maken. En dan de cellen met afwijkende spanning met een tijdelijke weerstand ertussen met de rest rustig, met max 100mA, op niveau laten komen. Uiteraard ga ik de temperatuur in de gaten houden.

Als dat alles gereed is ga ik hoogst waarschijnlijk deze https://m.banggood.com/Du...dule-Board-p-1031593.html eraan knopen.

Vaak bu'j te bang ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Voor grotere sets cellen heb je power balancing nodig, en cutoffs, en die hebben standaard powerbank controllers niet, niet voor multipack configuraties in elk geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Yucon

*broem*

_ferry_ schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:32:
Volgens mij is het meest simpele en fool-proof om zo'n houdertje te kopen waar je alleen nog de cel zelf in hoeft te plaatsen. Kosten ook maar een paar dollar uit China.

Bijvoorbeeld
https://www.banggood.com/...ger-DIY-Box-p-961269.html

Cel leeg-> nieuwe cel er in en door... En iedereen kan lekker blijven rondlopen zonde zijn telefoon aan het infuus achter te moeten laten.

50x parallel zetten is vragen om problem.
Het staat er niet letterlijk, maar als ik het goed begrijp zijn de cellen die hij nu heeft zelf niet protected. Als dat wel zo was had je gelijk. Maar om nu met 50 uprotected cellen te gaan slepen vind ik ook weer zoiets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-07 17:09
Je hebt een bms nodig voor 2serie. Dan 2 cellen in serie, 25 parallel. Dan van ong. 8,2v terug naar 5 volt.

Zowel de bms als de 5v print vind je wel op eBay of Ali.

https://www.google.nl/amp...h-power-bank-for-50e/amp/

[ Voor 24% gewijzigd door tafkaw op 30-06-2018 08:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Aanschouw!

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:52
Als je iedereen gewoon een eigen powerbank mee laat nemen (mijn Xiaomi van 10.000mAh kan mijn telefoon 2x vol laden) dan heb je je probleem toch opgelost?
Een diy project met 50 Lion batterijen op een festivalcamping vind ik echt onverantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 18:16

TheBorg

Resistance is futile.

Gr0wLiThE schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:50:
Je hebt een bms nodig voor 2serie. Dan 2 cellen in serie, 25 parallel. Dan van ong. 8,2v terug naar 5 volt.

Zowel de bms als de 5v print vind je wel op eBay of Ali.

https://www.google.nl/amp...h-power-bank-for-50e/amp/
Balance board kan niet opladen toch? Dan heb je ook nog een lader nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Hoewel ik niet twijfel aan jouw mechatronica talent, zou dat om je heen (medebezoekers, beveiligers) wel eens wat minder kunnen zijn. En wat denk je dat er gebeurt als je met een zwaar ding met snoertjes en ronde dingen het terrein opkomt of daar gezien wordt?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Is het zo'n soort festival-terrein?

Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/pbblogassets/uploads/2016/02/explosions-header-865x505.jpg

Je kan hem ook mobiel maken, gewoon de onderstaande staafjes vervangen door losse batterijen, om je middel doen en over het festival-terrein wandelen;

Afbeeldingslocatie: https://www.abnchannel.net/home/newsimg/newsqlcizqx0ae1448371355.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 30-06-2018 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 23:59

TNW

Zoals meerdere mensen hier zeggen: ga niet lopen prutsen met een berg Li cellen van onbekende kwaliteit en capaciteit.

Ik zou gewoon een kleine loodaccu nemen welke je redelijk diep mag ontladen, Ali/eBay buck boost printje eraan en je hebt heel wat mAh's aan 5v, en veilig.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
...of doe eens gek;

laat je mobiel thuis, geniet van het festival.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45

Theo

moederbord

Als je een groot batterijpakket wil maken voor li-ion dan moet iedere cell voorzien zijn van monitoring tegen diepontlading (<2.75 volt) en overspanning (>4.3 volt). Plaats je de cellen ook nog eens parallel dan is het ook aan te raden om de stroom per cell te meten. Zet je ze allemaal in serie dan heb je een load balancing circuit nodig om de zwakke cellen tijdig af te schakelen tijden het laden en gebruik van je accu.

Persoonlijk zou ik niet een groot batterypakket maken van 50 cellen. Hoewel het op papier als een leuk product klinkt komt er gewoon best veel bij kijken. Immers, wanneer je een goede fout maakt met lithium dan laat de cell dat gelijk weten met een luide knal :P

Ik zou het gewoon lekker simpel houden en een behuizing zoeken waar 2-4 18650 cellen in kunnen en ze gewoon vervangen wanneer ze leeg zijn. Eventueel kun je ze daarna met een zonnepaneel weer opladen :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-06 20:47
Ik sluit me aan bij Ferry, die schroefdingen waar 1x een 18650 in moet lijken me hier ideaal voor. Loodaccu's zijn minder goed voor het milieu en voor dezelfde capaciteit flink zwaarder, daarnaast heb je nu al 18650's liggen. Het is ook meteen een stuk minder gedoe dan zelf iets in elkaar solderen, en als je het op Aliexpress koopt grote kans dat het na een week al in huis is.

[ Voor 58% gewijzigd door Pruimenvlaai op 30-06-2018 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViktorC
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-06 15:56
Ik zou het inderdaad even aan deze meneer vragen; volgens mij heeft hij al meerdere power-banks in elkaar geknutseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 17:21
Balanceren van de cellen is ontzettend belangrijk. Helemaal als je allerlei verschillende hebt. Hoe wou je dat doen? 50 cellen in balans houden, is makkelijker gezegd dan gedaan, helemaal als ze allemaal verschillende capaciteiten hebben.
Nee, dit is echt vragen om problemen. Met 4 of 6 cellen is het nog tot daar aan toe, als er iets mis gaat, gebeurt er niet zo gek veel. Maar 50? Nee, dat kan echt niet zomaar.

Inderdaad, gewoon een auto accu gebruiken. Of gewoon iedereen zijn eigen oplossing laten verzinnen. Jij bent toch niet verantwoordelijk voor hun accu's? Het is een stuk makkelijker als iedereen gewoon zijn eigen powerbank meeneemt. Eventueel neem je er zelf een paar powerbanks mee waar 18650 cellen in kunnen, en dan kan je gewoon de cellen omwisselen.

Anders zou je misschien nog iets kunnen verzinnen waar je energie mee kan opwekken. Fiets met (grote) dynamo? Even fietsen en je telefoon is vol. Nog goed voor je ook. Zonnepanelen? Maar dan zal je ook best wat panelen nodig hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door WEBGAMING op 30-06-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Laatst online: 30-06 05:50
Waarom niet een auto accu met een serie van deze dingen?

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1mVGGh26TBKNjSZJiq6zKVFXaC/12-V-Auto-Universele-Waterdichte-Dual-2-USB-Auto-Sigaretten-Aansteker-Splitter-Charger-Power-Adapter-Outlet.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Beetje zwaar, denk je niet?

Ebay staat vol met deze: https://www.ebay.com/itm/...fM8SOyaQ&var=572664729206

mooi 12v pakketje met een lader, even een paar el cheapo sigarettenaansteker laders erbij en klaar is kees.

Maar ik verwacht dat dit wat TS wil wel goed gaat. Balanceren is niet nodig als je de cellen parallel schakelt maar het moeten wel gelijke cellen zijn en ik zou ze allemaal eerst vol laden voordat je ze parallel schakelt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafkaw
TheBorg schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:45:
[...]

Balance board kan niet opladen toch? Dan heb je ook nog een lader nodig.
Uit de beschouwing gelaten want er was geen stroom immers. Maar voor de compleetheid, een 2S lipo charger erbij en een dikke voeding en presto.

@lonnekacy ik zou me geen zorgen maken over alle naysayers hier, ik heb inmiddels al 1000en lipo's gerecycled en nog niets is ontploft. Huis staat er ook nog. Heb alle ledematen ook nog. Beetje normaal verstand en een degelijke setup bouwen en klaar. Mensen nemen ook krat radio's mee naar festivals en komen ook binnen. Goed verhaal en degelijke setup en goan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 17:57

dijkmane

biertje ?

hier passen er 8 in : http://www.dx.com/p/cente...charger-case-white-489975

deze is goedkoper, ook 8 stuks : https://www.aliexpress.co...-Display/32874412775.html

met 50 cellen kun je een paar van die dingen vullen.
USB connectie en laad/ontlaad gedeelte is inbegrepen en handzaam formaat.

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonnekacy
Allereerst bedankt voor de vele reacties!

@b2vjfvj75gjx7 Ja we hadden ook al het idee om onze oude 3310's mee te nemen en dan een wegwerpcamera van het Kruidvat voor de foto's.

En even voor de duidelijkheid: dit was maar een ideetje van mij en als ik iets in de kop krijg moet ik het maken. Ook al werkt het dan misschien niet, het geknutsel en gebeun vind ik al leuk!

Gisteren ben ik al mooi aan het knutselen geweest met dat puntlasapparaat, zie hier:

https://imgur.com/gallery/xnpRcs5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 15:41
Zelf deze gekocht:
https://www.ebay.com/itm/...33ac6d:g:8LgAAOSwpkFY6Iua

Je zou het zelfde kunnen doen. En dan 3x 10 batterijen parallel zetten. Voordeel is dat je hem met 12V wel kan opladen, wat lekker snel gaat ipv via USB etc. De stroom is begrensd tot maximaal 10A dus elke accu zou dan maximaal met 1A ont-/opgeladen worden. Tevens is het een BMS dus gebalanceerd. Ook stopt hij automatisch met laden als de accu's vol zijn, en verbreekt hij de verbinding als de accu's leeg zijn.

Je moet er alleen nog een print bij hebben om van die 3S spanning (9 ~ 12,8 V) naar USB toe. Maar ook die zijn zat te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:52
Gr0wLiThE schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:29:
[...]

@lonnekacy ik zou me geen zorgen maken over alle naysayers hier, ik heb inmiddels al 1000en lipo's gerecycled en nog niets is ontploft. Huis staat er ook nog. Heb alle ledematen ook nog. Beetje normaal verstand en een degelijke setup bouwen en klaar. Mensen nemen ook krat radio's mee naar festivals en komen ook binnen. Goed verhaal en degelijke setup en goan!
De meeste kratradio's zijn gewoon voorzien van een fatsoenlijke accu en niet een of ander zelfgeknutseld serie-parallel ding in elkaar geknutseld door iemand die niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken.

Met alle respect maar het DIY puntlasapparaat hierboven zegt mij al genoeg. Een houten behuizing, een lamp in serie zodat de ventilator kan draaien, geen zekering voor de 230 en wat denk je dat er gebeurd als de secundaire wikkeling van die trafo echt heet wordt?

Dat je dat soort projectjes in je eigen huis neerzet moet je lekker zelf weten maar op een festivalcamping waar het echt helemaal vol gepropt staat met tentjes wat sowiezo al een potentieel brandgevaar opleverd vind ik echt not done.

Als dat mis gaat kun je het ook niet meer op onwetendheid of een ongelukje gooien want er hebben nu namelijk genoeg mensen afgeraden om dit te gaan doen. Het toch doorzetten en meenemen naar een festivalcamping is gewoon bewust andere mensen in gevaar brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:07
Als je je plan dan toch door wilt zetten, je kunt er voor kiezen om iedere cel die je parallel aansluit te zekeren met een 1A zekering (van die axiale glas dingen, kost geen drol). Dat zie ik die DIY power-wallers ook doen. Hiermee voorkom je dat wanneer er een cel stuk gaat de overige 49 al hun energie in de kapotte cel dumpen en zo een vuurwerkshow creëeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
gastje01 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:39:
Als je je plan dan toch door wilt zetten, je kunt er voor kiezen om iedere cel die je parallel aansluit te zekeren met een 1A zekering (van die axiale glas dingen, kost geen drol). Dat zie ik die DIY power-wallers ook doen. Hiermee voorkom je dat wanneer er een cel stuk gaat de overige 49 al hun energie in de kapotte cel dumpen en zo een vuurwerkshow creëeren.
Kijk daar heb ik wat aan, dat kan ik wel eens proberen. Ik zit er aan te denken om setjes van 10 te maken, dat is wat handzamer.

@jbhc Een hoogwaardig geëngineerd ding is het niet nee. Ja ik wilde eigenlijk nog een ptc tussen de secundaire wikkeling drukken maar die kon ik zo gauw niet vinden. En dat met die ventilator is een smerige oplossing, dat geef ik toe, maar het werkt ja wel. Maar wat is er mis met die houten behuizing dan? Ons zelfgewikkelde BMBE lasapparaat is ook van hout en dat gaat al 30 jaar goed. Ook had ik eerst een c4 automaat erin zitten maar die vloog er steeds door, daar komt nog een ander iets voor in de plaats.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om mensen in gevaar te brengen. Dus als ik denk dat het ding onveilig is neem ik het niet mee.

Persoonlijk denk ik dat het roken (op een camping) gevaarlijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom geen UPS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lekker onefficient... om het eerst naar 230V om te zetten om het daarna weer naar 5V te brengen....

zelf heb ik een iets kleiner powerbankje.. al is deze verre van af.. er moet nog altijd een mooie behuizing om
maar daar zitten 12 cellen in.. gewoon in houders... voor de conversie van 3,7 -> 5V heb ik een bestaande powerbank action met 3 cellen welke gewoon parallel staan gebruikt.. 1A / 2.1A output.. en een 1A input welke ook gewoon werkt..

alle 12 cellen staan parallel.. de ontlaadstroom per cell is dus erg laag... mixen van cellen kwa capaciteit doe ik beperkt.. er zit maximaal 250mA verschil tussen de "beste" en de "slechtste" cel

opladen KAN via de input van de powerbank.. alleen dat duurt een eeuwigheid als er 12x 2500mA in zit :)
gezien de beperkte laadstroom van 1A... en als je geen haast heb kan dat prima.. 30+u laden :X

sneller gaat gewoon via de labvoeding.. voltage op max 4.1V en de stroomsterkte op +- 1/10de van de totale capaciteit meestal dus rond de 3A... en gezien de labvoeding gewoon CC/CV doet werkt dat als een tierelier ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

gastje01 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 14:39:
Waarom wordt deze post geliked?
In geen enkel apparaat waar dit soort cellen parallel geschakelt worden zit er een zekering op iedere cel. Een mooi voorbeel zijn laptop accu's waar er altijd wel 2 of 3 per 4.2v parallel staan. Defecte cellen vormen een lage capaciteit maar zeker geen sluiting.
Belangrijker is dat voor ze pararllel gezet worden ze een gelijke lading hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Even ter inspiratie

http://www.makeitextreme....room/entry/VIDEOS/battery
In geen enkel apparaat waar dit soort cellen parallel geschakelt worden zit er een zekering op iedere cel.
Omdat het spotten van een defecte cel dan makkelijker is en je het voor de kosten niet hoeft te laten maar het wel veiligheid toevoegt.

[ Voor 64% gewijzigd door tafkaw op 04-07-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479654

memphis schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:41:
[...]
In geen enkel apparaat waar dit soort cellen parallel geschakelt worden zit er een zekering op iedere cel. Een mooi voorbeel zijn laptop accu's waar er altijd wel 2 of 3 per 4.2v parallel staan. Defecte cellen vormen een lage capaciteit maar zeker geen sluiting.
Belangrijker is dat voor ze pararllel gezet worden ze een gelijke lading hebben..
De lading vereffend zich ook nog een automatisch, wel moet je cellen van een gelijk type nemen en het liefst van eenzelfde batch. Uiteraard moet iedere parallelketen wel bewaakt worden tegen onder en over lading en dient de volledige serieketen bij voorkeur van gelijke lading voorzien te worden. Zekeringen zijn inderdaad niet nodig want als je de cellen elektrisch en fysiek niet mishandeld is de kans dat er wat destructief misgaat minimaal. Persoonlijk raad ik mensen af om met onbeveiligde 18650 cellen te werken, tenzij zij weten wat ze doen. Die dingen bevatten gewoon een hele hoop energie en als ze eenmaal gaan branden/exploderen is er geen houden meer aan.

Hier een filmpje van iemand die wisselende cellen gebruikt voor zijn home made power wall, geeft ook wat uitleg over zijn selectie procedure.

YouTube: It's bad practice but I'm doing it for science - 18650 DIY H...

Ik zou ook graag zo'n warmtebeeld camera hebben, die dingen zijn zo praktisch :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 479654 op 05-07-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Juup schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:30:
Het makkelijkste is om ze allemaal parallel te zetten.
Je kunt ze dan gemakkelijk opladen door er 1 enkele flinke lader op te zetten die er max 4.2V en max 50A of 100A op zet.
Op de camping kun je er dan meerdere 3.6V naar USB laders aan hangen.
Parallel zetten bij het laden?
Weet je zeker dat ze dan allemaal gelijkmatig opladen? Ik vrees van niet, dit door piepkleine onvermijdelijke verschillen. En denk je dat ze opgeladen en wel bij parallel elkaar niet spontaan zullen ontladen? Ten gevolge van de lage inwendige weerstand zal steeds door die zelfde kleine verschillen eentje de andere gaan laden. En dat wisselt elkaar voortdurend af zodat ze na korte tijd allemaal leeg zijn. Een algemeen bekend verschijnsel bij accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:55:
[...]
Weet je zeker dat ze dan allemaal gelijkmatig opladen? Ik vrees van niet, dit door piepkleine onvermijdelijke verschillen. En denk je dat ze opgeladen en wel bij parallel elkaar niet spontaan zullen ontladen? Ten gevolge van de lage inwendige weerstand zal steeds door die zelfde kleine verschillen eentje de andere gaan laden. En dat wisselt elkaar voortdurend af zodat ze na korte tijd allemaal leeg zijn. Een algemeen bekend verschijnsel bij accu's.
lijkt me alleen relevant bij hogere op / ontlaad stromen :? als ik hier een "halfvolle( 3.70V)" cel tussen 5 volle cellen (4.20V) druk zakt inderdaad de spanning van het hele pakket.. omdat er immers 1 cel is met een lagere spanning tussen zit.. laat ik hem dan lekker een uurtje met rust etc dan levelen zich prima uit op ongeveer 4.10V

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Techneut schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:55:
[...]
Soms verbaas ik mij over dergelijke reacties.Praat je uit ervaring?

Zoals ik al eerder aangaf is het vrij normaal dat dit soort cellen parallel staan geschakelt zonder nadelige gevolgen.De meest bekende zijn laptop accu's welke gewoon na enkele maanden niet gebruiken nog steeds spanning hebben.

Een lithium accu wordt geladen met een CC/CV lader. dat betekent bij een lege accu een constante stroom om zowel de accu als de voeding/lader te beschermen en als de accu een bepaalde spanning heeft gehaald gaat de lader automatisch over op een constante spanning. Gedurende het verdere laden op CV zal de stroom door de eigenschap van de cel minderen en op een dusdanig laag niveau komen dat de kans op een schadelijk overladen voorkomen wordt.

Bij verschillende niveau van cellen parrallel eist de meest lege cel de grootste stroom en laadtijd op maar uiteindelijk als die ook op een lage stroom gekomen is zijn alle cellen vol. Het enige wat fout kan gaan met ongelijke cellen in serie en parallel bij een lage CC stroom is dat een eventuele computerlader op een verkeerd moment kan afslaan. Alle cellen eerst gelijk trekken voor ze in een pakket te zetten geeft ook een betrouwbare laadproces. Bij een hoge CC laadstroom kan het zijn dat bij bv 4 cellen parallel waarvan er 1 leeg is die lege de volle en dan mogelijk een te hoge stroom voor zijn kiezen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
memphis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:35:
[...]

Soms verbaas ik mij over dergelijke reacties.Praat je uit ervaring?
Ja, bij auto-accu's.
Maar omdat ik me realiseer dat dit bij een ander type accu zich wel eens anders kan gedragen was ik met mijn woordkeus niet zo stellig en reageerde ik met "weet je zeker dat …".Dus ……...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28
Ik deel jullie mening....je kunt gerust een tiental cellen parallel zetten.
Zorg er wel voor dat ze een beetje gelijkwaardig zijn.
Die knakker van de diy powerwall op YouTube doet het wel mooi, door de pootjes van weerstanden te gebruiken als zekering.
Mocht 1 cel dwars liggen dan brand het draadje door.
Opladen kan prima met het binnenwerk van een powerbank.
Wil je meerdere uitgangen......Ali heeft mooie printjes die 5 volt maken en gelijk een USB uitgang hebben.
Alleen laden duurt wat lang ja 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
memphis schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:35:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf is het vrij normaal dat dit soort cellen parallel staan geschakelt zonder nadelige gevolgen.De meest bekende zijn laptop accu's welke gewoon na enkele maanden niet gebruiken nog steeds spanning hebben.
Dat is niet helemaal het zelfde. Laptop accu's hebben vaak 2 series van 3 cellen. Die series hebben beiden hun eigen bms en zijn alleen aan het begin en einde gekoppeld. Dat is iets anders dan meerdere cellen parallel zetten. Daarnaast gebruiken laptops en power banks gelijke cellen die altijd gelijk belast worden, zodat de verschillen tussen parallelle (series van) cellen minimaal zijn.
Bij verschillende niveau van cellen parrallel eist de meest lege cel de grootste stroom en laadtijd op maar uiteindelijk als die ook op een lage stroom gekomen is zijn alle cellen vol. Het enige wat fout kan gaan met ongelijke cellen in serie en parallel bij een lage CC stroom is dat een eventuele computerlader op een verkeerd moment kan afslaan. Alle cellen eerst gelijk trekken voor ze in een pakket te zetten geeft ook een betrouwbare laadproces. Bij een hoge CC laadstroom kan het zijn dat bij bv 4 cellen parallel waarvan er 1 leeg is die lege de volle en dan mogelijk een te hoge stroom voor zijn kiezen krijgt.
Als je cellen parallel zet, kunnen ze helemaal niet op verschillende niveaus zitten. Ze hebben altijd per definitie dezelfde spanning. Maar gezien de capaciteit en interne weerstand wél kan verschillen, zullen ze niet altijd even snel op- en ontladen. Dit betekent dus 2 dingen:

1) als je met hoge stromen op- of ontlaad kan het wel degelijk gebeuren dat één of enkele cellen (die met de laagste weerstand) een veel hogere stroom te verduren krijgen. Dit is iets om rekening mee te houden maar als je de stromen laag houdt, is het waarschijnlijk geen probleem.
2) Er zullen intern, tussen de cellen, ook stromen gaan lopen doordat de verschillende cellen elkaar proberen uit te levelen. Dit gaat waarschijnlijk ten koste van een klein beetje capaciteit en een klein beetje levensduur. Maar je kunt je afvragen hoe boeiend dat is voor een accu van 2e hands cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
Vandaag heb ik voor het eerst geprobeerd te puntlassen. Dit ging niet erg goed op het begin, ik brandde zo door de nikkel strip en door de cel heen. Na geklooi met andere elektroden had ik het in de smiezen, je moet goed contact maken met de strip en de strip met de batterij. Zit er ergens ruimte tussen dan trekt ie een vlamboog en je brandt er zo doorheen.

Nu zat ik dus met een setje van 4 cellen waar een paar gaatjes in zaten. Dus ik dacht: laten we maar eens kijken of die dingen nou echt zo gevoelig en gevaarlijk zijn. Safety first dus bril op, handschoenen aan, jas aan en de cellen in een stalen bakje. Eerst heb ik het pakketje kortgesloten, dit resulteerde in rook en gevonk waarbij het draadje wegsmolt en de verbinding verbrak. Verder weinig aan de hand. Later heb ik de batterijen ook nog doorboort met een schroevendraaier en platgeslagen met een moker. Het mocht allemaal niet baten, er gebeurde vrijwel niks. Het ergste is nog de stank van het elektrolyt.

Dit experiment slaat nergens op en is niet bedoelt om mensen tegen mij in het harnas te jagen of om het na te doen. Verder wil het niet zeggen dat de cellen ongevaarlijk zijn, maar ik ben er wel iets meer gerust op.

http://imgur.com/a/FPWHpKi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Een lekke cel ruik je inderdaad wel hehe

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28
We hebben wel eens geprobeerd een 18650 te laten ploffen. Hamer, bankschroef of hydraulische pers deden niet veel...vooral stinken.
Uiteindelijk een cel doorboord een moetensplijter en een slagmoersleutel.
Dat geeft een indrukwekkend vuurwerk (soort van fontein van 1.5 meter lang

Niet iets om nog eens te proberen....de dampen die vrij komen zijn echt niet gezond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Sja bedenk nu wat er zou gebeuren als die rook ontstaat in een gesloten behuizing zoals een zaklamp of accupakket. Of als die vonken ontstaan in een plastic of houten behuizing.
Dat er bij een relatief gecontroleerd experiment weinig mis gaat zegt idd niet zoveel.

Overigens moet je idd niet te bang zijn hoor, maar je moet wel weten wat je doet. Als je ze netjes behandelt zijn 18650's gewoon veilig.
Pagina: 1