Toon posts:

Knutselmogelijkheden met een goedkope trekstor e-reader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij het opruimen vond ik in een la mijn eerste e-reader en ik vroeg me af of ik daar een leuk knutselproject mee kan opzetten. Om 'm te gebruiken als bureauklok bijvoorbeeld. Dus ik ben me nu aan het bedenken hoe ik zo'n eerste hackprojectje kan aanpakken en hoop dat er hier wat vingers zijn die me de goede richting op weten te wijzen.

Het (potentieel) knutselobject:
De Trekstor Liro Mini e-reader die ik ooit voor twee tientjes bij de Ako kocht.
- 4.3 inch digital ink display
- resolutie 800x600
- Allwinner FI E200 processor (datasheet)
- 2 GB opslag
- 512 mb Ram
- Micro-SD slot
- USB aansluiting
- 1000 mAh accu

Die processor ben ik online ook tegen gekomen in video reclame/wenskaarten en er zijn meer mensen mee aan het knutselen, maar ik ben nog geen voltooide projecten of how-to's tegen gekomen.

Wat wil ik ermee
In eerste geval een knutselproject en daar veel van leren. Het lijkt me tof om dat scherm te gaan gebruiken als klok en/of statusdisplay die iets als twitter of facebook notificaties kan weergeven.

Wat heb ik al gedaan
Vooral dat ding opengemaakt en gegoogled naar de chipset. Daarbij heb ik zoals gezegd wel wat andere mensen gevonden die met vergelijkbare units bezig zijn maar geen kant en klare projectbeschrijvingen gezien. Ook heb ik al even gekeken of ik niet heel simpel via de USB iets zag dat leek op een android of linux installatie om als aanknopingspunt te gebruiken. Helaas lijkt er op het eerste gezicht het OS afgeschermd te zijn in het geheugen.

Wat is nou mijn vraag
De grootste vraag: waar moet ik beginnen met zoeken? Moet ik een tool gebruiken om de usb communicatie af te luisteren? Is er een tool waarmee ik de bootsector/partitie in het opslaggeheugen kan aanspreken? Kan ik een installatie van een Linux distributie erop forceren?

Ik heb niet de kennis, kunde of gereedschappen in huis om de UART of JTAG interface direct aan te spreken (al zou dat een goede reden zijn om een hackerspace op te zoeken). Dus ik hoop het met software of eenvoudige hardwaretools, raspberry oid, te kunnen schaffen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:46
Dat is wel de meest crappy datasheet die ik ooit gezien heb zeg.. Misschien is het een beter idee om de aansturing van het epaper display te sniffen, en dan dat epaper aan een Arduino o.i.d. te hangen. Zonder een fatsoenlijke datasheet/manual wordt het erg moeilijk om iets met die Allwinner te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou inderdaad even kijken welk type display het is, en dan kijken of er een lcd controller board voor te vinden is voor aan een raspberry pi of arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 11:28
1337aldi schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 20:40:
Dat is wel de meest crappy datasheet die ik ooit gezien heb zeg.. Misschien is het een beter idee om de aansturing van het epaper display te sniffen, en dan dat epaper aan een Arduino o.i.d. te hangen. Zonder een fatsoenlijke datasheet/manual wordt het erg moeilijk om iets met die Allwinner te doen.
Ik heb zelf met een processor van alwinner gewerkt, drama die datasheets van hun. Ze zeiden zelf tegen mij in de mail dat ze niet aan westerse bedrijven willen leveren en daarom de reference manual en application notes etc niet worden vertaald..

Ik zou het zelfde doen maar iets krachtiger, pak een nucleo met een cortex m3 en hand die aan dit scherm. Het e-paper paneel kan je ongetwijfeld wel vinden online, als je daar een datasheet van weet kan je zelf het scherm gaan proberen aan te sturen met je eigen hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Trek dat ding eens open, en post hier scherpe foto's van beide kanten van de printplaat. Wellicht dat wij je er dan doorheen kunnen praten bij het aansluiten van de UART.
Er is overigens een grote kans dat dat ding gewoon Linux draait, Kobo's doen dat bijvoorbeeld ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Foto van de printplaat (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/b4cpbd/IMG_20180702_200410.jpg

De achterzijde is verder leeg, geen componenten, geen contactpunten. (Behalve die voor de bedieningsknoppen). Dochterbordje links zitten twee switches op die de vorige/volgende pagina functie voorzien. De onleesbare chip linksboven is het ramgeheugen.

Voor het scherm is er een board-to-board connector (onder de testpoints). In plaats van de eenvoudige flex-insteek zoals de Raspberry pi op de DSI heeft. Echt alles ultragoedkoop, maar dan moeten ze daar ineens een fancy connector gebruiken. Ik heb zo nog geen adapter of driverboard kunnen vinden wat hierop past.

Het e-paper paneel is een OPM043A2. Kom ik vooral tegen op AliExpress en wat Russische onderdelenwebsites. https://aliexpress.com/item/32809311141.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
@Verwijderd Oef, dat ziet er inderdaad heel billig uit. Kan je het opschrift van de centrale overtikken, en dan met name de eerste twee regels?

Edit: Ik zou lekker brutaal zijn, en de fabrikant van het e-paper scherm om een datasheet vragen: http://oedtech.com/Englis...tent.aspx?menuid=03020102

Edit2: Laat maar, lijkt om een Allwinner F1E200 te gaan.

[ Voor 55% gewijzigd door TommyboyNL op 02-07-2018 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@TommyboyNL Die centrale chip is de FI E200 processor van Allwinner, link naar de datasheet in de OP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:50:
@TommyboyNL Die centrale chip is de FI E200 processor van Allwinner, link naar de datasheet in de OP.
Was helemaal druk aan het reverse engineeren zonder je startpost opnieuw te lezen. Sorry! UART lijkt lastig te worden, die is gemultiplext met de SD slot...
In Oostblokkistan zijn ze ook bezig geweest met vergelijkbare readers: https://4pda.ru/forum/lof...dex.php?t407926-1220.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuses niet nodig @TommyboyNL Ik ben al lang blij dat er hier wat mensen zijn die een noob als ik een beetje op weg willen helpen.

Ik denk dat het hardwarematig op een dood spoor gaat lopen. Breakouts of adapaters voor die connector, zo te zien een 26 pins molex slimstack, kan ik zo niet vinden. Ja, deze dude op EEV blog heeft een paar van die connectors besteld een een custom break-out pcb gemaakt. Maar dat gaat me nog even boven mijn pet om zelf te doen.

Wellicht dat er via de USB binnen te komen is. En anders is het gewoon jammer, zoals gezegd. Ik vond dat ding met opruimen en heb er 2 tientjes voor betaald. Er iets mee maken zou ik echt tof vinden, maar anders slaap ik er niet minder om.
Pagina: 1