Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met wifi ad

Pagina: 1
Acties:

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:15
Zojuist verhuisd naar een flat met losstaande berging achter het gebouw.

Omdat we hier niet meer de ruimte, nog de wil hebben qua herrie, zit ik te spelen met het idee om de servers die ik heb beneden in de berging op te stellen.

Een kabel trekken is behoorlijk onrealistisch, langs de muur van de flat 3 verdiepingen omlaag en onder het steegje door naar de berging lijkt mij niet iets wat de buren zondermeer zouden accepteren; nog de woningbouw cooperatie.

Daarom dus het idee om de boel draadloos te bruggen; een gaatje boren in de muur van de schuur om een utp kabel te trekken en op het dak een antenne plaatsen zijn prima te doen.

Een beetje rondkijken leverd mij de MicroTik RBwAPG-60ad kit op ( pricewatch: MikroTik Wireless Wire - RBwAPG-60ad kit ), daarmee wordt gigabit beloofd, qua afstand zeker geen issue, hemelsbreed waarschijnlijk nog geen 20 meter met een perfecte zichtverbinding.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Het alternatief (naast de zooi wegdoen ;) )is een bekisting bouwen om de boel op het balkon kwijt te kunnen; heeft uiteraard iets minder de voorkeur.

too weird to live too rare to die

• C0okiejar
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online

C0okiejar

Ik weet dat ik niks weet.

Ja zo'n p2p verbinding kan in de meeste gevallen prima. Hadden laatst op het werk tijdelijk een extra uplink nodig naar een ander pand. Zender op het dak en gaan met die banaan. Moet er wel bij vertellen dat wij gekozen hadden voor zenders van Ubiquiti vanwege de management mogelijkheden maar voor de rest moet het in jouw situatie prima te doen zijn. Al weet ik niet of je de gigabit echt gaat aantikken maarja de vraag is natuurlijk ook of je echt gigabit nodig hebt of dat je het gewoon graag wilt hebben. Die zenders van ubiquiti haalde we zo'n 400mbit op een afstand van ongeveer 25-30 meter.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

C0okiejar schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:09:
Ja zo'n p2p verbinding kan in de meeste gevallen prima. Hadden laatst op het werk tijdelijk een extra uplink nodig naar een ander pand. Zender op het dak en gaan met die banaan. Moet er wel bij vertellen dat wij gekozen hadden voor zenders van Ubiquiti vanwege de management mogelijkheden maar voor de rest moet het in jouw situatie prima te doen zijn. Al weet ik niet of je de gigabit echt gaat aantikken maarja de vraag is natuurlijk ook of je echt gigabit nodig hebt of dat je het gewoon graag wilt hebben. Die zenders van ubiquiti haalde we zo'n 400mbit op een afstand van ongeveer 25-30 meter.
Maar dat is geen WiFi-ad...

ad is andere koek, 60GHz, dus spectaculair hoge overdracht als je een goede line-of-sight hebt, maar minste of geringste (letterlijk: een vel papier) kan de boel verstoren. Voor outdoor use relevant: een regenbui zeker ook. Komt bij dat ad buiten de frequentie eigenlijk een erg ouderwets protocol is en niets constructiefs kan met multipath, waardoor het nog het meest met WiFi-a/g te vergelijken is. Ik verwacht er niet teveel van en zou zeker voor een toepassing die prima te doen is met een bescheiden WiFi-ac setup niet aanraden om aan de eerste dure, nog onvolwassene, ad apparaten te beginnen, tenwij het je specifiek te doen is om het prutsen en ervaringen opdoen.

Ik heb een paar apparaten liggen met ad support, maar ben te druk bezig geweest met de andere features ervan (SFP+, LAPC en het openschroeven van de actieve antennes om er SMA connectoren op te krijgen...) om met de ad te prutsen. Misschien kom ik er nog eens aan toe. Maar hoge prio heeft het niet: WiFi-ad is niet veel meer dan een POC in 60GHz, voor echt bruikbare toepassingen moeten we wachten op WiFi-ay, wat neerkomt op een implementatie van ax in 60GHz, dus met LDPC en MIMO (en nog wat andere meuk waar marketeers hoog van de toren over blazen maar irrelevant is voor een doorsneesituatie). Dan wordt het iets nuttigs voor zeer hoge bitrates in dezelfde kamer.

Point-to-point situaties zijn andere koek, om te beginnen heb je geen multipath, dus mis je MIMO ook niet. Wat dat betreft zou ad een prima oplossing kunnen zijn, ware het niet dat het zo gevoelig is voor werkelijk alles in de line-of-sight (en de fresnel zone, maar die is bij 60GHz op korte afstanden zo smal dat je het kunt verwaarlozen) dat je dus bij regen, sneeuw, mist of wat dan ook hoogstwaarschijnlijk in de soep gaat lopen. Maar dat is een vooroordeel/verwachting, niet iets wat ik uit ervaring kan bevestigen/

Oslik blyat! Oslik!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Een bij deze vraag misschien off-topic opmerking maar iets waar je misschien ook nog rekening mee moet houden: betaal je de stroom in jouw berging direct, of deel je de kosten daarvan met de buren via het servicecontract? In dat laatste geval is het misschien wel verstandig om af te zien van dit plan.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien het feit dat je vanwege d herrie de boel elders wil plaatsen betekend veel ventilatoren dus waarschijnlijk ook veel warmte ontwikkeling en stroomverbruik. Ik zou zelf eerder op zoek geen naar 1 zuinige server en daar lekker met VM's gaan spelen. Bedenk wel dat antennes op schuurdaken vragen oproepen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Misschien is dit iets.
Is weliswaar geen 1Gbs maar wel 750Mbps en dat is voor een p2p behoorlijk hoog.

https://www.wifishop.nl/m...-point-to-point/pid=46351
https://www.mimosa.co/products/specs/b5-lite

Mimosa heeft ook p2p voor hogere snelheden maar dan schiet de prijs wel erg omhoog.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 30-06-2018 15:52 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dirkdejager73
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-04 13:11
Er staan op de U-buis al een paar tests. Maar dit spul wat je nu aangeeft is indoor. Lees fabriekshal e.d.
Outdoor kun je beter dit nemen https://shop.meconet.de/MikroTik-Router-WLAN/802-11ad-60GHz/MikroTik-RB-LHGG-60ad-Kit-Wireless-Wire-Dish-60GHz-1-8-Gb-s-aggregate-IP-PtP-Link-Kit::117446.html Is iets duurder maar dan hoef je het ook niet na een maand te vervangen. Onthou echter wel dat 60 GHZ heel snel last krijgt van verstoring. Lekker buitje en je hebt signaal verlies. Ok we hebben nu een droogtegolf, maar dat is uitzonderlijk ;)
Pagina: 1