Gegevens inzage bij de gemeente

Pagina: 1
Acties:
  • 4.986 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340106

Topicstarter
Bij gegevens inzage bij de gemeente, waar moet ik opletten? Ik wil voornamelijk informatie inzien die de het college, politie ed kunnen zien.

Verder sta ik in een systeem als problematisch. Deze gegevens deelt de gemeente met andere mensen. Is dit ook te zien?

Is het ook mogelijk om in te zien welke gegevens in bepaalde periodes zijn verwijderd?

Tips zijn welkom.

@Equator Sorry. Ik heb uw bericht niet eerder gezien. en ik wist niet hoe het werkt hier.
Ik weet nog steeds niet precies hoe het hier werkt, maar bij deze mijn excuus.
Pietervs schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Ik vraag me af wat die ambtenaar er mee dacht te bereiken met het verspreiden van het bericht dat jij niet naar de ombudsman zou willen gaan? 1 email of telefoontje van jou aan de ombudsman en dat verhaal is al ontkracht. Dat lijkt me dus meer een misverstand of miscommunicatie dan dat hij/zij dat daadwerkelijk bedoelde.

Wat betreft de valse aangifte: het is maar de vraag of je dat uit de stukken gaat halen. Zoals je zelf al aangeeft is er mogelijk gerommeld met de gegevens, waarschijnlijk om de valse aangifte te kunnen onderbouwen.
Nu is het zo dat in veel gemeentelijke systemen achterhaald kan worden wie wanneer welke gegevens aangepast heeft. Vraag is echter of je dat te zien krijgt: kans is groot dat je alleen de gegevens te zien krijgt die NU in het systeem staan. En daar staan geen namen bij wie die ingevoerd hebben of op welk tijdstip.

Heb je al aangifte gedaan bij de gemeentelijke ombudsman? Die kan de gegevens vermoedelijk wel boven tafel krijgen. Je zal daarvoor een klacht in moeten dienen wegens ambtsmisbruik, eventueel vervalsing. Maar daar zul je meer voor nodig hebben dan alleen een vermoeden.
Ik heb de aangifte ingezien. In de aangifte staan veel onfeitelijke dingen en bovendien heb ik correspondentie. Ik zal hem oproepen om te getuigen. Verder heb ik nog klachten waarmee ik naar de nationale ombudsman kan.

De beste man heeft mij in het centrale incidentenregister gezet. Dat heb ik weer niet van mijn documenten, maar via een aantal protocollen van de gemeente.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 340106 op 08-07-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wie of wat ben je voor de gemeente? Als in, gewoon een vervelend persoon wat een aantal waarschuwingen/bonnen heeft gekregen van de BOA's?

Waarom zou het college jouw gegevens moeten weten/zien? Tenzij je echt "gevaarlijk" bent, heeft het college het veel te druk dan jouw dossiertje lezen.

Geen idee of je wil/kan/mag, maar wat is exact de situatie en hoe bedoel je nu "inzien"? Heb je al bij de gemeente gevraagd, op basis van AVG, welke zaken ze hebben en/of delen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 340106 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:31:
Verder sta ik in een systeem als problematisch.
"problematisch" is wel een heel breed begrip.
Kan je soms vanwege je ziekte niet zelf naar het gemeentehuis om je vinger te laten scannen voor je paspoort?

Of heb je soms helemaal geen handen vanwege illegaal vuurwerk waardoor het scannen van de vinger erg problematisch is?
De politie hoeft niet in het systeem te kijken, die zien bij aankomst wel dat jou in de boeien slaan problematisch is :p

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 29-06-2018 22:57 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

@Anoniem: 340106 je wilt je eigen gegevens inzien? Wil je gegevens afschermen, verwijderen of corrigeren?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dus, kortom, je wil onder de nieuwe AVG wetgeving (ookwel bekend als GDPR of 'de nieuwe privacywet') van de gemeente weten waar jouw gegevens voor gebruikt worden?

Effectief moet je letten op 'hebben ze doelbinding'. Is er een (wettelijk) verklaarbaar excuus om die betreffende gegevens te hebben.
Voorbeeld: Jij vraagt een vergunning ergens voor aan (noem iets, een dakkapel, of een straatbarbeque ofzo), dan heeft de gemeente jouw gegevens nodig voor die vergunning tot en met de verlooptermijn van de vergunning en de daar op volgende bewaarplicht periode.
Daar hebben ze, bijvoorbeeld, voor nodig: jouw naam en/of BSN, adresgegevens, contactgegevens, handtekening en eventueel je bankrekeningnummer voor de leges die te betalen zijn voor de vergunning.

Dat zou de gemeente, onder de AVG, ook op dergelijke manier moeten kunnen laten zien. Wij hebben sets gegevens X en Y van u omtrend de volgende zaken: een vergunningsaanvraag.

Ook als het gaat om delen van informatie met andere instanties, kan daar gewoon een wettelijke taak voor bestaan. B.v. het uitbesteden van de verlening van vergunningen aan een omgevingsdienst/regionale uitvoeringsdienst.
Of het delen van informatie met politie en justitie. Of b.v. een zorginstantie die door de gemeente gefinancierd wordt. (iets met WMO enzo)

Kortom, gewoon gaan vragen of ze je gegevens hebben heeft opzich weinig nut. Ja ze hebben gegevens van je, want je staat in de GBA/BRP omdat je inwoner bent van de gemeente. Die moeten ze sowieso wettelijk gezien hebben.
Of er gegevens in gebruik zijn voor andere doeleinden is opzich een nutteloos stukje informatie als jij niet wettelijk kan onderbouwen waarom ze die gegevens wel of niet zouden mogen hebben.
En ja, er zijn letterlijk mensen die hebben zitten wachten op de AVG om dat als excuus te gebruiken dat privacy in het geding is, zonder dat te kunnen onderbouwen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:11:
Dus, kortom, je wil onder de nieuwe AVG wetgeving (ookwel bekend als GDPR of 'de nieuwe privacywet') van de gemeente weten waar jouw gegevens voor gebruikt worden?

Effectief moet je letten op 'hebben ze doelbinding'. Is er een (wettelijk) verklaarbaar excuus om die betreffende gegevens te hebben.
Voorbeeld: Jij vraagt een vergunning ergens voor aan (noem iets, een dakkapel, of een straatbarbeque ofzo), dan heeft de gemeente jouw gegevens nodig voor die vergunning tot en met de verlooptermijn van de vergunning en de daar op volgende bewaarplicht periode.
Daar hebben ze, bijvoorbeeld, voor nodig: jouw naam en/of BSN, adresgegevens, contactgegevens, handtekening en eventueel je bankrekeningnummer voor de leges die te betalen zijn voor de vergunning.

Dat zou de gemeente, onder de AVG, ook op dergelijke manier moeten kunnen laten zien. Wij hebben sets gegevens X en Y van u omtrend de volgende zaken: een vergunningsaanvraag.

Ook als het gaat om delen van informatie met andere instanties, kan daar gewoon een wettelijke taak voor bestaan. B.v. het uitbesteden van de verlening van vergunningen aan een omgevingsdienst/regionale uitvoeringsdienst.
Of het delen van informatie met politie en justitie. Of b.v. een zorginstantie die door de gemeente gefinancierd wordt. (iets met WMO enzo)

Kortom, gewoon gaan vragen of ze je gegevens hebben heeft opzich weinig nut. Ja ze hebben gegevens van je, want je staat in de GBA/BRP omdat je inwoner bent van de gemeente. Die moeten ze sowieso wettelijk gezien hebben.
Of er gegevens in gebruik zijn voor andere doeleinden is opzich een nutteloos stukje informatie als jij niet wettelijk kan onderbouwen waarom ze die gegevens wel of niet zouden mogen hebben.
En ja, er zijn letterlijk mensen die hebben zitten wachten op de AVG om dat als excuus te gebruiken dat privacy in het geding is, zonder dat te kunnen onderbouwen.
Een ambtenaar heeft een valse aangifte tegen mij gedaan en vervolgens is hij zitten rommelen met mijn gegevens in de negatieve zin. Daarom wilde ik weten of het ook mogelijk is om de informatie die zij verwijderd hebben ergens te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 340106 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:23:
[...]

Een ambtenaar heeft een valse aangifte tegen mij gedaan en vervolgens is hij zitten rommelen met mijn gegevens in de negatieve zin. Daarom wilde ik weten of het ook mogelijk is om de informatie die zij verwijderd hebben ergens te zien zijn.
Ze zijn onder de AVG niet verplicht om de exacte gegevens te geven. Alleen welke gegevens en waarom.
Daarbij worden aangiften niet door de gemeente verwerkt, maar door de politie, dus dan zou je daar moeten aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PcDealer schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:01:
@Anoniem: 340106 je wilt je eigen gegevens inzien? Wil je gegevens afschermen, verwijderen of corrigeren?
Ik wil mijn gegevens inzien. Ik heb een gesprek gehad met de ovj en die verklaarde tegen mij dat ik geen advocaat wilden zoeken... Zoiets is vreemd en ik weet dat het van de gemeente komt. Ik had een bezwaar lopen. Ik zou ook niet naar de ombudsman willen. Sommige gegevens komen een-op-een met wat een aantal ambtenaren tegen het college beweren en waarvan ik weet dat het niet juist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:37:
Wie of wat ben je voor de gemeente? Als in, gewoon een vervelend persoon wat een aantal waarschuwingen/bonnen heeft gekregen van de BOA's?

Waarom zou het college jouw gegevens moeten weten/zien? Tenzij je echt "gevaarlijk" bent, heeft het college het veel te druk dan jouw dossiertje lezen.

Geen idee of je wil/kan/mag, maar wat is exact de situatie en hoe bedoel je nu "inzien"? Heb je al bij de gemeente gevraagd, op basis van AVG, welke zaken ze hebben en/of delen?
ja, je hebt van die omhooggevallen ambtenaren. Die het verschil tussen eigen mening en het openbaar bestuur niet uit elkaar kunnen halen. En dan schikken zij heel laat dat men zij niet overtuigend zijn en dan halen ze rare strekken.

Mutaties delen met de politie die aantoonbaar onwaar zijn e.d.

Ik weet het omdat de politie mij naar gevraagd hebt en vervolgens werd de agent heel zenuwachtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJMaze schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:55:
[...]

"problematisch" is wel een heel breed begrip.
Kan je soms vanwege je ziekte niet zelf naar het gemeentehuis om je vinger te laten scannen voor je paspoort?

Of heb je soms helemaal geen handen vanwege illegaal vuurwerk waardoor het scannen van de vinger erg problematisch is?
De politie hoeft niet in het systeem te kijken, die zien bij aankomst wel dat jou in de boeien slaan problematisch is :p
klopt. Ik heb van een ambtenaar gehoord dat ik moeilijk ben en op de valse aangifte van een ambtenaar staat hetzelfde. Dus, ik wil vragen naar gegevens die zij delen, maar ik heb geen idee hoe het systeem in elkaar zit.

In een gesprek met iemand van college, heb ik ook valse verklaringen gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 20:10
Je hebt trouwens ook de optie om een Wob aan te vragen. Dat staat voor wet openbaarheid bestuur. Daarover kan je wel wat informatie over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:28:
[...]

Ze zijn onder de AVG niet verplicht om de exacte gegevens te geven. Alleen welke gegevens en waarom.
Daarbij worden aangiften niet door de gemeente verwerkt, maar door de politie, dus dan zou je daar moeten aankloppen.
Stel: Ik vraag de gemeente mij inzage te geven in de informatie zij over mij bijhouden en tevens die niet wettelijk verplicht zijn. Mag dat niet? U mag toch inzage hebben in de gegevens die de gemeente over je bijhoudt? of droom ik...

Kunt u mij aub precies uitleggen waar ik wel of niet recht op heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:28:
[...]

Stel; een ambtenaar zet in et systeem dat ik hongerig ben, maar dat ik geen eten wil.

Meneer a komt bij me en vraagt mij: Jij hebt honger en je wil niet eten. Wat wil je dan?

meneer b komt precies met diezelfde vragen. Het is geen wettelijke informatie maar een ambtenaar hier in de gemeente doet zulke dingen.

1.Kan ik dan de gegevens die de ambtenaar gedeeld met meneer a en b inzien of niet?
2. kan ik zeggen dat de gemeente alleen wettelijke informatie over mij mag delen? strafblad e.d.?
3. wat kan ik laten wissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
polopolo150 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:43:
Je hebt trouwens ook de optie om een Wob aan te vragen. Dat staat voor wet openbaarheid bestuur. Daarover kan je wel wat informatie over vinden.
ja, dat kan ook. inzage gaat veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 340106 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:51:
[...]

Stel; een ambtenaar zet in et systeem dat ik hongerig ben, maar dat ik geen eten wil.

Meneer a komt bij me en vraagt mij: Jij hebt honger en je wil niet eten. Wat wil je dan?

meneer b komt precies met diezelfde vragen. Het is geen wettelijke informatie maar een ambtenaar hier in de gemeente doet zulke dingen.

1.Kan ik dan de gegevens die de ambtenaar gedeeld met meneer a en b inzien of niet?
2. kan ik zeggen dat de gemeente alleen wettelijke informatie over mij mag delen? strafblad e.d.?
1. Onder de AVG moet de gemeente melden welke informatieset is gedeeld, niet wat die die informatieset bevat. De exacte persoon mag er niet mee aangewezen worden, want dan overtreden ze de AVG. (dan delen ze persoonsgegevens van de medewerker aan een derde partij, namelijk met jou)
Misschien dat er andere wetgeving van toepassing is, maar het is in ieder geval niet de AVG.
2. Nee, de gemeente heeft wettelijke taken die ze zullen moeten uitvoeren. Jij hebt daar geen invloed op. Je mag alleen vragen om verwijdering van gegevens waarvoor de gemeente geen wettelijke taak heeft.
3. Alle gegevens die niet noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de taak die de gemeente heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Anoniem: 340106 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:44:
[...]

Stel: Ik vraag de gemeente mij inzage te geven in de informatie zij over mij bijhouden en tevens die niet wettelijk verplicht zijn. Mag dat niet? U mag toch inzage hebben in de gegevens die de gemeente over je bijhoudt? of droom ik...

Kunt u mij aub precies uitleggen waar ik wel of niet recht op heb?
De gemeente (en elke organisatie overigens) moet jou aan kunnen geven welke gegevens ze van je hebben, waarvoor ze die gebruiken/nodig hebben en met wie ze die delen/hebben gedeeld. Daarbij hoeven ze niet te zeggen dat ze bijvoorbeeld “Stationsstraat 18b” hebben staan, maar wel dat ze jouw adres hebben.

Voor jouw ‘probleem’ met de gemeente gaat je dit dus niet helpen. Jij hebt schijnbaar een conflict, en er is aangifte tegen je gedaan (waarvan eigenlijk?). In het kader van die aangifte heb jij de gelegenheid om je te verdedigen tegen de beschuldiging. Alle info die de politie of het OM hierbij over de zaak verzamelt, moet ook beschikbaar zijn voor jou/je advocaat. Ik raad je aan om een advocaat in de arm te nemen!

Over de zogenaamde ‘gewijzigde’, ‘vervalste’ of ‘verdwenen’ gegevens bij de gemeente; als de betreffende ambtenaar niet integer heeft gehandeld, ga je dit natuurlijk nooit met een verzoek ihkv de AVG of zelfs de WOB achterhalen. Je gaat eerst een klacht indienen bij de gemeente zelf (die hebben vast een klachtencommissie), vervolgens naar de ombudsman en pas als laatste ga je zelf aangifte doen van onbehoorlijk bestuur. Maar wel in die volgorde, want hoewel je natuurlijk zelf vind dat je helemaal gelijk hebt, zal dat wel op de juiste manier vastgesteld moeten worden.

De politie deelt overigens geen gegevens met de gemeente, dat zijn echt verschillende databases/systemen/organisaties.

En zou je willen stoppen met het steeds kicken van je topic binnen 24 uur? Dat is nogal irritant...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:15
Icephase schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 05:15:
[...]

De gemeente (en elke organisatie overigens) moet jou aan kunnen geven welke gegevens ze van je hebben, waarvoor ze die gebruiken/nodig hebben en met wie ze die delen/hebben gedeeld. Daarbij hoeven ze niet te zeggen dat ze bijvoorbeeld “Stationsstraat 18b” hebben staan, maar wel dat ze jouw adres hebben.
Dat is niet waar, je hebt niet alleen recht op informatie, maar ook op het wijzigen van aantoonbaar foutieve informatie. Dat recht kan je uitsluitend uitoefenen als ze je ook inhoudelijk informeren. Dit geldt dus voor geïdentificeerde en identificeerbare gegevens. Dit gaat de topicstarter niet helpen met zijn verhaal.

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@Anoniem: 340106 Zou je - in het vervolg - niet elke keer een nieuwe post toe willen voegen aan je topic, maar gewoon je laatste post editten met de nieuwe informatie? Dat komt wat minder opdringerig over. Je kan natuurlijk een bericht quoten, dan alle tekst selecteren, knippen en plakken in je vorige bericht.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:03

Killjoy

Klingon lawn products

polopolo150 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:43:
Kan niet. Wob verzoeken kunnen geen betrekking hebben op persoonsgegevens. Extra complicatie bij deze case is of het gaat om een gemeentelijk dossier waar de AVG van toepassing is. Of een politiedossier dat onder de Wet politiegegevens valt.

Overigens geeft een inzageverzoek AVG recht op inzage in categorieën van gegevens. Niet op extracten uit dossiers. Wel is het wachten op het moment dat dat door een rechter getoetst wordt. Maar dat terzijde.

Als te zien is welke informatie verwijderd is, dan is de informatie dus nog aanwezig. Het een sluit het ander uit. Wel zou bewaard moeten zijn dat iemand bepaalde categorieën van gegevens heeft verwijderd.

Een optie is trouwens ook het recht op rectificatie. Dat geeft ts het recht om een zienswijze op te laten nemen bij de volgens hem onjuiste gegevens.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:06
Misschien heel simpel, maar als iemand van de gemeente zich schuldig maakt aan valsheid in geschrifte/laster is het dan niet het handigst om rechtsbijstand/juridisch loket in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-06 09:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien niet onbelangrijk: over welke gegevens spreken we hier eigenlijk? Er is namelijk veel data waar men bij een gemeente aan kan geraken en mogelijks kan wijzigen en niet alla data wordt op dezelfde plaats beheerd. Hier in België kan ik bijv. perfect zien welke diensten mijn data in het rijksregister hebben geraadpleegd, wanneer ze dat gedaan hebben en of er aanpassingen zijn gebeurd (natuurlijk niet door wie). Maar ik kan bijv. niet zomaar hetzelfde doen met een dossier dat ik heb ingediend voor de aanvraag van een bouwvergunning.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Yucon

*broem*

Anoniem: 340106 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:51:
[...]

Om even advocaat van de duivel te spelen; het kan ook gewoon zo zijn dat het voor buitenstaanders overduidelijk is dat je je medicijnen niet geslikt hebt, en daardoor wat paranoia bent. Ik noem maar wat. A en B kunnen ook los van elkaar op hetzelfde idee gekomen zijn en daar hoeft niet perse stiekeme informatieuitwisseling aan vooraf gegaan te zijn.

om het een beetje in perspectief te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:08
Even de grootste gemeente van het land gepakt. Die hebben gewoon een procedure voor het inzien van je eigen gegevens.
https://www.amsterdam.nl/...4ABA-8DFE-465A29E2BF85%7D

Ik weet niet of dat voor jouw gemeente ook zo is, maar elke burger van een gemeente mag gewoon inzien welke gegevens er worden bijgehouden over hem of haar.

Als jij het vermoeden hebt dat een ambtenaar jouw gegevens zonder juridische grondslag wijzigt, dan is dat een zaak van de politie, want dat valt onder het strafrecht.
https://wegwijsburgerbela...ten-overheid-en-gemeente/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 340106 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:30:
Ik heb een gesprek gehad met de OvJ.
Je hebt niet zomaar een gesprek met de OvJ.
Als jij in een opwelling tegen een ambtenaar hebt gezegd dat je hem thuis op zoekt als hij de parkeerbon niet verscheurd, dan krijg je een streepje.
Als de ambtenaar zich erg bedreigd voelde vanwege je postuur en hond (ja mensen doen aannames, ik ben niet bang voor grote honden, eerder kleine keffers :)) dan is het niet één maar 3 streepjes.

Zolang niemand de situatie weet moet je toch even met zelfreflectie de situatie analyseren en hoe het ontstaan is. Op basis daarvan kan je het volgensmij prima oplossen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DJMaze schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:19:
[...]

Je hebt niet zomaar een gesprek met de OvJ.
Als jij in een opwelling tegen een ambtenaar hebt gezegd dat je hem thuis op zoekt als hij de parkeerbon niet verscheurd, dan krijg je een streepje.
Als de ambtenaar zich erg bedreigd voelde vanwege je postuur en hond (ja mensen doen aannames, ik ben niet bang voor grote honden, eerder kleine keffers :)) dan is het niet één maar 3 streepjes.

Zolang niemand de situatie weet moet je toch even met zelfreflectie te situatie analyseren en hoe het ontstaan is. Op basis daarvan kan je het volgensmij prima oplossen.
Helemaal met je eens!
Of je het op kan lossen hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Maar zelfreflectie is wel belangrijk om even "op afstand" te bekijken wat de situatie is, wat jouw rol daarin is en wat je volgende stap zou kunnen zijn.

In communicatie met de overheid zijn 3 dingen belangrijk:
1. Documentatie
2. Documentatie
3. Documentatie
Schrijf alles op, inclusief datum en tijdstip, naam van degene die je gesproken hebt en vraag of ze het schriftelijk willen bevestigen. Of je stuurt een email er achteraan: "vandaag gesproken met X op tijdstip Y. Besproken is dat..."
En overheid is in de ruimste zin van het woord: of je nu een schoonmaker gesproken hebt of de minister: documenteren!

Verder: je hebt gewoon recht om de gegevens in te zien. Vraag is of je ze op het gemeentehuis mag zien of thuis gestuurd krijgt. Mag je naar het gemeentehuis: Ga niet in discussie met de ambtenaar die ze laat zien. 9 van de 10 keer is dat iemand die er op geen enkele manier bij betrokken is maar gewoon een medewerker van de afdeling BurgerZaken. Behandel die zoals je zelf ook behandeld wil worden. Als je fouten ziet, mag je dat gerust aangeven, maar de betreffende ambtenaar zal je meedelen dat je dat schriftelijk aan zal moeten geven. Niet zijn/haar keuze, zo werken overheden nou eenmaal omdat dan alles ook vastligt.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Bob-B190 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:07:
[...]

Dat is niet waar, je hebt niet alleen recht op informatie, maar ook op het wijzigen van aantoonbaar foutieve informatie. Dat recht kan je uitsluitend uitoefenen als ze je ook inhoudelijk informeren. Dit geldt dus voor geïdentificeerde en identificeerbare gegevens. Dit gaat de topicstarter niet helpen met zijn verhaal.
Dat is het recht op rectificatie, niet het recht op inzage. Je kunt dan een zienswijze laten vastleggen of een verzoek tot wijzigen doen. Maar als het gegevens uit bijv de BRP is, gaat dat niet zomaar aangepast kunnen worden.

Dit als aanvulling op je post, je hebt geen ongelijk namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pietervs schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Helemaal met je eens!
Of je het op kan lossen hangt natuurlijk helemaal van de situatie af. Maar zelfreflectie is wel belangrijk om even "op afstand" te bekijken wat de situatie is, wat jouw rol daarin is en wat je volgende stap zou kunnen zijn.

In communicatie met de overheid zijn 3 dingen belangrijk:
1. Documentatie
2. Documentatie
3. Documentatie
Schrijf alles op, inclusief datum en tijdstip, naam van degene die je gesproken hebt en vraag of ze het schriftelijk willen bevestigen. Of je stuurt een email er achteraan: "vandaag gesproken met X op tijdstip Y. Besproken is dat..."
En overheid is in de ruimste zin van het woord: of je nu een schoonmaker gesproken hebt of de minister: documenteren!

Verder: je hebt gewoon recht om de gegevens in te zien. Vraag is of je ze op het gemeentehuis mag zien of thuis gestuurd krijgt. Mag je naar het gemeentehuis: Ga niet in discussie met de ambtenaar die ze laat zien. 9 van de 10 keer is dat iemand die er op geen enkele manier bij betrokken is maar gewoon een medewerker van de afdeling BurgerZaken. Behandel die zoals je zelf ook behandeld wil worden. Als je fouten ziet, mag je dat gerust aangeven, maar de betreffende ambtenaar zal je meedelen dat je dat schriftelijk aan zal moeten geven. Niet zijn/haar keuze, zo werken overheden nou eenmaal omdat dan alles ook vastligt.
Een ambtenaar van de gemeente heeft een valse aangifte gedaan. vervolgens is hij gaan verspreiden dat ik niet naar de ombudsman wilde e.d. Dus, ik hoop dit ergens in mijn gegevens die de gemeente gedeelde heeft te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fockarty schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:03:
Misschien heel simpel, maar als iemand van de gemeente zich schuldig maakt aan valsheid in geschrifte/laster is het dan niet het handigst om rechtsbijstand/juridisch loket in te schakelen?
dat ga ik in gang zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Icephase schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 05:15:
[...]

Voor jouw ‘probleem’ met de gemeente gaat je dit dus niet helpen. Jij hebt schijnbaar een conflict, en er is aangifte tegen je gedaan (waarvan eigenlijk?). In het kader van die aangifte heb jij de gelegenheid om je te verdedigen tegen de beschuldiging. Alle info die de politie of het OM hierbij over de zaak verzamelt, moet ook beschikbaar zijn voor jou/je advocaat. Ik raad je aan om een advocaat in de arm te nemen!

Over de zogenaamde ‘gewijzigde’, ‘vervalste’ of ‘verdwenen’ gegevens bij de gemeente; als de betreffende ambtenaar niet integer heeft gehandeld, ga je dit natuurlijk nooit met een verzoek ihkv de AVG of zelfs de WOB achterhalen. Je gaat eerst een klacht indienen bij de gemeente zelf (die hebben vast een klachtencommissie), vervolgens naar de ombudsman en pas als laatste ga je zelf aangifte doen van onbehoorlijk bestuur. Maar wel in die volgorde, want hoewel je natuurlijk zelf vind dat je helemaal gelijk hebt, zal dat wel op de juiste manier vastgesteld moeten worden.

De politie deelt overigens geen gegevens met de gemeente, dat zijn echt verschillende databases/systemen/organisaties.

En zou je willen stoppen met het steeds kicken van je topic binnen 24 uur? Dat is nogal irritant...
kicken? wat is dat?

Ik heb bewijzen nodig om hard te kunnen maken dat er wordt geknoeid met mijn gegevens. Of gaat de ombudsman in het systeem kijken?

Nee, de gemeente deelt wel gegevens met de politie. Dat heb ik wel's van hen zelf gehoord.

Mensen: mij welgemeende excuus. Ik wist niet hoe het hier werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:40
Equator schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:08:
@Anoniem: 340106 Zou je - in het vervolg - niet elke keer een nieuwe post toe willen voegen aan je topic, maar gewoon je laatste post editten met de nieuwe informatie? Dat komt wat minder opdringerig over. Je kan natuurlijk een bericht quoten, dan alle tekst selecteren, knippen en plakken in je vorige bericht.
@Anoniem: 340106 zie de bovenstaande Admin-waarschuwing die je eerder al kreeg. Iedere nieuwe post "kickt" je topic weer naar het begin van de lijst.

Ja, je hebt recht op inzage in de gegevenscategorieën onder de AVG, de inhoud hiervan kun je alleen opvragen onder de Wob. Als deze gegevens feitelijk incorrect zijn dan kun je een verzoek tot wijziging indienen.

Zaken als een strafblad kun je opvragen via een uittreksel Justitiële Documentatie dat via de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst kan worden aangevraagd. Dit zou in theorie de valse aangifte moeten bevatten.

[ Voor 3% gewijzigd door Clueless op 01-07-2018 02:24 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 340106 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 01:17:
[...]

Een ambtenaar van de gemeente heeft een valse aangifte gedaan. vervolgens is hij gaan verspreiden dat ik niet naar de ombudsman wilde e.d. Dus, ik hoop dit ergens in mijn gegevens die de gemeente gedeelde heeft te treffen.
Ik vraag me af wat die ambtenaar er mee dacht te bereiken met het verspreiden van het bericht dat jij niet naar de ombudsman zou willen gaan? 1 email of telefoontje van jou aan de ombudsman en dat verhaal is al ontkracht. Dat lijkt me dus meer een misverstand of miscommunicatie dan dat hij/zij dat daadwerkelijk bedoelde.

Wat betreft de valse aangifte: het is maar de vraag of je dat uit de stukken gaat halen. Zoals je zelf al aangeeft is er mogelijk gerommeld met de gegevens, waarschijnlijk om de valse aangifte te kunnen onderbouwen.
Nu is het zo dat in veel gemeentelijke systemen achterhaald kan worden wie wanneer welke gegevens aangepast heeft. Vraag is echter of je dat te zien krijgt: kans is groot dat je alleen de gegevens te zien krijgt die NU in het systeem staan. En daar staan geen namen bij wie die ingevoerd hebben of op welk tijdstip.

Heb je al aangifte gedaan bij de gemeentelijke ombudsman? Die kan de gegevens vermoedelijk wel boven tafel krijgen. Je zal daarvoor een klacht in moeten dienen wegens ambtsmisbruik, eventueel vervalsing. Maar daar zul je meer voor nodig hebben dan alleen een vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Anoniem: 340106 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:31:

<knipje>
[...]
Ik heb de aangifte ingezien. In de aangifte staan veel onfeitelijke dingen en bovendien heb ik correspondentie. Ik zal hem oproepen om te getuigen. Verder heb ik nog klachten waarmee ik naar de nationale ombudsman kan.

De beste man heeft mij in het centrale incidentenregister gezet. Dat heb ik weer niet van mijn documenten, maar via een aantal protocollen van de gemeente.
Heeft de gemeente waar je woont geen ombudsman? Want ik denk dat dat de eerste stap moet worden. Dit is namelijk niet iets wat op nationaal nivo speelt, dus kans dat de nationale ombudsman hier iets mee zal doen is niet zo heel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Kicken = het onnodig niet gebruikmaken van de Edit-knop / dubbelposten.
Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen. Als je iets nieuws toe te voegen hebt aan je topic binnen die 24 uur en je bent zelf de laatste poster, dan kun je je post bewerken.
Het algemeen beleid #verbodenanders

Ik heb een klacht over een gemeente
https://www.nationaleombu...-klacht-over-een-gemeente
De Nationale ombudsman mag klachten behandelen over gemeenten die zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman. Gemeenten die niet zijn aangesloten hebben een eigen ombudsvoorziening.
https://www.nationaleombudsman.nl/instanties/gemeenten

[ Voor 105% gewijzigd door PcDealer op 08-07-2018 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pietervs schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:09:
[...]

Heeft de gemeente waar je woont geen ombudsman? Want ik denk dat dat de eerste stap moet worden. Dit is namelijk niet iets wat op nationaal nivo speelt, dus kans dat de nationale ombudsman hier iets mee zal doen is niet zo heel groot.
Ik weet niet zo goed dat dit juist is; of het kikken is, maar goed.
Wij zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman. Het kan dus niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 340106 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 22:16:
[...]

Ik weet niet zo goed dat dit juist is; of het kikken is, maar goed.
Wij zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman. Het kan dus niet anders.
Bedoel je "klikken"? Als ik je goed begrijp heb je een veel groter probleem met de gemeente dan hun gevoelens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PcDealer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:09:
[...]

Bedoel je "klikken"? Als ik je goed begrijp heb je een veel groter probleem met de gemeente dan hun gevoelens.
Ja.
Ik weet alleen niet hoe ik uit het agressieregistratieoerheid-register moet komen want volgens mij ben ik daar, zonder dat ik het wist aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Anoniem: 340106 wat zou de aanleiding kunnen zijn van zo'n registratie? Jouw opnemen in een registratie zou betekenen dat het register aan de avg moet voldoen. Dat houdt ook in dat je geïnformeerd moet worden als jouw gegevens in een register worden opgenomen zoals bijvoorbeeld bij het bkr.

Als ik zoek op "agressie register overheid" kom ik ARO en GIR als eerste twee hits tegen. Vraag de gemeente om een uitdraai. Je hebt intussen toch wel jouw gegevens opgevraagd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 340106 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 20:46:
[...]

Ja.
Ik weet alleen niet hoe ik uit het agressieregistratieoerheid-register moet komen want volgens mij ben ik daar, zonder dat ik het wist aangemeld.
En als je daar terecht in staat vermeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier zo'n case
https://www.jeugdombudsmandenhaag.nl/dossier/2915

De gemeentelijke ombudsman is blijkbaar waar je moet zijn. En voor dat 'zonder dat ik het wist' is blijkbaar een hele procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PcDealer schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 21:01:
@Anoniem: 340106 wat zou de aanleiding kunnen zijn van zo'n registratie? Jouw opnemen in een registratie zou betekenen dat het register aan de avg moet voldoen. Dat houdt ook in dat je geïnformeerd moet worden als jouw gegevens in een register worden opgenomen zoals bijvoorbeeld bij het bkr.

Als ik zoek op "agressie register overheid" kom ik ARO en GIR als eerste twee hits tegen. Vraag de gemeente om een uitdraai. Je hebt intussen toch wel jouw gegevens opgevraagd toch?
klopt. Maar die gegevens zal ik niet krijgen. Ik moet naar de rechter vrees ik. Ik heb overigens bewijzen dat de ambtenaren valsheid in geschrifte hebben gepleegd. Maar goed!

Ik ga binnenkort naar de ombudsman en ik zal dit melden. ik ben benieuwd wat hij hiervan zal vinden.
Ik heb het minbiz gemaild met de vraag hoe ik daar achter kan komen of ik GRI sta, maar ik krijg nog geen antwoord. Het bericht naar minbiz is pas een dag oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sambalbaj schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:13:
Hier zo'n case
https://www.jeugdombudsmandenhaag.nl/dossier/2915

De gemeentelijke ombudsman is blijkbaar waar je moet zijn. En voor dat 'zonder dat ik het wist' is blijkbaar een hele procedure.
Bedankt.
Ik ben onder de indruk van de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:08
Clueless schreef op zondag 1 juli 2018 @ 02:22:
[...]
De inhoud hiervan kun je alleen opvragen onder de Wob.
De Wob is hier niet van toepassing. Persoonsgegevens kun je juist niet opvragen via de Wob. Recht op inzage is volledig geregeld via de AVG.
Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:
[...]
- persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 2 van hoofdstuk 2 van de Wet bescherming persoonsgegevens, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.
Zie artikel 10 van de Wob
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005252/2016-10-01
Anoniem: 340106 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:04:
[...]

Bedankt.
Ik ben onder de indruk van de reacties.
Equator schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 08:08:
@Anoniem: 340106 [mbr] Zou je - in het vervolg - niet elke keer een nieuwe post toe willen voegen aan je topic, maar gewoon je laatste post editten met de nieuwe informatie? Dat komt wat minder opdringerig over. Je kan natuurlijk een bericht quoten, dan alle tekst selecteren, knippen en plakken in je vorige bericht. [/mbr]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 15:04
Ik heb je eerder een PM gestuurd met het verzoek te stoppen met dubbel posten. Daar heb je op gereageerd dat je er om zou denken maar nu doe je het toch weer. Daarom gaat je topic op slot.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.