Fabrikant wijst garantie af, komt met "vaag" bewijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkMagician
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-08-2023
EXTRA> Ik heb geen recht op consumenten rechten, mijn vraag gaat over de foto's en filmpjes.
Zie de post van MAX3400 die zelfs screenshots van de website van Alternate erbij heeft gedaan.
De laptop heeft 2 jaar garantie, ik heb er nog 7 over.
Hij is al opgestuurd naar MSI ipv "volgens het consumenten recht"

Ik ben dankbaar voor de hulp maar de discussie gaat nu meer over het feit dat ik wel of niet dom ben geweest en mij heb af laten schepen dan dat het gaat over mijn echte vraag. Is dit bewijs, echt bewijs.

Na een jaar en 1 maand waren de C, M en Shift toets af en toe aan het haperen van mijn laptop.

Het betreft een MSI GT72VR 6RE toen de tijd in de aanbieding voor 1999 euro. Dat deze nu zo snel defect is had ik ook niet verwacht...

MSI heeft 2 jaar garantie, dus niks aan de hand en een RMA aangemaakt, demo filmpje op YouTube gezet en ik mocht de laptop opsturen.

Nu krijg ik zojuist een e-mail dat de toetsen defect zijn door oneigenlijk gebruikt met een aantal foto's erbij.
Het bijzondere is dat de foto's van de D en de V toets zijn en ik toch duidelijk in de RMA heb aangegeven dat het de SHIFT, C en de M toets zijn die niet werken.

Daarnaast was het ook eerst alleen de M toets, later de C en nog later de SHIFT.
Extra bijzonder, en ook gemeld in de RMA, was dat de toetsen weer begonnen te werken als ik rechts van de touchpad op de laptop "duwde". Dit was echter geen oplossing dus vandaar de RMA.

MSI blijft echter volhouden dat de toetsen "defect" zijn door onjuist gebruik (zoals te zien op de foto's, alleen ik zie het niet) en geeft mij een offerte van 136,53 voor het vervangen van het toetsenbord.

Waarbij 36,90 het toetsenbord is en het overige "Workmanship".
Daarnaast ook nog 24,60 "admin" kosten.

Ik kan mij hier echter niet in vinden. Immers, als de toetsen "kapot" zijn moeten deze niet spontaan gaan werken als ik rechts van de touchpad duw... (dit was trouwens een tip op het MSI forum van mensen met hetzelfde probleem van soms-niet-werkende-toetsen)

De foto's heb ik op https://imgur.com/a/OuTjI3z gezet. (Hopelijk mag dat hier op tweakers).
En een YouTube filmpje staat op https://www.youtube.com/watch?v=5ConyD9-6Xc

Op dit YouTube filmpje heb ik (toevallig) ook de D en V toetsgebruikt en die werkte toch echt prima...
De foto's van MSI zijn voor mij dus totaal niet te begrijpen...

Nu ben ik zelf totaal niet hardware onderlegd dus ik hoop dat iemand op de foto's van MSI mij kan vertellen of de defecten (als die er zijn, ik zie het niet) van de D en V toets inderdaad een niet werkende SHIFT, C en M toets kunnen veroorzaken wat opgelost kan worden door rechts van het touchpad te duwen...

Het is een gaming Laptop geworden omdat mijn vrouw geen pc in de woonkamer wilde maar de laptop reist niet en is ook echt zeker niet gevallen... Hij gaat braaf in de avond onder de tafel en dat is het...

[ Voor 9% gewijzigd door DarkMagician op 29-06-2018 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor de volledigheid; had je de laptop direct bij MSI gekocht of bij een (web)winkel? Want, uit mijn hoofd, tijdens de garantieperiode is de verkopende partij je eerste (en vaak) enige aanspreekpunt hiervoor.

Als het bij MSI direct is geweest, dan zal je met hun inderdaad een discussie kunnen/mogen voeren over waarom ze wel de RMA goedkeuren op basis van je gegeven info en daarna ineens met "andere" argumenten komen waarom de reparatie niet kosteloos kan.

Als het niet bij MSI is gekocht, had je namelijk de discussie kunnen overlaten aan "de expertise" van de verkoper die eerst een laptop controleert en dan pas op zijn/haar bedrijf contact zoekt met MSI.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkMagician
De laptop was bij alternate gekocht en die verwezen mij naar MSI omdat het na 1 jaar was en ik dus bij de fabrikant moest zijn. De 2 jaar garantie was dus van MSI zelf is het argument. (Staat ook op de sticker onderop de laptop en de website van alternate)

[ Voor 33% gewijzigd door DarkMagician op 29-06-2018 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:33

IkWilbert

Het is mij!

Altijd via de winkel. Je hebt eigenlijk niets te maken met de fabrikant.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkMagician
IkWilbert schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:05:
Altijd via de winkel. Je hebt eigenlijk niets te maken met de fabrikant.
Winkel stuurde mij naar MSI en kan ik nu niks meer aan veranderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Je doet toch zelf ook wel een beetje voor onderzoek? Ik kan niet geloven dat een in Nederland nog mensen zijn die denken dat je doorverwezen hoort te worden naar de fabrikant en dat de aansprakelijkheid niet bij de verkoper/winkel zou liggen.

Daarnaast staat Alternate bekend om proberen onder garantie en reparatie uit te komen, dus ik zou je adviseren eerst eens goed de consumentenregels door te lezen die overal op internet te vinden zijn. Ook zijn hier tientallen voorgaande topics over geopend. Daarna op je strepen gaan staan, feitelijk beargumenteren en je niet door de webwinkel laten wegsturen.

[ Voor 9% gewijzigd door Royeboi op 29-06-2018 18:09 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
DarkMagician schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:59:
De laptop was bij alternate gekocht en die verwezen mij naar MSI omdat het na 1 jaar was en ik dus bij de fabrikant moest zijn. De 2 jaar garantie was dus van MSI zelf is het argument. (Staat ook op de sticker onderop de laptop).
Dat is echt onzin, volgens Europees recht heb je als consument 2 jaar garantie via het aankooppunt.
Beetje jammer dat, als dit echt zo is, @Alternate.nl verwijst naar de fabrikant, want zij zijn verantwoordelijk voor deze wettelijke garantie.
Het kan zo zijn dat de laptop uiteindelijk toch bij MSI terecht komt, maar dat maakt niet uit, want dan verlopen de communicatie/kosten alsnog uiteindelijk via Alternate.

Verder heb je gewoon recht op een deugdelijk product en als jij aangeeft dat je niks geks hebt gedaan met de laptop, zal Alternate/MSI gratis reparatie aan moeten bieden. Het wordt alleen lastig als jij lang hebt gewacht met het aangeven van dit defect, maar volgens mij is dat ook niet het geval.

Disclaimer: IANAL en er zijn tweakers die hier een beter juridisch onderlegd ordeel over kunnen vellen.

Edit 1: Blijkbaar is het geen consumentenrecht waar het om gaat, I withdraw my statements.
Edit 2: Of toch wel...

[ Voor 4% gewijzigd door Rutger op 29-06-2018 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

DarkMagician schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:07:
[...]

Dan valt het vanaf nu onder een fabrieksgarantie-kwestie en staat MSI volledig in zijn recht kosten te rekenen. Is hij vanuit de verkoper doorgestuurd naar MSI of zeiden ze van, wij hebben geen zin in garantie, ga maar naar MSI?

Ik zou de verkoper er onmiddelijk bij betrekken, wellicht dat die zonder gedoe de kosten van MSI gewoon betaald.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkMagician
Royeboi schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:08:
Je doet toch zelf ook wel een beetje voor onderzoek? Ik kan niet geloven dat een in Nederland nog mensen zijn die denken dat je doorverwezen hoort te worden naar de fabrikant en dat de aansprakelijkheid niet bij de verkoper/winkel zou liggen.

Daarnaast staat Alternate bekend om proberen onder garantie en reparatie uit te komen, dus ik zou je adviseren eerst eens goed de consumentenregels door te lezen die overal op internet te vinden zijn. Ook zijn hier tientallen voorgaande topics over geopend. Daarna op je strepen gaan staan, feitelijk beargumenteren en je niet door de webwinkel laten wegsturen.
Wijziging:
User MAX3400 was nog uitgebreider dan ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door DarkMagician op 29-06-2018 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rutger schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:09:
[...]

Dat is echt onzin, volgens Europees recht heb je als consument 2 jaar garantie via het aankooppunt.
Beetje jammer dat, als dit echt zo is, @Alternate.nl verwijst naar de fabrikant, want zij zijn verantwoordelijk voor deze wettelijke garantie.
Let u erop:

In de regel is de fabrikant, of een speciaal voor deze producten door de fabrikant aangewezen servicebedrijf, uw aanspreekpartner voor deze service en niet de verkoper. De afhandeling van garantie verloopt in deze gevallen dan ook direct via de fabrikant of het servicebedrijf.
Het staat zo op de site van Alternate; gewoon een "random bepaling" waar je als (domme) consument dus eenvoudig op het verkeerde been wordt gezet. Klik je dan verder om naar die fabrikant te zoeken op de website van Alternate:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0C0pOCBsZQBWCoEVoFVronq1/medium.jpg

Screenshot van 10 minuten geleden; ook hier is het dus het advies van Alternate om maar lekker met MSI contact te zoeken.

@DarkMagician Even constructief/bemiddelen; heb je hetzelfde verhaal uit de startpost ook/alsnog even met Alternate opgenomen nadat MSI meldde dat het geld ging kosten? Mogelijk, nog afgezien van de afschuifpolitiek, zouden ze als retailer/aanspreekpunt, mogelijk toch met MSI nog een handjeklap kunnen doen om jouw reparatie beter/goedkoper te begeleiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkMagician
MAX3400 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:14:
[...]

[...]

Het staat zo op de site van Alternate; gewoon een "random bepaling" waar je als (domme) consument dus eenvoudig op het verkeerde been wordt gezet. Klik je dan verder om naar die fabrikant te zoeken op de website van Alternate:

Screenshot van 10 minuten geleden; ook hier is het dus het advies van Alternate om maar lekker met MSI contact te zoeken.

@DarkMagician Even constructief/bemiddelen; heb je hetzelfde verhaal uit de startpost ook/alsnog even met Alternate opgenomen nadat MSI meldde dat het geld ging kosten? Mogelijk, nog afgezien van de afschuifpolitiek, zouden ze als retailer/aanspreekpunt, mogelijk toch met MSI nog een handjeklap kunnen doen om jouw reparatie beter/goedkoper te begeleiden?
Dank voor deze uitgebreide reactie die beter geformuleerd is dan ik had zelf had kunnen doen :)

Betreffende het contact met alternate, Neen, ik ga ze maandag gelijk bellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
MAX3400 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:14:
[...]

[...]

Een mooie manier om klanten af te wimpelen dus. Dat zo'n shop in 2018 nog überhaupt een bestaansrecht heeft is mij dan ook een raadsel. Er zijn blijkbaar, afgaande aan het aantal topics wat hier geopend wordt over garantie/klachten, nog steeds een hoop mensen die geen idee hebben van wat voor rechten men heeft indien een aangekocht product een defect bevat.

Ik zie nu overigens dat de TS is aangepast en aanvult dat er geen consumentenrechten gelden, wat dus zou betekenen dat het een zakelijke aankoop betreft? In dat geval heeft mijn eerdere post ook niet zoveel zin, gezien ik (en andere reacties) gebaseerd waren op het consumentenrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkMagician
Ik was nog niet klaar maar wilde dat de discussie over de inhoud ging en niet of dat ik wel of niet dom geweest ben. Daar kan ik nu niks meer aan veranderen :) Consumenten recht is dus niet van toepassing op mijn vraag. Zo bedoelde ik het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Royeboi ik weet niet of het een zakelijke aankoop betrof; kan ook onkunde zijn in de formulering van @DarkMagician dat het "normale recht" een gepasseerd station zou kunnen zijn doordat direct met MSI geschakeld is.

/edit: het gaat er ook niet om dat we "domheid" bedoelen, @DarkMagician maar meer dat je alsnog zou kunnen proberen je rechten te halen/versterken. Het is niet mijn bedoeling om het woordje "dom" op jou te projecteren.

[ Voor 33% gewijzigd door MAX3400 op 29-06-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkMagician
MAX3400 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:21:
@Royeboi ik weet niet of het een zakelijke aankoop betrof; kan ook onkunde zijn in de formulering van @DarkMagician dat het "normale recht" een gepasseerd station zou kunnen zijn doordat direct met MSI geschakeld is.

/edit: het gaat er ook niet om dat we "domheid" bedoelen, @DarkMagician maar meer dat je alsnog zou kunnen proberen je rechten te halen/versterken. Het is niet mijn bedoeling om het woordje "dom" op jou te projecteren.
Je slaat de spijker op zijn kop (alweer :P)

Ik wilde voorkomen dat de hele discussie uit de hand liep en ging over mijn "fout" van het volgen van de website. De laptop lag al bij MSI dus consumenten recht was, naar mijn idee, niet meer van toepassing.

Of dat Alternate mij misleid heeft met de informatie die jij zo mooi gescreend hebt is een hele andere discussie. En dat ik misschien beter had moeten zoeken ipv alternate had moeten vertrouwen is misschien waar maar ook dat veranderd niet veel aan de situatie zoals die nu is.

Maandag een belletje naar Allternate en kijken wat daaruit voorkomt.

En "dom" is misschien te zwaar, naief zou dan beter passen :) Alternate leek mij altijd een goede correcte winkel en in al die jaren nooit problemen gehad. De info op de website had ik dus beter niet voor lief genomen en misschien meer onderzoek moeten doen. In het ergste geval moet ik de reparatie zelf betalen en is het leergeld. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door DarkMagician op 29-06-2018 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
DarkMagician schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:26:
[...]

Ik wilde voorkomen dat de hele discussie uit de hand liep en ging over mijn "fout" van het volgen van de website. De laptop lag al bij MSI dus consumenten recht was, naar mijn idee, niet meer van toepassing.
Toch is het, mijns inziens, waar het hier om gaat (er van uitgaande dat je gewoon consumentenrechten hebt).
Het is niet jouw fout : het is de fout van Alternate door jou door te verwijzen.

De discussiewaarde hier van is het grootst, want dat betekent dat het geen zak uitmaakt of het reparatiecentrum raar doet/liegt/vreemde claims doet of niet: jij hebt recht op een fatsoenlijke (gratis) reparatie en dat moet Alternate regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkMagician
Rutger schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:31:
[...]

Toch is het, mijns inziens, waar het hier om gaat (er van uitgaande dat je gewoon consumentenrechten hebt).
Het is niet jouw fout : het is de fout van Alternate door jou door te verwijzen.

De discussiewaarde hier van is het grootst, want dat betekent dat het geen zak uitmaakt of het reparatiecentrum raar doet/liegt/vreemde claims doet of niet: jij hebt recht op een fatsoenlijke (gratis) reparatie en dat moet Alternate regelen.
Ik begrijp het nu :)

Al kan ik haast niet geloven dat een winkel als alternate zo'n juridische "blunder" zou maken...
Ze zullen toch niet zoiets melden en op de website zetten als de niet juridisch in orde zou zijn...
Alternate komt bij mij toch niet over als een "habbie-babbie" winkel.....

Helaas kan ik ze nu niet meer bellen maar maandag hang ik aan de telefoon en gaan we het zien :)

[ Voor 0% gewijzigd door DarkMagician op 29-06-2018 18:35 . Reden: typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
DarkMagician schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:26:
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop (alweer :P)

Of dat Alternate mij misleid heeft met de informatie die jij zo mooi gescreend hebt is een hele andere discussie. En dat ik misschien beter had moeten zoeken ipv alternate had moeten vertrouwen is misschien waar maar ook dat veranderd niet veel aan de situatie zoals die nu is.

Maandag een belletje naar Allternate en kijken wat daaruit voorkomt.

En "dom" is misschien te zwaar, naief zou dan beter passen :) Alternate leek mij altijd een goede correcte winkel en in al die jaren nooit problemen gehad. De info op de website had ik dus beter niet voor lief genomen en misschien meer onderzoek moeten doen. In het ergste geval moet ik de reparatie zelf betalen en is het leergeld. 8)
Het zal even lekker worden dat je, nadat je bent afgescheept door de dames en heren bij Alternate, het consumentenrecht opeens niet meer geldig zou zijn omdat je een product hebt opgestuurd naar MSI. :D

Dat stuk tekst op de site van Alternate is doelbewust om klanten zoveel mogelijk door te zetten naar anderen zodat ze zelf geen aandacht en energie in after-sales hoeven te steken. En het is nog zo mooi verwoord dat het juridisch nog houdbaar is ook.

Jij doet hierin niks fout, je hebt je laten leiden door een mooi stukje “beleid” van Alternate hierin. Ik kan alleen maar hopen voor je dat ze dit oppakken zodra je ze contacteert, en mijn inziens doen ze daar ook slim aan om het serieus op te pakken want het zal niet de eerste keer zijn dat ze klanten op deze bijzondere wijze “adviseren” zoals ze het zelf zo mooi verwoorden.

Je zou inmiddels denken dat de verkopen wat zou dalen gezien het aantal topics over Alternate Met eenzelfde strekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
DarkMagician schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:34:
[...]

Ik begrijp het nu :)

Al kan ik haast niet geloven dat een winkel als alternate zo'n juridische "blunder" zou maken...
Ze zullen toch niet zoiets melden en op de website zetten als de niet juridisch in orde zou zijn...

Helaas kan ik ze nu niet meer bellen maar maandag hang ik aan de telefoon en gaan we het zien :)
Het is juridisch "correct". De winkel mag je door verwijzen naar de Fabrikant. En vaak genoeg gaat het ook sneller. Als je het Via Alternate had gedaan. Was het niet sneller geweest die zullen ook direct als eerst de kosten door berekenen zonder te kijken hoe of wat.

Dus Maandag even bellen. Dan kunnen zij contact op nemen met MSI. En als zij geen valide reden kunnen geven zal Alternate moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
loki504 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:39:
[...]

Het is juridisch "correct". De winkel mag je door verwijzen naar de Fabrikant. En vaak genoeg gaat het ook sneller. Als je het Via Alternate had gedaan. Was het niet sneller geweest die zullen ook direct als eerst de kosten door berekenen zonder te kijken hoe of wat.

Dus Maandag even bellen. Dan kunnen zij contact op nemen met MSI. En als zij geen valide reden kunnen geven zal Alternate moeten betalen.
Of ze zien wel in dat een goede after-sales ook kan lonen, door klanten direct te helpen en een product binnen een week te repareren zoals sommige webshops dat ook doen. Ik zal er geen reclame voor maken maar heb deze week nog een defect product opgestuurd naar 1 van deze jongens en twee dagen later keurig netjes een vervanging gekregen. Zonder morren. Natuurlijk is elk product anders en is een laptop wel wat anders dan een enkel component, maar het lijkt wel of de meeste bedrijven totaal maling hebben aan service en liever wachten tot het op social media verschijnt of Radar er aandacht aan geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:22
DarkMagician schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:07:
[...]

Als de winkel jou doorgestuurd heeft, verandert dat niets aan je rechten. Het klopt dat je bij consumentengarantie altijd bij de winkel moet aankloppen, maar zij mogen kiezen hoe ze het oplossen. Dus ze mogen je prima naar MSI doorverwijzen, die kunnen het meestal toch beter oplossen dan een webwinkel zelf.

Als MSI daarna echter moeilijk gaat doen, kan je nog altijd aan Alternate vragen om het contact met hun leverancier (=MSI) te verzorgen. Alternate blijft namelijk verantwoordelijk.

Dus: als je naar MSI was gestapt op eigen initiatief, had je misschien die kosten nog moeten dragen, maar aangezien je bent doorverwezen door Alternate, blijven zij verantwoordelijk voor de garantie afhandeling. Ze zullen misschien laten uitschijnen van niet, maar je moet gewoon volharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:43

LankHoar

Langharig tuig

Toch wel interessant. Kan TS Alternate voor de kosten op laten draaien, mocht MSI voet bij stuk houden en Alternate niet willen/kunnen bemiddelen?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:09
@DarkMagician Alternate is hierin fout. Ze hadden jou nooit mogen sturen naar de fabriek.

Zou als ik jou was contact opzoeken met Alternate. Zij moeten hierin een oplossing vinden.
Klik1
Klik2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
corporalnl schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:20:
@DarkMagician Alternate is hierin fout. Ze hadden jou nooit mogen sturen naar de fabriek.

Zou als ik jou was contact opzoeken met Alternate. Zij moeten hierin een oplossing vinden.
Klik1
Klik2
Je voornamelijk je 2de linkje nog eens door. Het MAG wel.(Alternate gaf alleen u advies). MAAR Alternate kan TS niet dwingen. Als zij gewoon de rekening voor TS betalen(en dit later met MSI regelen). Hebben ze zich perfect aan de regels gehouden tot nu toe. En ook als ik vonnis van link 1 lees gaat het erom dat de Winkel zich achter Acer blijft schuilen. En dat is niet correct. Maar eerst verwijzen mag prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 01:09
loki504 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:41:
[...]

Je voornamelijk je 2de linkje nog eens door. Het MAG wel.(Alternate gaf alleen u advies). MAAR Alternate kan TS niet dwingen. Als zij gewoon de rekening voor TS betalen(en dit later met MSI regelen). Hebben ze zich perfect aan de regels gehouden tot nu toe. En ook als ik vonnis van link 1 lees gaat het erom dat de Winkel zich achter Acer blijft schuilen. En dat is niet correct. Maar eerst verwijzen mag prima.
Inderdaad je hebt gelijk. Te snel gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
corporalnl schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:46:
[...]

Inderdaad je hebt gelijk. Te snel gelezen
Geen probleem😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
DarkMagician schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:34:
[...]
In de toekomst (nu wordt er door de medetweakers al goed advies gegeven): Hoe maar in gedachten dat Alternate best wel een habbie-babbie winkel is. Op zich goeie producten en nette levering, maar zodra je de support in gaat dan wordt je niet vaak blij. Ik mijd de winkel dan ook volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
LankHoar schreef op maandag 2 juli 2018 @ 15:59:
Toch wel interessant. Kan TS Alternate voor de kosten op laten draaien, mocht MSI voet bij stuk houden en Alternate niet willen/kunnen bemiddelen?
Nope, Alternate kan ook als vrijblijvend advies geven dat het wellicht sneller gaat via uw handige neefje.
Alleen dat betekent niet dat zij uw handige neefje gaan betalen als jij hun advies opvolgt.
Het opvolgen van het advies betekent concreet alleen maar dat Alternate niets hoeft te doen. Omdat u er zelf voor gekozen heeft om het niet bij Alternate ter reparatie aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gomez12 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:12:
[...]
Nope, Alternate kan ook als vrijblijvend advies geven dat het wellicht sneller gaat via uw handige neefje.
Alleen dat betekent niet dat zij uw handige neefje gaan betalen als jij hun advies opvolgt.
Het opvolgen van het advies betekent concreet alleen maar dat Alternate niets hoeft te doen. Omdat u er zelf voor gekozen heeft om het niet bij Alternate ter reparatie aan te bieden.
Nee, zo makkelijk komt Alternate er niet vanaf. Alternate is verantwoordelijk voor de garantie afhandeling. TS heeft zich keurig bij Alternate gemeld en diens aanwijzigingen opgevolgd. Wanneer er daarin iets mis gaat is Alternate die de verantwoordelijke is dit recht te trekken en zal weldegelijk de bijkomende kosten op zich moeten nemen. Immers een garantie afhandeling dient zonder veel overlast en kostenloos te geschieden. Tenzij nadrukkelijk userabuse is aangetoond.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Er valt geen zinnig antwoord te geven omdat je erg summier bent in het verstrekken van feiten maar vooral zelf probeert om juridische dingen in te vullen ("valt niet onder consumentenrecht").
DarkMagician schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:59:
De laptop was bij alternate gekocht en die verwezen mij naar MSI omdat het na 1 jaar was en ik dus bij de fabrikant moest zijn. De 2 jaar garantie was dus van MSI zelf is het argument. (Staat ook op de sticker onderop de laptop en de website van alternate)
Heb je contact gehad met Alternate, of ben je op hun website afgegaan? Indien contact: wat zei Alternate precies?

In de OP komt het filmpje van jou en zijn de foto's van MSI, klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou gewoon een mailtje naar Alternate sturen en zeggen dat MSI even wil dat ze 134 euro betalen voor de reparatie. Laat Alternate dat maar op jou verhalen als ze hard kunnen maken dat jij zelf schade hebt veroorzaakt :) Zij zijn verantwoordelijk voor het proces, prima dat ze jou direct met MSI laten praten, maar als die laatste begint te piepen dan dient alternate dat op te lossen. Beetje dom van ze dat ze niet eerst even jouw laptop hebben geïnspecteerd, want zij hebben jou op basis van je youtube filmpjes direct naar MSI verwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
_Dune_ schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:21:
[...]
TS heeft zich keurig bij Alternate gemeld en diens aanwijzigingen opgevolgd.
Dat vraag ik me ten zeerste af, dat hangt heel erg af van wat Alternate exact gezegd heeft en ik heb zo'n vermoeden dat Alternate hun medewerkers instructies geeft om exact op het randje te balanceren qua advies en garantie.

Zo ken ik van andere winkels al de variant : Natuurlijk kunt u hem bij ons inleveren onder garantie, maar wij versturen maar 1x per week en ontvangen ook maar 1x per week, oftewel met een beetje pech duurt het 2 weken langer dan als u zelf contact opneemt met de leverancier.

Dan wordt je niet doorgestuurd, je hebt de mogelijkheid om hem ter garantie aan te bieden, maar dat hoef je niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gomez12 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:29:
[...]

Dat vraag ik me ten zeerste af, dat hangt heel erg af van wat Alternate exact gezegd heeft en ik heb zo'n vermoeden dat Alternate hun medewerkers instructies geeft om exact op het randje te balanceren qua advies en garantie.

Zo ken ik van andere winkels al de variant : Natuurlijk kunt u hem bij ons inleveren onder garantie, maar wij versturen maar 1x per week en ontvangen ook maar 1x per week, oftewel met een beetje pech duurt het 2 weken langer dan als u zelf contact opneemt met de leverancier.

Dan wordt je niet doorgestuurd, je hebt de mogelijkheid om hem ter garantie aan te bieden, maar dat hoef je niet te doen...
Dan bieden zij twee opties aan, in beide gevallen blijft de leverancier verantwoordelijk, wettelijke gezien. Je volgt nogaltijd het advies van de leverancier op. Als bij optie twee iets fout gaat is de leverancier nog steeds de verantwoordelijke partij.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 02-07-2018 19:49 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gomez12 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 17:29:
[...]

Ze geven op de website zelf aan dat via MSI vaak beter is. Dit staat zelf op hun website.
https://tweakers.net/ext/f/0C0pOCBsZQBWCoEVoFVronq1/full.jpg

Daar zit weinig op het randje aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

loki504 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:45:
[...]

Ze geven op de website zelf aan dat via MSI vaak beter is. Dit staat zelf op hun website.
https://tweakers.net/ext/f/0C0pOCBsZQBWCoEVoFVronq1/full.jpg

Kan je niet makkelijker terugverwijzen naar MAX3400 in "Fabrikant wijst garantie af, komt met "vaag" bewijs" ipv mijn foto-album te "misbruiken"? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
MAX3400 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:10:
[...]

Kan je niet makkelijker terugverwijzen naar MAX3400 in "Fabrikant wijst garantie af, komt met "vaag" bewijs" ipv mijn foto-album te "misbruiken"? ;)
Ik had inderdaad jou de credits moeten geven. Bij deze. De screenshot is van @MAX3400 :*)

Happy? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
_Dune_ schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:48:
[...]
Dan bieden zij twee opties aan, in beide gevallen blijft de leverancier verantwoordelijk, wettelijke gezien. Je volgt nogaltijd het advies van de leverancier op. Als bij optie twee iets fout gaat is de leverancier nog steeds de verantwoordelijke partij.
Heb je hier iets van wettelijke onderbouwing oid voor? Want het lijkt mij heel sterk, op deze manier kan een beetje winkel dus bijna geen advies meer geven omdat ze dan wettelijk aansprakelijk zouden zijn voor de gevolgen van dat advies.
loki504 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 21:45:
[...]
...
MSI is ook vaak beter en sneller dat is gewoon een feit. (zolang die het accepteren en gratis repareren)
Is het tegenwoordig verboden om feiten als advies te geven?
Het is een beetje jammer dat ze er niet bijzetten dat je dit op eigen initiatief doet, maar ieder NL'er hoort de wet te kennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gomez12 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:41:
[...]

Heb je hier iets van wettelijke onderbouwing oid voor? Want het lijkt mij heel sterk, op deze manier kan een beetje winkel dus bijna geen advies meer geven omdat ze dan wettelijk aansprakelijk zouden zijn voor de gevolgen van dat advies.
Nee, niet zo direct bij de hand... maar over dit onderwerp is hier op het forum al zoveel geschreven. Je zou bijvoorbeeld eens postings van Flopus eens terug moeten zoeken. Dit weet het altijd goed te verwoorden en Juridisch onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Gomez12 Maar als het advies van de winkel redelijk is. is kunnen zij niet hun aansprakelijkheid verliezen.
Het advies om door te sturen naar de fabrikant is redelijk. Dus blijven zij gewoon verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Laatst online: 22-09 18:26
Gomez12 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:41:
[...]

En dat is maar goed ook, aangezien de klant wordt verleid om een andere route te volgen, die voor de verkopende partij geld en tijd bespaard. Immers hoeft de winkelier nu geen retourproces op te starten en er, in principe, geen toezicht meer op te houden. Terwijl zij wel verantwoordelijk zijn voor het leveren van een deugdelijk artikel. Het is maar goed ook dat die verplichting stand houdt ná het advies.

Dus, ja. Als je als winkelier niet dat risico wilt dragen, dan geef je het advies niet en regel je het via je eigen RMA-procedure die moet voldoen aan de eisen in het conformiteitsbeginsel.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ondertussen weten we nog steeds niet of er vooraf is gecommuniceerd tussen Alternate en TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
GlowMouse schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 18:43:
Ondertussen weten we nog steeds niet of er vooraf is gecommuniceerd tussen Alternate en TS.
De laptop was bij alternate gekocht en die verwezen mij naar MSI
Dat weten we wel hoor, gewoon te vinden :)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
We weten niet hoe dat verwijzen heeft plaatsgevonden, zoals ik in mijn eerste bericht al aanstipte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat zijn de kosten als je de laptop van MSI terugvraagt, en daarna naar Alternate opstuurt?
Pagina: 1