Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Een vraag van een nieuweling op dit forum

Partner en ik hebben nieuwbouwappartement gekocht. EPC 0, dus erg duurzaam. Prijs 497.000, we schatten 23.000 nodig te hebben voor meerwerk. 520.000 aan hypotheek nodig dus.
Wat is beste hypotheekverstrekker als het gaat om duurzame hypotheek?
Huidige situatie: banksparen 173K en aflossingsvrij 117K. Start hypotheek was 1-12-2003, RVP loopt 1 november af, alles staat nu vast voor 3,6 procent. In 'spaarpot' zit 69.000 euro. Ik ga bij verkoop huidige woning voor de zekerheid uit van 0 euro verkoopwinst. Is erg conservatief, maar heb liever dat het straks meevalt dan dat ik me nu rijk zit te rekenen.
Meenemen van huidige hypotheken naar nieuwe woning (en de rest annuïteitenhypotheek) lijkt me verstandiger dan 'spaarpot' gebruiken om af te lossen en nieuwe woning geheel annuïtair te financieren. Maar een paar second opinions zouden door mij erg gewaardeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:57
Wij stonden ongeveer een jaar geleden voor dezelfde keuze en volgens de berekeningen van onze adviseur leverde het aanhouden van de spaarhypotheek een behoorlijk voordeel op.
Grote kans dat dat voor jou ook geldt, je adviseur kan dat zo voor je doorrekenen.
Als je overstapt naar een andere bank en je houdt de spaarhypotheek aan, dan moet je zorgen voor een zogenaamde 'fiscaal geruisloze overgang'. De uitkering van de oude spaarhypotheek moet dan rechtstreeks worden overgeboekt naar de nieuwe hypotheekaanbieder. Als het geld via jezelf loopt, klopt de fiscus bij je aan en ben je het haasje.
Je adviseur zal dat als het goed is in goede banen leiden, maar als je e.e.a. zelf regelt let hier dan goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
Dank je. Heb alles zelf doorgerekend en kok met aanhouden BSH ook veel voordeliger uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Standaard antwoord maar laat het goed narekenen door je adviseur. Als je die 70k inlegt komt je financiering misschien onder de 90% van de woningwaarde, wat groot rentevoordeel oplevert. Bankspaar houden hebben wij uiteindelijk gedaan (nn had toen de rentetarieven voor nieuwbouw gelijk aan <90% financiering), maar dat werkt idd zoals hierboven staat.

Wij hebben ook een duurzaam (geen gas, zonnepanelen, zeer goed geïsoleerd) huis, maar ik heb daar geen financiële voordelen vwb de hypotheek kunnen vinden, maar dat is nu 2 a 3 jaar geleden.

Niet heel belangrijk verder (en wellicht gaat het met niets aan): maar waarom kies je voor een appartement als je een huis van 500k koopt? Is pure nieuwsgierigheid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
Ik houd niet van een tuin en wil graag in stadscentrum blijven wonen. En thx voor je reactie. Trianon is goed met tarieven voor duurzame panden, maar kent helaas geen bankspaarhypotheek.

[ Voor 46% gewijzigd door DutchChelsea op 30-06-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij zitten in dezelfde situatie, vorig jaar nieuwbouw gekocht (EPC 0,4) en recent ons appartement verkocht. In principe is het meenemen van de spaarhypotheek voordeliger met de huidige regelgeving.
Desondanks heb ik besloten de spaarhypotheek eruit te gooien en dit gedeelte om te zetten naar aflossingsvrij. Je hebt dan veel meer keuze aan hypotheek aanbieders, die met name interessant zijn voor lange rentevaste periodes. Op de spaarhypotheek zit een maximaal rendement ter hoogte van de HRA, ik verwacht in de toekomst een hoger rendement te behalen op spaargeld en/of een gedeelte beleggen. Daarnaast bepaal ik liever zelf hoeveel en wanneer ik aflos, in plaats van dat dat allemaal vastligt en verbonden is aan fiscale eisen. Bv zodra elektrische auto's interessanter worden wil ik zo'n ding zonder lening kunnen kopen. In de praktijk is mijn verwachting dat we binnen 5 jaar 60k spaargeld ergens hebben staan, alles boven de heffingsvrije grens gaan we dan alsnog aflossen op de aflossingsvrije hypotheek.
Note: er zit 35% overwaarde op de woning , dus we kunnen risico lopen cq klappen incasseren.

Ik vind trouwens 23k wel erg weinig voor meerwerk, of zit er al een keuken, vloer etc in?

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 01-07-2018 11:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
Badkamer en keuken zitten erin, die moeten allebei marginaal worden aangepast. Vloer zit er nog niet in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchChelsea
Even een terugkoppeling: gisteren getekend bij notaris en de bankspaarhypotheek lekker meegenomen. Scheelt best wat geld. Wel een deel aflossingsvrij vervangen door annuïteiten (ALV was 117, is nu 92). Constructie van hypotheek voelt goed. 40K kort annuïtair vastgezet zodat we dat bedrag ineens kunnen aflossen met verwachte overwaarde huis

@Sport_Life jouw opmerking over meerwerk klopt, moet ik bekennen. 23K was echt te weinig. We hebben nu 33K in hypotheek opgenomen voor meerwerk maar ook dat bedrag is krap (want er zitten wel keuken en badkamer in, maar we hebben wat specifieke wensen). Goede les voor het hypothetische geval dat ik in de toekomst nog een huis ga kopen :)
Pagina: 1