KPN Experiabox vervangen voor eigen modem/router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb een 40/4 MBPs KPN ADSL internet abbonement, geen iTV en geen telefoon aansluiting, ik heb hiervoor vanuit KPN een ZTE Experiabox v10.

Aangezien de wifi van dit apparaat nogal brak was heb ik een eigen routertje gekocht en die gebruik ik vooral als AP en hangt dus achter de EB.

De eigen aangeschafte router is een TP-Link Archer C7 (volgens mij v2) en draai hierop de laatste firmware. Deze heb ik nu ingsteld zodat hij de volgende zaken afhandelt: Wifi, DHCP, NAT, DMZ.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om de Experiabox in zijn geheel er tussenuit te halen, of anders nog te vervangen voor een ander appparaat.

en zo ja; Hoe krijg ik dit voor elkaar, welke instellingen moet ik gebruiken en heeft iemand dit al voor elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 12:41
Je zou dan een geschikt modem moeten vinden aangezien je TP-Link Archer C7 geen PPPoA ondersteund.

Maar als ik lees dat alleen de wifi ontvangst een probleem is, waarom zet je die TP-Link dan niet in als AccesPoint? De V10 doet volgens mij alle overige taken prima.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
chickpoint schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:10:
Je zou dan een geschikt modem moeten vinden aangezien je TP-Link Archer C7 geen PPPoA ondersteund.

Maar als ik lees dat alleen de wifi ontvangst een probleem is, waarom zet je die TP-Link dan niet in als AccesPoint? De V10 doet volgens mij alle overige taken prima.
Niet alleen wifi ontvangst is een probleem, ook de mogelijkheden die dat ding biedt, en ik moet hem regelmatig een reboot geven als de internet verbinding het niet doet.

Al met al zijn al die experiaboxen gewoon prut en heb ik liever gewoon zelf keuze qua watvoor modem ik gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-06 12:41
Duidelijk!

Dan zou je moeten kijken naar een modem dat het signaal voor je omzet, zodat je router er iets van begrijpt.
Afgaande van je snelheid zal het waarschijnlijk VDSL2 zijn. Dus snuffel hier even rond:
categorie: Modems en routers

Helaas zijn er geen "echte" modems meer te krijgen als ik snel even door het lijstje scroll, maar wij gebruiken zakelijk bijv. de pricewatch: TP-Link TD-W8968 maar dan de ADSL2+ Annex B variant. Hier kun je instellen dat hij niet meer doet dan de PPPoA verbinding om te zetten en verder geen routing.

Let wel even op dat je alle instellingen bij de hand hebt om alles goed in te kunnen stellen. Zoals VPi/ VCi etc.

Je zou eventueel dit topic nog kunnen raadplegen: pricewatch: TP-Link TD-W8968

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Er zit een hoop ruis in de classificaties maar er zijn wel pure ADSL-modems te vinden. Bijvoorbeeld de draytek vigor 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zou ook naar de Netgear D7000 kunnen kijken.

[ Voor 48% gewijzigd door Mijzelf op 29-06-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Fritzbox 7490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:49
Gaat allemaal niet werken, want het KPN netwerk checked of je wel een KPN modem hebt en zo niet dan krijg je gewoon geen verbinding.

Overigens zijn die Experiaboxen helemaal niet zo slecht en qua wifi doet hij zeker niet onder voor die TP-link.
En als je denkt dat hij steeds gereboot moet worden dan is er of iets mis met je netwerkconfiguratie of die Experiabox is defect.
Voor geen van beide problemen is het bijplaatsen van een extra router geen oplossing.

Zoals al eerder geadviseerd kun je beter die tp-link als AP schakelen, want goede wifi is enkel afhankelijk van plaatsing en echt nauwelijks van de gebruikte router.
En een vastlopende router loopt ook vast als je er een tweede router achter zet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Ben(V) schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:26:
Gaat allemaal niet werken, want het KPN netwerk checked of je wel een KPN modem hebt en zo niet dan krijg je gewoon geen verbinding.

Overigens zijn die Experiaboxen helemaal niet zo slecht en qua wifi doet hij zeker niet onder voor die TP-link.
En als je denkt dat hij steeds gereboot moet worden dan is er of iets mis met je netwerkconfiguratie of die Experiabox is defect.
Voor geen van beide problemen is het bijplaatsen van een extra router geen oplossing.

Zoals al eerder geadviseerd kun je beter die tp-link als AP schakelen, want goede wifi is enkel afhankelijk van plaatsing en echt nauwelijks van de gebruikte router.
En een vastlopende router loopt ook vast als je er een tweede router achter zet.
Toch vreemd dat ik dan op dit moment een USG heb draaien op een KPN glasverbinding. Iptv volledig werkend (routed) en telefonie werkte ook (vlan afgesplits naar Experiabox) toen ik die nog in het abbo had. Hiervoor dezelfde opstelling met een AC68u.

On-topic: in principe is het mogelijk om de ExperiaBox volledig uit te schakelen als je geen telefonie hebt. Als je wel telefonie hebt moet je VLAN7 (uit m’n hoofd) altijd afsplitsen naar de ExperiaBox. Geschikte routers zijn onder andere de Asus routers die compatible zijn met de Merlin firmware, Unifi, Edgerouter of Mikrotik boards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gaat echt alleen nog werken als KPN een experiabox ziet.
Misschien dat het bij een glasverbinding anders is, maar een ADSL verbinding zonder een experiabox is echt onmogelijk.
In het verleden was dat wel mogelijk maar nu niet meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
Ben(V) schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:01:
Gaat echt alleen nog werken als KPN een experiabox ziet.
Misschien dat het bij een glasverbinding anders is, maar een ADSL verbinding zonder een experiabox is echt onmogelijk.
In het verleden was dat wel mogelijk maar nu niet meer.
Kant en klare bullshit. Er zit geen check op of het een Experiabox is of niet. Je zal alleen niet de "servicetools" voor WiFi enzo kunnen gebruiken, maar dat lijkt mij een open deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sjiek zulke scheldpartijen.

Maar ik zal je uitleggen wat ik bedoel met die check.
KPN gebruikt een PPPoE protocol om de data te versturen en het endpoint van die tunnel is je experiabox.
Nu kun je natuurlijk zelf wel een PPPoE verbinding opzetten, maar daar heb je dus een username/password combinatie voor nodig.

Die was lange tijd algemeen bekent, maar KPN heeft het verandert dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Ben(V) schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 16:12:
Sjiek zulke scheldpartijen.

Maar ik zal je uitleggen wat ik bedoel met die check.
KPN gebruikt een PPPoE protocol om de data te versturen en het endpoint van die tunnel is je experiabox.
Nu kun je natuurlijk zelf wel een PPPoE verbinding opzetten, maar daar heb je dus een username/password combinatie voor nodig.

Die was lange tijd algemeen bekent, maar KPN heeft het verandert dus helaas.
Heb je dit geprobeerd (of een bron)? Mijn PPPoE verbinding werkt nog prima met “<mac-experiabox>@internet” en “kpn”. Schijnt zelfs geen enkele check op te zitten maar geen zin om dat te proberen.

Zou interessant zijn als het helemaal niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
xh3adshotx schreef op zondag 1 juli 2018 @ 00:47:
[...]

Heb je dit geprobeerd (of een bron)? Mijn PPPoE verbinding werkt nog prima met “<mac-experiabox>@internet” en “kpn”. Schijnt zelfs geen enkele check op te zitten maar geen zin om dat te proberen.

Zou interessant zijn als het helemaal niet meer werkt.
Ik lees inderdaad her en der hetzelfde. username is gewoon zichtbaar in mijn Experiabox, en als password 'kpn'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-06 19:44

donny007

Try the Nether!

Ik gebruik al ruim een jaar eigen routers met KPN glasvezel (Mikrotik hEX, Ubiquiti ER-Lite en nu een Edgerouter 6P).

De PPPoE sessie zet je op met 'experiabox-mac@internet' als gebruikersnaam (bijv. 'FF-AA-BB-11-33-77@internet') en 'kpn' als wachtwoord.

Er zijn verder geen checks op device/vendor, als alles goed is ingesteld krijg je netjes een IPv4 adres en een IPv6 prefix toegewezen.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:48
Ik gebruik ook al enige tijd een eigen router met KPN glasvezel (Asus RT-AC66U B1) en dat werkt prima met internet, iptv en telefonie (dit via experiabox die daarvoor achter de Asus zit).
Verder kan ik ook bevestigen dat er geen username/password check op de PPPoE sessie zit want ik heb gewoon wat onzin ingevoerd.

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Idd lekker een FritzBox! 7360/7490 van V&A pakken en je kunt weer vooruit. Experiabox is niet noodzakelijk en alhoewel @Ben(V) heel veel kennis in huis heeft, heeft hij het hier mis.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Kan best ik heb het ook maar ergens anders opgepikt dat het password "KPN" niet meer werkte en dat door twee verschillende mensen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de infrastructuur van KPN niet overal gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Top, bedankt allen voor de reacties, ik ga even kijken wat ik ga kopen en aan de knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1100145

is het mogelijk de username en password te achterhalen, anders heb ik weinig aan een ander modem.

Staat het clear text op het modem ergens? Of zou het met een packet sniffer te toen zijn?

thanks voor jullie ervaringen met de experiabox

binnenkort trouwens verplicht

nieuws: Kabinet: gebruikers moeten in 2018 alternatief voor providermodem kun...

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 1100145 op 24-08-2018 11:48 ]

Pagina: 1