Domeinnaam Claimen na valse e-mails

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

Webaccess

Garmin Epix 2

Topicstarter
Inleiding
Ik gebruik even fictieve namen maar het idee wordt volgens mij wel duidelijk

Een bedrijf heeft als naam KLOMP BV en verstuurd e-mail met @KLOMP.com
Er is geconstateerd dat er berichten naar klanten van KLOMP worden verstuurd vanuit @KL0MP.com met het verzoek het rekeningnummer van KLOMP BV aan te passen

KL0MP.com is een legitieme domeinnaam met MX records en SPF records dus wordt niet tegengehouden door het spamfilter blij klanten. KL0MP.com heeft verder geen contactgegevens en geen website.

Vraag
Ik wil het eigenaarschap van het KL0MP.com domein overnemen om verder misbruik te voorkomen.
Hoe kan dit het beste en snelste gerealiseerd worden.

Aanvullende informatie
Fraudehelpdesk kan in deze niet helpen
Aangifte bij politie lijkt mij zinloos ik heb ook niet de intentie om de schuldige te vinden ik wil alleen verder misbruik voorkomen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48

Ravefiend

Carpe diem!

Op zoek gaan naar het abuse email adres van de registar die verantwoordelijk is voor het domein, en hen proberen duidelijk maken dat er misbruik van gemaakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46
Je moet als de wiedeweerga al je klanten informeren over deze oplichting en verder proberen een complaint bij de registrar van .com domeinen in te dienen. Dat had met een .nl makkelijker geweest.

Je kunt hier verder bar weinig aan doen, behalve je klanten informeren dat het een poging tot oplichting/diefstal is.. pas als er geld gestolen is kun je werkelijk aangifte van een misdrijf doen volgens mij..

Hier aangifte doen kan sowieso natuurlijk, maar of en hoe snel dit wordt opgepakt?

https://www.politie.nl/aa...en-andere-wijze-opgelicht

Edit: vraag jezelf ook even af hoe de oplichter aan je klantgegevens komt.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-06-2018 13:05 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 13:42
Als je het mailtje hebt, dan staat daar ook het 'nieuwe' rekeningnummer in?

Daarmee een melding bij de bank maken? Zij kunnen dan vervolgens wel bepalen of er overschrijving plaats vonden/vinden die neit horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Vragen...
Je voorbeeld werkt eigenlijk alleen in het geval van een domeinnaam in hoofdletters.
Daarnaast is de afhandeling ook bijzonder afhankelijk van de registry en de registrar. Met andere woorden, je hebt een hogere kans van slagen met een .nl en een betrouwbare club, dan bij een .com en een bullitproof hoster/registrar uit de Oekraine.

Het 'overnemen' van het eigenaarschap gaat je niet (onmiddellijk) lukken. Wat je in ieder geval moet kunnen aantonen richting de registrar (die je sowieso uit de whois moet kunnen halen) is dat ' KLOMP BV' en klomp.com geregistreerde merknamen zijn in jullie bezit, en dat KL0MP daar inbreuk op maakt.
Verder ga ik mee met andere aandachtspunten: Hoe komt de oplichter aan jullie klantgegevens, is er al contact geweest met de bank omtrent het nieuwe nummer. Waar ik nu aan denk is namelijk een niet 100% doordachte actie van een (oud-)werknemer. Als dat niet het geval is, dan zou er zomaar iemand bij de klantgegevens geweest zijn.

Verder is het (mijns inziens) nooit zinloos om aangifte te doen. Al is het maar om een paper-trail te maken / starten. (En omdat iedere niet aangegeven misdaad een niet-bestaande misdaad is... je weet wel, gratis extra slagingspercentage voor de politie).
Hoe dan ook, als er inderdaad door een derde, en uit naam van het bedrijf, contact is geweest met (een deel van) de klanten, dan zul je hoe dan ook de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte moeten brengen...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat dit topic beter past in Privacy & Beveiliging dus AZ -> PB.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

Webaccess

Garmin Epix 2

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb getracht mij vraag specifiek te schrijven naar het wegnemen van het risico door de domeinnaam over te willen nemen. De andere punten behoeven ook zeker aandacht maar die waren al onder de aandacht.

Toch enkele inhoudelijke reacties en vraag:
- Abuse adres: Duidelijk, zodra ik de orginele e-mail hab zal ik hen op de hoogte brengen
- Informeren: Duidelijk dat klanten geïnformeerd dienen te worden, politie ga ik naar kijken
- Hoofdletters: Probeer bijvoorbeeld deze: http://www.phiIips.com/

Ik ben ondertussen op de volgende site gekomen: http://www.wipo.int/amc/en/domains/guide/#a2
Wat ik hier snel uit op lijk te maken is dat er vanuit het merkenrecht wellicht mogelijkheden zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:12
Let erop dat een bedrijfsnaam geen merknaam is. Dat is een veelgemaakte fout. Verder zijn er drie criteria waaraan een WIPO-complaint moet voldoen:
(i) the domain name registered by the domain name registrant is identical or confusingly similar to a trademark or service mark in which the complainant (the person or entity bringing the complaint) has rights; and

(ii) the domain name registrant has no rights or legitimate interests in respect of the domain name in question; and

(iii) the domain name has been registered and is being used in bad faith
Jouw verhaal (ervan uitgaande dat het om een merknaam gaat) lijkt hiermee in overeenstemming te zijn, en dus heb je een sterk verhaal. WIPO zal dan vermoedelijk in jouw voordeel oordelen, en omdat een WIPO-uitspraak bindend is zal jij het domein onder beheer kunnen krijgen.

Let wel op de kosten (vanaf $1.500), en kijk eerst even na of het niet gewoon misbruik van een bonafide domeinnaam is (ik kan zelf ook vanuit kl0mp.nl mailen zonder dat ik de eigenaar van die website ben).

Als je wilt kan je me wat meer details in een DM sturen, dan kan ik je wat concretere input geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Kijk eens wat er in je URL preview (chrome: Links onderin) staat als je je muis op die URL hovert.....

En de gemiddelde EMail client is daar nog ernstiger in; Als verzender heb je geen controle wat daar aan EMail adres getoond wordt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat mensen er in trappen is normaal.
Dat jij er wat aan wil doen is normaal.
Dat jij er niks aan kan doen is normaal.

En die laatste is nou net het probleem waardoor de eerste blijft voorkomen.
Jij doet je stinkende best om KLOMP.com offline te halen, en dan registreert iemand KLOMP.eu, KLOMP.org, KLOMP.net, KLOMP.web, KLOMP.bv, KLOMP.eenvande1000andere

Het enige wat ik bij dit soort zaken doe is medeleven tonen en ze verwijzen naar een pagina met tips over oplichting.

Natuurlijk heeft het internet e-mailen strenger gemaakt met SPF, DKIM en DMARC om e-mail dicht te timmeren.
Er blijft alleen een gaatje open wat niet te dichten is.

[ Voor 14% gewijzigd door DJMaze op 29-06-2018 16:06 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1