Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jezpur
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-09-2024
Mijn vraag
Hoe kan ik de laatste twee waardes uit een cel kopiëren naar een andere cel?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

=ZOEKEN(10^307;G2:G13)
Deze heb ik al gevonden hiermee kan ik de laatste waarde naar een andere cel overbrengen, echter zoek ik een zelfde formule waarmee ik de op 1 na laatste waarde kan overbrengen. wat het een extra uitdaging maakt is dat de cellen niet naast elkaar staan, als iemand een oplossing hiervoor weet dan hoor ik dat graag.

In tabblad 1 staat een overzicht van het hele document als voorbeeld: In A1 staat de waarde van vorige maand in B1 toelichting daarvan en in C1 staat de waarde van deze maand. In het tweede tabblad staan de waardes van alle maanden. Wat ik wil is dat de één na laatste waarde (vorige maand) naar A1 gaat. De rijen in het 2de tabblad waarde waardes staan is de D rij vanaf D3

[ Voor 27% gewijzigd door Jezpur op 29-06-2018 13:21 . Reden: verduidelijking ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Kun je een voorbeeld geven van wat de situatie is en wat je precies wil bereiken? Zonder context is dit wel lastig voor een buitenstaander over welk probleem je probeert te tackelen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Je kunt in Excel gemakkelijk waarden in cellen splitsen, misschien helpt dat (als tussenstap wellicht?) in je probleemoplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintillius
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 07:31
Zoek je soms de volgende functie:
=Rechts(a1;2) [pakt de laatste 2 karakters in een cel, bijv.: 'Ghemert' -> 'rt']

Of links(), deel(). Deze laatste pakt een reeks karakters in het midden, bijv.:
=deel(a1;2;2) [uitkomst: 'Ghemert' -> 'he']

[ Voor 12% gewijzigd door Quintillius op 29-06-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

CtrAltDelicious, Quintillius het gaat over vinden van de waarde van zegmaar cellen G12 en G13.

@Jezpur welkom. Wees inderdaad ajb wat concreter over de situatie. Wat bedoel je met "wat het een extra uitdaging maakt is dat de cellen niet naast elkaar staan"?

Misschien zoek je Vergelijken() icm. Index(). Zie bijv. https://exceljet.net/index-and-match (waarbij je de vertaling van de functies etc moet doen natuurlijk).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jezpur
F_J_K ik het als het goed is de tekst nu verduidelijkt
Quintillius ik zal de formules proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Jezpur schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:27:
F_J_K ik het als het goed is de tekst nu verduidelijkt
Niet echt. De hele opbouw van je brontabel is onduidelijk. Wat ik nu begrijp is het volgende:
Op tabblad 2 heb je een tabel met waarden. Op tabblad een wil je graag twee formules:
- één formule om de waarde van de huidige maand op te halen
- één formule om de waarde van de vorige maand op te halen.

Belangrijk is dan om te weten hoe die tabel op tabblad twee is opgebouwd. Heb je bijvoorbeeld kolommen met een datums en kolommen met waarden? Zo ja, welke zijn dat? Moet er eerst een datum gezocht worden en daar een bijpassende waarde worden bijgehaald?

Uit de voorbeeldformule die je geeft in de openingspost meen ik te begrijpen dat de waarden per maand steeds iets groter woorden (cumulatief verbruik of opbrengsten oid). Dan zou je dus ook genoeg hebben aan een formule die steeds de grootste waarde en de op één na grootste waarde teruggeeft.

Last but not least is het belangrijk om te weten wat je invoerblad is. Voer je alles in op tabblad twee of wil je eigenlijk op tabblad 1 iets invoeren en dat naar tab2 wordt gebracht terwijl je ook gegevens van tabblad 2 vermeld wilt zien op 1? Dit kan wel, maar wordt veel te complex. Beter is het om alles op 2 in te voeren en één tabblad enkel te gebruiken om zaken te presenteren.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jezpur
=VERSCHUIVING($A$1;AANTALARG($A:$A)-2;0)

Deze formule heeft mij geholpen met de 1 na laatste cel met gegevens
Pagina: 1