Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor Ouders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:40
Hey,

Ik ben bezig met een systeempje voor mijn ouders samen te stellen. Met name voor mijn vader.
Hij is van plan om halverwege juli de Asus ProArt 32UC aan te schaffen voor zijn fotografie hobby.
Hun huidige computer is zo'n 8 jaar oud en begint kuren te vertonen.
Daarnaast beschikt dat systeem ook niet over een DP-aansluiting.
En om nou in zo'n enorm oud ding een recente grafische kaart in te bouwen.

Ik twijfel echter nog aan één ding. Wellicht kunnen jullie de doorslag geven d.m.v. een mening

- Voor Ryzen 7 2700 gaan met Boxed (wel RGB) koeler. Dat is die Wraith cooler. Die koeler oogt wel een stuk minder mooi.
- Voor een Ryzen 5 2600X gaan met een NZXT X62

Eigenlijk zijn beide processoren snel genoeg voor zijn photoshop.

Wat is wijsheid?

AMD PC Ouders

Beste antwoord (via Lootbox op 29-06-2018 13:11)

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Lootbox schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:00:
[...]

Ik snap dat jullie het enigszins overkill vinden. Alleen dat is een bewuste keus. Het budget is er.
Het is mijn cadeau aan hun. Ja, hij gebruikt Lightroom, Photoshop en Sony Vegas Pro.
Schiet RAW en JPG.

Die monitor die hij gaat aanschaffen is heeft wel een 4k resolutie.

Opslag hoeft niet. Hij gebruikt mijn NAS.

Moederbord is wel aan de dure kant. Dat ben ik wel met jullie eens. Dat zou wel 100 euro goedkoper kunnen. Maar dan lever je weer veel opties in waaronder WiFi, Bluetooth etc.
En mijn vader is ook echt gek op lampjes 8)7
Zo wordt het weer een ander verhaal als ook video bewerking/rendering op de PC moet gebeuren.

Een ryzen (1700/2700) systeem is ook interessant wanneer je video's gaat bewerken/renderen. Zou deze ook zeker meenemen in je vergelijking!

Alle reacties

Verwijderd

Lijkt me niet dat je ouders bezig zijn met hoe de pc er aan de binnenkant uitziet of wat voor koeling er in zit. :+

Hoe dan ook lijkt me een Ryzen 7 een beetje overkill voor alleen wat Photoshop werk.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:25:
Hoe dan ook lijkt me een Ryzen 7 een beetje overkill voor alleen wat Photoshop werk.
Tenzij de hobby van pa echt de klauwen uitloopt geldt de term 'overkill' voor eigenlijk elk component wel. Ik mis sowieso nog iets van opslag?

[ Voor 1% gewijzigd door IceStorm op 29-06-2018 11:36 . Reden: Zucht, ik sliep nog... ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Full overclock RGB systeem voor je ouders... Ik zou er gewoon wat 'normalere' componenten in stoppen... Veel goedkoper, veel meer ruimte om dan voor kwaliteit te kiezen. Eventueel een back-up optie (dat is toch wel vrij cruciaal, zelfs voor een hobby fotograaf).
Kan zowiezo ook veel compacter, echt warm wordt een PC niet van wat photoshoppen...
Lijkt me eerder op een game PC deze...

Wat voor fotobewerking? Beetje prullen in Lightroom & Photoshop? Of gaat dit ook over panoramas waarbij hij 10-20 foto's gaat stitchen tot 1 mega file? Videobewerking?

Volgens mij kan dit ook met een instap GPU'tje of een Intel i7 8700 met onboard gpu.
Dit forum zit niet te wachten op nutteloze troll posts zonder enige movitatie... post dan gewoon niks.

[ Voor 20% gewijzigd door Inrage op 29-06-2018 11:38 ]

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hoe gaat dit in combinatie met fotografie en dus waarschijnlijk fotobewerking, RAW bestanden e.d.?

Bovendien zou ik dan eerder een Chromebook aanraden zodat je niet gebonden bent aan 1 onbekend bedrijf. Geen melding welke Linuxdistro wordt gebruikt, dus ook geen manier om bijvoorbeeld een security audit te bekijken, en verder ook geen enkele verantwoording over beveiliging e.d. Oftewel, onbetrouwbaar in mijn ogen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
Erg overkill allemaal. Reteduur moederbord, onzinnig snelle videokaart voor fotobewerking (fotobewerking doet uitzonderlijk weinig met een videokaart), veel te zware voeding, nonsens cpu koeling. Alles lijkt op looks uitgezocht ipv prijs/prestatie.Onderstaande werkt net zo snel. Naast VGA, HDMI en DVI-D ook DP op het moederbord.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 290,66€ 290,66
1Gigabyte B360M D3H (rev 1.0)€ 81,95€ 81,95
1Fractal Design Define Mini C€ 73,95€ 73,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 156,-€ 156,-
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,-€ 62,-
1Samsung 970 Evo 500GB€ 164,90€ 164,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,46

• Lootbox
Inrage schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:35:
Full overclock RGB systeem voor je ouders... Ik zou er gewoon wat 'normalere' componenten in stoppen... Veel goedkoper, veel meer ruimte om dan voor kwaliteit te kiezen. Eventueel een back-up optie (dat is toch wel vrij cruciaal, zelfs voor een hobby fotograaf).
Kan zowiezo ook veel compacter, echt warm wordt een PC niet van wat photoshoppen...
Lijkt me eerder op een game PC deze...

Wat voor fotobewerking? Beetje prullen in Lightroom & Photoshop? Of gaat dit ook over panoramas waarbij hij 10-20 foto's gaat stitchen tot 1 mega file? Videobewerking?

Volgens mij kan dit ook met een instap GPU'tje of een Intel i7 8700 met onboard gpu.

[...]
Ik snap dat jullie het enigszins overkill vinden. Alleen dat is een bewuste keus. Het budget is er.
Het is mijn cadeau aan hun. Ja, hij gebruikt Lightroom, Photoshop en Sony Vegas Pro.
Schiet RAW en JPG.

Moederbord is wel aan de dure kant. Dat ben ik wel met jullie eens. Dat zou wel 100 euro goedkoper kunnen. Maar dan lever je weer veel opties in waaronder WiFi, Bluetooth etc.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Config van @Uska, evt met RX5xx

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord

• Randleman
[...]

Schiet RAW en JPG.

Zo wordt het weer een ander verhaal als ook video bewerking/rendering op de PC moet gebeuren.

Een ryzen (1700/2700) systeem is ook interessant wanneer je video's gaat bewerken/renderen. Zou deze ook zeker meenemen in je vergelijking!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[...]

Schiet RAW en JPG.

Is Wifi en Bluetooth wel nodig? Anders kan je alsnog €90 besparen en een ledstrip in de case plakken.

• Randleman
Stoelpoot schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:16:
[...]

Is Wifi en Bluetooth wel nodig? Anders kan je alsnog €90 besparen en een ledstrip in de case plakken.
en voor nog geen 20 euro heb je een WiFi (AC) USB adapter :P

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:45

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Bluetooth dongel kost 5 euro...

Cunning linguist.

• Lootbox
Ik denk dat ik voor de Ryzen 7 2700 ga i.c.m. stock koeler. Het oog wel iets minder mooi, en koelt minder goed. Maar die consessies zijn wel acceptabel. Is nog goedkoper ook in vergelijking met de Ryzen 5 en X62. Is wat meer toekomstbestending ook.
Aangezien ze zo'n 8 jaar met een systeem doen. Bedankt voor jullie advies.

• Randleman
Lootbox schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:02:
Ik denk dat ik voor de Ryzen 7 2700 ga i.c.m. stock koeler. Het oog wel iets minder mooi, en koelt minder goed. Maar die consessies zijn wel acceptabel. Is nog goedkoper ook in vergelijking met de Ryzen 5 en X62. Is wat meer toekomstbestending ook.
Aangezien ze zo'n 8 jaar met een systeem doen. Bedankt voor jullie advies.
De huidige stock coolers van AMD zijn echt zo slecht nog niet. Zeker wanneer je niet gaat overclocken zijn ze meer dan prima.

En ze hebben RGB voor je vader :P

[ Voor 3% gewijzigd door Randleman op 29-06-2018 13:14 ]

• Lootbox
Randleman schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:14:
[...]

De huidige stock coolers van AMD zijn echt zo slecht nog niet. Zeker wanneer je niet gaat overclocken zijn ze meer dan prima.

En ze hebben RGB voor je vader :P
Top, good to know. Ik woon nog thuis. Betaal geen kost en inwoning. Dus één keer paar jaar verras ik hun met iets >:)

• Randleman
Lootbox schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:15:
[...]

Top, good to know. Ik woon nog thuis. Betaal geen kost en inwoning. Dus één keer paar jaar verras ik hun met iets >:)
Dat is heel netjes van je d:)b

• Inrage
[...]

Schiet RAW en JPG.

Als het gewoon een kwestie is van een gat in je hand te hebben dan heeft het niet veel zin om advies te vragen natuurlijk. Heb je hem ook al gevraagd waarom hij precies het duurste scherm wil kopen? Enige reden daarvoor buiten het prijskaartje. Voor wat hobbymatig fotoshoppen is dat toch echt wel overdreven. 4K IPS monitoren genoeg van Dell of Eizo of als je bij Asus blijft de ProArt PA reeks, kosten amper de helft, zonder merkbaar verschil voor de 'hobby' man.

Koop je een gecalibreerde monitor staat er een RGB kermismodel naast je kleuren te verneuken, begin dit topic bijna grappig te vinden.

Geld moet rollen daar geloof ik ook in. Feit dat het budget er is, tja ik heb nog al post van jou gelezen. Je kan je groot budget ook goed besteden, maar dat gaat er niet echt in precies :) Op een dag betaal je zelf die kost & inwoon, dan denk je er waarschijnlijk anders over.

• Lootbox
Inrage schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:19:
[...]

Als het gewoon een kwestie is van een gat in je hand te hebben dan heeft het niet veel zin om advies te vragen natuurlijk. Heb je hem ook al gevraagd waarom hij precies het duurste scherm wil kopen? Enige reden daarvoor buiten het prijskaartje. Voor wat hobbymatig fotoshoppen is dat toch echt wel overdreven. 4K IPS monitoren genoeg van Dell of Eizo of als je bij Asus blijft de ProArt PA reeks, kosten amper de helft, zonder merkbaar verschil voor de 'hobby' man.

Koop je een gecalibreerde monitor staat er een RGB kermismodel naast je kleuren te verneuken, begin dit topic bijna grappig te vinden.

Geld moet rollen daar geloof ik ook in. Feit dat het budget er is, tja ik heb nog al post van jou gelezen. Je kan je groot budget ook goed besteden, maar dat gaat er niet echt in precies :) Op een dag betaal je zelf die kost & inwoon, dan denk je er waarschijnlijk anders over.
Het is iets meer dan enkel voor de fun. Er wordt ook weleens wat gepubliceerd. Hij neemt het redelijk serieus. Hij maakt echt prachtige foto's van vogels, insecten etc. Hobby hoeft niet persé meteen amateuristisch te zijn. Professionele fotografen (die het voor werk doen) kunnen ook gewoon amateuristisch werk opleveren. Er zijn er zat die rondlopen met 10k euro lenzen etc maar missen eigenlijk het inzicht/oog om een mooie foto te schieten en hopen d.m.v. dure apparatuur het op te vijzelen.

De opmerking rondom RGB kermismodel ga ik verder niet op in. Is best een zielige opmerking.
Als je niets zinnig te zeggen heb, hou dan je mond.

Ik wilde enkel advies weten of ik voor Ryzen 5 i.c.m. X62 of voor Ryzen 7 met stock koeler moest gaan. Dat advies heb ik inmiddels gekregen. Case closed.

[ Voor 4% gewijzigd door Lootbox op 29-06-2018 15:00 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:29
@Lootbox Ik zou voor zoiets gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 206,25€ 206,25
1ASRock AB350M Pro4€ 70,72€ 70,72
1MSI Radeon RX 560 AERO ITX 4G OC€ 153,55€ 153,55
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 97,54€ 97,54
1Fractal Design Core 1100€ 37,74€ 37,74
1LG 27UD59-B Zwart€ 321,-€ 321,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 154,65€ 154,65
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 192,95€ 192,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.314,35

Compacte Micro-ATX-build met flinke power. Vlotte 6 core 2600X (Lightroom gebruikt niet veel meer cores dan dat), 16GB RAM, RX 560 voor GPU-acceleratie (hoeft niet heel krachtig, wordt enkel door Develop-module gebruikt). 1TB SSD voor alle lopende projecten, programma's, OS en als cache, en een 4TB HDD voor back-up. Verder LG 27UD59, een uitstekend 27-inch 4k UHD-scherm (ik heb de voorganger, de kalibratie uit de fabriek is echt bizar).

Je kan heel veel meer gaan uitgeven aan RAM, NVMe SSD's, CPU's en GPU's, maar voor fotobewerking heeft het allemaal maar weinig nut. Je kan veel beter verder optimaliseren in software, zorg voor een schone Windows 10 installatie met alle fotobewerking-, backup- en productiviteitssoftware geïnstalleerd. Of haal er nog een leuke NAS bij voor backup. Of geef hem een nieuwe lens.

• Inrage
Ziet er te goedkoop uit, dat moet wel brol zijn ;)
Pagina: 1