Chrome Book voor middelbare school.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-09 08:27
Wat ga je met je laptop doen?
Het is voor mijn zoon die op de middelbare school met deze Chrome book gaat werken. De school stelt slechts 2 eisen. Het moet een Chromebook zijn. En maximale schermgrote is 11,6 inch.

Ik wil dat me zoon er wat aan heeft. Wij zijn een Mac gezin dus het wordt de eerste niet Mac in de familie.
Vooral gebruikt voor school werk (dat via google gaat) en thuis office / browsen.

Geen dikke games of volg video's maken.

Wat is je budget?
Budget is minder belangrijk. Ik koop liever een goede machine. Ik wil graag een duurzame aankoop doen voor de komende 4 jaar minimaal.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De chromebook moet elke dag mee naar school. Een goede tas / hoes wordt zeker aangeschaft ook in verband met het in de hoek smijten van de tassen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Tot nu toe zie ik dat vooral Acer zulke machines heeft. Maar ik heb verder geen ervaring met aanschaf van zulke machines.

Iemand ervaring met eigen kinderen en Chromebooks? Is een surface ook een soort Chromebook?

[ Voor 6% gewijzigd door KaiTak op 29-06-2018 08:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een Surface is een veel krachtiger Windows machine en kost, over het algemeen, een veelvoud van een Chromebook.

Het grote(re) nadeel van Chromebooks: weinig lokale storage dus er wordt veel online opgeslagen wat betekent dat dat ding altijd internet moet hebben.

Ik denk, nadruk, dat voor het algemeen gebruik thuis (want Apple minded) alsmede voor school (online werken), het misschien efficienter is om een tweedehands Air aan te schaffen of toch een Windows laptop. Niet in de laatste plaats omdat beide platforms duidelijker gedocumenteerd zijn rn je dus makkelijker kan troubleshooten als er iets verkeerd gaat.

/edit: Chromebooks tot 12" hebben ook lage resoluties waar ik persoonlijk niet op wil werken. De hoogstw resolutie in die eis is 1600x900 zoals pricewatch: Asus Chromebook Flip C213NA-BW0026

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 29-06-2018 08:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
MAX3400 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:47:
Een Surface is een veel krachtiger Windows machine en kost, over het algemeen, een veelvoud van een Chromebook.

Het grote(re) nadeel van Chromebooks: weinig lokale storage dus er wordt veel online opgeslagen wat betekent dat dat ding altijd internet moet hebben.

Ik denk, nadruk, dat voor het algemeen gebruik thuis (want Apple minded) alsmede voor school (online werken), het misschien efficienter is om een tweedehands Air aan te schaffen of toch een Windows laptop. Niet in de laatste plaats omdat beide platforms duidelijker gedocumenteerd zijn rn je dus makkelijker kan troubleshooten als er iets verkeerd gaat.

/edit: Chromebooks tot 12" hebben ook lage resoluties waar ik persoonlijk niet op wil werken. De hoogstw resolutie in die eis is 1600x900 zoals pricewatch: Asus Chromebook Flip C213NA-BW0026
Ok, ik weet niet of Mac zo'n goed idee is. Dan zou ik voor een MB gaan maar die is dan weer net te groot. En ik weet niet of die google chrome ondersteund. Het is onderdeel van de onderwijsstof.

Maar bedankt voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

KaiTak schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Ok, ik weet niet of Mac zo'n goed idee is. Dan zou ik voor een MB gaan maar die is dan weer net te groot. En ik weet niet of die google chrome ondersteund. Het is onderdeel van de onderwijsstof.

Maar bedankt voor de input
Google Chrome is wat anders dan een Google Chromebook... Wat is nu "exact" de eis?

Heeft de school geen voorstel / lijst van aanbevolen hardware / merk / typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 214% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:54:
[...]

Google Chrome is wat anders dan een Google Chromebook... Wat is nu "exact" de eis?

Heeft de school geen voorstel / lijst van aanbevolen hardware / merk / typen.
Een Chromebook kun je powerwashen en een Windows/MAC/Linux laptop met Chrome niet.

De eis zal ongetwijfeld gelieerd zijn aan het beheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:14:
[...]

Het nadeel van weinig local storage is irrelevant. Chromebooks worden gebruikt icm Google Drive en GSuite documenten nemen geen ruimte in op Google Drive. Het enige dat je nodig hebt is een wifi internetverbinding en dat zal voorzien zijn op school en in 99,9% van de huizen aanwezig zijn.
Ja, en zodra het niet aanwezig is, heb je dus een uitdaging. Zeker als je om 21:00 's avonds nog een documentje moet afmaken voor de volgende dag en je kan niet bij de meest recente versies die je op je Google Drive hebt staan.

Je kan ook niet je documenten "makkelijk" converteren of restoren naar een ander OS tenzij je, bijvoorbeeld, je halve Windows-machine integreert met je Google Account etc. Heb vorige week eenzelfde discussie gehad met een (vrij technische) vriend van me; de docent "eiste" een PPTX-bestand van kinderen van 7 jaar oud, in het formaat Office 2013 of hoger. Het heeft maar een uur geduurd om een "relatief simpele" presentatie uit Google Slides werkend en hetzelfde uitziend om te zetten naar PPTX.
Troubleshooten? Op een Chromebook? Misschien een beetje hooghartig, maar Chromebooks hebben geen troubleshooting nodig.
Absoluut mee oneens; Chrome OS is een crime om te beheren. Tooling zoals AirWatch of InTune en andere MDM-gerelateerde pakketten hebben weinig/geen grip op Google. Het is simpeler om een iPhone (als voorbeeld) clean out of the box in te richten via een 4G-kaartje en 1 password, dan dat je op een Chromebook bepaalde basale zaken, zoals bijvoorbeeld payment-opties, blokkeert.
De default resolutie van 1366x768 is prima voor de GSuite applicaties.
Oneens; maar resolutie & beelddiagonaal is persoonlijk.
Ook kun je Chromebooks eenvoudiger (door een docent) centraal beheren, zodat leerlingen geen vertraging op lopen door OS gerelateerde issues.
Zie eerdere opmerking over beheer.

Daarnaast: waarom zou ik mijn prive-aangeschafte laptop laten beheren door een docent of een pakket wat door school wordt beheerd? Geef jij ook je smartphone af aan je werkgever of je docent zodat ze er alles op mogen "zodat je maar op de WiFi kan"?
Mac en Linux (Ubuntu) zijn stabieler dan Windows, maar moeilijker/niet te beheren door een docent. Chromebooks zijn een zegen voor het onderwijs, waar IT budgetten nog steeds ontoereikend zijn, vooral in het PO, namelijk voordelig in aanschaf, makkelijk te onderhouden en ideaal voor samenwerken.
Onzin; Microsoft geeft bizarre kortingen op bijna alle educational series. Waar jij als consument 370 Euro betaalt voor een retail-licentie van Office + Windows 10, krijgt een scholier, gedurende een 6-jarige opleiding aan het VWO, dezelfde licenties voor minder dan 5 tientjes.

Budgetten zijn zeker minder toereikend maar het klinkt ook een beetje als "laten we dan maar Chromebooks introduceren want daar kan het minste mee fout gaan". Dat wil niet zeggen dat het de slimste keuze is.

Ik snap de keuze/ideeen wel voor een Chromebook; veel ouders (ook met minder draagkracht) klagen steen en been dat onderwijs, ouderbijdragen, leermiddelen etc steeds duurder worden. Dan is het ook raar om als school voor te schrijven een laptop aan te "moeten" schaffen van 1000 Euro, bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 29-06-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een suggestie;

https://www.dell.com/nl-n...chromebook-11-5190-laptop

Lekker degelijk apparaat (MIL-STD) voor een redelijke prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiTak
Ik heb uiteindelijk via coolblue goed advies gekregen. Eigenlijk wachten tot eind augustus. En dan polsen wat de rest koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reutel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-12-2023
Heb je deze al eens bekeken? Deze HP serie is vrij nieuw en speciaal voor school ontwikkeld, extra stevig dus.

pricewatch: HP Chromebook 14 G5 3GJ74EA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiTak
De school heeft een rental voorstel gedaan voor 2 machines:

Dell 11,6 chromebook 3180 Celeron N3060, 4GB, 32eMMC 36maanden 10,25 of koop €360
Dell 11,6 chromebook 3189 Celeron N3060, 4GB, 32eMMC 36maanden 11,90 of koop €420

Het loopt via de rent company. Bij hue heb je de verlengde garantie etc er bij. Klinkt niet als een slechte deal. Echter wel weer duurder dan ik had gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 21:30
Ik had vorig jaar ook de keus. Uit eindelijk de duurdere Dell via school gekocht. Het voordeel is dat je bij problemen het onderhoud bij school kan doen. Goede hoes er bij klaar.

even een tipje het is tegenwoordig mogelijk om android apps te draaien op sommige Chromebooks. Dan is een touchscreen wel handig.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:47:
De meeste scholen (in Nederland, USA weet ik niet) eisen Chromebooks - geen Windows laptops.

Microsoft heeft de slag om educatie / instap-laptop ook al verloren, dus vandaar die eis (bron : ik werk voor veel scholen als devver in het onderwijs en Chromebook is gewoon the next thing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:40
b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:19:
[...]

De meeste scholen (in Nederland, USA weet ik niet) eisen Chromebooks - geen Windows laptops.

Microsoft heeft de slag om educatie / instap-laptop ook al verloren, dus vandaar die eis (bron : ik werk voor veel scholen als devver in het onderwijs en Chromebook is gewoon the next thing).
Die waar ik werk start (tot mijn verbazing) met Win10 laptops komend jaar....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@b2vjfvj75gjx7 oprecht bedoelde vraag: is een chromebook nou zoveel anders dan de chrome browser? TS geeft aan thuis een Mac only omgeving te hebben. Kan je met een Macbook (air/pro) of Windows laptop met de chrome browser niet hetzelfde als met een chromebook? Je kan tegenwoordig met de browser ook google docs en wat andere programma's van Google offline draaien?
Wat is dan het voordeel van een chromebook? - Stukje beheer? Niet als je @MAX3400 moet geloven.
- Stukje service? Je zou het ook kunnen zien als koppelverkoop van de school en de partij bij wie je ze kan laten onderhouden.
- Misschien juist de beperking van ChromeOS waardoor leerlingen moeilijker andere dingen (messaging/games) tijdens de lessen kunnen doen?
- voorkomen van scheve gezichten omdat bijna iedereen met dezelfde chromebook loopt ipv één met een instap windows laptop en de ander met een dure macbook?

@_Dune_ waarom worden ze bij jullie afgeraden?

Ik heb zelf ooit ook een laptop aangeschaft via mijn studie, maar dat was omdat dat gewoon een goede aanbieding was. Ik theorie had je ook betere support en meer garantie, maar in de praktijk heb ik veel voorbeelden (ook zelf) meegemaakt waarbij de supportpartij zich er veel te makkelijk afmaakte en je daar dus niks aan had.

[ Voor 27% gewijzigd door gwystyl op 06-07-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:42

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:19:
[...]

En waar ik werk op dit moment werk worden ze afgeraden. _/-\o_

edit: Sorry voor mijn onduidelijkheid. De Chromebooks worden afgeraden, omdat ze niet ondersteund worden. Apple en Windows devices is geen enkel probleem. Deze school doet gewoon niets met de chromebooks (niet nodig) en de ICT support die er is voor docent en leerling/student doet er niets mee.

Dus het is heel erg instelling afhankelijk. Daarnaast lees ik in de reactie van TS dat hij de browser Google Chrome en het OS Chrome als één ziet? Daarom van mij ook de vraag wat wordt er nu exact verwacht waar de leerlingen op gaan werken?

Want als Google Chrome de vereisde is, dan kan een Apple of Windows machine ook prima een oplossing zijn en is de keuze veel groter.

[ Voor 43% gewijzigd door _Dune_ op 06-07-2018 22:49 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

_Dune_ schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:33:
[...]

En waar ik werk op dit moment werk worden ze afgeraden. _/-\o_
Wát wordt er afgeraden? De Windows machine óf het Chromebook?

Vanuit jouw reply kan TS wéér beide kanten op gepushed worden, net als of je iemand een vraag met daarin twee keuze mogelijkheden geeft en daarbij expliciet 't antwoord "Ja" óf juist "Néé" verwacht.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@b2vjfvj75gjx7 Dank voor je mening; en een relatief betrouwbare bron qua uitspraak :)

@gwystyl Ik zit in de mobile devices / VDI's / 24-7 werkplek / remote werken; met verschillende vendors, verschillende endpoints (zowel op kantoor, thuis als BYOD-devices). Geen van de organisaties waar ik voor werk / werkte promoot/adviseert zelfstandig het gebruik van Chromebooks; daar tegenover hebben we een redelijk objectieve rapportage over het managed & unmanaged aansluiten van devices op de centrale omgevingen. De toevalligheid (al jarenlang) wil dat de financiele wereld noch de zorg enige voorkeur richting Google-achtige oplossingen lijkt te hebben (maar dat kan ook toeval zijn met mijn klanten).

Daarnaast; als ik onze MDM-oplossingen goed inkijk maar ook bij andere leveranciers kijk; de "manageability" van Chrome-based devices is echt ruk. Zelfs een geroot Android-device zoals een Pixel 2 is nog makkelijker te ondervangen mits de management-agent geinstalleerd wordt/is.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 06-07-2018 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vennefly
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 23:33
Wat een wazige eis van de school. Wat kan je nu niet op een Macbook of een Windows laptop wat je wel kan op een Chromebook? Het enige wat ik kan bedenken is dat ze alles gelijk zouden willen hebben i.v.m. beheer, maar een privé aangeschafte laptop laten beheren door een school is absoluut niet oké.

Wanneer iemand meer functionaliteit nodig heeft dan de beperkte functionaliteit van een Chromebook wordt je met zo'n beleid overigens in feite gedwongen een tweede laptop aan te schaffen. Dat de meeste scholen Chromebooks zouden gebruiken is gewoon niet waar. Je komt al behoorlijk snel in de problemen met de beperkingen van die dingen, vooral bij vakken zoals informatica. De meeste scholen die ik ken raden aan een Windows-laptop of een Macbook te kopen, sowieso in mijn woonplaats, aangezien alle docenten van de scholen hier ook Macbooks hebben.

Een maximale schermgrootte is overigens ook vreemd. Tuurlijk, je moet die dingen mee kunnen nemen, maar een 13 inch laptop kan je ook prima meenemen hoor. Persoonlijk ben ik van mening dat als je leerlingen (of ouders) zelf laat betalen voor laptops, je niet dat soort eisen kan stellen, dan had je de inkoop maar centraal moeten regelen op kosten van de school.

Maargoed, ik zou zelf maling hebben aan dit soort eisen wanneer de school ze niet kan onderbouwen en gewoon een Macbook kopen, maar als je je er persé aan moet houden zou ik een Chromebook kopen die zo dun en licht mogelijk is, aangezien de laptop dagelijks mee naar school moet. Extra stevigheid i.v.m. gooien lijkt me bijzaak (gewoon een goede hoes erom en voorzichtig gooien :P ).

Dit is bijvoorbeeld een redelijke Chromebook met touchscreen: pricewatch: Dell Chromebook 3189-7D21X

Maar bekijk wel goed wat nu echt de eisen zijn. Google Chrome draait ook op Windows en MacOS, dus als dat de eis is (en niet dat het een Chromebook is) zou ik dat doen. De beperkingen van een Chromebook worden erg snel irritant, vooral als je er meer mee wilt doen dan alleen maar schoolwerk en een beetje internetten, dan kan je dus gewoon nog een laptop of een vaste PC gaan aanschaffen. Wellicht is dat nu niet aan de orde, maar in 4 jaar (wat je aangeeft) kan er veel veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd wie van de Chromebook-criticasters weleens een halfjaar met een Chromebook hebben gewerkt als enige device.

Mac is gewoon niet door iedereen te betalen en onderwijs zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn en kun je dus als school moreel gezien niet mogen eisen.

Daarmee blijft Windows over;Heel simpel voorbeeldje waarom Chromebooks geschikt zijn voor het onderwijs.

Microsoft W10 April update. Nog even afgezien van de duur van de updates, is het ook wel zuur als een leerling net op het moment van een presentatie net op updaten drukt. Daarnaast; lees even op Tweakers over de problemen die hierdoor zijn ontstaan. Drivers die niet meer werken, programma's die verwijderd zijn, etc. En doorgaans zal het oplossen van deze problemen bij de school neer worden gelegd. Niet alle leerlingen en ouders zijn even tech-savvy.

Bij Chromebooks gebeuren alle update op de achtergrond en als het dan echt een keer verziekt is, dan kun je binnen enkele seconden een Powerwash doen en kun je na opnieuw inloggen gewoon weer verder gaan waar je gebleven bent.

Nog een plus, met een Chromebook van 200-300 euro kun je een dag werken, een W10 laptop met een vergelijkbare prijs is langzamer en heeft een minder goede accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je een chromebook aanschaft, mag ik vragen of/hoe de school jullie heeft geïnformeerd over het gebruik van chromebooks? Werkt de school al lang met chromebooks, of hebben ze nu besloten daar mee te gaan werken? Indien dat laatste, kan het nog tegen gehouden worden?

Het _verplicht_ hebben van een google account bijvoorbeeld? Persoonlijk vind ik dit een serieus privacy probleem. Wordt dit een persoonlijk google account of een die in beheer van de school staat?

Verder de eisen vwb de grootte van de schermdiagonaal. Is daar een verklaring voor gegeven waarom er niet een (IMO) veel bruikbaardere 13.3 of 14 inch gekozen mag worden?

Het is al aangegeven in de thread, maar besef dat je met een chromebook voor bijna 100% afhankelijk bent van een internet verbinding. Dit beperkt de mogelijkheden van de laptop enorm. (zeker als het om prive gebruik van de laptop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:23:
Ik ben wel benieuwd wie van de Chromebook-criticasters weleens een halfjaar met een Chromebook hebben gewerkt als enige device.

Mac is gewoon niet door iedereen te betalen en onderwijs zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn en kun je dus als school moreel gezien niet mogen eisen.

Daarmee blijft Windows over;Heel simpel voorbeeldje waarom Chromebooks geschikt zijn voor het onderwijs.
Als de school PERSE moet overstappen op het gebruik van laptops, dan zou de optie ook kunnen zijn dat de school voor de hardware zorgt. Natuurlijk is dat duur, maar aan de andere kant, kan ik me ook voorstellen dat er ook veel kosten mee bespaard kunnen worden. Zeker als de school ook zelf het (digitale) lesmateriaal verzorgt. De kosten van lesmateriaal zijn zo groot dat hiervan MAKKELIJK een laptop per leerling van betaald zou kunnen worden (afgeschreven over 3-5jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:37:
Voordat je een chromebook aanschaft, mag ik vragen of/hoe de school jullie heeft geïnformeerd over het gebruik van chromebooks? Werkt de school al lang met chromebooks, of hebben ze nu besloten daar mee te gaan werken? Indien dat laatste, kan het nog tegen gehouden worden?

Het _verplicht_ hebben van een google account bijvoorbeeld? Persoonlijk vind ik dit een serieus privacy probleem. Wordt dit een persoonlijk google account of een die in beheer van de school staat?

Verder de eisen vwb de grootte van de schermdiagonaal. Is daar een verklaring voor gegeven waarom er niet een (IMO) veel bruikbaardere 13.3 of 14 inch gekozen mag worden?

Het is al aangegeven in de thread, maar besef dat je met een chromebook voor bijna 100% afhankelijk bent van een internet verbinding. Dit beperkt de mogelijkheden van de laptop enorm. (zeker als het om prive gebruik van de laptop gaat.
Ik mag aannemen dat er gebruik gemaakt wordt van het Google for Education pakket.
Deze wordt niet gebruikt voor data-mining en is qua privacy vergelijkbaar met Microsoft, Apple, Facebook etc.

Google gebruikt hier het heroïne-model, dat Microsoft en Apple ook gebruiken.

En je bent met een Chromebook niet 100% afhankelijk van internet. Je kunt de apps ook gewoon offline gebruken, altijd aan te raden met kritische documenten. Al werkt het natuurlijk het beste online, maar wie is er in Nederland nu niet 100% online thuis (ISP-storing uitgezonderd). Worst case als het er echt om spant, kun je altijd nog tetheren met je mobiel, de buren vriendelijk aankijken of naar een openbare wifi gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:58:
[...]

Als de school PERSE moet overstappen op het gebruik van laptops, dan zou de optie ook kunnen zijn dat de school voor de hardware zorgt. Natuurlijk is dat duur, maar aan de andere kant, kan ik me ook voorstellen dat er ook veel kosten mee bespaard kunnen worden. Zeker als de school ook zelf het (digitale) lesmateriaal verzorgt. De kosten van lesmateriaal zijn zo groot dat hiervan MAKKELIJK een laptop per leerling van betaald zou kunnen worden (afgeschreven over 3-5jaar).
Voor uniformiteit zou ik dit zeker een goed voorstel vinden. Maar ook operationeel. De laptops blijven primair op school en zijn opgeladen aan het begin van elke schooldag, zodat er de laptop gewoon de hele dag hun werk kunnen doen en lessen niet gehinderd worden door lege apparaten.

Omdat er in de cloud gewerkt wordt, kunnen leerlingen thuis inloggen op hun privécomputer (voorzien van W10 of MacOS of Linux) naar keuze hun huiswerk maken.

Je vergeet even dat scholen momenteel nog beperkt budgetten hebben voor IT zaken en ze niet zomaar laptops mogen kopen van het budget voor lesmateriaal. In het PO is dit nog erger. Ze krijgen budget voor 1 klassiek schoolbord met een afschrijving van 10 jaar, maar de maatschappij eist digiboards en computers in de lokalen. Scholen moeten heel creatief boekhouden om te voldoen aan deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:47:
[...]
Deze wordt niet gebruikt voor data-mining en is qua privacy vergelijkbaar met Microsoft, Apple, Facebook etc.
En die privacy voorwaarden zijn gewoon brrrrr....
Google gebruikt hier het heroïne-model, dat Microsoft en Apple ook gebruiken.
Wat IMO een verderfelijk model is.
En je bent met een Chromebook niet 100% afhankelijk van internet. Je kunt de apps ook gewoon offline gebruken, altijd aan te raden met kritische documenten.
Met die whopping 16 of 32 GB opslag ruimte op een chromebook.... :/
Al werkt het natuurlijk het beste online, maar wie is er in Nederland nu niet 100% online thuis (ISP-storing uitgezonderd). Worst case als het er echt om spant, kun je altijd nog tetheren met je mobiel, de buren vriendelijk aankijken of naar een openbare wifi gaan.
Je wil daar toch niet van afhankelijk zijn? Lijkt mij in ieder geval een erg ongewenste situatie. Je zal altijd zien dat Murphy's Law d'r in komt als er precies een belangrijk verslag ingeleverd moet worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 18:17:
[...]

En die privacy voorwaarden zijn gewoon brrrrr....

[...]

Wat IMO een verderfelijk model is.

[...]

Met die whopping 16 of 32 GB opslag ruimte op een chromebook.... :/

[...]

Je wil daar toch niet van afhankelijk zijn? Lijkt mij in ieder geval een erg ongewenste situatie. Je zal altijd zien dat Murphy's Law d'r in komt als er precies een belangrijk verslag ingeleverd moet worden....
Eens en eens, maar als ik heb vrij lang een Chromebook gebruik als mijn primaire device en 16 GB is echt geen probleem.

Murphy's law is wel heel onwaarschijnlijk. Geen eigen wifi, geen tethering, geen wifi van de buren en geen openbare wifi, klinkt als onmogelijk. Daarnaast staat het verslag sowieso op Drive en kun je er op school gewoon weer bij.

Voor mijn werkgever zijn we volledig cloud afhankelijk (GSuite, Confluence, PandaDoc, BaseCRM, Airtable, Crowdin en nog 2 eigen cloud tools) en we hebben in al die jaren nog nooit stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vennefly
Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 14:52:
[...]

Voor uniformiteit zou ik dit zeker een goed voorstel vinden. Maar ook operationeel. De laptops blijven primair op school en zijn opgeladen aan het begin van elke schooldag, zodat er de laptop gewoon de hele dag hun werk kunnen doen en lessen niet gehinderd worden door lege apparaten.
Laptops die eigendom zijn van leerlingen op school houden is gewoon niet oké. Uniformiteit is nergens voor nodig.
Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:23:
Je hoeft ook geen Mac te eisen... Je moet gewoon 'een laptop' eisen. Eventueel met de requirement dat je er bepaalde dingen op kan doen. De scholen hier stellen eigenlijk maar één eis: je moet Microsoft office kunnen gebruiken (wordt betaald door de school). Daarnaast raden ze aan dat je een laptop koopt die ongeveer 7 á 8 uur mee kan qua batterij (i.v.m. beperkt aantal oplaadpunten, vooral in de studieruimtes).

Veel meer kan je niet eisen wanneer leerlingen de laptops zelf aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vennefly schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:41:
[...]

Laptops die eigendom zijn van leerlingen op school houden is gewoon niet oké. Uniformiteit is nergens voor nodig.

[...]

Je hoeft ook geen Mac te eisen... Je moet gewoon 'een laptop' eisen. Eventueel met de requirement dat je er bepaalde dingen op kan doen. De scholen hier stellen eigenlijk maar één eis: je moet Microsoft office kunnen gebruiken (wordt betaald door de school). Daarnaast raden ze aan dat je een laptop koopt die ongeveer 7 á 8 uur mee kan qua batterij (i.v.m. beperkt aantal oplaadpunten, vooral in de studieruimtes).

Veel meer kan je niet eisen wanneer leerlingen de laptops zelf aanschaffen.
Ik bedoelde laptops die eigendom waren van school.

Voor de rest; zie mijn eerdere reacties. Ik ga niet in herhaling vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vennefly
Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:24:
[...]

Ik bedoelde laptops die eigendom waren van school.
Ahzo, okay, dan is het wat anders natuurlijk.

Excuses :X

[ Voor 8% gewijzigd door Vennefly op 07-07-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:19:
[...]
Murphy's law is wel heel onwaarschijnlijk.
Vandaar dat het ook Murphy's law heet. ;)
Hoe onwaarschijnlijk ook, het zal gebeuren en als het gebeurt, dan op een moment dat het je het slechtst uitkomt.

Verder heb jij misschien goede ervaringen met cloud diensten. En daarbij de nodige infrastructuur met fail over verbindingen etc. Heb je enig idee hoe de _gemiddelde_ VO school er voor staat kwa infrastructuur? En dan hebben we het nog helemaal niet over de gemiddelde PO school, waar 9 van de 10 keer niet eens een echte ict-er in dienst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:37:
[...]

Vandaar dat het ook Murphy's law heet. ;)
Hoe onwaarschijnlijk ook, het zal gebeuren en als het gebeurt, dan op een moment dat het je het slechtst uitkomt.

Verder heb jij misschien goede ervaringen met cloud diensten. En daarbij de nodige infrastructuur met fail over verbindingen etc. Heb je enig idee hoe de _gemiddelde_ VO school er voor staat kwa infrastructuur? En dan hebben we het nog helemaal niet over de gemiddelde PO school, waar 9 van de 10 keer niet eens een echte ict-er in dienst is.
Soms is het glas gewoon halfvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom misschien wat pessimistisch over, maar heb op vele scholen gezien hoe beroerd de infra er voor kan staan. In die gevallen zou het een erg slecht idee zijn om je over te leveren aan een cloud oplossing.
En dan is Nederland nog lang niet de beroerdste omgeving.

In Wallonie heb ik als vrijwilliger (ouder van leerlingen) voor een PO school een netwerk op gezet en heb daar alle registers moeten opengooien om er uberhaupt iets zinnigs rond te krijgen.
Uiteindelijk zijn we gekomen tot een gevirtualiseerde firewall (pfSense) + gevirtualiseerde all-in-one-server Die alle netwerk en applicatietaken uitvoert. De clients zijn laptops + laptopkar + 2 AP's die per dagdeel voor een klas gereserveerd kunnen worden. De AP's worden dan in de beschikbare netwerkpoorten in de klas ingestoken zodat er verbinding is met server en internet. Op deze laptops draait windows. Ik heb lang geijverd om voor een linux smaak te kiezen, maar uiteindelijk is er besloten om toch voor 'het bekende' windows te gaan. Wellicht op dit moment het meest verstandige, zeker gezien de beperkte ict kennis op school.

Maar we lijken wat af te dwalen van het onderwewrp... ;) Blijft interessant om alsnog te vernemen van @KaiTak hoe de situatie op de school is, en hoe de school tot besluit is gekomen om chromebooks te omarmen.. Welke afwegingen zijn gemaakt: zowel technische als privacy als financiele aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
gwystyl schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:32:
@b2vjfvj75gjx7 oprecht bedoelde vraag: is een chromebook nou zoveel anders dan de chrome browser?
Laat ik voor op stellen dat ik het niets vindt, die Chromebooks... maar ik zie wel 'in het veld' dat de 'ict managers' er steeds vaker voor kiezen.

Wat mij betreft is het een vooroordeel, net als dat Mac 'perfect is voor grafisch vormgevers', en Windows 'altijd virussen heeft', en Linux 'alleen voor nerds is'.

Maar Google heeft die Chromebooks, zeer effectief, in de markt gezet als 'ultieme machine voor het lager / basis onderwijs' - want 'goedkoop, snel, altijd up2date, geen virussen, makkelijk onderhoudbaar'.

Of dat zo is... ik betwijfel het, maar om die reden kiezen veel decision makers (of hoe ze ook heten) bijna automatisch nu voor Chromebooks, ipv. 'normale' laptops.

En Chromebooks leveren ook gezeik op, omdat niets standaard is, veel niet kan, er verkeerde verwachtingen zijn en ze toch ook moeten integreren met het schoolnetwerk waar ook Windows en Macs op aangesloten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:35:
[...]
En Chromebooks leveren ook gezeik op, omdat niets standaard is, veel niet kan, er verkeerde verwachtingen zijn en ze toch ook moeten integreren met het schoolnetwerk waar ook Windows en Macs op aangesloten zijn...
Wat voor gezeik dan? Chromebook scholen werken 100% cloudbased. Scholen hebben niet mee rnodig dan een computer met een browser.

Docenten en leerlingen werken met Chromebooks en daar komt als het goed is geen Windows of Mac meer binnen.

Je schrijft niets is standaard, maar is dat wel zo of is het gewoon anders dan de IT fossielen de afgelopen decennia ons door de strot geduwd hebben en het gros nu verslaafd is aan het heroïne-model van Microsoft. Ik kan het Apple en Google niet kwalijk nemen dat ze hun eigen heroïne aanbieden.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die kinderen probleemloos overweg kunnen met Chromebooks. Enige issue kan zijn de adaptatie van de (met name oudere) docenten die graag willen blijven doen wat ze altijd deden en zo zullen houden wat ze altijd kregen.

Elk OS heeft zijn doelgroep en een overlap daarin.

Mijn inziens is ChromeOS heel geschikt voor het PO/VO, vanwege de structuur, beheersbaarheid (eenvoudig), prijs.
Windows is heel geschikt voor enterprise bedrijfsleven, vanwege de bekendheid, beheersbaarheid (uitgebreid) en beschikbaarheid (product en support).
Apple is vast ook ergens geschikt voor. ;)

1 Ding is zeker, als het gaat om privacy, moet je geen van bovengenoemde partijen hebben, maar het mekkeren op Google is blijkbaar lekker comfortabel.

Ik gebruik graag Ubuntu en ondanks dat ik serieus gekeken heb naar edubuntu vind ik dit niet ideaal voor het PO/VO, daar het voor veel mensen toch te onbekend is en er een ongegronde angst voor is en Ubuntu is geschikt voor 98% van de hardware, zijn er toch nog uitzonderingen waarbij de zoekmachine geraardpleegd moet worden en daar heeft het PO/VO echt geen tijd meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:49:
[...]

Wat voor gezeik dan? Chromebook scholen werken 100% cloudbased. Scholen hebben niet mee rnodig dan een computer met een browser.
Oa. dat docenten hun materiaal maken in Office en dat werkbaar moeten zien te krijgen in Google Docs (waarna de revisie van de studenten weer in Office wordt bewerkt...).

Of dat ik (als opdrachtnemer) inlogschermen moest maken (grafisch) voor alle Chromebooks, waarbij de Chromebooks een andere (zeer kleine) resolutie hadden tov. de Window / Mac machines van de andere apparaten (waarbij het startscherm een foto moest laten zien op basis van het actieve jaargetijde).

En dat Chromebooks in een netwerk moeten hangen om bij een share te kunnen waarop de opdrachten staan, die weer via Android (app) worden aangestuurd.

Etc...

Dat voorkom je als je Chrome-Only werkt, maar helaas is de praktijk niet zo en dus heb je met diversiteit binnen je netwerk te maken...

Ik kies er ook niet voor, maar het is wel waar je mee te maken krijgt (en wat voor andere systemen net zo goed geldt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

b2vjfvj75gjx7 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:26:
[...]

Oa. dat docenten hun materiaal maken in Office en dat werkbaar moeten zien te krijgen in Google Docs (waarna de revisie van de studenten weer in Office wordt bewerkt...).

Of dat ik (als opdrachtnemer) inlogschermen moest maken (grafisch) voor alle Chromebooks, waarbij de Chromebooks een andere (zeer kleine) resolutie hadden tov. de Window / Mac machines van de andere apparaten (waarbij het startscherm een foto moest laten zien op basis van het actieve jaargetijde).

En dat Chromebooks in een netwerk moeten hangen om bij een share te kunnen waarop de opdrachten staan, die weer via Android (app) worden aangestuurd.

Etc...

Dat voorkom je als je Chrome-Only werkt, maar helaas is de praktijk niet zo en dus heb je met diversiteit binnen je netwerk te maken...

Ik kies er ook niet voor, maar het is wel waar je mee te maken krijgt (en wat voor andere systemen net zo goed geldt).
Let's agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:49:
[...]
Ik gebruik graag Ubuntu en ondanks dat ik serieus gekeken heb naar edubuntu
Ik meende toch dat Edubuntu discontinued was? Er is sinds 14.04 geen nieuwe release meer van geweest, (en 14.04 is EOL in april 2019)
Verder zijn er zo veel op PO en VO gerichte applicaties die op vrijwel alle distro's geinstalleerd kunnen worden, dat een dedicated edu editie wellicht overbodig is.
Daar komt nog bij dat een ELO als Moodle, gewoon via de browser te gebruiken is (oh wacht, dan kunnen we weer met die chromebooks aan de slag... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 juli 2018 @ 05:23:
[...]

Ik meende toch dat Edubuntu discontinued was?
Klopt, dit was behalve de 'angst' van de gebruikers ook een argument om dit terzijde te leggen.
Pagina: 1