Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte,

Omdat dat ik al een x aantal jaar in dienst ben bij het huidige bedrijf heb ik promotie gemaakt en zit ik een schaal hoger. Deze promotie heeft plaatsgevonden in september 2017. Aan deze promotie was ook een standaard salarisverhoging gekoppeld. In september 2017 heb ik schriftelijk een bevestiging inclusief de salarisverhoging ontvangen. Dit is in goede orde verlopen.
oktober 2017 had ik kenbaar gemaakt dat ik mijn salarisverhoging n.a.v. de promotie te laag vond. Hierop werd gereageerd dat ik niet alleen naar het netto bedrag moest kijken maar ook naar de secundaire arbeidsvoorwaarde. N.a.v. het gesprek in oktober 2017 wist ik dat er weinig verandering in zou komen dus had ik het hierbij gelaten (ik was immers niet tevreden over de output van het gesprek, te lage promotie).

Ieder jaar vindt er ook een functioneringsgesprek plaats. Dit gesprek heeft plaatsgevonden in november 2017. De werkgever was zeer tevreden over mijn functioneren en dit is ook schriftelijk op papier gezet. Normaal gesproken zit er aan het functioneringsgesprek ook een salarisverhoging gekoppeld, helaas is dit niet ter sprake gekomen en heb ik tot heden dit ook niet besproken. Ik ben van mening dat mijn promotie (verhoging) totaal los van mijn salarisverhoging n.a.v. het functioneringsgesprek en dat ik hier ook nog recht op heb.

Mijn aanpak:
Bespreekbaar maken met de werkgever en aankaarten dat mijn promotie los staat van mijn functioneringsgesprek en dat ik recht heb op nog een salarisverhoging dat gerelateerd is aan mijn functioneren.

Mijn vraag:
Graag jullie advies mbt het handelen van deze kwestie,
Indien op het bovenstaande als volgt wordt gereageerd: recent (sept 2017) al salarisverhoging ontvangen, dus een tweede salarisverhoging is niet bespreekbaar. Hoe kan ik hierop anticiperen en alsnog zorgen voor een salarisverhoging waarop ik (naar mijn mening) recht op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 13:40
Wat voor voordelen heb je via de secundaire arbeidsvoorwaarden gehad?
De context is wat mager zoals wat voor bedrijf, hoe groot, etc.
Hoe is je relatie met je manager als je hier weer over begint en wil je dat 'verslechteren' ?
Aan de andere kant als er dingen afgesproken zijn en je hebt ergens recht op dan moeten ze ook niet terugkrabbelen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je zal duidelijk moeten kunnen uitleggen waarom jij die salarisverhoging verdient. Zijn er bijvoorbeeld collega's die hetzelfde of minder werk doen voor hetzelfde geld. Houd hierbij ook rekening met dienstjaren en secundaire voorwaarden. Misschien heb jij wel een auto van de zaak een een collega niet.

Bij ons gaat een functioneringsgesprek over het functioneren van werknemer en werkgever. Het beoordelingsgesprek gaat over de beloning/prestaties.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zonder te weten wat je verdient en wat de verhoging was is het niet zo makkelijk om hierop te reageren, dus dan maar algemeen: als jij van mening bent dat je meer geld waard bent dan dat je nu ontvangt, toon dat dan maar aan door ergens aangenomen te worden tegen dat salaris. Of door je werkgever te laten zien dat jij net zo productief bent als mensen die wel die verhoging hebben gekregen.

Ik heb nog geen reden gelezen waarom jij echt een ‘recht’ hebt op een verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 08:06
Je moet ook gewoon zelf durven vragen. Als jij niet zelf komt vinden zij het allang best, dat heb ik met de beste/leukste werkgevers mee gemaakt. Als jij werkelijk vindt dat jij het verdient, en er zelfs afspraken over gemaakt zijn, dan zou ik gewoon zeggen waar het op staat en wat jij verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 14:36
Moeilijk te zeggen maar bij ons (groot bedrijf) is een promotie ook meteen gekoppeld aan een salarisverhoging en dan "vervalt" ook de normale verhoging n.a.v. de beoordeling.

Maar eigenlijk maakt het toch allemaal niks uit hoe het wordt geregeld? Jij bent ontevreden over jouw salaris. En nu moet je met je leidinggevende bespreken hoe je daar iets aan kan doen. Afspraken voor dit jaar, per direct etc. Ik vind het onlogisch om nu met terugwerkende kracht iets te claimen. Stap gewoon nu naar je baas en zeg dat je ontevreden bent er iets aan wilt doen. En zo niet ga je ergens anders aan de slag.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie feedback. Ik weet wat mij te doen staat. ;)
Dit topic kan gesloten worden. Nogmaals bedankt;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 22:33

SpamLame

niks

Pin0 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:27:
Bij ons gaat een functioneringsgesprek over het functioneren van werknemer en werkgever. Het beoordelingsgesprek gaat over de beloning/prestaties.
Same here.

Waarom vind/denk je recht op salarisverhoging te hebben, staat dat ergens in een CAO/personeelshandboek of anderzijds op papier als afspraak?

Als jij kort daarvoor promotie gekregen hebt (met bijkomende verhoging & mss andere extra's), dan komt dat bij mij over als verandering van functie/functieverzwaring.
Erg zwart-wit beschouwd heb je al een verhoging van salaris gehad en zit je te kort in je huidige functie om een goed beeld te krijgen of reguliere verhoging nu al gepast is.

Als je het bespreekbaar wilt maken, dan zou ik er niet zo hard ingaan zoals ik nu proef.
Je kan dan beter vragen waarom de reguliere verhoging niet ter sprake is gekomen in het voorgaande gesprek.
Verder kan je vragen wat jij en je werkgever kunnen doen om een tussentijdse verhoging mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal duidelijk moeten kunnen uitleggen waarom jij die salarisverhoging verdient. Zijn er bijvoorbeeld collega's die hetzelfde of minder werk doen voor hetzelfde geld. Houd hierbij ook rekening met dienstjaren en secundaire voorwaarden. Misschien heb jij wel een auto van de zaak een een collega niet.

Hoe zou jij er achter moeten komen wat collega's verdienen? Wij hebben hier toch echt de cultuur dat je er niet over praat. Stel je weet dat collega x 2000 euro meer verdient voor hetzelfde werk en collega Y verdient 1000 euro meer.

Hoe zou je zoiets bij je manager aan kunnen kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Salarisverhoging is geen recht of iets dergelijks wat je hebt bij een goed gesprek. Je krijgt het of je krijgt het niet, er zit nergens een verplichting.

Tevens zie ik dat je aan een schalen systeem zit gekoppeld, daar is vaak véél minder speelruimte dan in een bedrijf waar de salarissen vrij te verdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:26:
[...]

Hoe zou jij er achter moeten komen wat collega's verdienen? Wij hebben hier toch echt de cultuur dat je er niet over praat. Stel je weet dat collega x 2000 euro meer verdient voor hetzelfde werk en collega Y verdient 1000 euro meer.

Hangt af van hoe goed je met de collegas overeenkomt. Ik weet wat mijn directe collegas verdienen en stel mijn verwachtingen daaraan bij. Het neemt voor een deel ook de spanning wat weg.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Dat is vooral cultuur. Bij ons is het heel normaal om over voorwaarden te praten. Hoeveel hou jij nou netto over, wat is je bijtelling, welke wagen mag je gaan leasen.

Nog nooit iets gemerkt van jaloezie, alleen een betere relatie onder de werknemers, omdat we van elkaar weten wat we waard zijn. Als daar gekke verschillen tussen zitten, dan snapt de baas ook wel dat we daar binnen één week achter zijn...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 09:25
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:39:
Heel erg bedankt voor jullie feedback. Ik weet wat mij te doen staat. ;)
Dit topic kan gesloten worden. Nogmaals bedankt;)
De discussie is volgens mij niet voorbij, ik zou graag weten of hetgene wat jij probeert heeft gewerkt. Bij mij persoonlijk gaf ik aan dat ik salarisverhoging verwacht had omdat ik al mijn doelstellingen had gehaald, en dat als dat niet zo was dat ik dan graag een andere doelstelling wil die dat wel mogelijk maakt. Bij ons kijken we vooral naar omzet, en meer omzet betekent ook meer ruimte voor betere arbeidsvoorwaarden bij ons. Uiteindelijk heb ik meer salaris en een hogere doelstelling gekregen denk dat dat voor beide partijen fijn is. Gewoon eerlijk zijn, als je je werk goed doet kun je altijd een gesprek aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:37
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:22:

Ik ben van mening dat mijn promotie (verhoging) totaal los van mijn salarisverhoging n.a.v. het functioneringsgesprek en dat ik hier ook nog recht op heb.
Waar baseer je dit recht op? Staat in je contract dat je elk jaar jaar bedrag x er bij krijgt? Zo niet, dan is het aan jou de taak om jouw manager te overtuigen waarom jij dit hebt verdient of waard bent.
Mijn aanpak:
Bespreekbaar maken met de werkgever en aankaarten dat mijn promotie los staat van mijn functioneringsgesprek en dat ik recht heb op nog een salarisverhoging dat gerelateerd is aan mijn functioneren.
Het eerste deel van je plan is prima, maar als je bij mij zou komen voor een onderhandeling met de mededeling dat je er recht op hebt, sta je al met 1-0 achter.

Off-topic en niet persoonlijk @TS, maar wat roepen mensen de laatste tijd toch vaak 'daar heb ik recht op...'

[ Voor 25% gewijzigd door renegrunn op 29-06-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renegrunn schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:20:
[...]

Waar baseer je dit recht op? Staat in je contract dat je elk jaar jaar bedrag x er bij krijgt? Zo niet, dan is het aan jou de taak om jouw manager te overtuigen waarom jij dit hebt verdient of waard bent.

[...]

Het eerste deel van je plan is prima, maar als je bij mij zou komen voor een onderhandeling met de mededeling dat je er recht op hebt, sta je al met 1-0 achter.

Off-topic en niet persoonlijk @TS, maar wat roepen mensen de laatste tijd toch vaak 'daar heb ik recht op...'
Exact. Je krijgt betaald aan de hand van de toegevoegde waarde die je levert. Geen recht omdat je al dusdanig veel jaar bij de zaak bent of een bepaalde functie titel hebt. Je moet naar je manager op een objectieve manier aantonen wat voor waarde je levert aan het bedrijf.

En mocht je alsnog nul op het rekest krijgen, accepteer het dan of zoek een werkgever die je wel betaald naar wat je waard bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik zou niet te ingewikkeld doen en gewoon zeggen dat je meer wilt verdienen.

Is het antwoord dat kan niet dan kun je twee dingen doen: accepteren of iets anders zoeken.

Veel meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10-2024

CEx

Duidelijk communiceren wat je wil. Zelf bepalen hoe je gaat reageren in welke situatie.
Bevalt het niet en ben je er van overtuigd dat je meer waard bent dan zoek je een andere werkgever of je begint voor jezelf.

Als je eenmaal voor je zelf deze keuzes hebt doorleeft dan is dit ook beter over te brengen in een gesprek.
Vergelijken met collegae is onzin, salaris is geen graadmeter hoe goed je je werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronax
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06-2024

Met je eerste zin ben ik het volledig eens, als je salarisverhoging wil zal je aan je werkgever duidelijk moeten maken waarom jij dat salaris waard bent. Wat ik totaal niet eens ben is dat het daarbij een goed idee is om naar je collega's te gaan kijken. De wereld is niet eerlijk. Zelfs al zou de wereld dat wel zijn, dan zijn er duizendeneen mogelijke redenen waarom een collega een hoger salaris krijgt, waarbij de hoofdfactor meestal neer komt op 'hij heeft het beter gedaan tijdens de salarisonderhandelingen'.

Als je een hoger salaris wil, zal je aan je werkgever duidelijk moeten maken wat jouw waarde is voor het bedrijf. Het salaris van je collega's kan je daarbij best in je achterhoofd houden zodat je een beetje weet wat je realistisch gezien kan vragen, maar de directe vergelijking maken is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Cronax schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:23:
[...]

Met je eerste zin ben ik het volledig eens, als je salarisverhoging wil zal je aan je werkgever duidelijk moeten maken waarom jij dat salaris waard bent. Wat ik totaal niet eens ben is dat het daarbij een goed idee is om naar je collega's te gaan kijken. De wereld is niet eerlijk. Zelfs al zou de wereld dat wel zijn, dan zijn er duizendeneen mogelijke redenen waarom een collega een hoger salaris krijgt, waarbij de hoofdfactor meestal neer komt op 'hij heeft het beter gedaan tijdens de salarisonderhandelingen'.

Als je een hoger salaris wil, zal je aan je werkgever duidelijk moeten maken wat jouw waarde is voor het bedrijf. Het salaris van je collega's kan je daarbij best in je achterhoofd houden zodat je een beetje weet wat je realistisch gezien kan vragen, maar de directe vergelijking maken is geen goed idee.
Maar hoe een werkgever verschillende werknemers beloont kan wel iets zeggen over de cultuur, dus in die zin is het wel een goed idee om naar collega's te kijken. Zelf heb ik het ook gehad, sommige collega's kregen wel een bepaalde onkostenvergoeding en ik niet, en hoewel het echt niet om een werelds bedrag ging (paar tientjes in de maand voor een regeling die er op korte termijn waarschijnlijk toch uit gaat) had het voor mij wel iets geweest om zeer moeilijk over te gaan doen als ik het niet had gekregen. Waarom? Omdat er dan opeens een gigantisch verschil was ontstaan tussen hoe mijn werkgever beweert mij te waarderen en hoe mijn werkgever mij daadwerkelijk waardeert.

Maar voor een hoger salaris zal TS echt duidelijk moeten maken dat hij dat extra salaris ook daadwerkelijk waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:18
Niet om je omlaag te praten TS maar wat een moeilijk verhaal en plan dit, veel veel te ingewikkeld. Kijk gewoon om je heen om een idee te krijgen wat anderen in je regio verdienen voor het zelfde werk en check of je daar in de buurt zit. Zit je al (zo goed als) op of over dat salaris? Dan zul je je leidinggevende jouw verhaal moeten verkopen _waarom_ je meer verdiend. Functioneer je daarentegen wel goed maar wordt je niet marktconform beloond? Dan is de situatie omgekeerd en mag je leidinggevende je een verhaal proberen verkopen waarom je minder betaald wordt dan je gelijkwaardige collega's/concullega's. Staat het verhaal je niet aan en/of biedt het geen perspectief? Dan zoek je ander werk bij een bedrijf dat je wel een marktconform salaris biedt.

Ik zou het niet ingewikkelder maken dan dit.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Het slechtste dat je kan doen is nu continu gaan mopperen.
Je kaart dit aan, en je zegt duidelijk wat je wil.
Krijg je het, zorg dan dat je baas er geen spijt van krijgt.

Krijg je het niet, zorg dan dat je ofwel gemotiveerd doorwerkt, ofwel effectief een andere job zoekt en vindt.

Ik heb ooit een collega gehad die vond dat hij een promotie verdienden. Hij kreeg ze niet, en liep zo'n 3 jaar te klagen dat hij niet kreeg wat hij verdiende en maakte continu opmerkingen als "Daar ben ik niet voor betaald" of "als ik nu eens de baas was geweest, dan was dit allemaal niet gebeurd".
Hij vertelde ook continu dat hij het bedrijf ging verlaten, en uiteindelijk is hij ontslagen en heeft het veel te lang geduurd eer hij een andere job (op een nog lager niveau) gevonden had.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 14:18
[...]

Een cultuur scheppen waarin er wel over gepraat wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noway
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
niet moeilijk doen.....je zegt wil graag meer salaris op een nette manier..{anders zoek ik andere baan}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als iemand die aan beiden kanten van dit soort gesprekken heeft mogen zitten: managers zijn gewoon mensen, waar je normaal mee kunt praten. Mensen die zelf ook wel eens om loonsverhoging vragen.

Het is echt niet nodig om een hele strategie en arsenaal aan argumenten voor te bereiden. In mijn ervaring levert dat alleen maar onnodig stroef verlopende gesprekken op.

Wanneer iemand bij mij komt om een loonsverhoging is de vraag "waarom" slechts beperkt relevant. Ik vind het interessant om aan te horen, maar alleen in uitzonderlijke gevallen zal iemand mij weten te wijzen op iets wat ik niet allang wist.

Uiteindelijk zijn "meerwaarde voor bedrijf", "kind erbij", "vaker biefstuk op tafel" en "gewoon daarom" allemaal even valide argumenten.

De vraag voor de manager is simpel: wil hij extra betalen om jou te behouden, of wordt er een grens overschreden waar het beter is om iemand anders te zoeken.

De vraag voor OP moet net zo simpel zijn: blijf ik hier zonder loonsverhoging werken of ga ik wat anders zoeken.

Die bereidheid op te stappen moet je natuurlijk wel hebben. Als je gewoon blijft zitten zonder loonsverhoging ben je kennelijk zelf niet overtuigd van je eigen meerwaarde of noodzaak.
Pagina: 1