Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ryzen Game PC Build ~€1300

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers.

Mijn AMD Phenom ii x4 965 / GTX 750 Ti build is nu toch echt aan zijn eindje toe, dus ga ik (voor het eerst) zelf een pc bouwen. Ik heb de afgelopen periode al een flinke hoeveelheid onderzoek gedaan naar componenten en heb dan ook al een redelijk beeld van hoe het er uit gaat zien. Dit topic is daarom met name voor eventuele duidelijke verbeteringen die gedaan kunnen worden met betrekking tot de prijs en/of value, technische opmerkingen of bouw-advies. Suggesties zijn uiteraard welkom!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal op de eerste plaats (veelvuldig) gebruikt worden voor gamen. Het is hierbij de bedoeling om op zo hoog mogelijke kwaliteit 1080p144hz te spelen, het liefst toekomst bestendig. 1080p144 omdat hoge frame rates voor mij belangrijk zijn aangezien ik toch vaak neig naar competitieve games (denk aan Overwatch, Rocket League) en hierbij een zo sterk mogelijke performance wil. 1440p kan een GTX 1070 Ti wel aan, maar de framerate zal zeker op nieuwere games een stuk lager zijn (en een 1440p 144hz monitor wordt al snel een stuk duurder, al helemaal met G-Sync erbij :/ ). Uiteraard wil ik naast e-Sports titels ook AAA titles op de hoogste kwaliteit kunnen spelen, vandaar de keuze voor de GPU.

Naast gamen ben ik ook van plan om te gaan streamen, en werk ik regelmatig met Photoshop. Daarnaast gaat mijn huidige 60hz IPS monitor gebruikt worden als tweede monitor om te browsen op het internet/Discord en dergelijke tijdens het gamen, waardoor ik sterk neig naar een meer workload-gerichte Ryzen build.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe zal de maximumprijs voor enkel de componenten zo'n 1400 euro zijn, maar mijn huidige wishlist (~1300) strekt het budget al aardig, dus het liefst niet veel meer dan dit (zeker indien het niet nodig is). Mijn budget is redelijk flexibel, maar value is wel van groot belang.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle componenten compleet nieuw, maar randapparatuur gaat mee;
Monitor - Philips 247eLPH (60hz IPS) (als tweede scherm)
Speakers - Creative Inspire T10
Muis - Razer Deathadder
Toetsenbord - CM Quick Fire TK

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met de focus op 1080p144 is een GTX 1060 zeker met het oog op de toekomst denk ik net niet voldoende voor de hoogste settings. Aangezien de 1070 op dit moment praktisch even duur is als de 1070 Ti ga ik dan voor de Ti (Het is een mooie deal! :9 ). Daarnaast is het plan op dit moment om te gaan voor een 500gb SSD en een 1TB harde schijf. Ik heb hierbij gekozen voor een SSD van 500 met het oog op de alsmaar toenemende grootte van games, en het relatief kleine prijsverschil tussen 250gb en 500gb. De SSD dus voor windows en de meest gespeelde games, de rest op de harde schijf.

Voor de processor denk ik dat een 8 core (R7 2700x) voor mij ondanks een stream hier en daar toch net overkill is (en boven budget), dus wordt het de R5 2600/2600x. Deze hebben bij games een gelijke dan wel betere performance dan de eerste generatie R7 1700(x). Vooralsnog neig ik naar de R5 2600 met aftermarket koeler en een stevige overklok, met het idee dat de aftermarket koeler dan nog een toekomstige build mee kan. Ik heb daarom een sterke prijs-performance koeler in gedachte met de Scythe Mugen 5 (Rev. B ).

Ik heb een lange tijd getwijfeld of ik voor een B350 of een X470 bord zal gaan, maar neig nu toch naar een X470, met name omdat ik ga overklokken. Toch net te veel verhalen gelezen over (te) hoge VRM temperaturen van B350 borden bij een stevige overklok, en aangezien AMD de AM-4 socket nog wel even blijft gebruiken lijkt een toekomstgericht (maar budget) X470 moederbord de betere keuze.

Mijn grootste twijfel op dit moment is de keuze voor het ram-geheugen. 16GB staat vast, maar het type alles behalve. Ten eerste hebben de Ryzen CPU's relatief veel baat bij snel geheugen, zeker met een high-end GPU, en had de eerste generatie Ryzen CPU's nogal veel problemen met ram compatibiliteit. Aan de andere kant schijnt de geheugen compatibiliteit bij de 2000-serie een stuk beter te zijn dan bij zijn voorganger, en is het kiezen van Samsung B-die geheugen daarom misschien overbodig? Op het moment twijfel ik tussen 3200-CL14 (Samsung B-die) en 3200-CL16 (Hynix). Het prijsverschil is zo'n 50 euro. Denken jullie dat het het waard is om voor het duurdere (snellere) B-die geheugen te gaan? Zal het performance verschil merkbaar zijn met een GTX 1070 Ti / Ryzen 5 2600, ook met het oog op een eventuele overklok?

De reden voor mijn keuze voor de 650W voeding is het overklokken van de CPU, GPU en eventueel Ram, maar ook een mogelijke upgrade naar een nieuwe CPU en GPU over een paar jaar. Scheelt maar 10 euro met de 550W versie en leek mij dus een redelijke keuze met het oog op de toekomst? (Hoor het graag als dit niet zo is!)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe geen merkvoorkeuren, maar voor mijn build, met name met het oog op multitasking/ af en toe streamen, denk ik wel dat Ryzen de beste keuze is en ligt hier dus ook de voorkeur. Ik heb hierbij nagedacht om voor een Freesync + RX 580 combo te gaan, maar vind de 580 vrij duur voor een kaart gelijkwaardig aan de GTX 1060, wat voor mij zoals eerder gezegd toch nét niet genoeg is. Daarbij is de adaptive sync voor mij geen must aangezien ik op 1080p ga spelen en ik niet super gevoelig ben voor screen-tearing. Een Nvidia 1070 Ti (Kan ook 1070, maar Ti is op dit moment veel meer value) zonder G-Sync lijkt daarom de betere optie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet onnodig luid en niet onnodig energie onvriendelijk.

Ga je overklokken?
Na al het onderzoek voor mijn nieuwe build heb ik besloten om te gaan overklokken. De 2600x met stock koeler lijkt mij toch net iets te luid/warm, en dus ga ik liever voor een overklok op de 2600 (aangezien deze goedkoper is) met een aftermarket koeler. Dan kan de koeler hopelijk nog een toekomstige build mee. Indien mogelijk met het Inno3d model zal ik waarschijnlijk ook de GPU overklokken. Daarnaast ben ik van plan om eventueel het Ram-geheugen boven de rated frequency/timings te overclokken voor nét dat extra beetje performance, aangezien de Ryzen series hier veel profijt van heeft. Nogmaals zit hier nog twijfel; is 3200-CL14 het waard ten opzichte van 3200-CL16?

Wat verwacht je van ons?
Ookal is de keuze voor mijn componenten erg doordacht en is er een grote hoeveelheid onderzoek aan vooraf gegaan, heb ik toch graag enige vorm van input van échte kenners aangezien het mijn eerste build is. Het gaat hierbij vooral om mogelijke prijsverbeteringen (meer bang-for-buck!), maar alle suggesties om mijn doelen beter te bereiken zijn ook welkom.

Mijn huidige idee (inclusief monitor):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,-€ 181,-
1MSI X470 Gaming Plus€ 135,-€ 135,-
1Inno3D iChill GeForce GTX 1070 Ti X3 V2€ 429,-€ 429,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 39,49€ 39,49
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 61,-€ 61,-
1Acer XF240H Zwart€ 201,-€ 201,-
1Scythe Mugen 5 Rev. B€ 44,60€ 44,60
2Arctic F14 PMW, 140mm€ 6,09€ 12,18
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 220,99€ 220,99
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.512,21

Nog een klein vraagje, zal de NZXT S340 case met twee 140mm fans als intake aan de voorzijde en de meegeleverde 120mm fans als exhaust aan achter-en bovenzijde voldoende airflow zal leveren voor een overgeklokt systeem?

Ik hoor graag of mijn build goed is of dat er duidelijke verbeterpunten zijn. Bij voorbaat dank! :)

Met vriendelijke groet,
Nick

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Airflow moet geen probleem zijn aangezien je met die CPU koeler en een exhaust fan een directe afzuiging van de warmte creëert.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
4 fans + die koeler zullen wel genoeg airflow maken ja.
Ik zou wel die fans heroverwegen, molex fans kunnen alleen op 100% draaien. Je moederbord heeft 4 casefanheaders, dus ik zou 2 PWM gestuurde casefans kopen.
2 TB HDDs hebben een betere prijs/capaciteit verhouding, 2 TB is ongeveer 60 euro.
Ik hoor dat Samsung B-die het beste RAM is om te overklokken, maar ik vermoed dat de prestatiewinst gering zal zijn. Voor 50 euro zou ik zelf het 3200C16 kitje nemen. Kijk wel of ze op de QVL staan.
Ik hoor ook dat de Precision Boost 2.0 van Ryzen soms beter is dan een handmatige overklok.

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:08:
Airflow moet geen probleem zijn aangezien je met die CPU koeler en een exhaust fan een directe afzuiging van de warmte creëert.
Dat was het idee, fijn om het bevestigd te hebben. :)
SpeedQber schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:11:
4 fans + die koeler zullen wel genoeg airflow maken ja.
Ik zou wel die fans heroverwegen, molex fans kunnen alleen op 100% draaien. Je moederbord heeft 4 casefanheaders, dus ik zou 2 PWM gestuurde casefans kopen.
2 TB HDDs hebben een betere prijs/capaciteit verhouding, 2 TB is ongeveer 60 euro.
Ik hoor dat Samsung B-die het beste RAM is om te overklokken, maar ik vermoed dat de prestatiewinst gering zal zijn. Voor 50 euro zou ik zelf het 3200C16 kitje nemen. Kijk wel of ze op de QVL staan.
Ik hoor ook dat de Precision Boost 2.0 van Ryzen soms beter is dan een handmatige overklok.
De gekozen case fans zijn juist PWM gestuurd dus dat zit goed.

Ik heb nagedacht over een grotere HDD wegens de prijs/capaciteit verhouding, maar zie mijzelf toch niet snel meer dan de 1TB + 500GB SSD nodig hebben dus kan die 20 euro dan beter ergens anders besteden denk ik.

Qua RAM staan beide setjes op het QVL en lopen ze gewoon op rated speeds, dus het verschil zit puur in de timings en daarbij de overklok mogelijkheden. Het schijnt dat er toch aanzienlijke performance winst behaald kan worden door het bijschroeven van de timings, maar ik zal hier dan toch nog wat onderzoek naar doen (of als een tweaker hier zelf met het verschil ervaring heeft hoor ik het graag!). Als ik concrete benchmarks kan vinden voor dit verschil zal de keuze een stuk makkelijker zijn.

Ook de keuze voor handmatige overklok of XFR + PB heb ik wel overwogen. Echter presteren een overklokte R5 2600 op 4.1/4.2ghz en een R5 2600X op XFR vrijwel gelijk, dus ligt mijn voorkeur voor alsnog toch bij de 2600 + Scythe Mugen. De single core speed zal dan wel ietsjes lager uitvallen dan de boost van XFR op de 2600x, maar daar staat wel een hogere all-core tegenover. Lijkt dus een miniem verschil te zijn. Ook hier sta ik echter open voor suggesties van mensen met ervaring, bijvoorbeeld als XFR op een 2600x toch echt wel beter zal presteren.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
Ik zie dat de Tweakers fan specificaties alleen maar molexconnectors kennen. De fan is idd PWM, maar misschien kan een kleine review van het geluidsniveau geen kwaad. De specificaties van de fabrikant zijn niet heel betrouwbaar.

Verwijderd

Topicstarter
SpeedQber schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:27:
Ik zie dat de Tweakers fan specificaties alleen maar molexconnectors kennen. De fan is idd PWM, maar misschien kan een kleine review van het geluidsniveau geen kwaad. De specificaties van de fabrikant zijn niet heel betrouwbaar.
Ik heb wat reviews over de fans gelezen, die zijn over het algemeen positief; redelijk stil met voldoende airflow. Op vol vermogen zijn ze uiteraard wel hoorbaar, maar blijkbaar absoluut niet vervelend. Zal uiteraard niet zo stil/effectief zijn als bijvoorbeeld een Noctua, maar is dan ook 14 euro goedkoper per fan (12 euro voor twee in plaats van 40). Qua stiijl passen ze tevens goed in de NZXT case :9 . Zeker voor de prijs lijkt er geen betere keuze te zijn, maar suggesties zijn altijd welkom.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Laat die HDD er gewoon uit tot je plek nodig hebt, heb je geen oude HDD meer liggen ofzo?
Extra koelers, niet nodig. Gewoon de 5 2600x nemen en dat overclocken ook achterwege laten, de stock koeler die er bij komt is ook gewoon zeker goed genoeg. Mobo kan vast iets goedkoper ook dan. Als je al op het randje van je budget zit valt er niet veel anders op dan ergens te knippen hé, van het bovenstaande ga je alvast NIKS merken tijdens het gamen...

Verwijderd

Topicstarter
Inrage schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:31:
Laat die HDD er gewoon uit tot je plek nodig hebt, heb je geen oude HDD meer liggen ofzo?
Extra koelers, niet nodig. Gewoon de 5 2600x nemen en dat overclocken ook achterwege laten, de stock koeler die er bij komt is ook gewoon zeker goed genoeg. Mobo kan vast iets goedkoper ook dan. Als je al op het randje van je budget zit valt er niet veel anders op dan ergens te knippen hé, van het bovenstaande ga je alvast NIKS merken tijdens het gamen...
Met "strekt het budget al aardig" bedoel ik niet dat ik al over budget zit of dat er geschrapt moet worden, doelde er meer op dat ik het liefst niet veel meer uitgeef tenzij dit een sterke performance boost geeft voor de prijs :) . Het weglaten van de HDD is helaas geen optie, 500gb voor OS en bestanden gaat nooit genoeg zijn, en mijn huidige/oude HDD is stokoud en een stuk trager en neem ik daarom liever niet nog een build mee.

De keuze voor de 2600 of de 2600x is er eentje waar ik al lange tijd (en nog steeds) over twijfel. Mijn vraag is vooral of de Wraith Spire echt voldoende koelt om de 2600x met automatische overklok (XFR en PB) volledig tot zijn recht te laten komen? Zoals al eerder vermeld is mijn huidige keuze gebaseerd op het idee dat de Scythe Mugen 5 voor een totaal van maar 20 euro duurder ook nog prima is voor een nieuwere generatie AM4 CPU over een paar jaar. Daarnaast denk ik dat een all-core overklok op een 2600 wel kan helpen bij multitasken en streamen?

Hetzelfde geldt voor de keuze voor het X470 moederbord. Ik zou nu voor een 2600x op een B350 bord kunnen gaan, maar bij mijn volgende CPU upgrade zal ik dan alsnog een nieuw moederbord moeten aanschaffen en denk ik dus dat ik toch beter uit ben met de X470? Is het daarnaast niet zo dat een B350 bord bij automatische overklok van 2600x alsnog heet zal worden?

Kortom, is de stock Wraith Spire voldoende om het maximale uit een R5 2600x te halen? Zeker in combinatie met een goedkoper B350 moederbord? Is mijn keuze voor een X470 bord met een R5 2600 en goede koeler onlogisch? Bedankt voor de input.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:29
@Verwijderd In dit budget krijg je rustig een 2600X en een 1TB SSD :).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 206,25€ 206,25
1ASRock AB350M Pro4€ 70,72€ 70,72
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 97,54€ 97,54
1Fractal Design Core 1100€ 37,74€ 37,74
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 154,65€ 154,65
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 192,95€ 192,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.268,80

Wel een op blijven letten trouwens: Graphics card prices expected to drop in July

Met een Nvidia videokaart absoluut voor deze monitor gaan trouwens: Dell S2417DG

[ Voor 4% gewijzigd door Balance op 29-06-2018 16:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:58:
@Verwijderd In dit budget krijg je rustig een 2600X en een 1TB SSD :).

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AB350M Pro4€ 70,72€ 70,72
1WD Blue WD40EZRZ, 4TB€ 97,54€ 97,54
1Fractal Design Core 1100€ 37,74€ 37,74
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 154,65€ 154,65
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 192,95€ 192,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.268,80

Wel een op blijven letten trouwens: Graphics card prices expected to drop in July

Met een Nvidia videokaart absoluut voor deze monitor gaan trouwens: Dell S2417DG
Bedankt voor de suggesties! Een 4TB HDD en een 1TB SSD is voor mij echter verre van nodig. Daarnaast ga ik zoals eerder vermeld waarschijnlijk toch liever niet voor een B350 moederbord (met het oog op de toekomst). En eigenlijk geldt hier ook de zelfde vraag als in mijn eerdere post; zal de Wraith Spire voldoende zijn om de 2600x volledig tot zijn recht te laten komen? Zeker op een B350 bord in een kleine SFF case? Heb daarnaast veel verhalen gelezen over slechte ram compatibiliteit bij het ASRock AB350m model, al weet ik niet in hoeverre dat nog zo is.

Met betrekking tot de prijzen van videokaarten heb je wel een goed punt, misschien een goed idee om toch nog eventjes te wachten met het bouwen van het nieuwe systeem.

Voor de monitor is dit inderdaad een van de modellen die bovenaan mijn lijstje staat. Zoals in de OP vermeld denk ik wel dat ik deze generatie toch nog voor 1080p144 ga, zodat ik ook de komende jaren nog hoge de 144 haal op de hoogste instellingen. Bij een volgende upgrade is dan hopelijk 4K de norm en bereikbaar. :P

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Kleine overclock is geen probleem met die Wraith Spire, kan je genoeg reviews van vinden. Toekomstige upgrade van CPU op hetzelfde platform? De kans is groter dat je GPU er eerst aan gaat en tegen dat je de CPU wil vervangen er zowiezo weeral een nieuwe socket zit aan te komen.

Zoals in de post hierboven kan je wel nog deftig RAM vinden dat geen 220€ kost ;)

Verwijderd

Topicstarter
Inrage schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:44:
Kleine overclock is geen probleem met die Wraith Spire, kan je genoeg reviews van vinden. Toekomstige upgrade van CPU op hetzelfde platform? De kans is groter dat je GPU er eerst aan gaat en tegen dat je de CPU wil vervangen er zowiezo weeral een nieuwe socket zit aan te komen.

Zoals in de post hierboven kan je wel nog deftig RAM vinden dat geen 220€ kost ;)
Hmm ik was verkeerd geinformeerd, blijkt dat AMD AM4 inderdaad nog tot en met 2020 zal ondersteunen, en zo lang zal de CPU het zeker wel volhouden. Dan is een B350 optie zeker een stuk aantrekkelijker.

Voor het RAM ga ik dan inderdaad gewoon voor de CL16 Ripjaws, lijkt in mijn geval de sweet spot te zijn voor prijs-performance, zeker als RAM compatibiliteit niet zo'n groot issue meer is.

Heb me even verdiept in XFR en Precision Boost en zeker voor deze prijs lijkt de 2600x inderdaad de betere optie. Ik heb wel gelezen dat sommige mensen met stock cooler maar tot 4.1ghz boost komen, en met een aftermarket de 4.25ghz halen. Is het dan misschien waard om in combinatie met de 2600x (auto overklok met XFR en PB) toch een koeler te halen, en die dan in de toekomst naar een volgende build mee te nemen? Ik weet dat de Wraith Spire redelijk is, maar een stevig gekoeld systeem vind ik toch wel fijn (en loopt met Precision Boost dus ietsjes sneller) en als de koeler dan nog een build mee kan is het helemaal mooi.

Qua moederbord ga ik dan het liefst voor een bord waar het RAM gewoon op de QVL staat, nu staat voor dit moederbord F4-3200C16D-16GVGB op het QVL, wat de grijze versie is van het ram dat ik dan zou halen. Dit zou gewoon prima moeten werken met de zwarte versie van deze RAM sticks toch? (F4-3200C16D-16GVKB).

Dit moederbord heeft in principe alles wat ik nodig heb, heeft ook 4 case fan headers dus geen Y splitter nodig. Stel dat ik voor deze build zou gaan;

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B350 PC Mate€ 76,-€ 76,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 39,49€ 39,49
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 61,-€ 61,-
1Acer XF240H Zwart€ 201,-€ 201,-
1Scythe Mugen 5 Rev. B€ 44,60€ 44,60
2Arctic F14 PWM, 140mm€ 6,09€ 12,18
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 169,25€ 169,25
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 96,90€ 96,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.425,67

Is de VRM van dit moederbord dan van voldoende kwaliteit om de 2600x met XFR en Precision Boost optimaal te laten werken? Ik weet dat de MSI PC Mate / Tomahawk VRM hoge temperaturen bereikt bij een all-core overklok, maar zal dit minder zijn bij een automatische overklok met XFR en Precision boost?

Moet zeggen dat dit systeem er in mijn ogen goed uit ziet, ik weet dat de koeler qua prestaties geen enorm verschil zal maken (en dus als overkill gezien kan worden) maar vind een sterk gekoeld systeem gewoon fijn, de kleine boost in prestatie nu is mooi meegenomen. En hopelijk kan de koeler dan nog een build mee.

Zijn er nog andere opmerkingen op deze potentiële build?

Nogmaals dank voor alle input _/-\o_
Pagina: 1