PC Freezed zonder foutmelding o.i.d.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07 12:11
UPDATE: Het is niet alleen onder het gamen, maar ook gewoon tijdens het browsen voorgekomen.

Hey,

Probleem:

Sinds vandaag ervaar ik dat mijn PC Freezed tijdens het gamen (en browsen). Ik krijg hierbij een scherm met een willekeurige kleur, zoals: http://prntscr.com/k0ii5l

Ik heb dit tot nu gehad in de spellen Realm Royale, en H1Z1. Eerder vandaag heb ik gewoon volledige potjes kunnen doen in Realm, echter later op de dag was dit niet meer t geval, en kreeg ik vrijwel na een tijd de freeze. Toen probeerde ik H1Z1, om te kijken of het aan Realm lag. Echter kwam ik hier niet verder dan de lobby....

Mijn specs:

Operating System
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1

CPU
Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz 31 °C
Skylake 14nm Technology

RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz (15-15-15-36)

Motherboard
MSI Z170A PC MATE (MS-7971) (U3E1) 35 °C

Graphics
PHL 242G5 (1920x1080@144Hz)
3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 47 °C

Storage
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB ATA Device (SATA (SSD)) 32 °C
1863GB Seagate ST2000DX001-1NS164 ATA Device (SATA ) 30 °C

Optical Drives
TSSTcorp CDDVDW SH-224FB ATA Device

Audio
Realtek High Definition Audio

Geen van mijn specs zijn overgeclocked. Dus alles is gewoon op de 'stock' versie om het zo maar te zeggen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Drivers geupdate;

Ik heb de kast opengemaakt, en al het stof weggehaald. Ook heb ik verder wat kabels en attributen aangedrukt. Ook heb ik mijn temperaturen bijgehouden terwijl ik het spel speelde. Ik meette niks boven t limiet. Het hoogste wat ik zag, 1 seconde voor de freeze was dat de video kaart 65 graden was. Dat moet prima kunnen dacht ik.

Verder heb ik nog CCleaner gerund (For what it's worth) en de PC een uur uitgehouden. Dit had echter ook geen effect.

Verdere dingen die nog opvielen:
Ik keek op Speccy en zag bij het moederbord %1 Chipset staan (Naast het type moederbord). Echter toen ik Speccy had geupdate, was dit weer weg. Dus misschien stelt dit niks voor.

Wanneer ik de freeze kreeg, forceerde ik de PC om uit te gaan met de aanknop. Dit duurt dan een paar seconde en staat die uit. Wanneer ik hem dan na een paar seconde weer aandoe, krijg ik eerst geen beeld (No video input), en het toetsenbord etc gaat ook allemaal niet aan (Kan ik zien aan de LED). Vervolgens druk ik weer op de aan/uit knop, en is die meteen uit. Start ik hem dan WEER op, doet die het wel.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Zou iemand hier een oplossing op weten?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Mitta op 28-06-2018 22:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Test de videokaart eens met Furmark om te zien of dat goed gaat. Heb zo'n vermoeden dat het probleem daar wel eens kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
UPDATE: Het blijkt nu ook te zijn als ik gewoon aan het browsen ben. Dus niet alleen onder het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
PilatuS schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:07:
Test de videokaart eens met Furmark om te zien of dat goed gaat. Heb zo'n vermoeden dat het probleem daar wel eens kan liggen.
Ga ik nu proberen! Ben er net achter gekomen dat het ook tijdens gewoon browsen gebeurd...

Heb het gedownload, wat nu? Een GPU Stress test?

[ Voor 7% gewijzigd door Mitta op 28-06-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:47

HugoBoss1985

Xenotech

Welke voeding heb je en hoe oud is die?
Externe beeldkabel(s) ook goed aangesloten? (probeer eens een andere aansluiting/kabel.
Als je systeem echt freezed (dus ook je audio) dan is het geen externe kabel probleem.

Verder: moederbord bios kan je eventueel updaten.
Máár eerst zeken weten dat je voeding in orde is zodat de boel niet vast loopt tijdens een bios flash!

Iets anders/misschien ook relevant: waarom stap je niet over naar Windows 10?

Ik heb wel eens vergelijkbare grappen meegemaakt met en/of een defecte/stervende voeding en/of een defecte/stervende videokaart.
Dat was ook een R9 (290).

Andere voeding testen in huidig systeem en jouw kaart testen in een ander systeem.
Let wel op dat de voeding aan de stroomeisen w.b.t. de videokaart moet voldoen.

[ Voor 115% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-06-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
HugoBoss1985 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:19:
Welke voeding heb je en hoe oud is die?
Externe beeldkabel(s) ook goed aangesloten? (probeer eens een andere aansluiting/kabel.
Als je systeem echt freezed (dus ook je audio) dan is het geen externe kabel probleem.

Verder: moederbord bios kan je eventueel updaten.
Máár eerst zeken weten dat je voeding in orde is zodat de boel niet vast loopt tijdens een bios flash!

Iets anders/misschien ook relevant: waarom stap je niet over naar Windows 10?

Ik heb wel eens vergelijkbare grappen meegemaakt met en/of een defecte/stervende voeding en/of een defecte/stervende videokaart.
Dat was ook een R9 (290).

Andere voeding testen in huidig systeem en jouw kaart testen in een ander systeem.
Let wel op dat de voeding aan de stroomeisen w.b.t. de videokaart moet voldoen.
Ik heb 1 beeldscherm. Dus denk geen externe kabels. Mijn audio freezed inderdaad ook!

Welke voeding ik heb weet ik niet meer precies, ding is sowieso een aantal jaar oud. Pak hem beet 2014?
Dacht iets van 500Watt van Sharkoon. Echter weet ik dit niet meer zeker.

Ik heb de voeding: 600W Bronze Sharkoon

En ik vind W7 fijner dan W10 ^^ En tegenwoordig kost W10 ook geld, dus laat ik het hier maar bij. Voorkeur ligt er immers toch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
Misschien nog ter verduidelijking: Wanneer ik hem forceer uit te gaan met de aan/uit knop, en hem weer opstart erna, geeft die eerst aan 'no video input'.

Vervolgens zet ik hem weer uit, en weer aan, waarna die het wel weer doet.

Lijkt me dus een videokaart probleem?

Ook nog voor opheldering hierboven: Ik heb de 600W Bronze Sharkoon voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Mitta schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:27:
Misschien nog ter verduidelijking: Wanneer ik hem forceer uit te gaan met de aan/uit knop, en hem weer opstart erna, geeft die eerst aan 'no video input'.

Vervolgens zet ik hem weer uit, en weer aan, waarna die het wel weer doet.

Lijkt me dus een videokaart probleem?

Ook nog voor opheldering hierboven: Ik heb de 600W Bronze Sharkoon voeding.
Test dan eens met Furmark zoals ik aangeeft.

Verder is het waarschijnlijk dat het de videokaart of de voeding is, maar dat zal je dus moeten testen. Normaal gezien niet het gedrag wat je bij een defecte voeding kan verwachten hoor. Normaal gesproken valt de PC uit bij een defecte voeding, maar in dit geval zou het wel kunnen gezien het gedrag na de reboot.

Edit: Zie nu je edit. Inderdaad GPU stresstest draaien op hoge settings.

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 28-06-2018 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:30

Nemesizz

Untouchable

PilatuS schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:34:
[...]
Normaal gesproken valt de PC uit bij een defecte voeding
Ben ik het niet helemaal mee eens. Heb heel wat defecte voedingen onder handen gehad (OEM bakjes, vaak met FSP voedingen, beetje zelfde categorie waar Sharkoon in zit) en meeste wat je zag was vage vastlopers, geen uitvallers.

De foto van TS is het typische geval van 'GSOD' (Grey Screen of Death...ookal hebben ze inmiddels vaak een andere kleur). Iets wat ten tijde van de Radeon 5000 serie (een van de eerste desktop kaarten met dynamic clockspeeds, wat niet altijd vlekkenloos werkte) z'n intrede deed en toen was die vrijwel altijd grijs als die crashte vandaar de naam.

Oorzaak daar was vaak clock/power gerelateerd, dus clockspeeds omhoog en voltages die achterbleven crashed de kaart meteen. Kan komen door iets simpels als een bug in de driver, of een probleem met de stroomvoorziening naar de kaart (zou ik eerder verwachten, ook ivm merk van de voeding).

Dat die crashed bij browsen is ook niet verwonderlijk, moderne browsers maken ook gebruik van de GPU, dus als die dan niet de juiste spanning krijgt crashed die en voila > GSoD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
PilatuS schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:34:
[...]

Test dan eens met Furmark zoals ik aangeeft.

Verder is het waarschijnlijk dat het de videokaart of de voeding is, maar dat zal je dus moeten testen. Normaal gezien niet het gedrag wat je bij een defecte voeding kan verwachten hoor. Normaal gesproken valt de PC uit bij een defecte voeding, maar in dit geval zou het wel kunnen gezien het gedrag na de reboot.

Edit: Zie nu je edit. Inderdaad GPU stresstest draaien op hoge settings.
Hey, heb zojuist Furmark laten draaien. Het werktte voor een goede 30-40 seconden tot het feest voorbij was. Nu als ik de PC opstart werkt die echter helemaal niet meer. (Toetsenbord etc licht niet op, no video input)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Probeer even ergens een videokaart te krijgen om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
PilatuS schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:29:
Probeer even ergens een videokaart te krijgen om mee te testen.
Hey,

Ik heb atm mn oude videokaart (AMD dingetje met 1GB) er in gezet. PC deed het meteen weer.
Het is nog al een oude videokaart, hij heeft dus niet van die kabels die connecten met de voeding.

Maakt dit verder iets uit? Zal even de drivers van dit ding opzoeken. Moet ik daarna weer een stress test doen van GPU, of kunnen we al stellen dat het sowieso aan de vid kaart ligt?

Edit: 1024MB ATI AMD Radeon HD 6670 (ATI AIB)

Deze heb ik er nu in. Zojuist na veel gekloot de drivers nog kunnen downloaden :')

[ Voor 46% gewijzigd door Mitta op 29-06-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Denk dat de kans dat de videokaart kapot is wel groot is. Voeding zou alleen ook nog kunnen. Mocht je een andere voeding kunnen testen met de oude kaart is het wel zeker te weten wat het nou is. De kaart die er nu inzit trekt natuurlijk niets uit de voeding, dus zeker weten dat het aan de kaart ligt weet je nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
PilatuS schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:38:
Denk dat de kans dat de videokaart kapot is wel groot is. Voeding zou alleen ook nog kunnen. Mocht je een andere voeding kunnen testen met de oude kaart is het wel zeker te weten wat het nou is. De kaart die er nu inzit trekt natuurlijk niets uit de voeding, dus zeker weten dat het aan de kaart ligt weet je nu niet.
De videokaart heeft sowieso geen inputs om een voeding kabeltje in de doen. Zal ik dan weer die stresstest doen, of gewoon n spel spelen tot er wat gebeurd? Denk zelf dat het ook de videokaart is. Ding was ondertussen alweer 3-4 jaar oud.

Ook deed de pc het pas weer toen ik deze kaart erin deed, lijkt me dan dat het niet aan de voeding ligt toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Mitta op 29-06-2018 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zit nogal een verschil in stroomverbruik tussen een Radeon 200 series (3GB, dus ga er vanuit dat het een 280 is) en een instap model als een 6670 (snelle zoektocht, ~45W tegen ~200 tot ~250W onder belasting).

Dus nee, je kan niet meteen zeggen dat het puur de videokaart is. Bij het inschakelen van de PC krijgt je voeding even een behoorlijke piek te verduren, met een kaart als een Radeon 6670 is die piek aanzienlijk lager en kan het nét stabiel genoeg zijn om te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
Nemesizz schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:00:
Zit nogal een verschil in stroomverbruik tussen een Radeon 200 series (3GB, dus ga er vanuit dat het een 280 is) en een instap model als een 6670 (snelle zoektocht, ~45W tegen ~200 tot ~250W onder belasting).

Dus nee, je kan niet meteen zeggen dat het puur de videokaart is. Bij het inschakelen van de PC krijgt je voeding even een behoorlijke piek te verduren, met een kaart als een Radeon 6670 is die piek aanzienlijk lager en kan het nét stabiel genoeg zijn om te booten.
Zijn er nog meer manieren om te testen? Bv om weer de stresstest te doen, of simpelweg te gamen? Heb niet nog een voeding liggen dus wordt nogal lastig uittesten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als je niet met een andere voeding kan testen kan je een andere videokaart kopen en hopen dat dit het probleem is. Er is gewoon geen manier om het zeker te weten zonder te testen met een andere zware videokaart of andere voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Mitta schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:05:
[...]

Zijn er nog meer manieren om te testen? Bv om weer de stresstest te doen, of simpelweg te gamen? Heb niet nog een voeding liggen dus wordt nogal lastig uittesten..
Ik vrees dat je niet veel keus hebt:
- videokaart in een andere PC testen met een fatsoenlijke voeding (waarvan je 99% zeker bent dat die goed is, dus niet een bakje met MS-Tech of iets dergelijks)
- andere voeding testen (fatsoenlijk model)

Je kan nu wel een stresstest draaien, maar het verschil tussen een Radeon 6670 en een Radeon 280 is gewoon veel te groot, onder belasting verbruikt zo'n 280 echt een veelvoud van zo'n 6670.

In de snelle zoektoch (niet al te grondig zal ik toegeven) zag ik al voorbij komen dat een Radeon 280 met multi-monitor setup en/of kleine belasting (denk aan hardwareversnelling van een browser of mediaplayer) al tegen het verbruik aanzit wat een 6670 full load zou doen (rond de 45W).
Dus tja...misschien crashed die dan ook wel, maar verwacht het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
Nemesizz schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:14:
[...]

Ik vrees dat je niet veel keus hebt:
- videokaart in een andere PC testen met een fatsoenlijke voeding (waarvan je 99% zeker bent dat die goed is, dus niet een bakje met MS-Tech of iets dergelijks)
- andere voeding testen (fatsoenlijk model)

Je kan nu wel een stresstest draaien, maar het verschil tussen een Radeon 6670 en een Radeon 280 is gewoon veel te groot, onder belasting verbruikt zo'n 280 echt een veelvoud van zo'n 6670.

In de snelle zoektoch (niet al te grondig zal ik toegeven) zag ik al voorbij komen dat een Radeon 280 met multi-monitor setup en/of kleine belasting (denk aan hardwareversnelling van een browser of mediaplayer) al tegen het verbruik aanzit wat een 6670 full load zou doen (rond de 45W).
Dus tja...misschien crashed die dan ook wel, maar verwacht het niet ;)
Zal hem anders meenemen naar mn pa van de week, die heeft ook wel een redelijk goede PC incl voeding dus dacht ik. En eitherway een nieuwe videokaart bestellen. Dacht aan deze : https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1292907?

In ieder geval hartelijk dank voor jullie ondersteuning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
Dit topic kan gesloten worden! Het was inderdaad de videokaart. Heb hem getest in mn vaders PC (Heeft 700 watt voeding van Sharkoon) en daar kon die ook niet opstarten. Thanks voor de hulp allen!
Pagina: 1