Hallo iedereen, ik ben nieuw. Een vraag. Ik heb JM Lab 915 staande speakers. Zijn 20 jaar oud. Is het een idee om ivm de veroudering de speakers en het wisselfilter te vervangen door nieuwe? Ik kan me voorstellen dat in de loop der jaren de kwaliteit achteruit is gegaan. Maar ook dat nieuwere speakers weer verder doorontwikkeld zijn en mogelijk beter klinken. Heeft iemand een advies?
Alleen rolranden willen nog wel eens vergaan, maar dat is zichtbaar. Verder kan er ferrofluid in de tweeter gebruikt zijn, dat moet je even opzoeken.
Je kan iig niet zomaar nieuwe drivers monteren of een wisselfilter nieuw kopen ofzo. Nieuwe drivers betekent dat die uitgebreid doorgemeten moeten worden en daar moet dan een nieuw wisselfilter voor ontworpen worden met meestal meerdere iteraties. Bijna hetzelfde als de hele speaker opnieuw ontwerpen. Dus dat is geen optie.
Wat sommigen nog wel eens doen, is de condensatoren van het wisselfilter vernieuwen. Die willen nog wel eens wat verloop laten zien, maar met name elcos hebben die eigenschap.
Je kan iig niet zomaar nieuwe drivers monteren of een wisselfilter nieuw kopen ofzo. Nieuwe drivers betekent dat die uitgebreid doorgemeten moeten worden en daar moet dan een nieuw wisselfilter voor ontworpen worden met meestal meerdere iteraties. Bijna hetzelfde als de hele speaker opnieuw ontwerpen. Dus dat is geen optie.
Wat sommigen nog wel eens doen, is de condensatoren van het wisselfilter vernieuwen. Die willen nog wel eens wat verloop laten zien, maar met name elcos hebben die eigenschap.
Speakers units kunnen in principe een levenlang mee gaan, vooral woofers. Mits het chassis, in gedoe staat is en de spreekspoel niet verbrand is.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
De JM Lab 915 is een prachtige speaker met geen onderhoudbare delen (rubber rolranden). Ik zou ze lekker houden zoals ze zijn. Als je geld wilt uitgeven, koop dan een setje spikes. Dat doet meer goeds voor het geluid dan welke aanpassing aan het filter / speaker configuratie ook.
Wat spikes betreft: er zijn een hoop discussies over of ze nou juist koppelen of ontkoppelen en of dat zinvol is of niet. Het lezen waard.
[ Voor 46% gewijzigd door TBTL op 29-06-2018 18:44 ]
Je zou de rolranden kunnen onderhouden met een beetje silicone spray op een doek.
Pagina: 1