Wat is goede software voor een backup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnovdBerg
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-08 19:18
Hallo,

Omdat ik de laatste tijd veel belangrijke dingen doe op mijn pc, realiseer ik me steeds meer dat het maken van een back-up niet onverstandig zou zijn.

Nu heb ik gezien dat Windows ( 10 ) zelf ook een stukje backup software heeft, maar dit is echt alleen voor bestanden.

Nu wil ik graag een backup programma hebben, waarmee ik mijn schijf echt 1 op 1 kan clonen als backup, zodat alles weer precies hetzelfde terug komt.

Mijn vraag is dan ook; Weet 1 van jullie een goed programm/software om dit mogelijk te maken?

Alvast bedankt voor je tijd!

Gr.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:58
Deze bevalt mij prima: https://www.macrium.com/reflectfree

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Samsung levert een clone-tool mee bij de meeste van hun SSD's, CloneZilla is al een optie die jaren en jaren best vaak gebruikt wordt maar ook zit de "oude" Windows Backup volgens mij nog steeds ingebouwd in Windows 10 en daarmee kan je ook een System Image maken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Naast een systemimage + filehistory zou zou je ook cloudopslag of een (Synology) NAS kunnen overwegen. Nog veiliger. Zie ook de 3-2-1 backup regel

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 28-06-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnovdBerg
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-08 19:18
@MAX3400
Bedankt voor je antwoord!
Ik ga even kijken of samsung magican wat is, en zoja dan ga ik het uitproberen!

@-36-
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb zelf een NAS lopen, maar vind het fijner als ik zowel een kopie op mijn nas heb lopen als op een andere externe hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Aan Samsung Magician heb je niets dat is een SSD-tool, Samsung Data Migration is de clone-tool maar dat is niet echt back-up software.
Met de ingebouwde Windows Back-up kun je eenvoudig een systeemkopie maken, ook is het mogelijk om een schema kiezen zodat er iedere dag/week automatisch een back-up (met een systeemkopie) gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48
Syncback heeft een free version dacht ik.
Gebruik de Pro al jaren en is simpel en effectief.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:52
Wellicht voldoet het (ook voor Windows) gratis Time Machine aan jouw behoeften i.c.m. een periodieke full system backup? Dan heb je bij correcte instelling Versioning (dus per dag een backup van elk gewijzigd bestand, zodat je terug kunt bladeren in de versies) en full backups, mits je backupt op diverse geschikte opslagmedia:
- dagelijkse backups op een NAS of een USB-attached harddisk
- full backups om en om op externe harddisks die je ergens anders bewaart, bv. op je werk of bij familie/vrienden.
Als je data vertrouwelijk is, zet je daar een wachtwoord op of je encrypt e.e.a.
- en je zorgt natuurlijk voor een goede algehele beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:40 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best vreemd dat nog niemand clonezilla heeft genoemd. Dit is toch _de_ gratis opensource disk en partitie clone tool
https://clonezilla.org/

Clonezilla omdat TS expliciet vraagt om 1:1 disk klonen. (IMO is dit wat anders dan een backup)

stand corrected, @MAX3400 had clonezilla al wel genoemd

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows heeft standaard twee backup system:

Windows System Image: 1:1 copy van je complete systeem. Voordeel dat je gewoon dit terug kan zetten. Nadeel dat het erg groot is, en dus lang duurt om te maken. En wanneer je dit wekelijks doet, dan heb je steeds extra grote bestanden.

Windows File History: copy van je bestanden. Voordeel is dat dit heel erg snel is. Het File systeem houd bij wanneer er bestanden worden gewijzigd. Alleen wanneer een bestand gewijzigd wordt, wordt dit naar je backup gecopieerd. Dus alleen de eerste keer duurt het lang. Daarnee is het gigantisch snel... in de praktijk zul je maar heel weinig bestanden wijzigen. Dus een backup ieder uur is helemaal geen probleem... omdat hij typische maar een paar kleine bestanden hoeft te kopieren.

Een groot nadeel van de System Image is dat je niet enkele bestanden kan terughalen. En dat het dus iedere keer als je een backup maakt, een uur ofzo duurt.

Tegenwoordig wordt meestal aangeraden je bestanden te backup, en niet zozeer het systeem. Het is de data die daadwerkelijk belangrijk is. Je systeem heb je meestal toch weer snel genoeg aan het lopen. Windows installeren en de software duurt meestal niet heel erg veel langer dan een Image terug zetten.

Ik doe van mijn systeem SSD een system image. Van de data op de harddisks een File History backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09-2023
Linux: Rsync
Windows: Easeus Todo Backup free
Pagina: 1