Hallo,
Ik ben wat aan het spelen met wat 12 Volt 7Ah loodgel accus.
Ik heb een vraag over het beschermen van de batterij.
Dit is de PDF met de specs:
http://ultracell.net/datasheets/UL7-12.pdf
Zoals ik 12 Volt loodzuur accu's begrijp kunnen ze niet zo goed tegen diepte ontladen (afhankelijk van het type). Ik wil dus de 12 volt accu die ik gebruik beschermen.
Graag zoek ik feedback op mijn aanpak en of dit hout snijdt.
Ik meet het voltage van de accu bij belasting. Als dat voltage beneden een bepaalde waarde komt, dan gooi ik een relais om en ontkoppel ik de load op de accu.
Het voltage in rust is vaak niet gelijk als bij belasting. Vaak meet je de capaciteit zonder belasting, maar dat gaat niet. Je wilt dus juist meten onder belasting.
De gelinkte PDF laat zien - zoals ik het begrijp - bij welke voltages onder welke belasting de accu 'leeg' is.
Bij welk voltage de accu leeg is, hangt helemaal af van de last. Hoe hoger de last, hoe lager het 'cutoff' voltage.
Mijn vraag is simpel:
1. klopt deze interpretatie?
2. Hoe beschermen mensen in de praktijk accu's/batterijen?
Ik ben wat aan het spelen met wat 12 Volt 7Ah loodgel accus.
Ik heb een vraag over het beschermen van de batterij.
Dit is de PDF met de specs:
http://ultracell.net/datasheets/UL7-12.pdf
Zoals ik 12 Volt loodzuur accu's begrijp kunnen ze niet zo goed tegen diepte ontladen (afhankelijk van het type). Ik wil dus de 12 volt accu die ik gebruik beschermen.
Graag zoek ik feedback op mijn aanpak en of dit hout snijdt.
Ik meet het voltage van de accu bij belasting. Als dat voltage beneden een bepaalde waarde komt, dan gooi ik een relais om en ontkoppel ik de load op de accu.
Het voltage in rust is vaak niet gelijk als bij belasting. Vaak meet je de capaciteit zonder belasting, maar dat gaat niet. Je wilt dus juist meten onder belasting.
De gelinkte PDF laat zien - zoals ik het begrijp - bij welke voltages onder welke belasting de accu 'leeg' is.
Bij welk voltage de accu leeg is, hangt helemaal af van de last. Hoe hoger de last, hoe lager het 'cutoff' voltage.
Mijn vraag is simpel:
1. klopt deze interpretatie?
2. Hoe beschermen mensen in de praktijk accu's/batterijen?