Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaan W
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-09 11:13
(Tevens geplaats op hwinfo: https://nl.hardware.info/...ws-10-290x-defect.293785/)

Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik en de persoon die de kaart van mij heeft overgekocht een GELID Icy Vision gemonteerd op een XFX R9 290X reference koeler. De kaart werkte volledig naar behoren voordat we de koeler hadden vervangen. Voorheen heb ik de kaart meerdere keren uit elkaar gehaald om koelpasta te vervangen. Helaas gaf de kaart na een succesvolle montage van de nieuwe koeler geen beeld meer. Verschillende poorten op de videokaart geprobeerd zonder succes. Via de iGPU kwamen we erachter dat de videokaart nog wel werd gedetecteerd in Windows via Device Manager; echter met een error code 43.

De verschillende opties die we tot dusver hebben geprobeerd:
  • Verschillende poorten op de videokaart (DVI, HDMI, Displayport).
  • Drie verschillende computers (AMD systeem, Xeon systeem en de oorspronkelijke i7 PC).
  • BIOS switch via Uber / Silent veranderd.
  • BIOS geprobeerd te flashen via ATIflash; gaf error code 0FL01; geen BIOS gedetecteerd op zowel Uber als Silent mode.
  • Windows opnieuw geïnstalleerd; hij had op ons aanraden zijn systeem geüpgrade van een i5 2400 naar een i7 3770 inc MOBO swap.
  • En uiteraard verschillende AMD drivers geprobeerd. De drivers via DDU verwijderd / Device Manager.
Op het moment hebben we geen opties meer die we vermoedelijk zelf kunnen uitvoeren. Ikzelf denk dat de BIOS-chip gebricked is na de montage van de koeler. Als iemand toevallig expertise heeft in de omgeving Wageningen / Arnhem om de BIOS chip te vervangen voor een vergoeding; lemme know ;).

Daarnaast, als er nog suggesties zijn en / of aanmerkingen op onze uitgevoerde opties, laat het ons weten!

Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende geïnformeerd en ik kijk uit naar jullie reacties.

Mvg,
Juriaan

Update

Vandaag (03/07) de originele koeler er weer opgezet maar helaas geeft de kaart dezelfde symptomen.

ATIflash:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ykaxyd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/qnveag.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Juriaan W op 03-07-2018 23:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

plaats aub een foto hier, direct via tinypic of dergelijk. in IMG code.
[img][/img]
Dat zien we de foto allemaal en kom je niet evt op BAD link.
Al alles weer hersteld na voor het tweaken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaan W
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-09 11:13
Foto van ATIflash zal ik toevoegen! @Hackus

Daarnaast, we hebben de orginele koeler nog niet terug gemonteerd. We hebben wel de bijgeleverde molex / 3 pin aangesloten op de fan header van de kaart (ipv direct); helaas zonder succes.

*edit* HWinfo link aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door Juriaan W op 28-06-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:30

Nemesizz

Untouchable

Ikzelf denk dat de BIOS-chip gebricked is na de montage van de koeler.
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, hoe wil een BIOS bricken door ergens anders op de kaart iets te monteren?
De BIOS ROM op zo'n kaart is vaak zo'n klein pietluttig ding dat je wel heel gek moet doen wil je zo'n ding raken, en zo'n ROM 'bricked' ook niet spontaan tenzij je er misschien een flinke statische lading doorjaagt.

Ik zou eerder andere dingen controleren:
- maakt de nieuwe koeler niet perongeluk ergens kortsluiting? (backplate, of een deel van de koelribben die 'iets' raken op de print/component)
- voeding stekkers wel goed aangesloten? (of geen afwijkende dingen te zien bij de aansluiting op de kaart)
(of een combinatie van punt 1 en 2, komt de heatsink niet perongeluk tegen de power pinnen van de kaart?).
- geen diepe krassen gemaakt op de print?
-welke koelpasta gebruikt? (sommige pasta's geleiden stroom, als die ergens contact maken op de GPU zelf kan dat ook voor kortsluiting zorgen)