Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EierKoek
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 20:55
Hallo!

ik heb een idee voor een YouTube kanaal waarbij ik een camera nodig heb met macro en als het kan 4K filmen.
filmen is het belangrijkst. heeft iemand tips?
ik had zelf de Panasonic DMC-GX80 in mijn hoofd met een panasonic lumix G 30mm macrolens en een snelle SD kaart van 128 gig. het worden geen uren lange filmpjes dus dit leek me genoeg
budget onder 1000 euro als het kan.
alvast bedankt! mvgr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Belangrijkste tip: deel wat je wil gaan filmen, want voor je vraag maakt dat nogal wat uit!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

tobiasvs schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:33:
Belangrijkste tip: deel wat je wil gaan filmen, want voor je vraag maakt dat nogal wat uit!
Elaborate ? volgens mij probeer jij gewoon het idee te ontfutselen... ;) <--

To do or not to do...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

iew schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:30:
[...]

Elaborate ? volgens mij probeer jij gewoon het idee te ontfutselen... ;) <--
Natuurlijk! Alles voor de views >:)

Maar in alle serieusheid, het maakt nogal wat uit wat je gaat filmen om een gedegen advies te geven. Alleen als wij weten hoe het filmpje er ongeveer moet komen te zien, kan je onderstaande vragen beantwoorden:

- Vergroting: hoe groot is je onderwerp? Hoe groot moet je onderwerp in beeld komen?
- Subject: beweegt je onderwerp veel? Is autofocus vereist? Is een bepaalde minimale werkafstand te verwachten?
- Cameratechnisch: is slow motion vereist? Wil je bij het nabewerken veel met kleurbewerking gaan doen, of absoluut niet?
- Belichting: ga je veel in het donker filmen waardoor je standaard op hoge ISO's filmt? (zeker met macro zal je de lens vaak af willen stoppen)
- Verlichting: buiten- of binnenshuis? Reflector? LED-paneel op een arm met evt. softbox? Of een vaste lichtopstelling?

Wat voorbeelden:
- Insecten filmen vereist een lens van minimaal +- 100mm-FF-equivalent, statief met prettige, soepele videokop, evt. slow-motion, ofwel compleet hand-held met goede stabilisatie.
- Bij statische onderwerpen kan je volstaan met een balhoofd incl. evt. macro-slider.
- Ogen van mensen: investeer in een comfortabele stoel en een hoofdsteun waar mensen hun hoofd tegenaan kunnen drukken.

Dat advies gaat echt alle kanten op, vandaar de vraag wat de TS nu eigenlijk wil filmen. Zeker bij een budget van max. €1000.

[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 29-06-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat betreft licht: je kunt gebruik maken van een ringflitser (30E op amazon) zodat je niet alleen voldoende licht op je onderwerp krijgt, maar ook met bijgeleverde ringen met lichttemperatuur kunt werken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:56

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

DirtyBird schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:13:
Wat betreft licht: je kunt gebruik maken van een ringflitser (30E op amazon) zodat je niet alleen voldoende licht op je onderwerp krijgt, maar ook met bijgeleverde ringen met lichttemperatuur kunt werken.
Een ringflitser, bij het filmen?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Ja, je kunt m ook wel op continue belichten zetten :-p tenminste, volgens mij wel.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die zijn er inderdaad wel, maar dat soort verlichting zorgt vaak voor wat saaie, eentonige lichtwerking en het ontbreken van schaduwen. Directioneel licht is meestal wat interessanter :) Blijft uiteraard een kwestie van smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:32

iew

What the...?!

tobiasvs schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:48:
[...]

Natuurlijk! Alles voor de views >:)

Maar in alle serieusheid, het maakt nogal wat uit wat je gaat filmen om een gedegen advies te geven. Alleen als wij weten hoe het filmpje er ongeveer moet komen te zien, kan je onderstaande vragen beantwoorden:

- Vergroting: hoe groot is je onderwerp? Hoe groot moet je onderwerp in beeld komen?
- Subject: beweegt je onderwerp veel? Is autofocus vereist? Is een bepaalde minimale werkafstand te verwachten?
- Cameratechnisch: is slow motion vereist? Wil je bij het nabewerken veel met kleurbewerking gaan doen, of absoluut niet?
- Belichting: ga je veel in het donker filmen waardoor je standaard op hoge ISO's filmt? (zeker met macro zal je de lens vaak af willen stoppen)
- Verlichting: buiten- of binnenshuis? Reflector? LED-paneel op een arm met evt. softbox? Of een vaste lichtopstelling?

Wat voorbeelden:
- Insecten filmen vereist een lens van minimaal +- 100mm-FF-equivalent, statief met prettige, soepele videokop, evt. slow-motion, ofwel compleet hand-held met goede stabilisatie.
- Bij statische onderwerpen kan je volstaan met een balhoofd incl. evt. macro-slider.
- Ogen van mensen: investeer in een comfortabele stoel en een hoofdsteun waar mensen hun hoofd tegenaan kunnen drukken.

Dat advies gaat echt alle kanten op, vandaar de vraag wat de TS nu eigenlijk wil filmen. Zeker bij een budget van max. €1000.
Ik heb zo het idee dat €1000 wellicht niet toereikend gaat zijn, goede macro fotografie doe je ook niet zomaar ff en wanneer je 4K macro wilt gaan filmen ?
Of wil de TS macro kunnen doen EN kunnen filmen in 4K ?

Tot nu toe blijft het stil, en ik wil eerst een eierkoek !! :9

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EierKoek
sorry sorry!
was even afgeleid door andere dingen., had kennelijk ook melding uit staan, dus ik kreeg geen mailtjes dat ik reacties had gekregen.
insecten staat zeker op de lijst om te filmen/fotograferen maar daar wacht ik even mee.
De 100mm is, als ik het goed heb, om van een grotere afstand de foto's te kunnen maken. 100mm is de brandpuntafstand tot de sensor waardoor je op een langere afstand vanaf de lens scherp kan stellen, toch?
sorry, ik heb half ervaring met filmen. ooit 2 jaar mbo cameraman opleiding gedaan.

het idee is informatieve filmpjes over kleine dingen die je overal tegen kan komen, binnen of buiten.
beginnen met zaadjes en bloemen en over hun ontwerp, mossen en andere kleine plantjes. insecten later. misschien eerder als ik een dode intact vindt.
het is echt de bedoeling om macro te filmen, met een speciaal statief wat ik wil maken en extra verlichting.

zoals ik al zei, het is nog een idee. 4k filmen lijkt me nog steeds wel een noodzaak bij macro filmen. ik wil de kleine details in alle glory kunnen laten zien ;) vandaar de gx80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hmmm. Je hebt dus ook nog helemaal geen ervaring met macro fotografie? Denk dat het in de praktijk nog wel eens tegen kon vallen om mooie macro filmpje te maken.

De scherptediepte bij macro is super klein dus iets goed in focus krijgen en houden, is een hele toer. Zelf doe ik alles in manual focus als ik macro doe dus ik kan je niet vertellen of AF je gaat helpen. Maar als dat niet werkt, wordt het vooral een vast punt pakken (bloem of zo) en dan de insecten in focus laten vliegen. Kan misschien nog best een mooi effect opleveren.

100mm zegt iets over de kijkhoek. Hoe langer het aantal mm, hoe kleiner de kijkhoek. En dus hoe groter objecten worden. Als je een bal met 25mm lens schiet vanaf 2 meter en met een 100mm vanaf 2 meter, is de bal met de 100mm 4 keer zo groot. Vanaf hoe dichtbij je kunt focussen, hangt af van het ontwerp van de lens. Macrolenzen kunnen heel dichtbij focussen en daardoor dingen heel groot weergeven.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EierKoek
mijn idee was een tafel met een gat erin. in het gat ligt een halve bol met een stok eraan (halve bol valt er niet doorheen en past net). op de halve bol leg je in het midden een voorwerp dat ik op de macro wil. dan als je de stok beweegt en draait. zal het midden van de bol altijd op dezelfde plek blijven maar kun je wel van meerdere kanten filmen. camera staat stil uiteraard.

ik heb wat foto's van een eerste poging. maar weet niet hoe ik die hier kan delen 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door EierKoek op 21-07-2018 13:44 ]

Pagina: 1