Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Locatie en aantal AP's in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-11 12:08
Hoi mede-tweakers!

Ik heb een vraag i.v.m. de plaatsing van, en het aantal benodigde access points, in een nieuwbouw huis (wordt momenteel gebouwd). Ons huisje zal één verdieping hebben (dus: gelijkvloers en eerste verdieping) en wordt gemaakt in houtskeletbouw. Ons huisje zal in totaal 138m² bewoonde oppervlakte hebben (dus niet al te groot).

Als router gaan we de router van de lokale ADSL provider nemen (wonen in het buitenland en hebben jammer genoeg geen toegang tot kabel-internet). Aangezien ik zelf goede ervaringen heb met Ubiquiti Unifi AP's zou ik ditmaal voor zowel switch als AP's opnieuw voor Ubiquiti kiezen, meer bepaald een Ubiquiti Unifi us-24-250w switch met één of twee Ubiquiti Unifi AC LITE AP's. Voorts komt er ook nog een videobewakingssysteem (momenteel gepland, ook een Ubiquiti oplossing, maar hierover open ik nog een apart topic).

De plattegrond van het gelijkvloers en de eerste verdieping vind je hier:
gelijkvloers en eerste verdieping

Oorspronkelijk was het de bedoeling om één AP beneden in de woonkamer te hangen, en een tweede op de eerste verdieping in de hal. Omdat we echter een mooi houten plafond hebben, vroeg ik me af of we met één AP toekomen, bijvoorbeeld in de techniekruimte onder de trap. Optisch zou dit de beste oplossing zijn, de vraag is hoe goed het netwerksignaal dan in het ganse huis is... Wat denken jullie? Is één AP, bijvoorbeeld onder de trap, voldoende? Mensen die ervaring hebben met WiFi signalen en houtskeletbouw?

Indien we bij één AP blijven, loont het dan de moeite een Unifi AC LR of Pro variant te nemen i.p.v. de LITE variant, om het signaal te verbeteren? Of is dit weggesmeten geld?

Dank alvast voor jullie input!

Vriendelijke groet,
Diederik

Experience the mountains!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Houtskelet is normaliter vrijwel transparant voor WiFi, dus grote kans dat dit met een enkele AP te doen is. Maar meten is weten: doe een site survey en gebruik de resultaten voor bepalen aantal en plaatsing APs.

LR heeft binnenhuis nul meerwaarde boven Lite, Pro heeft hogere pieksnelheid door 3x3 MIMO, en iets betere ontvangstgevoeligheid, maar als je met een Lite capaciteit tekort komt zal een tweede Lite altijd meer capaciteit toevoegen dan de Lite vervangen door een Pro.

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 28-06-2018 15:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

• melwasul
Dank voor jouw antwoord!

Een site survey ter plaatse heeft momenteel weinig zin: vensters en deuren zijn nog niet ingebouwd, de wanden zijn nog niet volledig toegebouwd, de trap ontbreekt nog, de vloeren (vloerverwarming, zandcement, parket) zijn nog niet klaar... Het signaal zou momenteel dan ook overal goed zijn.
Het gaat momenteel dan ook vooral om de leidingen die de elektricien moet leggen (en in enkele weken dan welke hardware ik precies moet bestellen).
Ik moet echter nu al weten waar ik uiteindelijk de netwerkkabels voor de AP('s) wil hebben, en hoeveel. De leidingen worden namelijk volgende week gelegd.

Misschien nog ter info, de wandopbouw van de binnenwanden:
  • 12,5 mm Natuurgipskartonplaat
  • 15 mm OSB Houtvezelplaat
  • (Afhankelijk van locatie) 60 / 100 / 160 mm Houtskelet constructie met mineraalwol als isolatie
  • 15 mm OSB Houtvezelplaat
  • 12,5 mm Natuurgipskartonplaat
De trap wordt een gesloten (houten) trap.

Als alternatief-locatie bij één AP heb ik ook gedacht aan het muurtje van ca. 1 m hoog, waar de trap op de eerste verdieping aansluit (zie ook plattegrond eerste verdieping, daar waar Geländer staat; muurtje is in blauwe streepjeslijn). Wel dan aan de trap-zijde, niet aan de hal-zijde.
Nadeel: AP hangt verticaal, gericht naar de buitenmuur. Voordeel: AP hangt precies bij de plafond-opening van de trap (minder hindernissen voor het signaal?).

Zouden jullie het riskeren met één leiding, onder de trap of muurtje van de trap, of toch maar die extra leidingen laten leggen (voor 2 AP's)?
(Normaal zijn extra leidingen altijd goed, maar in dit geval zou dit betekenen dat er door het houten plafond moet geboord worden, wat visueel dan weer minde attractief is ;) Moet opletten dat ik geen ruzie krijg daarover met de vriendin O-) ).

Woont er misschien iemand in een huis met gelijkaardige wandopbouw, en ervaringen heeft met de WiFi signaalsterkte?

Veel vragen, sorry :) ...

Dank alvast!

Vriendelijke groet,
Diederik

Verwijderd

Wat is de vloer van de verdieping? Als die net zo wifi-transparant is, inderdaad, een enkel AP middenin het huis, aan het plafond op de begane grond. Dus daar zeker een leiding. Qua afstand is dat echt genoeg want het huis is wat, 10 bij 8 dus je maximale afstand is, uh, aangenomen dat de benedenverdieping drie meter hoog is, zeven meter.

En precies daar omdat je zoveel mogelijk "line of sight" wil hebben, dus je AP of iig de antenne(s) niet ergens in een hoekje wegmoffelen. Dat mag je met alle andere apparatuur wel, maar niet met je AP.

Is eentje niet genoeg dan wil je, zeg, een AP in de woonkamer en eentje in het buro. Dus met drie loze leidingen heb je twee scenarios ingedekt.

Ik zou sowieso naar elke kamer tenminste een kabeltje trekken, want dingen die toch altijd op dezelfde plaats staan zijn beter aangesloten met een kabeltje en dat scheelt altijd airtime. Als je dat handig combineert valt een loze leiding voor een mischien-AP minder op.

APs aan muurtjes, het maakt uit hoe het AP zelf en de antennes (ingebouwd of extern) gebouwd en geplaatst zijn. Dus duik in de technische documentatie van de APs die je op het oog hebt. Serieus spul vertelt dat wel.

Mischien nog even goed te bedenken waar, bijvoorbeeld op het terras, en ook hoe, als in via welk AP, je verbinding wil maken als je buiten bent. Best kans dat je ene centrale AP prima voldoet, maar als niet, wat dan?

En vertel mischien ook even hoe de omgeving eruitziet. Hoe ver weg is de dichtstbijzijnde buur, die wellicht ook een wifi-transparant huis heeft vol met wifi-apparaten?

• melwasul
Het plafond bestaat uit sparrenhout (4cm dik), waarbij de draagbalken 20 cm dik zijn en ca. elke 80 cm voorkomen. Daarboven komt dan ca. 7,5 cm isolatie, vervolgens ca. 7 cm cementdekvloer (met vloerverwarming) en daarop parket.

Oorspronkelijk was er een AP centraal in het huis op het gelijkvloers gepland, maar omwille van het "zicht" kwam de overweging om de AP onder de trap, dan wel aan het muurtje boven aan de trap te hangen (vriendin zou dit liever hebben, want dan zie je die AP niet aan het houten plafond :) ).

Naar elke kamer zullen trouwens leidingen lopen (in sommigen zelfs meer dan één ;) ). Probleem bij de AP leidingen is dat je de AP's typisch aan het plafond wil hangen, en bij een houten plafond wil je net niet overbodige leidingen (= gaten) leggen.

Wat betreft de antenne, bedoel je dit?

Buren zie ik niet echt als een probleem: dichtste buur ligt op ca. 20 meter afstand. Ik kijk dit weekend even na of er überhaupt netwerksignaal op m'n GSM wordt aangegeven van een bestaand netwerk. Ik denk het niet / nauwelijks.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Ik zou personlijk een AP in het trappenhuis op de begane grond plaatsen als dat esthetisch goed uitkomt.
Waarschijnlijk is dat voldoende voor het hele huis, maar als je toch nog moet aanleggen zou ik in het hoofdslaapker een twee aansluitpunt voor een AP centraal in het plafond plaatsen.
Op die manier heb je gegarandeerd overal goed bereik.

Onze bovenverdieping is ook houtskelet en wij hebben overal prima bereik met een AP in de hal naast het trappen huis.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11 17:20
Leg nu een paar leidingen naar de plaatsen waar je die APs denkt nodig te hebben.
Dat werkt makkelijk later, en voorzie zeker in de slaapkamers ook bekabelde verbindingen. Komt altijd van pas!

Maar gezien de houten vloeren denk ik dat het wel kan lukken met een AP in de woonkamer vrij centraal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou ook in ieder geval leidingen naar de slaapkamers leggen is het nu niet nodig dan later wel en het is een grote plus bij verkoop. Iets met WAF en wensen voor techniek. Voordeel is ook mocht je merken dat 1 AP niet voldoende is kan je er een bij plaatsen. Voordeel van landelijk is ook minder interferentie. Mijn zus heeft ook maar 1 simpel AP in en om het huis dekking voor internet via satelliet, erg landelijk Noorwegen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• melwasul
Dank voor de info!

Die leidingen naar de verschillende (slaap)kamers komen er sowieso (CAT6 bekabeling). In elke slaapkamer komt één RJ45 contactdoos, en een aansluiting voor (satelliet-)TV. In het bureau komen er twee RJ45 aansluitingen (daar komt dan ook mijn desktop te staan).

Dan proberen we het met één. Of ie dan centraal in de woonruimte komt (= zichtbaar) of onder de trap (= onzichtbaar) moet ik nog even over nadenken.

De Unifi LITE blijft in dit geval de beste keuze? Ik zie namelijk dat de LR iets meer zendvermogen heeft: 24 dBm (2,4 GHz) en 22 dBm (5 GHz) vs 20 dBm (2,4 en 5 GHz). Of is dit verwaarloosbaar?

• Frogmen
  • Niet online
LR heb je niet zoveel aan want jouw telefoon zend niet harder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

*kuch* wifi-transparant voorzetfrontje. *kuch*

Wel even nakijken dat je stukje voorhangfineer ook echt de golfjes doorlaat. En oh ja, dat de warmte weg kan. Niet heel veel maar toch. Ik weet niet wat de betonnen vloer op de bovenverdieping gaat doen dus het kan zijn dat je toch naar de twee moet. Maar dat zie je dan vanzelf.

Puur zendvermogen heb je weinig aan als de andere kant dat niet heeft, of de ontvangstgevoeligheid (==betere, duurdere ontvanger) moet ook navenant opgekrikt zijn. De decibelletjes van antennes met hogere gain tellen daarentegen wel voor zowel zenden als ontvangen, maar de trade-off is anders: De energie wordt niet meer rondom uitgezonden (of opgevangen), maar in het ene gebied geconcentreerd en elders weggedrukt. In het scenario van een enkel centraal AP is wel uitgegaan van een uitzendpatroon in de vorm van een bol of een dikke donut, dus "omni" met lage gain (zeg <=2).

• lier
  • Laatst online: 08:51

lier

MikroTik nerd

LR heeft naast meer zendvermogen ook gevoeligere antennes, daar zit het voordeel in. Dus als ik moest kiezen zou ik altijd de LR verkiezen boven de Lite. Esthetisch gezien is de In-wall wat mij betreft een nog mooiere oplossing. Persoonlijk vind ik Unifi alleen van toegevoegde waarde als je meer dan 1 accesspoint gaat gebruiken. Anders kan je prima met een (bijna) willekeurig ander merk af.

Voor beste performance is line-of-sight wel zo fijn, als dat geen eis is kan je hem net zo goed ergens anders ophangen.

[ Voor 14% gewijzigd door lier op 29-06-2018 14:15 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ben(V)
Die betonnen vloer valt wel mee dat is alleen een dekvloer zonder wapening tenzij er lewis zwaluwstaart platen gebruikt worden.
Echter er komt vloerverwarming en die zullen waarschijnlijk al je wifi signaal tegenhouden, dus alles moet dan door het trapgat wat misschien iets te veel van het goede is.
Een tweede AP op de eerste verdieping is dus wel aan te raden.

Overigens ben ik bang dat die gevoeliger antennes van die LR gewoon marketing is, erg veel verschil kun je in zo'n behuizing niet met antennes realiseren.

En zoals al vaker gezegd, veel vermogen in je AP werkt gewoon contraproductief, meestal moet je voor een juiste dekking en goede roaming juist het vermogen terugschroeven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• melwasul
Dat met de vloerverwarming is een interessant puntje waar ik nog niet aan heb gedacht!
Boven kan ik trouwens de AP's enkel aan de wand bevestigen (wegens schuin dak met zichtbare dakconstructie).

Die Ubiquiti spullen kosten idd wat meer, maar heb er zelf zeer goede ervaringen mee. Vroeger vaak problemen gehad met bereik, capaciteit en netwerk stabiliteit (setup met meerdere AP's), tot ik uiteindelijk wat meer geld heb uitgegeven aan Ubiquiti AP's. En bovendien zeer gebruiksvriendelijke wat betreft configuratie. Dat alles is me de meerprijs waard.

(Waarbij ik moet toevoegen dat in het appartement waar ik momenteel woon de standaard meegeleverde wireless router van de provider het ook prima doet! Die gaat het waarschijnlijk wel moeilijk krijgen om het ganse (nieuwe) huis te dekken, aangezien die niet centraal in het huis zal staan.)

• Ben(V)
Ik zou zeggen, leg wel kabels aan, maar probeer het eerst met de apparatuur die je hebt.
Wifi bereik is eigenlijk niet erg afhankelijk van de apparatuur maar van voornamelijk van de fysieke omstandigheden (en van buurt storing als je die hebt).

Die Ubiquiti zijn echt niet slecht maar wel volkomen overprized naar mij mening.

Op een schuine muur monteren werkt best al raak je wat bereik kwijt omdat de straling diagram niet optimaal is.
Eventueel gewoon monteren met een plaatje die je in de juiste hoek buigt zodat het AP weer horizontaal komt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-11 14:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Even wat onnodige reacties verwijderd. Manieren van testen bespreek je maar in een apart topic of in de NT Kroeg

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:14:
LR heeft naast meer zendvermogen ook gevoeligere antennes, daar zit het voordeel in. Dus als ik moest kiezen zou ik altijd de LR verkiezen boven de Lite.
Dat geldt alleen in de 2.4GHz, en daar wil je anno 2018 (laat staan in de toekomst) gewoon niet in werken. In de 5GHz heeft het dezelde twee antennes als de Lite. Als je meer nodig hebt in de 5GHz is de Pro de eerstvolgende optie binnen UniFi die iets toevoegt. Maar:

1) ik twijfel sterk of 2x2 met reguliere omni-antennes niet gaat voldoen
2) al zou het niet voldoen, je bent altijd beter af met twee bescheiden AP's dan een grote, mits je de kleintjes daadwerkelijk kunt plaatsen+voeden.
Esthetisch gezien is de In-wall wat mij betreft een nog mooiere oplossing. Persoonlijk vind ik Unifi alleen van toegevoegde waarde als je meer dan 1 accesspoint gaat gebruiken. Anders kan je prima met een (bijna) willekeurig ander merk af.
Eens.

Een UAP AC Pro is qua specs en performance nagenoeg identiek aan een KPN "WiFI Versterker" AP van EUR 50. De toegevoegde waarde van UniFi zit 100% in de coordinatie tussen en beheer van meerdere apparaten.

Dat gezegd, ik zou terughoudend zijn in jezelf afhankelijk maken van je provider voor je binnenhuisnetwerk en WiFi. Dat levert namelijk een geweldige vendor lock-in wat gelijk ook de reden is dat je het allemaal voor je willen doen. Als je het zelf in de hand houdt kun je eenvoudig van provider wisselen als dat uitkomt.
Voor beste performance is line-of-sight wel zo fijn, als dat geen eis is kan je hem net zo goed ergens anders ophangen.
Ervan uitgaande dat er geen overmatige demping is...

Als ik hoor dat er in iedere kamer Cat6 aanwezig is, komt dit wel goed. Waarschijnlijk trekt die ene AP in de trapkast alles. Zo niet kan in de kamer met gebrekkige dekking eenvoudig een AP geplaatst worden. Als de WAF verbiedt dat iets in zicht staat kost dat je technische prestatie, maar maakt het een AP mount op het plafond sowieso overbodig.

Oslik blyat! Oslik!

• melwasul
Die Unifi in-wall ken ik niet. Heb ik zonet even bekeken en lijkt me een interessant alternatief. Iemand ervaring mee? Ik zie op tweakers.net maar één gebruikersreview die niet uitermate positief is...
Als ik juist ben werkt de Unifi IW niet enkel als een AP, maar ook als een switch (met één PoE en één niet-PoE uitgang)? Zo zou ik bijvoorbeeld één in de woonkamer kunnen monteren aan de wand, en één in het bureau...

Pagina: 1