Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingjoandk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-11-2021
Hallo allemaal,

Mijn vraag
Ik ben een build voor een pc aan het samenstellen en als opslag voor mijn persoonlijke gegevens/bestanden wil ik een HDD gebruiken. Maar nu ben ik nog opzoek naar een goede manier voor backups te maken, ik zit nu vooral te kijken naar online services, maar aangezien er best wat gevoelig info op mijn schijf gaat staan ben ik benieuwd hoe goed mijn files beschermd zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor online services heb ik gekeken naar iDrive, Backblaze, Carbonite. Ik denk dat ik een Seagate Barracuda 1 of 2 TB ga gebruiken: https://tweakers.net/pric...racuda-1tb/specificaties/.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb op de sites van iDrive, Backblaze en Carbonite gezocht naar hoe hun de data beschermen. Hieruit blijkt dat ze 128 of 256-bit AES of SSL encryptie gebruiken. Daarnaast gebruiken iDrive en Backblaze een private key, maar eerlijk gezegd heb ik heel weinig kennis van pc beveiliging en cybersecurity. Daarom ben ik benieuwd hoe veilig is deze manier van dataopslag?

Beste antwoord (via ingjoandk op 28-06-2018 16:41)

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:08
ingjoandk schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:17:
[...]

Moet ik dan denken aan BitLocker of TrueCrypt of heb je zelf nog goede ervaringen met dergelijke programma's?

En welke impact heeft versleutelen op de prestaties, zoals lees- en schrijfsnelheid?

Zoals ik al zei ik ben vrij nieuw met versleutelen en dergelijke technieken, dus alle tips zijn welkom.
Ik heb er zelf ook niet veel ervaring mee. Maar desnoods maak je beveiligde zip-bestanden aan voor je gevoelige data. Door de encrypte zal het uiteraard langer duren voordat je bestanden online gebackupped zijn, en het decrypten zal ook tijd kosten tijdens een restore. Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn? Je gebruikt de backup tot niet als netwerk-share om snel toegang te hebben tot je bestanden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Als je een HDD koopt, koop dan nooit een SeaGate, slechtste HDD's met snelle slijtage en HDD fouten. Je kan beter voor een Western Digital of Samsung gaan.

Daarnaast, ik hoop toch wel dat je een externe back-up van die HDD maakt die je wilt kopen?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingjoandk
Oké, allereerst bedankt voor de tip.

Ik was van plan om allereerst een back-up te maken op een externe harde schijf, dus een onsite backup. Maar daarnaast wil ik nog een online backup voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
Je kunt je data toch zelf beschermen door het eerst te encrypten voordat je de online backup maakt? Dan maakt de bescherming van de online provider ook niet meer zo veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Slavy schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:56:
Als je een HDD koopt, koop dan nooit een SeaGate, slechtste HDD's met snelle slijtage en HDD fouten. Je kan beter voor een Western Digital of Samsung gaan.

Daarnaast, ik hoop toch wel dat je een externe back-up van die HDD maakt die je wilt kopen?
Heb je een bewezen bron voor je beschuldiging richting seagate ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingjoandk
slow whoop schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:04:
Je kunt je data toch zelf beschermen door het eerst te encrypten voordat je de online backup maakt? Dan maakt de bescherming van de online provider ook niet meer zo veel uit.
Moet ik dan denken aan BitLocker of TrueCrypt of heb je zelf nog goede ervaringen met dergelijke programma's?

En welke impact heeft versleutelen op de prestaties, zoals lees- en schrijfsnelheid?

Zoals ik al zei ik ben vrij nieuw met versleutelen en dergelijke technieken, dus alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

HKLM_ schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:07:
[...]

Heb je een bewezen bron voor je beschuldiging richting seagate ?
Als eerste voorbeeld:

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2017/

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Ten ALLE tijde zal je zelf moeten zorgen voor encryptie.
Als jij jezelf afhankelijk maakt van een externe partij, kan je nooit met zekerheid zeggen dat de sleutels veilig zijn.
Hetzelfde als jouw sleutels bij de overburen, prima, ze zeggen nooit naar binnen te gaan als je er niet bent
Maar is dat ook zo ?

Je buren zijn nog eenvoudig te controleren, maar offsite-data met externe sleutels worden makkelijk gekopieerd, zonder jouw weten ingezien worden.

[ Voor 11% gewijzigd door FreshMaker op 28-01-2019 13:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
[...]

Ik heb er zelf ook niet veel ervaring mee. Maar desnoods maak je beveiligde zip-bestanden aan voor je gevoelige data. Door de encrypte zal het uiteraard langer duren voordat je bestanden online gebackupped zijn, en het decrypten zal ook tijd kosten tijdens een restore. Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn? Je gebruikt de backup tot niet als netwerk-share om snel toegang te hebben tot je bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Slavy schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:56:

Lekker ononderbouwd een merkje bashen op basis van een linkje naar Backblaze welke de HDD's op een compleet andere manier gebruiken dan ze bedoeld zijn en zelf al aangeeft dat de cijfers niet te vergelijken zijn met elkaar, laat staan met normaal gebruik...
For example, the Seagate 4 TB drive, model ST4000DM005, has a annualized failure rate of 29.08%, but that is based on only 1,255 drive days and 1 (one) drive failure.
Voor iedere persoon die een slechte ervaring met Seagate heeft kan je er ook een vinden die dat met WD, Maxtor, IBM enz. heeft, kijk maar eens in de Intel vs AMD topics, zelfde kwaliteit reacties ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Blijkbaar is zelfonderzoek naar de kwaliteit van Seagate HDD's uit den boze en alleen maar negatief over de info die ik aanbreng, ik hou mij er dus verder buiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingjoandk
slow whoop schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:42:
[...]

Bedankt voor de info _/-\o_ , en nee dat is inderdaad niet nodig. Ik ga er binnenkort een keer mee experimenteren op een oude schijf met zowel beveiligde zip-bestanden als encryptie software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingjoandk
FreshMaker schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:31:
[...]

Ten ALLE tijde zal je zelf moeten zorgen voor encryptie.
Als jij jezelf afhankelijk maakt van een externe partij, kan je nooit met zekerheid zeggen dat de sleutels veilig zijn.
Hetzelfde als jouw sleutels bij de overburen, prima, ze zeggen nooit naar binnen te gaan als je er niet bent
Maar is dat ook zo ?

Je buren zijn nog eenvoudig te controleren, maar offsite-data met externe sleutels worden makkelijk gekopieerd, zonder jouw weten ingezien worden.
* FreshMaker is altijd heel wantrouwig met onbekenden te vertrouwen, zelfs mijn locker op het werk gaat op slot, zelf als ik aanwezig ben
Met eigen sleutel, nieuw slot, dus de aanwezige masterkey doet het gewoon niet :+
Bedankt voor de info en de goeie vergelijking _/-\o_ . Ik ga het binnekort een keer uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Slavy schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:22:
Blijkbaar is zelfonderzoek naar de kwaliteit van Seagate HDD's uit den boze en alleen maar negatief over de info die ik aanbreng, ik hou mij er dus verder buiten. :)
Prima om onderzoek te doen, maar je doet nu onderzoek naar iets wat niet relevant is ;)
Dat Backblaze een hoop HDD's in een kleine (warme) doos heeft gepropt en die met duizenden bij elkaar gepropt waardoor de trillingen, temperatuur en gebruik al totaal anders zijn maken het niet relevante cijfers, daarbij interpreteer je ze verkeerd en zeg nou zelf, jouw comment was niet echt 'zelfonderzoek' met kreten als:
Als je een HDD koopt, koop dan nooit een SeaGate, slechtste HDD's met snelle slijtage en HDD fouten
Wat een loze kreet is, als je dan afsluit met:
Je kan beter voor een Western Digital of Samsung gaan.
Wil ik je als tip geven dat Samsung ergens in 2011 door Seagate is opgekocht, dus ondertussen al lang exact dezelfde disks, gek dat die dan beter zouden zijn (puur merkje dus) ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingjoandk
RGAT schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:58:
Wil ik je als tip geven dat Samsung ergens in 2011 door Seagate is opgekocht, dus ondertussen al lang exact dezelfde disks, gek dat die dan beter zouden zijn (puur merkje dus) ;)
Dat kwam ik net ook tegen, hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:30

kodak

FP ProMod
ingjoandk schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:44:
[...]
Bedankt voor de info _/-\o_ , en nee dat is inderdaad niet nodig. Ik ga er binnenkort een keer mee experimenteren op een oude schijf met zowel beveiligde zip-bestanden als encryptie software.
Veel bekende compressieformaten zijn niet bedacht om bestanden te beveiligen tegen lezen of deels aanpassen. De encryptie is vaak wel toegevoegd en beter geworden, maar je bent nog erg afhankelijk van het programma wat je gebruikt en de gebreken van de encryptie.

Als je echt gevoelige bestanden hebt dan gaat het niet alleen om de inhoud maar ook om gegevens over de bestanden zoals de bestandsnaam of data van bestanden. zip compressie met encryptie geeft van oorsprong geen beveillging van dat soort gegevens en als iemand toegang heeft tot je zip bestand kan die de bestandsnamen bijvoorbeeld lezen of wijzigen. Ook is het van de compressie software afhankelijk welke versleuteling je kan gebruiken en daar zitten nog wel eens zwakke encryptie tussen.

Als je echt vertrouwelijke bestanden hebt dan kan je beter kiezen voor middelen die bedoeld zijn om je gegevens veilig op te bergen en te beschermen tegen ongewenst lezen of aanpassen. Compressie software is eerder bedoeld om bestanden zo compact mogelijk te verzamelen, met als je wilt een beetje bescherming. Dus bedenk goed wat voor waarde je aan je bestanden hecht om ze te beveiligen.
Pagina: 1