Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1089319

Topicstarter
Korte samenvatting van de huidige situatie:
Ik woon samen met met mijin moeder die zorg nodig heeft in een woning die zij in de jaren 80 gekocht heeft. Zij heeft een gedeelte van die hypotheek afbetaald maar een groot gedeelte is nog steeds aan het afbetalen. (tussentijds in de jaren 90 nieuwe hypotheek afgesloten) Ondertussen heeft er een behoorlijke waardeverhoging plaatsgevonden maar aangezien dit in de muren zit is het niet mogelijk om dit te verkrijgen tenzij ze het huis verkoopt. Nu ben ik van plan om het huis zelf te kopen met een nieuwe hypotheek zodat de overwaarde vrijkomt voor mijn moeder. Ze heeft het niet zo breed en dit geeft haar de mogelijkheid om af en toe iets leuks te gaan doen.

Mijn vraag: Is het mogelijk om mijn moeder inwonend te laten zijn zonder dat ze daar iets voor hoeft te betalen en zonder daar later mee in de problemen te komen met de belasting dienst? Ik heb drie constructie langs zien komen: Een huurovereenkomst, een constructie met vruchtgebruik en een soort van gedoog constructie. Die laatste zie ik als fiscaal gezien het gunstigs maar vraag me af over de haalbaarheid. artikel: https://www.belastingbela...n_bewoning_geen_schenking (ga er vanuit dat dit omgekeerd ook werkt)

Ik hoor graag jullie advies.

Beste antwoord (via Anoniem: 1089319 op 28-06-2018 15:42)

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Dit is een erg complexe situatie die van zo veel factoren afhangt. Pas geleden interessante webinar gezien. Op deze pagina staat ook een flink kennisdocument wat ingaat op de fiscale aspecten. Zoals je zult lezen is het vrij complex en niet iets wat een standaard hypotheekadviseur als kennis heeft.

https://woonfonds.net/familie/kennisomgeving

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

Persoonlijk zou ik zeggen dat je zelf bepaalt wie er bij jouw in huis woont en hoeveel er bijgedragen wordt, maar ik ben zeker geen expert op dit gebied.

Ik denk wel dat je verder moet kijken dan wat de belastingdienst zegt, indien je dat niet gedaan hebt

Wat gebeurt er bv als jij komt te overlijden, wil je dat je moeder daar dan blijft wonen?

Of andersom je moeder overlijd, heeft nog een flink deel van de overwaarde als vermogen, waar de belastingdienst ook weer aanzit.

Langs gaan bij een hypotheek adviseur is zeker aan te raden, maar ik verwacht niet dat deze voldoende kennis in huis heeft om een degelijk advies te geven over de te kiezen constructie bij een inwonende ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SpamLame schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:11:
Persoonlijk zou ik zeggen dat je zelf bepaalt wie er bij jouw in huis woont en hoeveel er bijgedragen wordt, maar ik ben zeker geen expert op dit gebied.
https://www.belastingbela...schenking_van_Euro_900000

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Dit is een erg complexe situatie die van zo veel factoren afhangt. Pas geleden interessante webinar gezien. Op deze pagina staat ook een flink kennisdocument wat ingaat op de fiscale aspecten. Zoals je zult lezen is het vrij complex en niet iets wat een standaard hypotheekadviseur als kennis heeft.

https://woonfonds.net/familie/kennisomgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Anoniem: 1089319 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:53:
Mijn vraag: Is het mogelijk om mijn moeder inwonend te laten zijn zonder dat ze daar iets voor hoeft te betalen en zonder daar later mee in de problemen te komen met de belasting dienst?
Welke problemen denk je dan aan?
Volgens mij mag je iedereen bij jouw in huis laten wonen zonder dat je problemen krijgt.
Als je uitkeringen cq toeslagen krijgt zal dat wellicht anders liggen.

Is de onderliggende vraag eigenlijk niet gericht op erven/schenken, gezien de link die je meestuurt?
Dan gaat (een deel van?) de overwaarde wellicht als schenking naar jou toe, dat is toch niet de bedoeling?

Verkeerd gelezen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:16
Je moet liefst samen met je moeder naar de notaris gaan.
Zorg dat je de waarde van de woning goed kent, en ook wat je aan hypotheek kan of wil afsluiten.

Die zal je wel adviseren wat je dan best doet.

Als je haar het vruchtgebruik laat, en bv enkel de naakte eigendom koopt, dan kan ze er NOOIT uitgezet worden. Maar in een extreem geval kan zij jou er wel uit zetten als je ruzie hebt.
Sowieso wordt het dan van jou als zij overlijdt zonder erfenisrechten te betalen. (dat is alvast de belgische situatie)

Let op dat je niet op te korte termijn denkt.
Als ze nu 60 is, en laat ons hopen dat ze in goede gezondheid 90 wordt, dan weet je wel dat ze nog 30 jaar bij jou in huis woont met alle voor en nadelen, ook als je vrouw en kinderen hebt.

Bedenk maar een paar van die scenario's, want niks duurt eeuwig, en situaties kunnen veranderen.
Dit moet je echt met een notaris bespreken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Je kan de woning kopen. Uitgangspunt is een redelijke, marktconforme waardering.

Je moeder kan jou een stuk korting geven, dat is een gift ouder-kind voor eigen woning en daar zit een leuke belastingvrijstelling.

Verder kan zij nog een deel van de financiering leveren (wederom minder euro’s nodig van de bank vij de notaris). Over die financiering betaal jij je moeder een zakelijke rente, die zij jaarlijks terugschenkt binnen de veijstelling. Zo heb jij HRA over een stuk woning wat je feitelijk niet bij de bank hebt beleend.

Voordelen voor je moeder;
1. maandelijkse hypotheeklast en andere woonlasten kwijt
2. geld in handen

Voordelen voor jou:
3. fiscaal vriendelijk vermogen opbouwen in de woning
4. ontwijken erfbelasting

2 en 3 is een trade-off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even advocaat van de duivel spelen, maar is het niet gewoon veel handiger (en gebruikelijker) dat jij gaat betalen voor kost en inwoning?

En als jij dat al doet, gaat kijken of het bedrag niet aangepast moet worden? Zoals ik het nu intepreteer, draait je moeder in haar eentje op voor de woonlasten, met als gevolg dat ze het niet heel breed heeft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
t_captain schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:45:
Je kan de woning kopen. Uitgangspunt is een redelijke, marktconforme waardering.

Je moeder kan jou een stuk korting geven, dat is een gift ouder-kind voor eigen woning en daar zit een leuke belastingvrijstelling.

Verder kan zij nog een deel van de financiering leveren (wederom minder euro’s nodig van de bank vij de notaris). Over die financiering betaal jij je moeder een zakelijke rente, die zij jaarlijks terugschenkt binnen de veijstelling. Zo heb jij HRA over een stuk woning wat je feitelijk niet bij de bank hebt beleend.

Voordelen voor je moeder;
1. maandelijkse hypotheeklast en andere woonlasten kwijt
2. geld in handen

Voordelen voor jou:
3. fiscaal vriendelijk vermogen opbouwen in de woning
4. ontwijken erfbelasting

2 en 3 is een trade-off.
toon volledige bericht
Een uitstekend antwoord (het beste tot nu toe). Let bij de eenmalige schenking wel op de leeftijd van de verkrijger (max. 39 jaar) en of er al eerder van de verhoogde vrijstelling gebruik is gemaakt.

Deze constructie noem ik dikwijls: "Onterf de fiscus."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Veel dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
Graag gedaan, t_captain. Jij had ook nu weer net even verder gekeken dan gebruikelijk. Ook al is de verkrijger ouder dan 39 jaar, dan biedt jouw constructie nog vele voordelen, die jij ook al vermeld (zoals het mogelijk verschaffen van financieringsmiddelen en het verlenen van een jaarlijkse schenking ouder - kind tot het vrij te stellen bedrag voor de schenkbelasting t.z.v. de over de verstrekte financieringsmiddelen verschuldigde rente).

"Onterf de fiscus"
>:)

En dat is iets waar jij op wijst! Om vervolgens de fiscus te onterven zijn maar weinig maatregelen nodig. Bedenk daarbij dat het geven met een "warme hand" altijd nog leuker is dan te geven met een "koude hand" (ook fiscaal gezien).

En wacht daar niet te lang mee, want alles wat je schenkt binnen 180 dagen voor je overlijden wordt betrokken binnen de erfbelasting! De Belastingdienst weet dat ook en noemt dat::

"Leuker kunnen we het niet maken."
:(
Pagina: 1