Macbook Pro 13inch 2017 voor development

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Momenteel gebruik ik een Mac mini (2012) met XCode en af en toe wat Photoshop. Hoewel deze al enige tijd hoognodig aan vervanging toe is, heb ik mij dankzij het inbouwen van een SSD tot nu toe redelijkerwijs uit de slag kunnen trekken. Heb de vervanging steeds uitgesteld omdat ik hoopte de Apple met een nieuwe Mac mini zou komen, deze zou de ideale vervanging zijn aangezien ik geen nood heb aan een portable Mac. Nu dat het er steeds meer gaat op lijken dat Apple een niewe Mac mini niet bepaald als prioriteit heeft wil ik 'the next best thing' halen, een Macbook Pro 13inch.

De volgend specs staan reeds vast; 13inch, 16MB RAM en 512 SSD. De touchbar had ik liever niet gehad, maar ik heb begrepen dat je niet anders kan als je 4 USB-c ports wilt ipv 2 ports.

- ik twijfel wel tussen de i5 of the i7 variant, als developer weet ik niet of de meerkost het waard is voor een i7 upgrade ? Is dit merkbaar in XCode of Photoshop ?

- ik zou deze Macbook Pro in 99% van de tijd willen gebruiken als desktop in clamshell mode aangesloten op twee schermen. Iemand met dezelfde opstelling en die weet of je het lid steeds moeten openen om de Macbook op te starten ? Of kan deze ook via een extern keybord uit standby worden gehaald ? De Macbook komt onder een bureau te hangen dus steeds het lid openen gaat wat onhandig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 17:02
Ik zou wachten op de volgende generatie MacBook Pro. Het is zo goed als zeker dat Apple de 13-inch een flinke performance upgrade gaat geven later dit jaar. De huidige 13-inch MacBook heeft een dual-core processor en dat wordt waarschijnlijk een quad-core in het nieuwe model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Zover ik heb kunnen vinden is er over eeb nieuwe Macbook Pro later dit jaar nog helemaal niets officieel te vinden en zijn dit vooralsnog speculaties. Het is best aannemelijk natuurlijk dat er een beter model aankomt maar ik weet niet of ik daar weer op moet wachten, in het beste geval wordt deze ergens in september/okt aangekodigd kan ik hem ten vroegste nov/dec halen. De vraag is dan of ik al dan niet beter af ben want ben niet zeker of die extra processor kracht daadwerkelijk nodig heb voor mijn usecase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik doe ook development in Xcode, op een 13" MBP (2017) met 16/512. Zonder touchbar want ik doe ook .NET development in een Windows VM en in Visual Studio gebruik ik de functietoetsen vaak.

Op mijn thuiswerkplek staan twee Dell U2515H's, de ene is aangesloten via een usb-c-dock met displayportuitgang, de andere via een usb-c-displayportkabel. Meer dan twee thunderboltaansluitingen heb ik dus niet nodig. Voor mij was het al een verdubbeling ten opzichte van de 12" MacBook die ik hiervoor had met slechts één usb-c-aansluiting, maar die gebruikte ik niet voor development.

Mijn MacBook Pro ligt gesloten op tafel, met het externe toetsenbord ontwaakt hij tegenwoordig vrijwel altijd. Tegenwoordig, want dat is ook anders geweest. Dan moest ik de kabels even losmaken en opnieuw aansluiten, of de MacBook Pro openklappen (onhandig omdat ik hem dan eerst van z'n plek moest halen) en in het uiterste geval opnieuw opstarten. Dat is de laatste maanden gelukkig niet meer nodig geweest.

Ik gebruik een bekabeld mechanisch toetsenbord, daarmee ontwaakt mijn MBP sneller dan de iMac op mijn andere werkplek met een bluetooth toetsenbord.

Over het merkbare verschil tussen de i5 en de i7 kan ik weinig zeggen. De i5 voldoet voor mij. Tussen de quadcore i5 in de iMac op kantoor en de dualcore i5 in de MBP merk ik ook weinig verschil in Xcode. Indexering van project files bij grote workspaces blijft lang duren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Canaria schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:08:
Ik doe ook development in Xcode, op een 13" MBP (2017) met 16/512. Zonder touchbar want ik doe ook .NET development in een Windows VM en in Visual Studio gebruik ik de functietoetsen vaak.
...
Bedankt! dit is de informatie dat ik zocht.
Ik ben van plan om de variant met de 4 poorten te nemen en dus met touchbar; deze lijkt mij wat meer toekomstbestendiger en aangezien ik een extern keybord wil gaan gebruiken maakt het gemis van de funtietoetsen op de MBR niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

jos707 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:57:
- ik twijfel wel tussen de i5 of the i7 variant, als developer weet ik niet of de meerkost het waard is voor een i7 upgrade ? Is dit merkbaar in XCode of Photoshop ?
De winst die je daarmee behaalt is minimaal en weegt eerlijk gezegd niet tegen de meerprijs op.

Het loont eerder om te wachten op de quad core modellen maar wanneer die precies komen is koffiedik kijken. Volgens de laatste geruchten is er weer uitstel bij Intel waardoor ook een 13" MBP met een quad core verder weg lijkt te zijn. Je zit sowieso al aan september/oktober, wellicht dat het met deze vertraging zelfs januari/februari wordt.
- ik zou deze Macbook Pro in 99% van de tijd willen gebruiken als desktop in clamshell mode aangesloten op twee schermen. Iemand met dezelfde opstelling en die weet of je het lid steeds moeten openen om de Macbook op te starten ? Of kan deze ook via een extern keybord uit standby worden gehaald ? De Macbook komt onder een bureau te hangen dus steeds het lid openen gaat wat onhandig worden.
Daar is clamshell mode inderdaad ook voor bedoeld. Je hoeft alleen een toetsenbord, scherm en de stroom aangesloten te hebben. Het toetsenbord kan wireless zijn.

Ik zou echter met je positionering wel oppassen. De laptop heeft ook adequate koeling nodig. Er zijn ook oplossingen als de BookArc waarmee je de notebook verticaal positioneert. De ervaringen daarmee zijn erg goed, er zijn veel mensen die zien dat de temps dik in orde zijn. Mijn ervaring is dat het zelfs wat beter lijkt te zijn als liggend op bureau (zal wel komen doordat alle zijkanten nu vrij zijn en je dus meer oppervlak hebt wat warmte kwijt kan).

De schermen kun je bij het 4-ports model direct op de machine aansluiten maar het kan ook via een dock (USB 3.1 Gen 1 of Thunderbolt 3). Als je de machine toch nooit als notebook gebruikt is een dock ook niet noodzakelijk (het kost aardig wat geld en brengt je weinig extras). Wanneer je overgaat op USB-C schermen dan heb je veelal ook al een dock in het scherm waardoor je ook minder poorten op je MBP in beslag hoeft te nemen (de USB-C kabel verzorgt dan bijv. stroom, video en ook USB data indien het scherm een USB hub heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

jos707 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:08:
[...]

Bedankt! dit is de informatie dat ik zocht.
Ik ben van plan om de variant met de 4 poorten te nemen en dus met touchbar; deze lijkt mij wat meer toekomstbestendiger en aangezien ik een extern keybord wil gaan gebruiken maakt het gemis van de funtietoetsen op de MBR niet uit.
Goede keuze! Je krijgt bij dat model ook een iets betere processor en sneller RAM (al weet ik van dat laatste niet helemaal zeker of het nog steeds zo is).

Ik heb mijn MBP vorig jaar niet gekocht als developmentmachine, het was voor mij de vervanging van een zakelijke ThinkPad en een privé MacBook naar één apparaat. Ik ben deeltijd zzp'er en deeltijd in loondienst.
Maar ik doe tegenwoordig steeds meer iOS-development en minder .NET, de Windows VM staat steeds vaker uit. Nu zou ik dezelfde MBP hebben gekozen die jij op het oog hebt.

Wat betreft de warmteafgifte in clamshell ben ik het eens met @ppl. Zeker met een aantal iOS emulators tegelijk actief of een zware build kan de MBP erg warm worden en gaan blazen. De opening zit onder het scharnier dus ik zou in clamshell zeker de onderkant/achterkant vrij houden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
ppl schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:47:
[...]

De winst die je daarmee behaalt is minimaal en weegt eerlijk gezegd niet tegen de meerprijs op.

Het loont eerder om te wachten op de quad core modellen maar wanneer die precies komen is koffiedik kijken. Volgens de laatste geruchten is er weer uitstel bij Intel waardoor ook een 13" MBP met een quad core verder weg lijkt te zijn. Je zit sowieso al aan september/oktober, wellicht dat het met deze vertraging zelfs januari/februari wordt.
Ja ik had ook gelezen dat de opvolger met quad-core mogelijks pas voor eind- of pas volgend jaar zou zijn -nuja op die manier blijf je wachten natuurlijk.
Ik zou echter met je positionering wel oppassen. De laptop heeft ook adequate koeling nodig. Er zijn ook oplossingen als de BookArc waarmee je de notebook verticaal positioneert. De ervaringen daarmee zijn erg goed, er zijn veel mensen die zien dat de temps dik in orde zijn. Mijn ervaring is dat het zelfs wat beter lijkt te zijn als liggend op bureau (zal wel komen doordat alle zijkanten nu vrij zijn en je dus meer oppervlak hebt wat warmte kwijt kan).
Bedankt voor de BookArc tip. Had er niet aangedacht om de laptop verticaal te plaatsen, lijkt mij een stuk handiger dan plat op- of in mijn geval in een case onder het bureau te plaatsen. Deze stand stand lijkt hier best geschikt voor.
De schermen kun je bij het 4-ports model direct op de machine aansluiten maar het kan ook via een dock (USB 3.1 Gen 1 of Thunderbolt 3). Als je de machine toch nooit als notebook gebruikt is een dock ook niet noodzakelijk (het kost aardig wat geld en brengt je weinig extras). Wanneer je overgaat op USB-C schermen dan heb je veelal ook al een dock in het scherm waardoor je ook minder poorten op je MBP in beslag hoeft te nemen (de USB-C kabel verzorgt dan bijv. stroom, video en ook USB data indien het scherm een USB hub heeft).
USB-C ondersteunt in principe daisy chaining, de monitors worden dan onderling met elkaar verbonden waaardoor je in theorie slechts één USB-C poort nodig hebt. Best wel een nette oplossing als je meerdere monitors wil aansluiten, alleen zijn de USB-C monitors nog best aan de prijs dus deze opstelling laat ik even nog aan mij voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkules
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 11:17
*snip* geen V&A op het forum

[ Voor 79% gewijzigd door Daedalus op 30-06-2018 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

jos707 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:26:
Deze stand stand lijkt hier best geschikt voor.
Daar zou ik de notebook dan wel op z'n kop in monteren (als in: scharnier omhoog). Het scharniergedeelte functioneert namelijk ook als outlet voor de fan(s).
USB-C ondersteunt in principe daisy chaining, de monitors worden dan onderling met elkaar verbonden waaardoor je in theorie slechts één USB-C poort nodig hebt.
Dat is niet helemaal juist. USB-C is hardware: alleen kabel en connector. Het protocol wat er overheen gaat is hier van belang. Bij Thunderbolt 3 heb je inderdaad daisy chaining, bij DisplayPort 1.2 ook. Dat is echter maar een deel van het verhaal want het OS moet dit ook verder ondersteunen eveneens als bijv. de videokaart. MacOS ondersteund alleen Thunderbolt daisy chaining, niet DisplayPort daisy chaining. In de praktijk betekent dat ieder scherm dat je achter een ander scherm koppelt een duplicaat wordt van dat scherm (aka mirroring). Je kunt je bureaublad dus niet uitbreiden naar dat scherm. Wanneer je USB over dat USB-C laat lopen heb je ook alleen de mogelijkheid om middels DisplayPort schermen aan te sturen waardoor je met dezelfde beperking zit als met DisplayPort-only.

Let dus even op welk protocol over dat USB-C gaat. Met Thunderbolt zit je goed, met DisplayPort niet (wanneer je daisy chaining wilt).

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 30-06-2018 15:39 ]

Pagina: 1