Glasvezel aanleggen binnen bedrijfspand.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• excaliburvii
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-04-2024
op het werk ben ik bezig met het vernieuwen van de netwerkbekabeling. momenteel ligt overal nog Cat5 bekabeling, en dit moet worden geupgrade. het pand bestaat uit 2 kantoorunits en een werkplaats. de kantoorunits worden gescheiden door een centrale ingang met aan weerszijden een showroom.

de server ruimte bevindt zich in 1 van de 2 kantoor units, de andere unit is d.m.v. een kabelgoot verbonden.
de totale breedte tussen de server ruimte en de pachtkast in de tweede unit is hemelsbreed 61 meter.

gezien men in de tweede unit veel grote technische 3D tekeningen maakt die al snel in de tientallen MB per file vallen is een 1Gbit verbinding per werkstation een must. om dit voor 8 werkstations en een A1 plotter vloeiend werkbaar te krijgen wou ik een glaslijn van 10Gbit aanleggen. Nu heb ik begrepen dat multimode glas met LC connector voldoende zou moeten zijn om deze snelheid over deze afstand te kunnen behalen.

Het enige waar ik niet uit kom, is welke kabel ik nodig heb. uiteraard een multimode kabel, maar hoeveel hoeveel vezels, en waarom? Ik kan niet duidelijk krijgen wat het verschil in het aantal vezels voor voordeel en/of nadeel heeft.

zou iemand opheldering kunnen geven?

alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor 10Gbit heb je nog niet direct glas nodig volgens mij:

https://www.universalnetw...n-this-be-run-over-cat5e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:27
Meer vezels betekent simpelweg meer mogelijke verbindingen. In principe zou je aan 2 vezels al genoeg hebben, maar waarschijnlijk wil je een kabel met meer zodat je nog wat over hebt als er wat stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-08 10:33
Is dit niet gewoon afhankelijk van wat je zoekt? Per verbinding heb je 1 of 2 vezels nodig (afhankelijk of je duplex of simplex gebruikt). Maar t makkelijkste is om gewoon met 2 per verbinding te werken. Dan moet je kijken of je meerdere verbindingen wilt (of maar 1), en kan je eventueel een paar extra vezels doen voor latere uitbreiding of als er iets stuk gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door RobinF op 28-06-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:31
Leg 'm sowieso via buizen waar je nog wat bij kunt steken en neem er altijd meer dan je nu nodig hebt ivm breuk. Je bent nu toch bezig en meestal zitten de kosten in de manuren voor aanleg en niet in de kabel zelf.

Heb bij een klant 1 keer draadbreuk gezien (vorst, gek genoeg) en toen was overschakelen naar een andere fiber in dezelfde kabel een uitkomst.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen! - van bejaardenexport tot WEF bezit, het komt allemaal voorbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 00:21
Als je switch SFP+ heeft is glas wel makkelijk. ;)
Tevens heeft hij het over Cat5 en niet Cat5e.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor 8 werkstations heb je aan een 1 Gb backbone voldoende bedenk ook wat de kosten van de rest van de apparatuur is en heeft je server dan ook 10 Gb anders heeft het echt geen nut. Zou wel glas neerleggen meerdere fibers zodat je alle kanten nog op kan en eventueel kan trunken tussen de switches. De meerprijs op glas zal meevallen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• excaliburvii
Dus als ik het goed begrijp houd meer vezels simpelweg meer aan te sluiten connectoren in.
in mijn geval, als ik 2 kabels leg met ieder 8 vezels in duplex, heb ik dus effectief 8 verbindingen die ik kan gebruiken? de reden dat we glas aanleggen en geen UTP is omdat de kabels langs 160Ampere krachtstroom kabels liggen vanwege het machinepark. ik wil geen enkel risico lopen met storende factoren als magnetisme. ook al zou een shielded kabel dit moeten beperken. begrijp ik ook goed dat iederevezel los in de kabel ligt zodat als er een breuk optreed niet direct alle vezels zijn gebroken? Dit haal ik uit het verhaal van @NiGeLaToR en van @RobinF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-08 10:33
Als jij totaal 16 vezels trekt en je hebt "normale" duplex SFP+ modules dan kan je daar 8 verbindingen mee maken ja.

Verder, naar welke kabel zit je precies te kijken? En aan wat voor breuken denk je precies? Want als je er een keer met een bijl door heen gaat zijn ze logischerwijs allemaal stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• excaliburvii
@RobinF hahaha, ja, dat is idd waar. ik verwacht geen breuken in de kabels, desalniettemin wil ik wel in mijn risico analyse rekening houden met eventuele breuken door bijvoorbeeld onkundig aanleggen van de kabel, of een heftruckbestuurder die zijn lading net iets te hoog op tilt. je weet maar nooit. en natuurlijk, een veilige weg voor de kabel bedenken is het beste, maar er wordt ook onderhoud gepleegd op ventilatie en sprinklerinstallatie en daardoor kan men wel in de buurt van de kabels komen.

momenteel kijk ik naar een via hier in ander topic voorgestelde site: https://www.utp-kabel.nl/glasvezel/multimode-glasvezelbekabeling/multimode-kabels-op-maat/prefab-multimode-kabels-op-maat/om3-glasvezel-kabel-op-maat-8-vezels-incl-connectoren.html

Ik heb zelf geen kaas gegeven van glaslijnen lassen en connectoren aansluiten dus wou ik een prefab kabel gaan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:54
excaliburvii schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:40:
of een heftruckbestuurder die zijn lading net iets te hoog op tilt. je weet maar nooit. en natuurlijk, een veilige weg voor de kabel bedenken is het beste, maar er wordt ook onderhoud gepleegd op ventilatie en sprinklerinstallatie en daardoor kan men wel in de buurt van de kabels komen.
Als je je daartegen wil beveiligen zou je moeten kijken of je over twee verschillende paden glasvezel naar de andere kant kan krijgen. Als een heftruck de kabelgoot er uit trekt zal naar alle waarschijnlijkheid alle vezels er uit liggen (of geen een).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:43

SpamLame

niks

@excaliburvii In plaats van prefab kan je natuurlijk ook een bedrijf inhuren die dit voor je doet.
Afhankelijk van hoe jij de opdracht beschrijft, leggen ze een kabel met X vezels netje op een patchpanel in MER/SER/computervloer afgemonteert, kan je vanaf daar verder met patchkabel.

Geen idee wat de afstanden inpandig zijn, maar persoonlijk zou ik Single Mode vezels kiezen, getermineert in een SER/MER/whatever.
ICM singlemode SFP, kan je dan grotere afstanden afleggen en in de toekomst makkelijker overgaan op nog meer bandbreedte.
MultiMode en 10Gbit is mogelijk maar dat houd op bij ~600M (afhankelijk van het power budget).

Welke type bekabeling je ook kiest, alles van end-2-end in het trace moet dat type aankunnen.
Kies je MM, dan zijn de kabels (stam- en patch-) SFP's etc dat ook v.v. als je gaat voor SM.
Plat gezegd alles tussen 2 switches is of MM of SM, van een of beide switches verder kan je prima het ander type gebruiken

Ow en wellicht is een (technische) tekening van de plattegrond ook handiger dan een beschijving van de plattegrond

[ Voor 28% gewijzigd door SpamLame op 28-06-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:43
Je kunt uiteraard adviseren om een gouden koets aan te schaffen, maar als een bolderkar voldoet lijkt me dat niet zinvol.

Singlemode omdat je grotere afstanden kunt overbruggen is wat onzinnig, afstanden tussen gebouwen veranderen niet.
Singlemode SFP's zijn duurder dan multimode.
En een kabelboer inhuren is ook aanzienlijk duurder dan een prefab kabel.

En ja een nette afwerking in een glasbox is mooiere en minder kwetsbaar, maar kost ook behoorlijk veel geld meer.

Overigens is de maximale afstand die je met multimode OM4 kunt realiseren 550m op 10Gb en geen 600m.
OM 3 doet zelfs maar 300m.
Maar dat valt allemaal ruim binnen de lengte die TS nodig heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
TS glaskabel kan in tegenstelling tot wat over het algemeen gedacht wordt veel meer hebben dan zijn koperen broertjes. maar gezien de afstand en het gebruik zou ik hem netjes laten leggen en op patch panelen afmonteren en laten testen. Binnen je project kost het allemaal geld en zelf doe je het sneller en heb je wel al het risico. Vergeet ook niet te laten testen met een rapport dan weet je wat je hebt.

PS vergeet niet je gaat door wanden heen die je ook weer netjes brandwerend moet afdichten. Dit wordt meestal vergeten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

excaliburvii schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:52:
om dit voor 8 werkstations en een A1 plotter vloeiend werkbaar te krijgen wou ik een glaslijn van 10Gbit aanleggen. Nu heb ik begrepen dat multimode glas met LC connector voldoende zou moeten zijn om deze snelheid over deze afstand te kunnen behalen.
Ik zou nadrukkelijk geen multimode gebruiken! Singlemode is toekomstbestendig.

De kostprijs van singlemode en multimode glasvezel ligt per meter ongeveer gelijk.

Als je ooit glasvezel internet krijgt kan je die ook patchen over de bestaande kabels. Extra vezels tussen je IS/RA hoek en serverruimte/patch-hok. Dan kan internet binnenkomen aan de andere kant van het gebouw, ongeacht waar je serverruimte en glasvezel-internet geplaatst zijn.
Het enige waar ik niet uit kom, is welke kabel ik nodig heb. uiteraard een multimode kabel, maar hoeveel hoeveel vezels, en waarom? Ik kan niet duidelijk krijgen wat het verschil in het aantal vezels voor voordeel en/of nadeel heeft.
Ik zou minimaal 4 pair singlemode laten trekken. Bereken wat de glasvezel kost (per vezel) en vergelijk dat met het uurloon (van de 2e installatie) van de installateur, kies daaruit het meest ideale vezel aantal.

Als kosten geen (groot) probleem zijn, dan zou ik 96 vezels trekken. Dat past in een 1U patch panel (48 LC connector pairs, high density). Dat is wat ik standaard laat aanleggen.

Als kosten een probleem zijn zou je ook lange "patch kabel" (LC-LC) kunnen gebruiken. Die kan je trekken door een 19mm PVC elektra buis (4 pair lijkt me mogelijk). Hier kan ik ook wat tips over geven, genoeg ervaring met "glasvezel hobbyen". Het lassen van vezels kan ik prive niet betalen (kan wel, maar relatief duur), dus gebruik ik LC patchkabel (~10 euro voor 10 meter, 12~14e voor 25m, etc). Zelf heb ik 4x 10 meter in gebruik als ring.
Ben(V) schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:44:
Singlemode SFP's zijn duurder dan multimode.
Iedere keer de (multimode) vezels "upgraden" omdat de standaard veranderd (OM1, OM2, OM3, OM4). Singlemode installaties van tig jaar oud zijn nog steeds bruikbaar (100gbit? sure).

Singlemode SFP's zijn erg goedkoop te krijgen op FiberStore, daar heb ik zeer positieve (zakelijke) ervaringen mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
https://community.fs.com/...ltimode-cabling-cost.html

En tig jaar geleden bestond singlemode fibre nog niet of was onbetaalbaar.

Als geld geen issue is dan is het altijd makkelijk advies te geven.

[ Voor 46% gewijzigd door Ben(V) op 28-06-2018 20:07 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:05:
En tig jaar geleden bestond singlemode fibre nog niet of was onbetaalbaar.
Het idee voor glasvezel komt uit de 60's. De PTT gebruikte al singlemode fiber in de late 70's!
SMF is bijna antiek. ;)

Qua prijsverschil, de glasvezel SMF a 12 euro, en MMF OM4 a 19 euro.
De 1gbit SFP's a MMF 6$ vs SMF 7$, zeer beperkt prijsverschil.

De 10gbit / SFP+ zijn bij singlemode ietsjes duurder, dat klopt. Vergelijk de kosten met officiele SFP+ packages van desbetreffende leveranciers (switch vendor).

Die ~36$ extra voor twee SMF SFP+ (vs MMF) lijkt me het probleem niet voor een bedrijf, als de kabels daardoor uniform zijn met de rest van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik heb nieuws voor je, in elk gebouw en elk datacentrum is de standaard gewoon OM3 multimode en wordt single mode echt alleen voor lange afstanden gebruikt.

En als je als bedrijf sfp's van je switch leverancier wilt hebben om je van hun ondersteuning te verzekeren wordt het prijsverschil echt gigantisch.
Een bedrijf wil meestal geen niet ondersteunde chinese sfp's in hun switches hebben.

Maar deze discussie heeft niets meer met het topic te maken, dus ik laat je verder je single mode gospel alleen verkondigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 00:21
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:59:
[...]

Ik zou nadrukkelijk geen multimode gebruiken! Singlemode is toekomstbestendig.

De kostprijs van singlemode en multimode glasvezel ligt per meter ongeveer gelijk.

Als je ooit glasvezel internet krijgt kan je die ook patchen over de bestaande kabels. Extra vezels tussen je IS/RA hoek en serverruimte/patch-hok. Dan kan internet binnenkomen aan de andere kant van het gebouw, ongeacht waar je serverruimte en glasvezel-internet geplaatst zijn.

[...]

Ik zou minimaal 4 pair singlemode laten trekken. Bereken wat de glasvezel kost (per vezel) en vergelijk dat met het uurloon (van de 2e installatie) van de installateur, kies daaruit het meest ideale vezel aantal.

Als kosten geen (groot) probleem zijn, dan zou ik 96 vezels trekken. Dat past in een 1U patch panel (48 LC connector pairs, high density). Dat is wat ik standaard laat aanleggen.

Als kosten een probleem zijn zou je ook lange "patch kabel" (LC-LC) kunnen gebruiken. Die kan je trekken door een 19mm PVC elektra buis (4 pair lijkt me mogelijk). Hier kan ik ook wat tips over geven, genoeg ervaring met "glasvezel hobbyen". Het lassen van vezels kan ik prive niet betalen (kan wel, maar relatief duur), dus gebruik ik LC patchkabel (~10 euro voor 10 meter, 12~14e voor 25m, etc). Zelf heb ik 4x 10 meter in gebruik als ring.

[...]

Iedere keer de (multimode) vezels "upgraden" omdat de standaard veranderd (OM1, OM2, OM3, OM4). Singlemode installaties van tig jaar oud zijn nog steeds bruikbaar (100gbit? sure).

Singlemode SFP's zijn erg goedkoop te krijgen op FiberStore, daar heb ik zeer positieve (zakelijke) ervaringen mee. :)
96 aders terwijl TS aan 2 in principe genoeg heeft. 8)7
Met dergelijke opmerkingen verlies je alle geloofwaardigheid.

@excaliburvii gewoon 1 kabel met 8 OM3 vezels (laten) leggen, of 2 kabels als je via 2 verschillende routes kan en er een reëel gevaar is dat een vorkheftruck inderdaad die kabelbaan er uit rijdt en de 2de unit echt door moet kunnen werken als dat gebeurd.

En voor degenen die vinden dat dat niet toekomst bestendig is... bekijk de specificaties even, op de afstand van TS kan er 100Gbps over zo'n kabel.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
excaliburvii schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:28:
Dus als ik het goed begrijp houd meer vezels simpelweg meer aan te sluiten connectoren in.
in mijn geval, als ik 2 kabels leg met ieder 8 vezels in duplex, heb ik dus effectief 8 verbindingen die ik kan gebruiken? de reden dat we glas aanleggen en geen UTP is omdat de kabels langs 160Ampere krachtstroom kabels liggen vanwege het machinepark. ik wil geen enkel risico lopen met storende factoren als magnetisme. ook al zou een shielded kabel dit moeten beperken. begrijp ik ook goed dat iederevezel los in de kabel ligt zodat als er een breuk optreed niet direct alle vezels zijn gebroken? Dit haal ik uit het verhaal van @NiGeLaToR en van @RobinF.
Die stroom kabel zou ik me geen zorgen over maken. Dat zit in Hz terwijl ethernet in MHz zit. Zoiezo dien je je ethernet te scheiden in een aparte goot / tussen wandje van hoogspanning.

Persoonlijk zou ik gewoon ethernet nemen voor deze afstannd. En als je bang bent voor schade zou ik onderstaande ook meerekenen in je berekening.

Als glas stuk is is het niet zelf te repareren en dien je een nieuwe kabel te bestellen wat betekend dat je netwerk er een x dagen eruit ligt. Of een duur iemand inhuren om het te lassen.

Ethernet kabel Daarin tegen kun je tijdelijk zelf fixen dus max 1 uurtje downtime. Kun je daarna in alle rust een nieuwe kabel trekken. Of het op een later moment herstellen met de juiste spullen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 28-06-2018 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:14:
Ik heb nieuws voor je, in elk gebouw en elk datacentrum is de standaard gewoon OM3 multimode en wordt single mode echt alleen voor lange afstanden gebruikt.
Waar jij komt misschien. Ik zie veel geel. :)
MewBie schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:36:
96 aders terwijl TS aan 2 in principe genoeg heeft. 8)7
Met dergelijke opmerkingen verlies je alle geloofwaardigheid.
Moeite met lezen? Ik suggereer 4 pair. Of potentieel meer, om 2e keer uurloon te besparen. Als uurloon b.v. 200 euro is, kijken hoeveel extra vezels je daarvoor krijgt.
Jan-man schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:48:
Die stroom kabel zou ik me geen zorgen over maken. Dat zit in Hz terwijl ethernet in MHz zit. Zoiezo dien je je ethernet te scheiden in een aparte goot / tussen wandje van hoogspanning.
Juist wel. Industriele applicaties hebben andere normen (10V/m, i.t.t. 3V/m voor consument). Beetje stevige motoren of andere hoogvermogen crap en je ethernet kan staan klapperen (ook met sftp kabel).

Glasvezel beschermt ook tegen schade door indirecte blikseminslag (of wolk-wolk), door verschillende kleinere elektrische segmenten.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2018 01:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ben(V) schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:14:
Ik heb nieuws voor je: nee hoor. De meeste toko's gebruiken alleen SMF tegenwoordig, omdat 't ook gewoon kut is om meerdere soorten fibre door elkaar te gebruiken en de kosten elkaar niet veel ontlopen tegenwoordig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je spreekt jezelf tegen.
Vanouds her is alles multimode en als je bij uitbreidingen dan singlemode gaat toepassen krijg je juist een mix.
Alleen bij gehele nieuwbouw kun je het overwegen.
Echter zoals al gezegd als je sfp's van je switch leverancier wilt gebruiken dan zijn de prijsverschillen heel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:32:
Vanouds her is alles multimode en als je bij uitbreidingen dan singlemode gaat toepassen krijg je juist een mix.
Gezien SMF nooit verdwijnt, kan je beter MMF vermeiden in je situatie.
Alleen bij gehele nieuwbouw kun je het overwegen.
Oh? Onzin!

Dus een bedrijf kan nooit beslissen dat ze alle MMF schrappen en SMF gaan gebruiken? Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren (hele afvalcontainers vol met koper en/of MMF)!

Met een heggenschaar door de MMF. Yay! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kapitaal vernietiging heet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• excaliburvii
Ik wil iedereen hartelijk danken voor hun reactie.

Blijkbaar heb ik nogal een heftige discussie ontketend wat uiteraard niet mijn bedoeling was.
uiteraard zijn kosten van belang, waarom zou je 5000 uitgeven als het ook met 1000 kan. ik hoef geen Ferrari een goede Mercedes is ook goed. als multimode voldoende capaciteit bied en daadwerkelijk goedkoper is dan singlemode, ga ik graag voor multimode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:13:
Kapitaal vernietiging heet dat.
Het behouden van meerdere fiber standaarden is kapitaalvernietiging. Er is o.a. veel meer voorraad vereist in SFP(+) modules en patchkabels op veel verschillende lengtes.

Het is niet alsof het zomaar wordt vervangen, daar wordt natuurlijk een uitgebreide kosten/baten analyse voor gemaakt. Alle MMF OM1/OM2 netwerken zijn ondertussen wel afgeschreven.

Het is kapitaal vernietiging om steeds MMF fibers te moeten upgraden. Met SMF is het een eenmalige uitgave (op de vezels, niet de modules) voor de komende 50+ jaar.
excaliburvii schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:22:
Blijkbaar heb ik nogal een heftige discussie ontketend wat uiteraard niet mijn bedoeling was.
Heftig? Er wordt niemand uitgemaakt voor rotte vis. Alles is respectvol. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn indruk is dat er in SMF meer headroom zit en de kosten in het totaalplaatje vergelijkbaar zijn.

Wilde je de kabels zelf leggen? Lijkt me dat je minstens een bol touw kan besteden aan het uitmeten van het werkelijke kabelpad. Met voldoende extra want glas heeft een minimum buigradius. Of je bestelt 100 meter OM3 patchkabel en twee SFP+ modules en het is wel goed. Is niet echt niveautje Mercedes (*kuch*), maar het kan wel. Wat is je budget, hoeveel wil je zelf doen, en hoe toekomstvast wil je het hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 18:27
Wees verstandig en pak gewoon SMF.
De prijs van de transceivers mag iets hoger zijn, de kabel juist goedkoper.

En wat betreft het aantal vezels: 1 vezel is al voldoende maar met 2 vezels zijn de transceiver een stuk goedkoper.
Maar neem bijvoorbeeld zoiets, met 4 vezels: https://www.fs.com/products/21543.html
Een kabel van 80m is nog geen 50 euro ;)
Natuurlijk zijn de transceivers ook aardig aan de prijs daar: https://www.fs.com/products/11591.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brambo123 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:37:
En wat betreft het aantal vezels: 1 vezel is al voldoende maar met 2 vezels zijn de transceiver een stuk goedkoper.
Het nadeel van 1 vezel (WDM / simplex) is dat je voor beide kanten een apart spare part nodig hebt. Dat heb ik nog nooit gebruikt zien worden in een kantoorpand, daar kan je namelijk zonder probleem wat extra vezels neerleggen (duplex).

Het is voor ISP's/Telco's goedkoper om simplex/WDM te gebruiken bij FTTH/FTTO/FTTC, gezien de grotere afstanden. De DSLAM's in alle buitenringen beschikken over twee simplex glasvezels (high available).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 13:30
WDM inpandig gebruiken is niet echt nuttig, aangezien een paar vezeltjes goedkoper zijn dan voorraad houden van een berg spares zoals @Verwijderd al zegt. Daarnaast zjin de optics ook nog wat duurder.

SMF vs MMF: Ik zou ook voor SMF gaan MMF is het meest gebruikt maar dat is nog 'vanuit vroeger'. Tegenwoordig is het prijsverschil minimaal. Daartegen kun je met SMF ook nog dingen doen als C/DWDM, kun je eventuele externe verbindingen passief doorpatchen, en dingen als CATV eroverheen sturen.

WDM of aanverwanten is alleen nuttig als je achteraf te weinig vezels beschikbaar hebt (Vandaar het advies om gewoon 4, 6 of 12 vezels te nemen) of als je externe fibers huurt. Dan is een WDM oplossing over single fiber al snel goedkoper dan een extra vezeltje huren.

Bijkomend voordeel met de huidige prijzen en wat extra vezeltjes: Je maakt makkelijk wat meer uplinks, bv een trunkje van 20Gbit. Niet dat je het misschien niet nodig hebt voor de perfomance, maar wel om een dooie optic te kunnen opvangen zonder storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:59
DJSmiley schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 22:00:
WDM inpandig gebruiken is niet echt nuttig, aangezien een paar vezeltjes goedkoper zijn dan voorraad houden van een berg spares zoals @Verwijderd al zegt. Daarnaast zjin de optics ook nog wat duurder.

SMF vs MMF: Ik zou ook voor SMF gaan MMF is het meest gebruikt maar dat is nog 'vanuit vroeger'. Tegenwoordig is het prijsverschil minimaal. Daartegen kun je met SMF ook nog dingen doen als C/DWDM, kun je eventuele externe verbindingen passief doorpatchen, en dingen als CATV eroverheen sturen.

WDM of aanverwanten is alleen nuttig als je achteraf te weinig vezels beschikbaar hebt (Vandaar het advies om gewoon 4, 6 of 12 vezels te nemen) of als je externe fibers huurt. Dan is een WDM oplossing over single fiber al snel goedkoper dan een extra vezeltje huren.

Bijkomend voordeel met de huidige prijzen en wat extra vezeltjes: Je maakt makkelijk wat meer uplinks, bv een trunkje van 20Gbit. Niet dat je het misschien niet nodig hebt voor de perfomance, maar wel om een dooie optic te kunnen opvangen zonder storing.
Sluit me volledig aan bij dit verhaal.
Voordeel van SMF is dat het ook mogelijk is om BiDi modules te gebruiken (RX & TX over 1 fiber)
Dan zou je met 2 fibers al een dubbele verbinding kunnen leggen zodat mocht een SFP het begeven je toch verbinding houdt.
En net zoals met UTP aansluitingen, liever 1 of 2 te veel dan 1 te kort.
Dus gooi er meteen 4 / 6 / 8 aderige kabels in (beetje afhankelijk van de prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou ook altijd SMF aanleggen in 2018.

Je hebt overigens mooie oplossingen met aan 2 kanten een patchpaneel en daartussen dan een op maat geleverde kabel waarin een aantal vezels naar keuze zit. De patchpanelen klik je er vervolgens makkelijk zelf op en vanaf de patchpanelen patch je weer met patchkabels naar je apparatuur. Ik zou altijd voor zoiets kiezen in de situatie die de TS beschrijft. Veel beter en handiger dan losse kabels leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• excaliburvii
Dus voor de toekomst zou ik nu het beste voor single mode kunnen kiezen. danwel met meerdere fibers om bij latere uitbreiding niet nog meer kabels te hoeven trekken. een glaslade of patchpaneel wordt aangeraden voor de afwerking, het nadeel hiervan is wel dat ik het zelf niet kan aanleggen, ik kan namelijk geen glas lassen, noch het budget niet om allemaal apparatuur aan te schaffen voor het afmonteren van een fiber kabel. weet iemand een goed bedrijf wie dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou als ik jouw was me niet laten beinvloeden door techneuten die allemaal wilde toekomst visioenen hebben over zaken als 100GB verbindingen, CWDM ect.

Mijn stelling was heel simpel een kant en klare kabel met reeds gemonteerde connectors is absoluut het goedkoopste en als het zo inschat ruim voldoende voor jou behoeften.
Glasboxen en mensen inhuren om te lassen wordt snel prijzig.

Kijk even wat de prijzen zijn maar meestal is 8 aderig (vier paren) het goedkoopst en daarmee kun je nog heel wat uitbreiden ten opzichte van dat ene paar dat je nodig hebt.

Wat betreft mmf of smf moet je zelf maar kiezen.
Als je gebruik maar van een van de bekende merken switches en je wilt ook een SFP van dat merk vanwege de dan geleverde support, dan zul je merken dat die single mode sfp's razend duur zijn, maar er zijn genoeg chinese clonen die ook prima werken maar dan zonder support. van je switch leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Onder 100M lekker voor Category 6a gaan, haal je als het goed is ook 10T-Base mee.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
excaliburvii schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:17:
Dus voor de toekomst zou ik nu het beste voor single mode kunnen kiezen. danwel met meerdere fibers om bij latere uitbreiding niet nog meer kabels te hoeven trekken. een glaslade of patchpaneel wordt aangeraden voor de afwerking, het nadeel hiervan is wel dat ik het zelf niet kan aanleggen, ik kan namelijk geen glas lassen, noch het budget niet om allemaal apparatuur aan te schaffen voor het afmonteren van een fiber kabel. weet iemand een goed bedrijf wie dit kan doen?
Ieder elektrotechnisch installatie bedrijf kan dat tegenwoordig (wel de wat grotere dan). Kosten zijn denk ik niet meer zo extreem, het wordt steeds meer gedaan. Vraag gewoon een paar offertes en voor het management ook de prijs met gewoon UTP. Denk dat het prijsverschil niet zo heel groot is. Zou ook niet teveel vezels nemen of wel in de kabel maar nog niet gemonteerd. Uiteindelijk als jouw tijd toch gratis is zou je ook 4 utp kabels kunnen trekken. Hoeveel data zal er uiteindelijk overheen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• excaliburvii
Dank voor jullie info en tijd, na lang wikken en wegen wordt het een 8 fiber multimode duplex kabel. zo is er ruimte voor latere uitbreiding. het leggen gaan we zelf doen gezien we goed bij de kabelgoten kunnen en hoogwerker en dergelijke hebben.

nogmaals heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat bestaat niet.

(Duplex betekent dat je er 2 hebt, wat niet compatibel is met '8'.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• excaliburvii
CyBeR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:46:
[...]

Dat bestaat niet.

(Duplex betekent dat je er 2 hebt, wat niet compatibel is met '8'.)
Als ik deze kabel pak en 2 fibers gebruik voor een duplex verbinding, zou dit dan niet werken? wat moet ik anders doen? mijn kennis gaat niet zo ver 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet niks anders doen, maar een 8-fiber duplex kabel bestaat gewoon niet :P Een duplex kabel heeft 2 aders, niet 8 :P

Ik zou overigens OM4 nemen, maar liever nog dus OS2.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 09-07-2018 12:33 ]

Pagina: 1