Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschil intel 7900x en 7980xe

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hugovantriet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-11-2021
Beste techliefhebbers,

Ik zit met een probleem, ik heb een design en architectuurbedrijf. Ik teken samen met mijn collega's in o.a. Vectorworks 3D designs voor klanten. Maar nu willen we naast 3D design ook VR ontwerpen gaan maken. Hier hebben we natuurlijk een krachtige pc voor nodig. Ik ben van plan om er 2x een 1080 ti in te stoppen, met 32 GB RAM. Dit is volgens mij snel genoeg. Maar welke processor bevelen jullie me aan? Tussen de x en xe zit namelijk wel €1000. En dat is best veel als er (bijna) geen verschil in zit. Dus welke moet ik nemen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en alvast bedankt! :*)

[ Voor 0% gewijzigd door hugovantriet op 28-06-2018 20:02 . Reden: Hele domme spelfout 8)7 ]

Beste antwoord (via hugovantriet op 28-06-2018 19:03)

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:43
Waar render je je VR ontwerpen uiteindelijk in uit? Wij hebben een kleine 3D studio, focus op high-end rendering / 3D animatie, en werken zelf met Octane. 3 jaar geleden de afweging genomen om alles in Octane te renderen. Dus GPU based. Dat betekend in die zin dat de CPU het minder zwaar te voorduren krijgt. Mochten jullie GPU based renderen dan liever een 3e 1080ti en iets besparen op de CPU :) .

Mij lijkt de 10-core in principe al een top processor. Hoewel de nieuwe aankomende Threadripper 2, in de benchmark duidelijk stukken sneller is, echter hoe veel t gaat kosten is nog onbekend.

Kijk ook naar single-core performance vs multithreaded, en hoeveel de software in multithreading werkt. Bijv in C4D zijn veel sims single-core, maar het renderen uiteraard multi. Net even die afweging maken per machine en waar die exact voor wordt gebruikt.

Maar dat zijn details natuurlijk, die i9's i.c.m 2 1080ti's zijn sowieso erg snel. :)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:43
Waar render je je VR ontwerpen uiteindelijk in uit? Wij hebben een kleine 3D studio, focus op high-end rendering / 3D animatie, en werken zelf met Octane. 3 jaar geleden de afweging genomen om alles in Octane te renderen. Dus GPU based. Dat betekend in die zin dat de CPU het minder zwaar te voorduren krijgt. Mochten jullie GPU based renderen dan liever een 3e 1080ti en iets besparen op de CPU :) .

Mij lijkt de 10-core in principe al een top processor. Hoewel de nieuwe aankomende Threadripper 2, in de benchmark duidelijk stukken sneller is, echter hoe veel t gaat kosten is nog onbekend.

Kijk ook naar single-core performance vs multithreaded, en hoeveel de software in multithreading werkt. Bijv in C4D zijn veel sims single-core, maar het renderen uiteraard multi. Net even die afweging maken per machine en waar die exact voor wordt gebruikt.

Maar dat zijn details natuurlijk, die i9's i.c.m 2 1080ti's zijn sowieso erg snel. :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@hugovantriet er zitten in die 7980xe veel meer cores, kwestie van even de specs doornemen toch?

Afhankelijk van wat je precies doet hoeven veel cores, veel ram of 2 gpu's helemaal niet zinvol te zijn.

Heel simpel gezegd;

- veel cores zijn in jouw context vooral handig als je bijv een 3d renderer gebruikt die op de cpu rendert.
- meerdere gpu's zijn vooral handig als je bijv. een 3d renderer gebruikt die via openCL of Cuda rendert via de gpu's..

Als je 3d scenes wilt laten zien in realtime, dan rendert een gpu via openGL/directX en dan heb je ook zelden wat aan een 2de gpu (dat kan wel met gamen of als je pro gpu's hebt en een merknaam-machine bij bepaalde cad/3d software)

dus je moet meer info geven. Welke software gebruik je precies, welke wil je gaan gebruiken, en wat doe je daar precies in etc. Wat voor pc is er nu en wat moet daar beter op?

specs

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11
@Inverted_World nieuws: AMD Ryzen Threadripper 2990X met 32 cores staat in webshop voor 1509 ...

32/64 voor 1500 euro is toch een fijn bedrag voor zoveel threads. Maar dan moet je software er wel gebruik van maken natuurlijk

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-11 21:29
@hugovantriet Al enig idee wat voor software je gaat gebruiken?

• hugovantriet
@Balance Wij werken voor onze 3D beelden en dus binnenkort ook VR beelden in Vectorworks.
@Inverted_World Bedankt voor je goede tip!

[ Voor 20% gewijzigd door hugovantriet op 28-06-2018 19:00 . Reden: iets vergeten ]

• hugovantriet
Weet trouwens iemand of Vectorworks via de CPU of via GPU rendert?
Ik kan het niet heel goed vinden.

• hugovantriet
@maratropa Nu renderen we 3D foto's in Vectorworks op een iMac, maar deze zijn blijkbaar niet sterk genoeg voor VR rendering

• maratropa
  • Niet online
@hugovantriet voorzover ik zo snel kan googlen is renderworks een cpu renderer, dus gevoelig voor meer cpu cores.

specs

• Balance
@hugovantriet Als je nu een PC nodig hebt zou ik zoiets aanschaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1950X€ 769,-€ 769,-
1Asus Prime X399-A€ 315,-€ 315,-
2G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 154,65€ 309,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.393,30

Maar als je niet deze week aan de slag gaat zou ik nog even wachten en de tweede generatie Threadripper pakken. Meer cores, lagere inter-core latency en hogere kloksnelheden zijn erg leuk om te hebben.

Kijk ook even goed welke iMac je nu hebt en waar de bottleneck zit. Is het de CPU, schiet de GPU tekort of heb je te weinig werkgeheugen?

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 28-06-2018 19:17 ]

• hugovantriet
@Balance De CPU is gewoon te zwak. Er zit een Xeon 8 core in.

• hugovantriet
Ik wil iedereen trouwens bedanken voor het meedenken

• hugovantriet
@maratropa betekent dit trouwens dat bijvoorbeeld een GTX 1060 genoeg is?
aangezien Renderworks op de CPU rendert?

• Balance
@hugovantriet Op de gloednieuwe iMac Pro na zijn er geen iMac's met 8 cores. Waarschijnlijk is het een quad-core met hyperthreading. De vraag is dan: Hoeveel sneller wil je dat het renderen gaat? 2x, 4x, 6x ?

Of gaat het renderen op de huidige iMac helemaal niet? Vectorworks loopt nu vast?

• hugovantriet
@Balance Sorry. Ik heb net gekeken, het was inderdaad geen 8 core. Ik was even in de war met een computer van thuis. Het is inderdaad een quad core. Het moet toch echt minimaal 4x sneller gaan. De rendertijd van 3D foto's is nog wel acceptabel. maar VR renderen duurt echt te lang.

• Balance
@hugovantriet Een Threadripper 1950X zal ongeveer 4 keer zo snel gaan. Heb je hem nu meteen nodig?

• hugovantriet
@Balance Nee, het kan nog wel een paar weken wachten.

• hugovantriet
Dus als ik het goed begrijp, adviseren jullie mij een pc met veel cores met een hoge kloksnelheid, en maakt de GPU niet gek veel uit?

• maratropa
  • Niet online
@hugovantriet maak gebruik van de edit mogelijkheid van berichten ipv dubbelposten ;)

De gpu kan uitmaken, maar uit jouw woorden begrijp ik dat je "VR" ook gewoon rendert in renderworks, maar dan op een resolutie etc geschikt voor VR gebruik?

Of gaat het om realtime gerenderde VR waar je interactief doorheen kunt lopen oid?

specs

• hugovantriet
@maratropa nope, het gaat niet om realtime
Ik wil gewoon met mijn gerenderde beeld naar de klant toe om hun interieur zelf te ervaren

[ Voor 51% gewijzigd door hugovantriet op 28-06-2018 20:03 ]

Pagina: 1