Vraag

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-01 14:14
Beste,

Ik probeer LineageOS te installeren via TWRP op een S4 mini (i9195, de LTE versie).

Na lang zoeken kwam ik er eindelijk achter dat ik, nadat ik via ODIN TWRP op de telefoon heb gezet de batterij uit het toestel moet halen nadat deze trilt. Nasty trick van Samsung!

Nu staat het erop, en ik wipe de volgende mappen: Cache, System en Data. Ik probeer hierna Lineage te installeren via DEZE bovenste installatie. Nu krijg ik steeds de error:

"updater process ended with ERROR: 7
Error installing zip file 'External_SD/lineage-14.1-20180624-nightly-serranoltexx-signed.zip
Updating partition details...
...done"

Ik lees dat dit te maken kan hebben met een bestand dat aangepast kan worden. Dat heb ik gedaan zoals bij DEZE tutorial. Het ziet er ZO uit.

Helaas krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding. Weet iemand een manier om LineageOS toch te installeren? Ik ben nieuw op dit gebied.

Alvast bedankt!
Stefan

EDIT: de oplossing:
Dit OS werkte voor mij:
https://download.lineageos.org/serranoltexx
Samen met deze SuperSU: https://mirrorbits.lineag...donsu-14.1-arm-signed.zip
En deze Opengapps: https://opengapps.org/ -> ARM -> 7.1 -> pico / nano

TWRP kun je installeren via ODIN 3. Let op: zodra de S4 mini reboot na het flashen met ODIN en gaat trillen, gelijk je batterij en stroomkabel uit je telefoon halen. Als je dit niet doet of niet snel genoeg bent, zet Samsung alles weer terug naar origineel.

Wipe-> Advanced -> vink alles aan behalve external storage (SD card). Zorg er wel voor dat alles op je SD kaart staat.
Wipe-> factory reset
Wipe-> format data
Install -> flash Lineage -> wipe cache/dalvic
Install -> flash Gapps -> wipe cache/dalvic
Reboot -> TWRP niet installeren (beide vinkjes uit)

[Voor 26% gewijzigd door stefan212 op 20-08-2018 10:57]

Beste antwoord (via rens-br op 29-06-2018 07:39)

• stefan212
het werkt, EIN-DE-LIJK! De oplossing:

Dit OS werkte voor mij:

TWRP kun je installeren via ODIN 3. Let op: zodra de S4 mini reboot na het flashen met ODIN en gaat trillen, gelijk je batterij en stroomkabel uit je telefoon halen. Als je dit niet doet of niet snel genoeg bent, zet Samsung alles weer terug naar origineel.

Wipe-> Advanced -> wipe cache / data / dalvic / system
Wipe-> factory reset
Wipe-> format data
Reboot -> don't install SuRoot

Ik zet dit even in de openingspost.

Is het nu verstandig TWRP weer te openen en supersu te installeren?

[Voor 41% gewijzigd door stefan212 op 20-08-2018 10:56]

Alle reacties

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Hoe het precies zit bij een Samsung s4 mini weet ik niet maar bij het flashen van Lineage op een Xiaomi Mi5 geeft de ERROR 7 aan dat je firmware op het toestel te oud is.
Ik liep tegen de ERROR 7 aan toen ik Oreo (Lineage 15) wilde installeren op de Mi5 terwijl Lineage 14 prima te installeren was.
Ga dus op zoek naar de laatste firmware voor je toestel, dat kan door in TWRP een recente firmware zip te flashen of de meest recente rom voor je toestel zelf (bij Xiaomi installeert de laatste officiele rom gelijk de laatste firmware automagisch erbij, hopelijk bij Samsung ook)

Hopelijk heb je hier wat aan, het is niet specifiek voor jouw toestel maar wie weet werkt het.
Check vooral of je wel de juiste rom probeert te installeren, iets forceren wat niet geschikt is voor jouw toestel kan in het slechtste geval resulteren in een bricked device.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 22:53

-36-

Trust me. I'm an amateur

cwm recovery gebruiken ipv twrp

[Voor 3% gewijzigd door -36- op 28-06-2018 04:12]

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13
Wat bij mij geholpen heeft is boot.img uit de zip te trekken (kopiëren), en die los flashen.

Daarna kon ik het hele gebeuren gewoon op de reguliere manier flashen.

Je moet wel Gapps flashen voor de eerste reboot van je nieuwe rom.

Succes

• Shuven
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-12-2022
De error 7 komt meestal bij een te oude twrp tov de rom die je wilt installeren.

Dat is nagenoeg bij elke telefoon de reden van de error 7 icm de laatste los versies. Zorg dat je de laatste twrp hebt, en probeer erachter te komen wat de maker van de rom zegt dat je moet gebruiken.

Als er een andere recovery recenter is en beter werkt met de laatste los versies, dan is het verstandig om iets anders dan twrp te nemen.

Je bent in ieder geval al op de goede weg en hebt tot nu toe niks verkeerds/schadelijks gedaan.

Edit: het is niet bij alle roms verplicht eerst gapps te flashen voor de eerste boot. Tenzij dit wordt aangegeven. Ik flash namelijk nooit gapps voor de eerste boot..

[Voor 15% gewijzigd door Shuven op 28-06-2018 06:48]

Ik zal me gedragen :(

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-02 16:46
Shuven schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 06:46:
Edit: het is niet bij alle roms verplicht eerst gapps te flashen voor de eerste boot. Tenzij dit wordt aangegeven. Ik flash namelijk nooit gapps voor de eerste boot..
Bij de officiële LineageOS ROM's wordt het in ieder geval sterk aangeraden.

Maar verder eens met @Shuven. 9/10 keer dat ik deze error kreeg was TWRP te oud. Welke versie draai je nu? Op deze pagina vind je de nieuwste versie en die kan je (mits je TWRP versie niet te oud is) eenvoudig updaten via TWRP zelf.

En kijk voor een installatie handleiding ook eens op de installatie pagina van LineageOS voor jou device.

[Voor 40% gewijzigd door rens-br op 28-06-2018 08:14]

• stefan212
PalingDrone schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 03:08:
Hoe het precies zit bij een Samsung s4 mini weet ik niet maar bij het flashen van Lineage op een Xiaomi Mi5 geeft de ERROR 7 aan dat je firmware op het toestel te oud is.
Ik liep tegen de ERROR 7 aan toen ik Oreo (Lineage 15) wilde installeren op de Mi5 terwijl Lineage 14 prima te installeren was.
Ga dus op zoek naar de laatste firmware voor je toestel, dat kan door in TWRP een recente firmware zip te flashen of de meest recente rom voor je toestel zelf (bij Xiaomi installeert de laatste officiele rom gelijk de laatste firmware automagisch erbij, hopelijk bij Samsung ook)

Hopelijk heb je hier wat aan, het is niet specifiek voor jouw toestel maar wie weet werkt het.
Check vooral of je wel de juiste rom probeert te installeren, iets forceren wat niet geschikt is voor jouw toestel kan in het slechtste geval resulteren in een bricked device.
Ik flash inderdaad 14.1. Dat zou moeten werken, volgens de ROM maker. Ik heb die ROM ook van de officiële site.
-36- schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 04:00:
cwm recovery gebruiken ipv twrp
Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar is die procedure goed te doen?
Pos schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 05:37:
Wat bij mij geholpen heeft is boot.img uit de zip te trekken (kopiëren), en die los flashen.

Daarna kon ik het hele gebeuren gewoon op de reguliere manier flashen.

Je moet wel Gapps flashen voor de eerste reboot van je nieuwe rom.

Succes
Dat heb ik ook geprobeerd. Dan krijg ik iets van 4-5 regels waar aangegeven wordt dat het gelukt is. Maar de telefoon start dan niet door naar het OS.

• stefan212
Shuven schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 06:46:
De error 7 komt meestal bij een te oude twrp tov de rom die je wilt installeren.

Dat is nagenoeg bij elke telefoon de reden van de error 7 icm de laatste los versies. Zorg dat je de laatste twrp hebt, en probeer erachter te komen wat de maker van de rom zegt dat je moet gebruiken.

Als er een andere recovery recenter is en beter werkt met de laatste los versies, dan is het verstandig om iets anders dan twrp te nemen.

Je bent in ieder geval al op de goede weg en hebt tot nu toe niks verkeerds/schadelijks gedaan.

Ik gebruik de TWRP 3.2.1-0. Gereleased in dec 2017.
rens-br schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:09:
[...]

Bij de officiële LineageOS ROM's wordt het in ieder geval sterk aangeraden.

Maar verder eens met @Shuven. 9/10 keer dat ik deze error kreeg was TWRP te oud. Welke versie draai je nu? Op deze pagina vind je de nieuwste versie en die kan je (mits je TWRP versie niet te oud is) eenvoudig updaten via TWRP zelf.

En kijk voor een installatie handleiding ook eens op de installatie pagina van LineageOS voor jou device.
Ik ga kijken of ik heimdell kan gebruiken. Dat zal vanavond worden. Stiekem hoop ik toch via TWRP te flashen.

Zou je voortaan de wijzig-knop willen gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[Voor 3% gewijzigd door rens-br op 28-06-2018 08:41]

• rens-br
stefan212 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:39:
Ik gebruik de TWRP 3.2.1-0. Gereleased in dec 2017.
Zoals je dus op de downloadpagina van TWRP kan zien is de meest recente voor jou device versie twrp-3.2.1-2 van juni 2018. Die versie die jij nu hebt zou overigens ook moeten werken voor LOS14.1, maar het valt altijd te proberen natuurlijk.

[Voor 15% gewijzigd door rens-br op 28-06-2018 08:42]

• stefan212
rens-br schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Zoals je dus op de downloadpagina van TWRP kan zien is de meest recente voor jou device versie twrp-3.2.1-2 van juni 2018. Die versie die jij nu hebt zou overigens ook moeten werken voor LOS14.1, maar het valt altijd te proberen natuurlijk.
Oops, excuses. Ik dacht makkelijk te doen en uit mijn hoofd de versie op te schrijven. Ik gebruik dezelfde versie als die je benoemd. Om precies te zijn: twrp-3.2.1-2-serranoltexx.img.tar

P.S het leek me handiger om 2 verschillende posts te maken van al die quotes, voor het overzicht.

[Voor 11% gewijzigd door stefan212 op 28-06-2018 09:01]

• Shuven
Dec 17 is echt outdated als er een juni versie beschikbaar is.

Ik durf met 99 procent te zeggen dat als je de juni versie gebruikt, het zal lukken. Hoop ik dan, maar ik zou er raar van opkijken als het met deze versie niet zou lukken.

Het flashen van enkel de boot.img werkt alleen wanneer zeker is dat alle segmenten goed geinstalleerd zijn. Het kan zijn dat iets geinstalleerd wordt en niet boot, omdat iets corrupted is. Als dat de boot.img is, dan is dat te verhelpen door de boot.img idd afzonderlijk te flashen. Om alles uit te sluiten is het raadzaam de hele rom gewoon opnieuw clean te flashen.

Het flashen van gapps vooraf de eerste boot word idd aangeraden omdat de meeste ontwikkelaars dit doen omdat het tijd bespaard en tóch werkt. Dus dan is dit ook de manier die zij aangeven om te gebruiken. Echter zijn er redenen te bedenken om dit niet te doen, mits je geen bootloops krijgt. Maar dat is geen probleem want dan flash je het gewoon nog eens. Maar ik prefereer altijd eerst de rom flashen, booten, dan kernel/gapps.

[Voor 16% gewijzigd door Shuven op 28-06-2018 08:48]

• stefan212
Shuven schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:47:
Dec 17 is echt outdated als er een juni versie beschikbaar is.

Ik durf met 99 procent te zeggen dat als je de juni versie gebruikt, het zal lukken. Hoop ik dan, maar ik zou er raar van opkijken als het met deze versie niet zou lukken.

Het flashen van enkel de boot.img werkt alleen wanneer zeker is dat alle segmenten goed geinstalleerd zijn. Het kan zijn dat iets geinstalleerd wordt en niet boot, omdat iets corrupted is. Als dat de boot.img is, dan is dat te verhelpen door de boot.img idd afzonderlijk te flashen. Om alles uit te sluiten is het raadzaam de hele rom gewoon opnieuw clean te flashen.

Het flashen van gapps vooraf de eerste boot word idd aangeraden omdat de meeste ontwikkelaars dit doen omdat het tijd bespaard en tóch werkt. Dus dan is dit ook de manier die zij aangeven om te gebruiken. Echter zijn er redenen te bedenken om dit niet te doen, mits je geen bootloops krijgt. Maar dat is geen probleem want dan flash je het gewoon nog eens. Maar ik prefereer altijd eerst de rom flashen, booten, dan kernel/gapps.
Zie hierboven, je reageerde net na de mijne. Ik gebruik dus die van juni.

• Shuven
En met die twrp werkt ie niet?

Probeer het eens via de root folder. Oudere telefoons hebben de neiging iets niet te willen installeren vanaf de external sd. Dus zet de rom op je telefoon ipv sd kaart.

Daarnaast, probeer je een clean flash? Wanneer je van touchwiz naar los gaat, is dat vereist omdat de structuur van het besturingssysteem anders is. Andere partities enzo. Hij kan in bootloop raken zoals je aangeeft, door het feit dat ie de boot niet kan installeren (error 7),maar hij geeft aan wel de partities geupdate te hebben. Dit betekent dat je rom ok is, en blijkbaar je twrp ook aangezien je de laatste versie gebruikt. Maar iets blokkeert twrp om de rom juist te installeren, touchwiz kan die iets zijn.

Edit: van touchwiz naar los (ik begrijp uit je post dat dit jou situatie is) is het verstandig om alles te wipen, behalve je sd kaart. Back up het wel even naar je sd kaart!!

Dus laat de rom nog op je sd kaart even, wipe alles.. Data system cache en al het andere in het rijtje behalve sd kaart, dan daarna nog een factory wipe.. En dan flashen.

[Voor 19% gewijzigd door Shuven op 28-06-2018 09:10]

• stefan212
Shuven schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:08:
En met die twrp werkt ie niet?

Probeer het eens via de root folder. Oudere telefoons hebben de neiging iets niet te willen installeren vanaf de external sd. Dus zet de rom op je telefoon ipv sd kaart.

Daarnaast, probeer je een clean flash? Wanneer je van touchwiz naar los gaat, is dat vereist omdat de structuur van het besturingssysteem anders is. Andere partities enzo. Hij kan in bootloop raken zoals je aangeeft, door het feit dat ie de boot niet kan installeren (error 7),maar hij geeft aan wel de partities geupdate te hebben. Dit betekent dat je rom ok is, en blijkbaar je twrp ook aangezien je de laatste versie gebruikt. Maar iets blokkeert twrp om de rom juist te installeren, touchwiz kan die iets zijn.
Maar hoe kan ik die rom op het interne geheugen zetten? In die stappen van het verwijderen van die data mappen etc (de optie "wipe" binnen TWRP), was mijn root ook gedelete.
Ik gebruik DEZE trouwens

• Shuven
Samsung telefoons werken nagenoeg hetzelfde betreffende flash methodes.

Ik denk datt jou probleem is, dat het niet 100p clean is.

Hou de rom op je sd kaart. Doe een volledige back up naar je sd. (als je root gewist is in je eerdere proces, is dat kut en nutteloos, maar je hebt altijd odin, dus software wise ben je altijd veilig) .

Ga dan naar advanced wipe, en selecteer alles behalve je sd kaart.. Als ie klaar is, slide de balk dan voor een factory reset. Als dat klaar is, flash de rom, vertel me dan aub wat ie zegt. Vanuit daar kan ik je verder helpen. Maar dit is het proces voor touchwiz veilig naar los te gaan.

• stefan212
Shuven schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:26:
Samsung telefoons werken nagenoeg hetzelfde betreffende flash methodes.

Ik denk datt jou probleem is, dat het niet 100p clean is.

Hou de rom op je sd kaart. Doe een volledige back up naar je sd. (als je root gewist is in je eerdere proces, is dat kut en nutteloos, maar je hebt altijd odin, dus software wise ben je altijd veilig) .

Ga dan naar advanced wipe, en selecteer alles behalve je sd kaart.. Als ie klaar is, slide de balk dan voor een factory reset. Als dat klaar is, flash de rom, vertel me dan aub wat ie zegt. Vanuit daar kan ik je verder helpen. Maar dit is het proces voor touchwiz veilig naar los te gaan.
Je bent een held, geen foutcode en de balk liep netjes door! Nu nog de vraag, hoe doe ik dat van gapps of iets dergelijks? Ik wil namelijk de mogelijkheid willen behouden om apps te installeren uiteraard, ook die van google (zoals maps) en root toegang.

Wat zijn de stappen hiervoor? En welke pakketten heb ik nodig?

• rens-br
stefan212 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:32:
Je bent een held, geen foutcode en de balk liep netjes door!
Als ik het dus goed begrijp was de oplossing het eerst leeghalen van de telefoon?
Nu nog de vraag, hoe doe ik dat van gapps of iets dergelijks? Ik wil namelijk de mogelijkheid willen behouden om apps te installeren uiteraard, ook die van google (zoals maps) en root toegang.
Dit kan je allemaal lezen op de tutorial pagina van LineageOS. Maar Gapps kan je downloaden via opengapps.org en de makkelijkste manier om root te krijgen op LOS is het downloaden van de SU Addon.

Normaal gesproken flash je die bovenstaande dingen ook via TWRP, meteen na het flashen van de ROM. Op die manier worden je apps ook netjes gerecoverd bij installatie. (Mits je aangeeft dat je een backup wilt terugzetten.)

• Shuven
Ik raad iedereen aan de lichtste versie gapps te pakken. volgens mij is dat pico.

Dit geeft je de mogelijkheid zelf te bepalen wat je installeert, zoals gmail en chrome etc.

Je probleem was in feiten dat je clean install niet cleanngenoeg was. Touchwiz en los lijken absoluut niet op elkaar, en ieder spoor van touchwiz zorgt voor problemen bij los tijdens flashen.

• rens-br
Shuven schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:51:
Ik raad iedereen aan de lichtste versie gapps te pakken. volgens mij is dat pico.
Ik zou eentje hoger pakken, namelijk Nano. Er zitten packages in Nano die je niet via een andere manier kan krijgen dan het flashen van Gapps. (Bijv. Face Detection for Media, Face Unlock) Vanaf Nano bevat elke hogere versies apps die je ook via de Play Store kan installeren.

• Shuven
rens-br schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Ik zou eentje hoger pakken, namelijk Nano. Er zitten packages in Nano die je niet via een andere manier kan krijgen dan het flashen van Gapps. (Bijv. Face Detection for Media, Face Unlock) Vanaf Nano bevat elke hogere versies apps die je ook via de Play Store kan installeren.
Ja ok, sorry, die features gebruik ik niet haha daarom nam ik altijd pico en werd het normaal voor me.

Ik heb mijn roms het liefste zo licht en bloat free mogelijk :)

• stefan212
Ik heb de volgende geïnstalleerd (succesvol):

OpenGapps: ARM -> 7.1 -> pico (de S4 mini heeft geen face detection etc)
Supersu: addonsu-14.1-arm-signed.zip

Ik krijg nu steeds de foutmelding: Google services framework keeps stopping.

Iemand een idee?

• Shuven
stefan212 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:24:
Ik heb de volgende geïnstalleerd (succesvol):

OpenGapps: ARM -> 7.1 -> pico (de S4 mini heeft geen face detection etc)
Supersu: addonsu-14.1-arm-signed.zip

Iemand een idee?
Ja, in jou geval moet je nog maals clean flashen, maar voor de eerste boot je gapps en addson ook flashen.

Dit is het probleem wat kan gebeuren als je dat niet doet en doet zoals ik het flash (eerst rom, dan booten, dan de rest).

Je zou cache kunnen cleanen van play services en playstore.. Maar dit heeft mij eigenlijk nooit geholpen.
Heeft te maken met het framework van de playservices die niet goed geïntegreerd is op je telefoon.

• rens-br
stefan212 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:24:
(de S4 mini heeft geen face detection etc)
Elke telefoon met een frontcamera heeft Face Unlock, dat is dan alleen niet echt veilig, maar geen reden om het niet te kunnen installeren.
Inderdaad dezelfde tip als @Shuven. Nog een keer alles wipen en daarna alles in een keer achter elkaar flashen via TWRP.

• Pos
Je hebt in twrp de optie om nog een zip toe te voegen, dan doet ie automagisch je rom en Gapps achter elkaar installeren.

• Shuven
Doe je ook dalvik en cache wipen na het flashen btw?

• stefan212
Shuven schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:49:
Doe je ook dalvik en cache wipen na het flashen btw?
Nope, dat deed ik niet. Maar daarnet bleef ik op het laden scherm van LineageOS steken. Ik ga nu nogmaals flashen.

Ik installeer eerst open gapps en SuperSU tegelijk. Vervolgens wipe ik dalvik en Cache. Daarna ga ik LineageOS installeren. Dan wipe ik dalvik en Cache weer. En dan ga ik 'm proberen te starten. Ik kies ook voor prompt to install TWRP app if not installed en Install as a system app. Kijken of dit werkt. Of zijn deze stappen niet logisch?

Liep net wel tegen klok en muziek etc aan die niet konden worden gestart, maar na die te hebben weggeklikt kon ik wel de taal en Wi-Fi instellen. Hij is nu weer aan het laden.

[Voor 12% gewijzigd door stefan212 op 28-06-2018 12:47]

• Pos
Euhm, wat mij betreft niet logisch idd..

In TWRP, zo ff uit het hoofd. Wipe en dan de factory reset. Dan naar install > selecteer je ROM > add another ZIP > selecteer Gapps. Install. Laat supersu ff voor wat het is, en check dan of het allemaal naar behoren werkt, en je de gewone setup kan doorlopen.

succes

• stefan212
Pos schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:55:
Euhm, wat mij betreft niet logisch idd..

In TWRP, zo ff uit het hoofd. Wipe en dan de factory reset. Dan naar install > selecteer je ROM > add another ZIP > selecteer Gapps. Install. Laat supersu ff voor wat het is, en check dan of het allemaal naar behoren werkt, en je de gewone setup kan doorlopen.

succes
Ben ik nu aan het doen. Is nog aan het laden.

• rens-br
stefan212 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:35:
Ik installeer eerst open gapps en SuperSU tegelijk. Vervolgens wipe ik dalvik en Cache. Daarna ga ik LineageOS installeren. Dan wipe ik dalvik en Cache weer. En dan ga ik 'm proberen te starten. Kijken of dit werkt. Of zijn deze stappen niet logisch?
Nee, het moet echt precies andersom. Eerst LineageOS, daarna Gapps dan SU. Het script van Gapps en Su passen wat dingen in je systeem aan, maar als er geen systeem is, valt er weinig aan te passen.

Maar goed. De meeste dingen waar jij nu tegen aanloopt staan gewoon allemaal in de tutorial op LineageOS.org, onder het kopje 'Installing LineageOS from recovery':

Een custom rom installeren stelt allemaal niet zoveel voor, maar je moet wel goed lezen.
Ik kies ook voor prompt to install TWRP app if not installed en Install as a system app.
Bij deze prompt vraagt hij of je de TWRP app wilt installeren, die app zelf is niet zo heel nuttig en voegt ook weinig toe. (Wil je hem toch gebruiken, kan je hem ook nog altijd uit de Play Store halen)

• stefan212
rens-br schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:29:
[...]

Nee, het moet echt precies andersom. Eerst LineageOS, daarna Gapps dan SU. Het script van Gapps en Su passen wat dingen in je systeem aan, maar als er geen systeem is, valt er weinig aan te passen.

Maar goed. De meeste dingen waar jij nu tegen aanloopt staan gewoon allemaal in de tutorial op LineageOS.org, onder het kopje 'Installing LineageOS from recovery':

Een custom rom installeren stelt allemaal niet zoveel voor, maar je moet wel goed lezen.

[...]

Bij deze prompt vraagt hij of je de TWRP app wilt installeren, die app zelf is niet zo heel nuttig en voegt ook weinig toe. (Wil je hem toch gebruiken, kan je hem ook nog altijd uit de Play Store halen)
Die handleiding is vrij summier. Pas nadat ik factory reset had gedaan na de advanced boot options lukte het me om de rom te installeren. Het is de eerste keer dat ik iets met linux doe, vandaar dat ik vraag om support. En misschien helpt het anderen ook wel. Maar als deze vragen te simpel zijn voor je is het voor mij geen probleem om met iemand minder ervaren te sparren.

Vraagje: ik heb nu het volgende gedaan:
1) advanced wipe alles behalve SD kaart
2) factory wipe
3) selecteer LineageOS 14.1 en gapps (eerst OS en dan gapps, en allebei tegelijk geprobeerd. Ook allebei pico en nano geprobeerd)
4) wipe cache en nog iets, weet niet meer wat er bij dat vinkje stond.
5) power off
6) zet toestel aan

Ik heb nu deze cases gehad:
1) OS laad wel, maar geeft aan dat er steeds een app wordt gestopt.
2) OS blijft laden voor langer dan 1 uur
3) OS laad wel, de meldingen van die crashes gaan op een gegeven moment weg. Ik kan taal selecteren en wifi etc, maar nadat ik dat heb gedaan gaat het OS weer laden.

OS is nu weer aan het laden (1 uur?), en heb nog niets gehad van taal selecteren ofzo.

• rens-br
stefan212 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:43:
Die handleiding is vrij summier.
Dat ben ik met je eens.
Pas nadat ik factory reset had gedaan na de advanced boot options lukte het me om de rom te installeren. Het is de eerste keer dat ik iets met linux doe, vandaar dat ik vraag om support. En misschien helpt het anderen ook wel. Maar als deze vragen te simpel zijn voor je is het voor mij geen probleem om met iemand minder ervaren te sparren.
Het was puur een comment. No worries. Alleen mijn ervaring is dat je met goed lezen ver kan komen.
Vraagje: ik heb nu het volgende gedaan:
1) advanced wipe alles behalve SD kaart
2) factory wipe
3) selecteer LineageOS 14.1 en gapps (eerst OS en dan gapps, en allebei tegelijk geprobeerd. Ook allebei pico en nano geprobeerd)
4) wipe cache en nog iets, weet niet meer wat er bij dat vinkje stond.
5) power off
6) zet toestel aan
De volgorde is goed, dus houden zo. Maar bij stap 3 neem ik aan dat je niet Pico en Nano achter elkaar hebt geflasht. Maar het stappenplan hebt gevolgd met pico en toen dat niet werkte. Alle stappen nog een keer hebt uitgevoerd met Nano?

En bij stap 4 alleen cache en dalvik hebt gewist (en niet iets anders)
Ik heb nu deze cases gehad:
1) OS laad wel, maar geeft aan dat er steeds een app wordt gestopt.
Welke app is dit precies?
2) OS blijft laden voor langer dan 1 uur
3) OS laad wel, de meldingen van die crashes gaan op een gegeven moment weg. Ik kan taal selecteren en wifi etc, maar nadat ik dat heb gedaan gaat het OS weer laden.

OS is nu weer aan het laden (1 uur?), en heb nog niets gehad van taal selecteren ofzo.
De eerste 'boot' (opstarten) duurt altijd vrij lang, maar 'mag' maximaal een half uurtje duren. Daarna is er iets fout.

Kun je eens aangeven (met downloadlinks) welke ROM, gapps en Su je gebruikt, zodat we weten dat je de goede hebt.

[Voor 3% gewijzigd door rens-br op 28-06-2018 20:59]

• stefan212
Klopt, eerst pico, en toen dat niet werkte de nano geprobeerd.

De foutcode: Google services framework keeps stopping. Die melding verschijnt gelijk opnieuw nadat ik die melding probeer te sluiten.

De downloads zijn als volgt (het is dus een I9195, LTE versie):
OS: https://download.lineageos.org/serranoltexx bovenste optie
gapps: https://opengapps.org/ -> ARM -> 7.1 -> pico / nano
Supersu: https://download.lineageos.org/extras en dan deze: addonsu-14.1-arm-signed.zip
TWRP: https://dl.twrp.me/serran...serranoltexx.img.tar.html bovenste optie

[Voor 20% gewijzigd door stefan212 op 28-06-2018 21:11]

• rens-br
stefan212 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:06:
De foutcode: Google services framework keeps stopping. Die melding verschijnt gelijk opnieuw nadat ik die melding probeer te sluiten.
Het lijkt er dan op dat er wat mis gaat bij het flashen van gapps. Terwijl gapps geïnstalleerd wordt via de recovery, krijg je dan foutmeldingen o.i.d.
De downloads zijn als volgt (het is dus een I9195, LTE versie):
OS: https://download.lineageos.org/serranoltexx bovenste optie
gapps: https://opengapps.org/ -> ARM -> 7.1 -> pico / nano
Supersu: https://download.lineageos.org/extras en dan deze: addonsu-14.1-arm-signed.zip
TWRP: https://dl.twrp.me/serran...serranoltexx.img.tar.html bovenste optie
Dat lijkt me prima.

• Shuven
Probeer het dalvik en cache eens niet te wipen. Dit kan soms voor bootloops zorgen. En richt je alleen op de rom en gapps, niet de supersu.

• stefan212
Ik krijg geen foutmeldingen tijdens de installatie.

Ik heb net alles opnieuw gedownload behalve TWRP om clean te beginnen. Dalvik en cache zijn dit keer niet verwijderd na het installeren van de rom. Heb 'm net aangezet en ik hoop dat hij nu doorloopt.

EDIT: is doorgelopen, en krijg nu weer die foutmelding. Ik zie dat als ik de melding wegklik, er heel kort te zien is: google play services stopped. Een melding onder een melding zeg maar.

EDIT2: Ik zie ook android.process.media has stopped

[Voor 31% gewijzigd door stefan212 op 28-06-2018 21:43]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• stefan212

Dit OS werkte voor mij:

Wipe-> factory reset
Wipe-> format data

Ik zet dit even in de openingspost.

[Voor 41% gewijzigd door stefan212 op 20-08-2018 10:56]

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn laatste S4 flash is alweer een tijdje geleden, maar Lineage Os heeft root toch ingebakken? Een kwestie van een vinkje aanzetten.

R7 5800X3D//B450 Tomahawk max II//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• rens-br
kendo schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 06:09:
Mijn laatste S4 flash is alweer een tijdje geleden, maar Lineage Os heeft root toch ingebakken? Een kwestie van een vinkje aanzetten.
Nee, CyanogenMod had Su ingebouwd zitten. Wanneer je op LineageOS root wilt hebben, moet je de Su Addon flashen en vervolgens in developer options aangegeven dat apps roottoegang mogen hebben.
stefan212 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:30:
Wipe-> factory reset
Wipe-> format data
Toch ergens nog wat oude data opgeslagen, zo lijkt het.
SuperSu en LineageOS werkt niet lekker samen, voor zover ik weet. De Su Addon kun je nu wel zonder zorgen installeren.

En vertrouw je het niet helemaal, kun je in TWRP ook een backup maken van je hele systeem. Mocht Su toch niet lekker geïnstalleerd worden kun je die backup terugzetten en ben je weer exact op hetzelfde punt als voor het flashen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stefan212
rens-br schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 07:39:
[...]

Nee, CyanogenMod had Su ingebouwd zitten. Wanneer je op LineageOS root wilt hebben, moet je de Su Addon flashen en vervolgens in developer options aangegeven dat apps roottoegang mogen hebben.

[...]

Toch ergens nog wat oude data opgeslagen, zo lijkt het.

[...]

SuperSu en LineageOS werkt niet lekker samen, voor zover ik weet. De Su Addon kun je nu wel zonder zorgen installeren.

En vertrouw je het niet helemaal, kun je in TWRP ook een backup maken van je hele systeem. Mocht Su toch niet lekker geïnstalleerd worden kun je die backup terugzetten en ben je weer exact op hetzelfde punt als voor het flashen.
Super, ga ik dat proberen. Iedereen bedankt voor het meedenken! Het OS draait nu stabiel.

• 4x4
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 23:55
Ik ben sinds dit weekend in de wondere (en frusterende) wereld van rooten en flashen gestapt.

Rooten is mij ondertussen gelukt. Maar TWRP en een LOS erop flashen absoluut niet.

Zelf heb ik een S4 Mini T-Mobile versie. Heb ik hier weer een andere ROM voor nodig dan hierboven vermeld?

Mocht er iemand in de buurt van Amstelveen zijn die mij wil leren hoe ik alles zelf moet doen, dan sta ik daar graag voor open. Ben in het bezit van een auto, kan daarom makkelijk verplaatsen.

In het verleden weleens geprobeerd, maar door alle frustraties het maar opgegeven. Hoop dat het mij nu wel lukt. Desnoods met hulp van anderen.

• stefan212
4x4 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:22:
Ik ben sinds dit weekend in de wondere (en frusterende) wereld van rooten en flashen gestapt.

Rooten is mij ondertussen gelukt. Maar TWRP en een LOS erop flashen absoluut niet.

Zelf heb ik een S4 Mini T-Mobile versie. Heb ik hier weer een andere ROM voor nodig dan hierboven vermeld?

Mocht er iemand in de buurt van Amstelveen zijn die mij wil leren hoe ik alles zelf moet doen, dan sta ik daar graag voor open. Ben in het bezit van een auto, kan daarom makkelijk verplaatsen.

In het verleden weleens geprobeerd, maar door alle frustraties het maar opgegeven. Hoop dat het mij nu wel lukt. Desnoods met hulp van anderen.
Als je twrp erop zet, en de telefoon uit zet, moet je direct na de vibratie de accu uit de telefoon halen. Anders zet Samsung er heel sneaky de originele er weer op.

• 4x4
stefan212 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:25:
[...]

Als je twrp erop zet, en de telefoon uit zet, moet je direct na de vibratie de accu uit de telefoon halen. Anders zet Samsung er heel sneaky de originele er weer op.
Dank je voor de tip.

TWRP werkend gekregen en nu ook LOS lijkt het. Voorlopig laat ie alleen een mint groen boogje met schuivend cirkeltje zien.

Was inderdaad een sneaky actie van Samsung dat terug draaien van je actie na de tril. Ik zal je thread blijven volgen. Terwijl ik dit typ zie je LINEAGE in mijn scherm verschijnen. Ik ga verder met configureren.

Deze dag lijkt positiever te eindigen dan ik had voorzien.

[Voor 0% gewijzigd door 4x4 op 20-08-2018 14:20. Reden: foutjes verwijderd.]

• stefan212
4x4 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 01:45:
[...]

Dank je voor de tip.

TWRP werkend gekregen en nu ook LOS lijkt het. Voorlopig laat ie alleen een mint groen boogje met schuivend cirkeltje zien.

Was inderdaad een sneaky actie van Samsung dat terug draaien van je actie na de tril. Ik al je thread blijven volgen. Terwijl ik dit typ zie je LINEAGE in mijn scherm verschijnen. Ik ga verder met configureren.

Deze dag lijkt positiever te eindigen dan ik had voorzien.
Super! Dat heeft mij inderdaad ook wat levensjaren gekost :) ik heb voor de duidelijkheid dit ook in de hoofdpost neergezet, mocht er iemand tegen hetzelfde aanlopen.

• 4x4
Zijn er zaken die ik nu in gaten moet houden?

Ik ben wat flashen van android betreft een echte newbie en mijn hoofd duizelt van termen als TWRP, Root, Odin, Recovery mode, Superuser etc.

Welke basale zaken moet ik vanaf nu blijven gebruiken/onderhouden?

• stefan212
4x4 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:27:
Zijn er zaken die ik nu in gaten moet houden?

Ik ben wat flashen van android betreft een echte newbie en mijn hoofd duizelt van termen als TWRP, Root, Odin, Recovery mode, Superuser etc.

Welke basale zaken moet ik vanaf nu blijven gebruiken/onderhouden?
geen idee. Mijn inziens ben je nu klaar. Heb je wel gapps en supersu mee geïnstalleerd? Dat moet wel namelijk. Anders zou je nog een keer de installer moeten draaien en het OS, gapps en supersu gelijk moeten installeren.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee