Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:17
Mijn vraag
Ik heb een nieuw systeem gebouwd. Helaas boot het systeem enkel na de derde keer. Hierbij moet ik elke keer de aan/uit knop op de voeding omzetten, de condensatoren leeg laten lopen, knop om en opstarten. Dit moet ik dus 2 keer doen, waarna hij bij de derde opstartpoging opstart. Ik kan dan in het bios of ik kan naar windows (deze heb ik in 1 vd opstartpogingen maar eens geïnstalleerd). Echter als ik vanuit het bios opnieuw opstart dan moet de stroom er weer volledig af, idem vanuit windows

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte Ultra Gaming x470
Ryzen 2700x

2 x 16GB G.Skill Trident Z (F4-3000C15D-32GTZ)
OF
2 x 8GB Corsair Vengeance LPX (CMK16GX4M2B3000C15)

Gainward 1080ti (had ik al)

Samsung 970 pro 512GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb het moederbord omgewisseld, zelfde probleem
- Ander geheugensetje geprobeerd (zie boven)
- Voeding vervangen voor een nieuwe seasonic 750W
- Bios geupdate naar laatste versie (F3g)

Diverse bios-settings aangepast ivm geheugen, maar na het opslaan van de settings krijg ik de pc weer niet geboot. Bij de derde poging waarbij de pc boot wordt het BIOS elke keer gereset.

Eenmaal in windows is het systeem stabiel en merk ik niks vreemds.

Ik dacht eerst dat mijn moederbord bricked was en/of geheugen. Maar is dit nu toch simpelweg gewoon de Ryzen-Geheugen combinatie loterij? En moet ik wederom een ander geheugensetje proberen?

Alvast bedankt voor jullie input.

Alle reacties

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik denk geheugencompatibiliteit problemen, want je zegt dat ie de bios reset nadat de pc 3x geprobeerd heeft op te starten en dat heeft te maken met een overklok fail ( je bord heeft een ingebouwde "timer" die een x aantal keren probeert te booten met ingegeven waardes cpu/geheugen en als dat niet lukt, zet het bord de bios op optimized default).
En aangezien je alleen probeert je geheugen in te stellen op de juiste snelheid van het kitje (bord ziet dat als overklok van je geheugen), doet mij dus denken aan geheugen issues, want het bord wil niet werken met die snelheid die je ingeeft.
Heb je XMP geladen in bios of zet je alles manueel erin?

[ Voor 18% gewijzigd door DaLoona op 27-06-2018 23:45 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Gurneyhck
Ik heb geprobeerd met:
- Laden XMP-profile
- Zelf met settings gekloot
- Zelf settings ingesteld m.b.v. ryzen dram calculator
- niks aangepast in de hoop dat hij de juiste boot-data vasthoudt

Met name dat laatste vind ik zo vreemd. de pc boot, ik pas vervolgens niks aan, maar bij de volgende boot gaat het direct fout.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Als je de BIOS compleet reset naar default settings. En daarna nergens aan zit, boot hij dan wel gewoon?

EDIT: het zou nog kunnen dat je BIOS automatisch XMP profielen e.d. leest. Soms is er een optie om naast reset to defaults, reset to fail-safe defaults of zo te doen. Misschien helpt dat. Kun je vanaf daar gaan zoeken wat er niet lekker wil werken.

Hoop dat het je lukt, en deel het als je wat verder ben. Zaterdag ga ik ook een Ryzen 2 systeem in elkaar zetten, dus wie weet kan ik je tips goed gebruiken :).

[ Voor 66% gewijzigd door roy-t op 28-06-2018 11:00 ]

~ Mijn prog blog!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je al Mem Sup nagekeken ?
en met 1 module getest ?
https://www.gigabyte.com/...GAMING-rev-10#support-doc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Topic mag op zich best een titelfix hebben, dekt niet echt de lading aangezien het om een compleet systeem gaat.

Mijn vermoeden ligt ook bij het geheugen, het is volgens mij redelijk duidelijk dat de problemen ontstaan na aanpassingen mbt het geheugen in de bios.

Wat niet helemaal duidelijk is hoe het systeem zich gedraagt na de bios reset...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Eens met @roy-t . probeer eens zonder je snelheden aan te passen, gewoon helemaal standaard draaien, geen XMP, niks.

Met mijn 2700X kon ik ook niet dezelfde snelheid en timings draaien als toen ik een 1700 had. Aard van het beestje. Je kan dus niet zomaar aannemen dat het allemaal automagisch stabiel is omdat hij een keer succesvol opstart. Die doorstart na drie keer betekent inderdaad zoals geopperd "overklok mislukt, alles terug naar standaard". Je zal met de verschillende snelheden moeten testen en zien waarmee jouw chip wil werken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Gurneyhck
MicGlou schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:52:

Mijn vermoeden ligt ook bij het geheugen, het is volgens mij redelijk duidelijk dat de problemen ontstaan na aanpassingen mbt het geheugen in de bios.
Sorry dan ben ik niet duidelijk geweest, de problemen ontstaan zeer zeker niet per se na aanpassingen.
Ook na een reset van het bios (dit gebeurt automatisch na de 3x opstart-methodiek) start de pc maar 1 keer op. Als ik de pc naar windows laat booten en vervolgens doe ik een restart of eerst een shutdown en dan opnieuw booten, gaat het direct mis.

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:41
Staat het geheugen wat je gebruikt ook op de Compatibility list op de site van je moederbord?

• roy-t
Gurneyhck schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:33:
[...]

Sorry dan ben ik niet duidelijk geweest, de problemen ontstaan zeer zeker niet per se na aanpassingen.
Ook na een reset van het bios (dit gebeurt automatisch na de 3x opstart-methodiek) start de pc maar 1 keer op. Als ik de pc naar windows laat booten en vervolgens doe ik een restart of eerst een shutdown en dan opnieuw booten, gaat het direct mis.
Vreemd! Omdat je ook al het geheugen geswapped heb met ander geheugen en het moederbord omgewisseld hebt wordt het wel een heel lastig probleem. Ook met maar 1 reepje geheugen gaat het fout?

Heel gek, maar kun je wel goed booten zonder je videokaart, SSD, en andere randapparatuur aangesloten te hebben? (Je weet maar nooit).

~ Mijn prog blog!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

roy-t schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:41:
[...]

Vreemd! Omdat je ook al het geheugen geswapped heb met ander geheugen en het moederbord omgewisseld hebt wordt het wel een heel lastig probleem. Ook met maar 1 reepje geheugen gaat het fout?

Heel gek, maar kun je wel goed booten zonder je videokaart, SSD, en andere randapparatuur aangesloten te hebben? (Je weet maar nooit).
Een Ryzen zonder G kan nooit opstarten zonder GPU. Er zit geen ondersteuning in voor zogenaamd headless draaien. Er met een vorm van videokaart in.

Eerlijk gezegd begin ik te vermoeden dat het een DOA CPU is.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

nelizmastr schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Een Ryzen zonder G kan nooit opstarten zonder GPU. Er zit geen ondersteuning in voor zogenaamd headless draaien. Er met een vorm van videokaart in.
Dat is niet correct, ik heb hier een systeem liggen met een 2700 er in die prima werkt zonder videokaart (wat op zich handig is, want er past geen videokaart in het systeem). Je moet hooguit even bedenken wat je zelf nog kan met een systeem zonder videokaart.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

dcm360 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:19:
[...]

Dat is niet correct, ik heb hier een systeem liggen met een 2700 er in die prima werkt zonder videokaart (wat op zich handig is, want er past geen videokaart in het systeem). Je moet hooguit even bedenken wat je zelf nog kan met een systeem zonder videokaart.
Waarschijnlijk kan jouw bord dat wel. De mijne in ieder geval niet (X370 Gaming Plus). De VGA LED blijft keurig branden en geen POST ;) doe er je voordeel mee :+

Meer dan hypervisor spelen kan je er sowieso niet mee zonder graka.

• roy-t
nelizmastr schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:37:
[...]

Eerlijk gezegd begin ik te vermoeden dat het een DOA CPU is.
Huh, kunnen Ryzens niet posten zonder videokaart? Ik hoor nu twee tegenstrijdige verhalen in dit topic :). In dit geval is alleen het doel, kijken of deze aan gaat. Dus daarom stelde ik het voor.

~ Mijn prog blog!

• Gurneyhck
Vandaag een HyperX set erin gezet en nu loopt hij (vooralsnog) als een zonnetje :) :)
Pfff.. wat een gedoe met die geheugen compatibiliteit!

Voor de volledigheid: Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/32

[ Voor 19% gewijzigd door Gurneyhck op 29-06-2018 12:55 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27

Nemesizz

Untouchable

roy-t schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:52:
[...]

Huh, kunnen Ryzens niet posten zonder videokaart? Ik hoor nu twee tegenstrijdige verhalen in dit topic :). In dit geval is alleen het doel, kijken of deze aan gaat. Dus daarom stelde ik het voor.
Zal verschillen per fabrikant/BIOS wat wel of niet wil. Sommige booten helemaal niet, anderen geven foutcode, en sommige geven misschien een foutcode maar starten wel door.

Heb zelfs OEM bakjes (praat je wel over oude bakjes, maar gaat om het idee) die al een foutmelding gaven en niet door booten als het beeldscherm niet was aangesloten (dus wel videochip, maar geen scherm aangesloten). Dus kan enorm verschillen hoe een systeem reageert op het wel of niet aanwezig zijn van een GPU.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Gurneyhck schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:54:
Vandaag een HyperX set erin gezet en nu loopt hij (vooralsnog) als een zonnetje :) :)
Pfff.. wat een gedoe met die geheugen compatibiliteit!

Voor de volledigheid: Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/32
tsssk .. dat is gaar ... ik heb ook een Gigabyte x470 Ultra Gaming en ik heb ditzelfde geneuzel nu juist met een Kingston Predator setje! :X pricewatch: Kingston HyperX Predator RGB HX432C16PB3AK2/16

Welke settings moest jij gebruiken? Kon je gewoon XMP 2 nemen of heb je zelf nog moeten zoeken?

Ik wil gewoon plug-en-gaan met de banaan .. ik heb vroeger eerder gezanik gehad met Corsair geheugen, zou ook super geheugen zijn, maar keeg het met geen mogelijkheid aan de praat. Sindsdien Kingston genomen en plug-and-play ... maar nou ineens dit. Ik had eerst een intel z390 moederbord van Asrock en dat was inderdaad geen enkel probleem, maar nu met de Ryzen alleen maar dit gezanik.

ik heb er zelfs een filmpje van gemaakt .. maar het zal ongetwijfeld door het geheugen komen.

En stel nu heb ik hem straks stabiel en over 1 jaar wil ik er 16GB bij prikken .. dan kun je weer want 2 bankjes of 4 wil ook nog wel verschillen. :/

Maarrr .. ik zag dat ze net een nieuwe bios F4d hebben, dus die zal ik vanavond nog eens proberen! :o

Ik ben er goed klaar mee .. ben bijna zover dat ik een i7-8700K bestel en weer in die Asrock douw .. wat een geouwehoer. En die Gigabyte support kun je ook niks mee :(

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 10-12-2018 13:52 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:12
dcm360 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:19:
[...]

Hoe je dan beeld krijgt durf ik niet te zeggen. Maar een ryzen 2700 of 2700x heeft geen geintegreerde GPU. Sommige lager gepositioneerde ryzens wel.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

FrankoNL schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:30:
[...]

Hoe je dan beeld krijgt durf ik niet te zeggen. Maar een ryzen 2700 of 2700x heeft geen geintegreerde GPU. Sommige lager gepositioneerde ryzens wel.
Daar komt dus geen beeld uit :) Heb ik ook niet nodig op die pc.

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 14:53

GekkeR

key = key

Dit probleem heb ik met mijn eigen 2700x alleen gezien met verkeerde memory timings inderdaad.
Standaard pakt mijn mobo echter zeker geen XMP profiel.
Heb je met de standaard settings hetzelfde probleem?
Of alleen als je XMP inschakelt?

(of staat XMP standaard aan? zo ja, kan je eens kijken met uit?)

Ik zou beginnen met het laagste (2333-DDR4 standaard bijvoorbeeld).
Puur om te kijken of het verschil geeft.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GekkeR schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:49:
Dit probleem heb ik met mijn eigen 2700x alleen gezien met verkeerde memory timings inderdaad.
Standaard pakt mijn mobo echter zeker geen XMP profiel.
Heb je met de standaard settings hetzelfde probleem?
Of alleen als je XMP inschakelt?

(of staat XMP standaard aan? zo ja, kan je eens kijken met uit?)

Ik zou beginnen met het laagste (2333-DDR4 standaard bijvoorbeeld).
Puur om te kijken of het verschil geeft.
2133 ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gurneyhck
Alfa90_Buttje schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:50:
[...]

tsssk .. dat is gaar ... ik heb ook een Gigabyte x470 Ultra Gaming en ik heb ditzelfde geneuzel nu juist met een Kingston Predator setje! :X pricewatch: Kingston HyperX Predator RGB HX432C16PB3AK2/16

Welke settings moest jij gebruiken? Kon je gewoon XMP 2 nemen of heb je zelf nog moeten zoeken?
Met de uiteindelijke geheugenset bootte hij direct, XMP laden geeft ook geen probleem.
Tot de dag van vandaag loopt het systeem stabiel gelukkig.

Hopelijk biedt de BIOS-update een oplossing!
Pagina: 1