Ik heb een ALPEX leiding liggen van 20 mm (16 mm binnen) die deels ondergronds light en deels bovengronds (10m), helaas valt deze niet verder in te graven. De leiding is wel geisoleerd met 6 mm pu achtig schuim. Nu heb ik gedurende de winter deze waterleiding nodig. Ik had het idee om via een solenoïde af en toe wat water te dumpen als de luchttemperatuur onder het vriespunt ligt.
In eerdere tests kreeg ik 0,5 l/s door zo'n solenoïde kraan, de totale lengte van de leiding bevat 5 l dus na 10 seconden zou de leiding terug "warm" moeten zijn. De temperatuur van het water is 12°c dus dan heb ik weer even voor de leiding zijn "warmte" verliest. De leiding is aangesloten op een eigen bron, er is dus geen sprake van waterverspilling
Het lijkt me veilig om dubbel zo lang te lozen om zeker te zijn dat de leiding weer op temperatuur is.
De vraag is om de hoeveel tijd ik zou moeten lozen. Het lijkt me dat dit te berekenen valt...
Water inhoud per lopende meter ~ 0,2 liter
Energie inhoud per lopende meter (13 tot 0 graden) ~ 3 Wh
Oppervlakte buis per meter ~ 0,063 M²
Isolatiewaarde mantel ~ lambda waarde 0,04 dus (Rd 0,15, U 6,666 W/m²)
Dus per graad verschil geleid er 0,42 W per meter weg? Als het stevig vriest dan zou ik bijna constant moeten lozen...
Kloppen de berekeningen die ik hier gemaakt heb?
In eerdere tests kreeg ik 0,5 l/s door zo'n solenoïde kraan, de totale lengte van de leiding bevat 5 l dus na 10 seconden zou de leiding terug "warm" moeten zijn. De temperatuur van het water is 12°c dus dan heb ik weer even voor de leiding zijn "warmte" verliest. De leiding is aangesloten op een eigen bron, er is dus geen sprake van waterverspilling
Het lijkt me veilig om dubbel zo lang te lozen om zeker te zijn dat de leiding weer op temperatuur is.
De vraag is om de hoeveel tijd ik zou moeten lozen. Het lijkt me dat dit te berekenen valt...
Water inhoud per lopende meter ~ 0,2 liter
Energie inhoud per lopende meter (13 tot 0 graden) ~ 3 Wh
Oppervlakte buis per meter ~ 0,063 M²
Isolatiewaarde mantel ~ lambda waarde 0,04 dus (Rd 0,15, U 6,666 W/m²)
Dus per graad verschil geleid er 0,42 W per meter weg? Als het stevig vriest dan zou ik bijna constant moeten lozen...
Kloppen de berekeningen die ik hier gemaakt heb?