Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn vraag:
Voor het bijhouden van studieresultaten van mijn studenten voor komend jaar ben ik een excel bestand aan het maken. Op het eerste blad staan 2 kolommen met voornaam en achternaam. In de andere bladen staan verwijzingen naar deze cellen zodat de inhoud automatisch verschijnt. Handig.

Nu is het zo dat er totaal iets van 6 bladen zijn in het bestand. Hierbij halen de eerste 2 bladen de inhoud netjes van het blad waarnaar verwezen wordt. Het 3e en 4e blad halen de informatie niet op. In plaats daarvan laten ze de formule zien. Deze formule is gekopieerd van een blad waar het wel werkt. De formule is simpel, zoiets als dit:
code:
1
=Blad1!A2

Bladen zijn niet beveiligd of iets dergelijks.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 in combinatie met Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Een nieuw blad toevoegen. Wanneer ik dit doe en alleen de betreffende verwijzing daar in zet gaat het goed, de inhoud van de cel wordt opgehaald. Wanneer ik de complete inhoud van een weigerend blad kopieer en plak weigert die dienst.

Nu kan ik het hele blad opnieuw "ontwerpen" maar ik ben eerder geneigd om te kijken waar de fout vandaan komt.

De cellen in de weigerende bladen hebben dezelfde eigenschappen als die van de werkende bladen.

Hoe kom ik er achter waarom dit niet werkt?

Beste antwoord (via sypie op 28-06-2018 21:59)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47

Reptile209

- gers -

sypie schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:21:
[...]

Hele sheet gedeeld: https://drive.google.com/...w5gzdu39/view?usp=sharing

Normaal gesproken kom ik zelf wel uit zaken en vogel ik net zo lang door tot het werkt. Nu weet ik het even niet meer. Ik weet ook niet waar ik verder nog op moet zoeken.
Ik zie het al: de cellen zijn opgemaakt als tekst, waardoor de forumule niet goed verwerkt wordt.

Snelle oplossing: het hele blok met formulers selecteren, CTRL-1 (cell properties), onder Formatting kiezen voor General (staat nu op Text). Vervolgens beginnen in A2:druk op F2 (cel bewerken), Enter. En zo het hele rijtje aflopen. Dan worden de formules opnieuw ingesteld en werken ze wel.

Ik heb dit wel eerder gezien, maar wat het nu precies veroorzaakt weet ik ook niet. Hiermee kan je het iig oplossen :).

Edit:
Nog een snellere oplossing in plaats van alle F2-Enters: zet eerst de Formatting op General. Doe CTRL-H (find & replace), zoek op "=" en vervang door "=" (in beide gevallen zonder de "), klik Replace All. Presto!

[ Voor 10% gewijzigd door Reptile209 op 28-06-2018 21:59 ]

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Druk op een van de foute bladen eens op CTRL-' (die naast de 1), dan wissel je tussen normale weergave en formule weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zou het zo simpel zijn?

Ondertussen Office installeren in mijn VMware Fusion machine zodat ik het een en ander kan controleren. Morgen heb ik weer beschikking over de Windows machine op m'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 20:56
Die toetsen combinatie is handig!
@Reptile209 Je kan ook via de interface aanzetten: formulas --> formula auditing --> Show Formulas
(edit: dit is voor Engelse versie, dus voor NL versie wellicht nog even vertalen)

[ Voor 23% gewijzigd door yozgoesdigital op 28-06-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Zo simpel is het dus niet... De toetscombinatie verandert niks in de betreffende cel.

Opmerkelijk: als ik in de betreffende cel een verwijzing maak naar hetzelfde blad als de eerdere verwijzing maar een andere cel kies dan werkt die wel.

Zou het te maken kunnen hebben dat er een beperkt aantal verwijzingen naar een cel gemaakt kunnen worden op basis van:
[code]=Blad1!A2
[\code]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Kan je eens een screenshot posten, en/of de hele sheet sharen?
Het aantal links tussen cellen kan geen beperking zijn. Ik zit nu te denken aan de calculation mode op manual in plaats van automatic (zou dan linksonder iets van in de statusbalk moeten staan, vandaar het screenshot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Reptile209 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 18:43:
Kan je eens een screenshot posten, en/of de hele sheet sharen?

Normaal gesproken kom ik zelf wel uit zaken en vogel ik net zo lang door tot het werkt. Nu weet ik het even niet meer. Ik weet ook niet waar ik verder nog op moet zoeken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

sypie schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:21:
[...]

Ik zie het al: de cellen zijn opgemaakt als tekst, waardoor de forumule niet goed verwerkt wordt.

Snelle oplossing: het hele blok met formulers selecteren, CTRL-1 (cell properties), onder Formatting kiezen voor General (staat nu op Text). Vervolgens beginnen in A2:druk op F2 (cel bewerken), Enter. En zo het hele rijtje aflopen. Dan worden de formules opnieuw ingesteld en werken ze wel.

Ik heb dit wel eerder gezien, maar wat het nu precies veroorzaakt weet ik ook niet. Hiermee kan je het iig oplossen :).

Edit:
Nog een snellere oplossing in plaats van alle F2-Enters: zet eerst de Formatting op General. Doe CTRL-H (find & replace), zoek op "=" en vervang door "=" (in beide gevallen zonder de "), klik Replace All. Presto!

[ Voor 10% gewijzigd door Reptile209 op 28-06-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is 'm. Gut, daar kun je ook lekker om zoeken..

Over dat opnieuw cel bewerken: omdat het om een opeenvolgende kolom gaat hoef je alleen de eerste cel te bewerken, daarna tik je op enter, selecteer je de eerste cel en klik je dubbel op het rechter onderhoekje van die cel. De hele kolom wordt dan automatisch gevuld.

Dikke thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

sypie schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:59:
Dat is 'm. Gut, daar kun je ook lekker om zoeken..

Over dat opnieuw cel bewerken: omdat het om een opeenvolgende kolom gaat hoef je alleen de eerste cel te bewerken, daarna tik je op enter, selecteer je de eerste cel en klik je dubbel op het rechter onderhoekje van die cel. De hele kolom wordt dan automatisch gevuld.

Dikke thanks.
Ja, dat werkt ook. Zie ook mijn edit hierboven, een andere manier om de cellen opnieuw te 'triggeren'. Die is nog wat universeler, voor als je formules niet handig opvolgend zijn voor jouw truukje.

[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 28-06-2018 22:01 ]

Pagina: 1