Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• broabander1970
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-12-2021
Jullie zullen wel denken...weer een topic over zonnepanelen op een schuur. Toch graag jullie inzichten en adviezen over mijn situatie.

Ik heb een schuur van 11 x 3 meter.... gesitueerd ten noorden van ons huis en geplaatst van west naar oost (parallel aan het huis dus).
Aan de west/noordwest staat een dennen- en berkenboom dus wsl is oost/west opstelling geen giede optie?
Richting oost is het redelijk vrij. Richting zuid staat ons huis van 9 meter hoog. Afstand tussen huis en schuur is 10 meter.

Iemand ervaring met een dergelijke situatie en wat adviseren jullie?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk eerst ff of er wel zon komt... (als het in de schaduw van het huis ligt?)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• broabander1970
In deze tijd van het jaar wel....

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:41
luchtfoto van Maps met het noorden bove
en dmv paint je schuur omlijnd kan helpen.

Hoe hoog is de schuur?
Hoeveel wil je opwekken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• broabander1970
Afbeeldingslocatie: http://broabander.i234.me/zonnepaneel.jpg

Hierbij mijn situatie. Schuur is ongeveer 2,5 meter hoog.

Thx

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:41
Ik begrijp dat het een plat dak is?

Schaduw van de bomen lijkt me veel erger dan van het huis? Hoe ver blijft de schaduw van het huis deze tijd van het jaar van de schuur?

Ga je het zelf leggen?

Hoeveel elektriciteit wil je produceren? (en op welk tijdstip van de dag verbruik je veel?)

Je zou kunnen gaan voor een grote schans met alle panelen op zuid op een hoek van +/- 15 graden, dan kun je maximaal 3x6=18 panelen van 1x1.65 m kwijt.

Of 2 rijen op kleine schansjes op +/- 20 graden, dan passen er 2×6=12.

Een kleine hoek op zuid gedraagt zich bijna als oost-west omdat die van vroeg tot laat zon vangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom leg je op je zuiddak vh huis niet een paar paneeltjes? En ook naast de dakkapel. (huisdak is 35 graden volgens mij... ideaal)
En op de garage links vh huis (lijkt grotendeels schaduwvrij te zijn (na het middag uur))
De bomen in de verte links vh huis, zorgen echter voor een wat vroeger einde van de opwek in de avond.

Mits het huis wat er voor staat van jou is....
Maar het kan nog best wel eens meevallen met de schaduw op de schuur.
Echter in de maanden met lagerstaande zon, en dus schaduw op de schuur, moet je niet veel verwachten als je daar panelen plaatst(sept-maart)
Dan is je huisdak op zuid stukken beter. (ondanks wat schaduw van dakkapel)

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2018 23:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1