verbinding kwijt linux mint in vmware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06-2022
ik gebruik linux mint in vmware. maar na het resumen van de vm ben ik mijn gehele verbinding kwijt.

ik heb geprobeerd:

sudo service networking restart
/etc/init.d/networking restart
een reboot
terug gaan naar oudere snapshots

maar het lijkt allemaal geen enkel effect te hebben. iemand enig idee wat ik kan doen om mijn netwerk verbinding weer in orde te krijgen? (en te houden) voorheen werkte een reboot nog wel.

ik heb 2 verbindingen zie ik. (geen idee waarom eigenlijk, heb dit niet zelf gedaan) beide staan op dhcp.

auto ethernet
wired connection 1

edit: auto ethernet is overbodig en heb ik verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door ds65ag5g5as78a op 27-06-2018 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broken
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 14:42
In vmware, in welke modus staat je netwerk geconfigureerd?

Klinkt als een setting die daar niet goed staat.

01101000 01100101 01101100 01110000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eerste wat je altijd controleert in zulke gevallen is je systeemlogs. Dus wat staat er in /var/log/messages, /var/log/syslog en/of dmesg danwel journalctl? Daar moet haarfijn staan wat er met je netwerk gebeurt. Zou zomaar kunnen dat VMware besluit om de virtuele kabel eruit te trekken en lekker laat hangen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
netwerk in vmware staat op NAT.

syslog:
error resolving pool 0.ubuntu.pool.ntp.org: Temporary failure in name resolution (-3)

dat is een foutmelding die vaak voorkomt. dit wijst op een DNS probleem of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nee, het kan net zo goed betekenen dat je geen IP-adres hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat sowieso, dus hoe ziet je /etc/resolv.conf eruit? Heeft je VM een IP adres of niet? Dat laatste is even het belangrijkste, want als je wel gewoon een IP hebt, dan heb je nog gewoon prima verbinding. Er is dan iets anders wat je VM niet meer in staat stelt om fatsoenlijk met de buitenwereld te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
https://imgur.com/a/X2BVtdi
het lijkt erop dat ik geen ip adres krijg. vandaar de 127.0.0.1 en dat andere lijkt wel een ipv6 adres?

https://imgur.com/a/Vs0dnfF
hier valt niet veel te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, je interface genaamd 'lo', waar denk je dat het voor staat? Het IP adres ervan zegt het eigenlijk al. Die ens33 is je probleem, die krijgt idd geen IP adres. Omdat je lease is verlopen of iig er geen IP adres meer is, heeft resolvconf de DNS servers ook verwijdert. Wat heb je eraan als je toch geen IP hebt? ;)
Dan blijft nog over wat je in je logs ziet. En omdat het een VM is, kan je toch wel copy/pasten tussen guest en host?

Is er trouwens nog een specifieke reden waarom je voor VMWare hebt gekozen ipv bijvoorbeeld VirtualBox? En welke VMWare gebruik je precies? Player, Workstation, Server? Anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
zoals je misschien wel merkt snap ik er eigenlijk niet al te veel van. overigens werkt alles wel weer. (misschien dat het resetten van het modem/router heeft geholpen met het verkrijgen van een nieuw geldig ip adres)

ens33 was voorheen eth0? dat volgens mij je primaire verbinding is.
lo of loopback is voor troubleshooting als je helemaal geen verbinding hebt (?)

als ik mijn vm suspend en een week later open. dan zal deze waarschijnlijk een ip adres hebben wat niet meer geldig is. een reboot van de vm of de router moet dan helpen toch? het zal waarschijnlijk ook makkelijker kunnen met de linux variant van het windows commando ipconfig/release ipconfig/renew.

ik gebruik VMware® Workstation 12 Pro 12.5.2 build-4638234 zonder specifieke reden. is virtualbox volgens jou een beter alternatief?

[ Voor 23% gewijzigd door ds65ag5g5as78a op 28-06-2018 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je VM settings staat voor het netwerk op NAT, dan heeft je modem/router er niets mee te maken. Die geeft niet het IP adres, dat doet VMware.

Dan heb je je loopback adres, dat is voor alle communicatie met localhost, zoals het IP adres erop ook al prachtig aangeeft. Deze heeft ook niks met troubleshooting te maken.

Wat er gebeurt wanneer je van je VM de staat ervan opslaat en weer start, is dat VMware de netwerkconnectie herstart. In feite is het de netwerkkabel eruit en er weer in. Dat zou bij alle besturingssystemen een nieuwe dhcp request moeten veroorzaken, dus het opnieuw vragen van een IP adres. En dat laatste lijkt niet te gebeuren. Echter, je zegt dat het ook na een herstart niet werkt, wat dan weer een probleem van VMware zelf kan zijn.

VMware vs VirtualBox, daar zijn veel meningen en posts over gemaakt, maar omdat VMware Workstation geld kost en VirtualBox gratis is, kan die laatste een beter alternatief zijn. Zelf ben ik iets bevooroordeeld omdat ik moderator ben geweest op het forum van VirtualBox en het programma lang ken (en zelf gebruik). De opzet vind ik wat eenvoudiger en overzichtelijker dan VMware, met als bijkomend punt dat ze bij VirtualBox sneller nieuwere gast systemen (en ook Linux kernels) ondersteunen.

Pagina: 1