Airco's buiten plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-04 07:08
Goedemiddag allen,

Momenteel heb ik een enorm lawaaiige mobiele airco staan (met zo'n slang naar buiten) en ik zoek eigenlijk iets stillers.

Mijn airco kun je ook omkeren en als verwarming gebruiken. Nu heb ik ooit wel eens iemand horen zeggen dat je in zo'n geval de airco ook buiten kunt zetten (op balkon of in de tuin) en dan de airco op verwarmen zetten: hij blaast dan koele lucht naar binnen.

Mij lijkt het een geniaal idee, maar mijn apparaat is daar niet voor gemaakt (een flinke regenbui en er komt rook uit). Het lijkt me sterk dat zulke apparaten niet bestaan, daarvoor klinkt het te simpel, maar ik kan ze niet vinden. Iemand een idee?

Ik heb wel warmtepompen voor zwembaden gevonden, als je dan stomweg een radiator buiten zou zetten en die warmtepomp binnen heb je koele lucht, maar in de handleiding staat uitdrukkelijk dat je die dingen alleen buiten mag gebruiken :+

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En gewoon een split-unit?
daarbij staat het lawaaierige deel buiten, condesor en ventilator, en binnne hangt alleen de blazer

https://www.aircovoordeel...rkoop/split-unit-systemen

[ Voor 24% gewijzigd door Viper® op 27-06-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Dat is de beste oplossing, maar ik heb geen STEK diploma :+ (lees: dat loopt behoorlijk in de papieren)

[ Voor 27% gewijzigd door ktf op 27-06-2018 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
Je kan ook split units krijgen met gevulde leidingen, die hoef je enkel aan te sluiten en dan vult het systeem zichzelf. Dat is volgens mij minder duurzaam dan er een laten afpersen maar lijkt me nog steeds beter dan een geïntegreerde unit zoals je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Laat ons even samen vatten:
Je wil zo weinig mogelijk lawaai, en de zaak moet efficient zijn.

De absoluut enige manier is om de compressor buiten te zetten, en binnen enkel een ventilator en verdamper.

Laat dat nu net een split unit zijn.
Je wil echt geen toestel waarvoor de deur of het raam open moet staan, dat is als verwarmen met de ramen open.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:57:
Dat is de beste oplossing, maar ik heb geen STEK diploma :+ (lees: dat loopt behoorlijk in de papieren)
Wij hebben toevallig een week geleden een airco laten installeren door een stek monteur. Niet alleen het afpersen en in werking stellen, maar alles. Bedrading, afvoer, gat boren door de muur, etc.

De kosten zaten rond de €400. Als je alles zelf kan aansluiten, dan zal het vullen en afpersen niet op een enorm bedrag uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Airco is allang niet meer zo duur en als je het combineert met verwarming kan je daar weer op besparen. Vervolgens noem je het een warmte pomp is het nog eco ook.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Oke, duidelijk, een split-unit is niet zo duur meer.

Dan een ander ding: met een split unit is het handig ramen en deuren gesloten te houden, en op termijn wordt het dan vrij muf in huis. Zeker voor de slaapkamer, praktisch gezien stop je met ventileren. Een ander voordeel van de situatie die ik schets (mobiele airco buiten) is dat er continu verse lucht naar binnen wordt geblazen. Je stopt dus niet met ventileren.

Maargoed, zoiets bestaat dus niet blijkbaar. Jammer, lijkt zo'n mooie oplossing.
Tommie12 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:27:
Je wil echt geen toestel waarvoor de deur of het raam open moet staan, dat is als verwarmen met de ramen open.
Ik heb een gat in de muur voor die slang, dus van open ramen is geen sprake.

[ Voor 23% gewijzigd door ktf op 28-06-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Waar zit het verschil tussen een airco een ventilatie-unit en jouw idee dan precies? Misschien mis ik iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
ktf schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:53:

Dan een ander ding: met een split unit is het handig ramen en deuren gesloten te houden, en op termijn wordt het dan vrij muf in huis. Zeker voor de slaapkamer, praktisch gezien stop je met ventileren. Een ander voordeel van de situatie die ik schets (mobiele airco buiten) is dat er continu verse lucht naar binnen wordt geblazen. Je stopt dus niet met ventileren.

Maargoed, zoiets bestaat dus niet blijkbaar. Jammer, lijkt zo'n mooie oplossing.
DE luchtdebieten die je anders van buiten naar binnen blaast zijn veel te groot.
Uiteraard moet je de juiste ventilatie aanhouden om dat muffe weg te krijgen, maar grote debieten afgekoelde buitenlucht naar binnen blazen is ook niet energieefficient, want daardoor blaas je even veel redelijk koele lucht je kamer uit, en dat is verlies.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Volgens mij zoek je zoiets:
https://www.airco-swinkel...aircos/airwell-raam-airco

Als je deze met de voorzijde net naar binnen laat steken zit de hele achterkant aan de buitenkant van het raam (buiten). Weet niet of het standaard zo bedoeld is, maar met een kapje over het deel wat buitenshuis steekt houdt zo'n unit het al enkele jaren vol bij mijn ouders. Hierbij zit de verdamper (koude zijde) met fan aan de binnenzijde, en de compressor met condensor (warme zijde) aan de buitenzijde.

Het is niet ultiem stil, maar wel stiller dan een mobiele unit, en het is slechts één unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ktf schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:53:

[...]

Ik heb een gat in de muur voor die slang, dus van open ramen is geen sprake.
En je hebt geen ventilatieroosters in de je ramen zitten die voor verfrissing kunnen zorgen? Ik heb hier ook de ramen en deuren dicht, ventilatieroosters (op de zuidkant na) vol open met een split-unit aan. Geen last van nare geurtjes :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:51
Je hebt het over een complete luchtbehandeling. Waar het bij een split A/C om draait is dat je ramen en deuren dicht hebt omdat je anders aan het koelen bent voor de mussen, maar de ventilatieroosters niet dicht doet(!).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1