[CiP] Raspberry Pi HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjpeters
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 10:01
Ik wil graag met jullie mijn plan delen om een case te bouwen voor mijn Raspberry Pi en mogelijk ook jullie advies te vragen. Het is voor het eerst dat ik zelf een case maak en daarom wil ik het liefste iets maken wat zo lowbudget mogelijk is (less=more en weinig wat fout kan gaan :) ). Aan de andere kant wordt het een HTPC, dus het mag er ook nog wel een beetje fraai uit zien.

Qua ontwerp had ik iets dergelijks in mijn hoofd, gemaakt van lagen multiplex i.c.m. plexiglas:
Eerste ruwe tekening in Tinkercad: https://www.tinkercad.com/things/kRyc9BTRZcL

Afbeeldingslocatie: https://csg.tinkercad.com/things/kRyc9BTRZcL/t725.png?rev=1530107570171436752&s=447e6ae3a15f89302986a11b281993f4&v=1

De indeling is nu zo dat ik de Pi achteraan de case plaats om de nodige aansluitingen te verbergen en voor aan wil ik een usb hub toevoegen (zie bijv.: https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi/raspberry-pi-expansion-boards/overige-raspberry-pi-hats-addons/raspberry-pi-usb-hub-hat) om de connectiviteit uit te breiden. Verder moet ik nog de actieve koeling (fan + koelblokjes) in het ontwerp verwerken, maar ik heb maar zoveel tijd doordeweeks. ;)

Momenteel doet de Pi dienst als mediacenter (Kodi), als retro game machine (RetroPie) en als voice assistent (Amazon Alexa). Het geheel sluit ik met video aan op de TV en de audio zou in de toekomst naar een soundbar moeten gaan (ben ik momenteel nog aan het uitzoeken).

Ik loop alleen nog tegen een aantal vraagstukken aan:
  • Ik wil een laptop hdd en een 4 poorts USB hat toevoegen aan de Pi, maar ik weet niet of de voeding dat trekt. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
  • De indeling van de case is zo lekker ruim en oogt nog wel fijn, maar het wordt wel een gevaarte wat betreft Raspberry Pi formaten, dus iemand suggesties voor andere indelingen? (Ja ik weet dat ik de componenten ook kan stapelen, maar ik ben bang dat het dan nogal een toren wordt met gaten aan alle kanten voor kabels e.d..
Ik hoor graag wat jullie er van vinden en ik hou jullie op de hoogte wat betreft vorderingen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:54
Heb zelf een wd pidrive met bijbehorende voeding, maar ook die leverden ze met 3A voeding. Dat kun je iig gewoon regelen.
Kun je niet via de gpio voeden? Dacht dat dat beter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjpeters
@Arunia Ik heb zelf nog een aantal laptop schijven liggen die nog wel moeten werken en ik dacht de schijf aan te sluiten met een dergelijke kabel: pricewatch: Akasa Kabel / Adapter

Volgens mij wordt die USB hub wel gevoed door de gpio, maar dat hangt ook al mijn koeling aan (ook 5v). Ik wil voorkomen teveel kabels er aan te hebben hangen voor voeding, maar als het niet anders mogelijk is, dan moet ik misschien creatief gaan nadenken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjpeters
Nou van het weekend verder bezig geweest en de eerste ruwe case afgerond. Ik was begonnen met een mockup van karton om te kijken wat de minimale maten waren waar al m'n componententen in zouden passen:

Mockup Raspberry Pi case

Ik had gekozen om m'n Icy Box als harddrive case in te zetten, omdat deze de nodige externe voedingspoorten had en mogelijk ook weer eenvoudig verwijderbaar is. Op zich geen gek idee en de maten leken ook net te kloppen.

De volgende dag ben ik verder gegaan met de case build: Een blok van 15x15cm en een ruimte van 12cm intern zou ruimte genoeg moeten zijn, met uitsparingen hier en daar voor de poorten.

Het eerste ruwe blok was klaar, nu uithollen (en een beetje F1 volgen):
Ruw blok

Uiteindelijk kreeg ik gister de eerste ruwe build af, maar ik kwam er achter dat de ruimtes toch net iets te krap waren om alles te mounten. De Icy Box had geen millimeter speling over en er zouden nog schroeven in moeten kunnen om de Pi te mounten op het plexiglas.

Het voorlopige resultaat:
Voorlopige case

Plannen voor in de toekomst:
  • Sommige plexiglas lagen opnieuw uitsnijden i.v.m. krassen of missende mountings.
  • De houten onderdelen een zwarte laklaag geven zodat het eindresultaat beter past bij het interieur.
  • Het Raspberry Pi logo graveren op het window.
  • Uitsparingen en mountings maken voor de koeling.
Qua software wil ik ook nog het e.a. regelen:
  • De Pi moet met Alexa nog van Duits naar Engels overgezet worden
  • Het installeren van PiHole
  • Het opzetten van Plex/Transmission/Deluge als download station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Ey Als je de audio naar een soundbar zou willen sturen kan je het beste een externe dac gebruiken.
Hifiberry heeft best wel hele leuke bordjes. Ik ben hier zelf ook mee bezig :P Maar dan puur als audio player met gebruik van volumio

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianvdh
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-10 16:24
De Raspberry Pi levert niet genoeg stroom om de laptop schijf te laten draaien. Ik heb zelf een NAS gemaakt met een Raspberry Pi, en heb hierbij een USB hub gebruikt om de schijven te voeden. Deze hub heeft een eigen voeding. Dan wil het prima met die USB naar SATA adapters

[ Voor 16% gewijzigd door julianvdh op 12-07-2018 19:41 ]

Car is my drug, Nissan is my dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvK68
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23
Met de regel:

max_usb_current=1

In de /boot/config.txt, krijg je genoeg power om een USB 2.5" HD aan te sturen.
Zorg er in dat geval dus wel voor dat je Pi gevoed wordt door een goede voeding.

Bijvoorbeeld de originele Raspberry Pi voeding is zeer goed.
Pagina: 1