probleem SSD MBP mid 2014

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Mijn vraag

Ik loop tegen het volgende aan.
Mijn MBP heeft een 256 SSD en start niet altijd lekker op. Krijg na het opstarten een map met vraagteken in beeld. Maar het kan zomaar zijn dat ik de MB uitzet en na 15 min opstart hij het weer doet.
Achterklep eraf gehaald en gekeken of de SSD misschien loszat. Nee, dat is niet het geval.

Als de SSD het toch doet dan bevriest het scherm soms alsof er iets niet lekker loopt. Dan denk ik weer... ligt het niet aan het RAM geheugen.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
16Gb Ram
256Gb SSD.
2,6GHz. i5
OS High Sierra

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Alle mogelijke oplossingen heb ik al uitgevoerd.

SMC/PRAM optie ..... van alles

Apple geeft aan dat misschien de SSD kapot is, maar als het werkt gaat alles best goed (buiten de bevriezing af en toe).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 17:50
Download even DriveDx. Een perfect programma met een 'Trial mode' die exact aangeeft hoe je SSD ervoor staat (branduren, aantal keer boot ups). Vooral de SSD Life Time Indicator geeft weer of je SSD nog juist is.

Dan weet je gelijk of het de SSD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labien
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Idutchman schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:05:
Download even DriveDx. Een perfect programma met een 'Trial mode' die exact aangeeft hoe je SSD ervoor staat (branduren, aantal keer boot ups). Vooral de SSD Life Time Indicator geeft weer of je SSD nog juist is.

Dan weet je gelijk of het de SSD is.
Die geeft GOOD 92% aan.
krijg wel de melding dat de boel een beetje te warm is... 60gr

Nog andere suggesties ?

[ Voor 7% gewijzigd door Labien op 27-06-2018 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Mocht dit nog een keer gebeuren kan je het beste voorbereid zijn om wat dingen te proberen, dit om jezelf wat uitsluitsel te geven en ook een antwoord op je vraag te krijgen.

Maak eerst een USB stick met High Sierra erop (zie hier hoe) en daarna zou je enkel moeten wachten tot het weer gebeurd.

Mocht dit gebeuren zet je de Mac aan met de USB stick er in met Option (alt) ingedrukt, voordat je kiest kan je kijken of de partitie waar macOS op staat zichtbaar is, standaard heet deze "Macintosh HD" het kan zijn dat je deze zelf een andere naam hebt gegeven.

Als deze er niet bij staat kies je voor de High Sierra installer en laat deze opstarten

Nadat deze is opgestart zal je de optie krijgen om high sierra opnieuw te installeren, dit wil je natuurlijk niet, kies daarom voor het schijfhulpprogramma, of in het engels, disk utility.

Kijk daar of jouw SSD in het lijstje staat, zo niet heb je een hardware probleem en kan je alleen verder testen met een andere SSD of zal je deze moeten afgeven bij een partij die dit voor je kan doen.

In het laatste geval kan je het beste terug gaan naar de winkel waar je je Macbook hebt aangeschaft, hier kan je namelijk ook een beroep doen op je consumentenrecht.

Mijn eerste ingeving is hier trouwens ook dat je SSD defect is, en dit is helaas niet altijd uit te lezen in software.

[ Voor 13% gewijzigd door joon op 27-06-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkules
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 11:17
Zal niet de eerste ssd zijn van dat jaar die kuren heeft, heb er denk ik een stuk of 7 tot 10 liggen met zulke vage klachten. Toevallig een Toshiba?