Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Sony A7 iv en wat recycled glas
Si vis pacem, para bellum
[ Voor 24% gewijzigd door idef1x op 27-06-2018 16:09 ]
[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 27-06-2018 16:11 ]
[ Voor 37% gewijzigd door Ex Nunc op 27-06-2018 16:16 ]
Si vis pacem, para bellum
Bewindvoering lijkt me zelfs uitermate geschikt. In het geval van vrijwillige deelname is het dan ook beschermingsbewind, want je beschermt je tegen jezelf.idef1x schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:05:
Ik krijg wel het gevoel dat het besef begint door te druppelen en hij gaf zelf aan dat hij zat te denken om zich onder curatele te laten zetten. Of dat nu de juiste weg is vraag ik me sterk af. Ik heb hem gesuggereerd om eens een lijstje te maken met je inkomsten en uitgaven en eens radicaal gaan stoppen met dingen die niet echt nodig zijn zoals extra tv kanalen die hij amper kijkt, spotify welke hij amper beluisterd, e.d.. Het zijn op zich wel lage bedragen, maar het telt zo wel lekker op...zijn reaktie was wel bevestigend, maar ja ik moet het hem nog zien doen en of hij daadwerkelijk afscheid van een paar uitgaven gaat nemen.
@Ex Nunc Geen verstand van de regels omtrent schuldsanering, maar wellicht dat hij er dan nog steeds in zit. Is denk ik al ruim een jaar of 10 zo aan de gang. Ik hoorde voor het eerst van zijn schuld toen de erfenis van mijn ouders verdeeld moest worden (11 jaar geleden). Voor zover ik weet was dat niet genoeg voor zijn totale schuld.
Dus jij denkt dat bewindvoering wel goed zou zijn voor hem? Ik twijfel....
[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 27-06-2018 16:32 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
d:)b
Dat is ook precies waarom een financieel bewindvoerder enorm kan helpen.RensJ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:43:
Hou er daarnaast ook even rekening mee dat mensen die in schaarste leven, vaak vreemde keuzes maken omdat hun IQ door die schaarste omlaag gaat.
Ze overleven in plaats van leven en dat deel van de hersenen neemt de keuzes zonder de lange termijn in de gaten te houden.
Jij denkt dat hij stomme keuzes maakt, maar hij ziet dat absoluut niet.
Hier staat wel een mooi artikel waarin ze dat uitleggen.
https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd
Eensch. Als het gaat om niet-meervoudig gehandicapte kinderen zal een rechter een dergelijk verzoek ook heel snel afwijzen. Ik kan me hier nog 'n topic herinneren van 'n vader die onder bewind stond bij een professioneel bewindvoerder, maar waar de zoon het niet mee eens was.RocketKoen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:18:
[...]
Wie de bewindvoerder wordt is wel tricky.
Familie/vrienden kunnen moeite hebben om "nee" te verkopen. Kan de band enorm schaden.
Ja en nee. Ja, je hebt enorme verschillen en het is inderdaad geen beschermde titel. Maar... rechtbanken zijn er wel redelijk kien op wie ze wel en niet willen aanwijzen als bewindvoerder.En onder de professionals heb je enorme verschillen. Het is namelijk geen beschermde titel, dus iedereen kan het worden.
Klopt, hoewel dat kan, indien ze voldoende administratieve ondersteunende krachten hebben. In Nederland wordt er redelijk op gelet. Tevens is er 'n branchevereniging die ook de kwaliteit van de (aangesloten) bewindvoerders in het oog houdt. Dan heb je dus iets meer zekerheid.Er komen regelmatig gevallen aan het licht waar een bewindvoerder de boel flest door zijn klanten hoge rekeningen te sturen, die hij vervolgens in hun naam betaalt. Of bewindvoerders die zoveel clienten hebben dat ze 68 uur per dag aan diensten in rekening brengen.
Meestal zijn ouderen of immigranten het slachtoffer:
[video]
Ik kom als gerechtsdeurwaarder heel veel bewindvoerders tegen die of de boel belazerd hebben, of die gewoon niet weten wat ze doen (of mijn verwachtingen liggen in ieder geval veel hoger dan de uitvoering).Ardana schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:44:
Ja en nee. Ja, je hebt enorme verschillen en het is inderdaad geen beschermde titel. Maar... rechtbanken zijn er wel redelijk kien op wie ze wel en niet willen aanwijzen als bewindvoerder.
[...]
Klopt, hoewel dat kan, indien ze voldoende administratieve ondersteunende krachten hebben. In Nederland wordt er redelijk op gelet. Tevens is er 'n branchevereniging die ook de kwaliteit van de (aangesloten) bewindvoerders in het oog houdt. Dan heb je dus iets meer zekerheid.
Dat is sowieso een goed ideeRensJ schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:20:
[...]
Ik kom als gerechtsdeurwaarder heel veel bewindvoerders tegen die of de boel belazerd hebben, of die gewoon niet weten wat ze doen (of mijn verwachtingen liggen in ieder geval veel hoger dan de uitvoering).
Dus er zijn er echt wel een heleboel waarbij deze schijncontrole niet werkt.
Ik zou, om een goede bewindvoerder te vinden, bij de gemeente (schuldhulpverlening) vragen welke organisatie zij het meeste vertrouwen in hebben.
Nee, niet ‘heel veel’. Ja, ze zijn er, maar er zitten meer goede dan slechte tussen. Je moet alleen wel zelf een beetje een oogje in het zeil houden en tijdig ingrijpen als je ziet dat het niet goed gaat. Maar dat heb je met ieder beroep: van kassa-bediende tot chirurg en van schoonmaker tot minister, overal heb je onbekwame of slechtwillende mensen. En bewindvoerders zijn ook gewone mensen.idef1x schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:18:
Bedankt zover voor alle reakties. Dat geeft me weer stof tot nadenken en een richting om hem misschien toch te kunnen helpen. Leuk inderdaad dat er een gerechtsdeurwaarder zich in het topic mengt![]()
Interessant TV programma ook erover.
Minder leuk dat je dus heel veel bewindvoerders hebt die de boel verpesten. Ga nu al twijfelen of dat de weg is dan voor mijn broer. Hij de jongste ook niet meer, en dus denk dat dit zijn laatste kans wel eens kan worden om nog iets op te kunnen bouwen
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 29-06-2018 09:14 ]
You are NIJL-ed!
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Opvallend of onopvallend. Wij hebben altijd geweigerd om geld te geven/lenen; het is een bodemloze put als er niks constructiefs wijzigt. Maar wel altijd aangegeven dat ze bij ons konden eten. Dat is er nooit van gekomen (boos vanwege het feit dat geld geven toch ècht alleen de oplossing is). Moeilijk voor je; knap dat je open staat voor discussies/meningen & oplossingen.Frogmen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:31:
.... En je kan hem ook onopvallend helpen door hem uit te nodigen voor het eten. Scheelt hem weer een maaltijd in de kosten en haalt hem uit zijn sociaal isolement.
Je moet het wel op waarde plaatsen. Een gerechtsdeurwaarder die ziet heel veel bewindvoerders die de boel verpesten want daar moet hij bij de klant langs vanwege nieuwe schulden etc.idef1x schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:18:
Minder leuk dat je dus heel veel bewindvoerders hebt die de boel verpesten. Ga nu al twijfelen of dat de weg is dan voor mijn broer. Hij de jongste ook niet meer, en dus denk dat dit zijn laatste kans wel eens kan worden om nog iets op te kunnen bouwen
“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot
[ Voor 6% gewijzigd door Aherin op 29-06-2018 18:07 ]
Wauw! Goed stuk! Vroeger zou ik het nog met Klijnsma eens zijn, maar als je ermee in aanraking komt, besef je pas hoe erg de situatie is. Als je regeltjes wil opstellen, verdiep je dan eerst in de materie. Verder werd mijn broer besproken leek het wel. Hij weigerde in het begin ww aan te vragen, waar wij als familie alleen maar respect voor hadden...RensJ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:43:
Jij denkt dat hij stomme keuzes maakt, maar hij ziet dat absoluut niet.
Hier staat wel een mooi artikel waarin ze dat uitleggen.
https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd
Stukje valse schaamte imo. En onterecht om daar respect voor te hebben. Da's leuk als je duizenden euro's op de bank hebt, maar in de meeste gevallen levert het alleen maar veel meer ellende op:idef1x schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:29:
[...]
Wauw! Goed stuk! Vroeger zou ik het nog met Klijnsma eens zijn, maar als je ermee in aanraking komt, besef je pas hoe erg de situatie is. Als je regeltjes wil opstellen, verdiep je dan eerst in de materie. Verder werd mijn broer besproken leek het wel. Hij weigerde in het begin ww aan te vragen, waar wij als familie alleen maar respect voor hadden...
[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 30-06-2018 23:25 ]
Ben ik niet met je eens. Valse schaamte oke, maar je kunt ook ww niet aanvragen omdat je niet op de belastingbetaler wil teren. Het blijft gemeenschapsgeld. Of het slim is is een 2e. Ondanks dat ik geld genoeg op de de bank heb staan, zou ik wel ww aanvragen indien ik geen werk had, maar dat is dan meer in de trend van ik heb er tijdens mijn werkperiode voor betaald en dus heb ik er recht op. Klinkt nu ook niet echt als de juiste mentaliteit, maar toch...Ardana schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:23:
[...]
Stukje valse schaamte imo. En onterecht om daar respect voor te hebben. Da's leuk als je duizenden euro's op de bank hebt, maar in de meeste gevallen levert het alleen maar veel meer ellende op:
Dat blijft dus valse schaamte. Vaak voortkomend uit een soort idiote trots en calvinisme. We hebben, met z’n allen voorzieningen in het leven geroepen omdat we niet wilden dat mensen door ziekte of werkloosheid in problemen kwamen. En dan ga je zeggen ‘ha! Ik weet het toch beter’ om vervolgens alsnog in de problemen te komen en de belastingbetaler alleen maar meer geld te kosten?idef1x schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:00:
[...]
Ben ik niet met je eens. Valse schaamte oke, maar je kunt ook ww niet aanvragen omdat je niet op de belastingbetaler wil teren.
Misschien is het beter om deze discussie niet hier te voeren? Wie wanneer welke rekening van wie zou moeten betalen lijkt mij een te algemene politieke discussie opleveren.Ardana schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:40:
[...]
Dat blijft dus valse schaamte. Vaak voortkomend uit een soort idiote trots en calvinisme.
[ Voor 27% gewijzigd door Aherin op 01-07-2018 14:20 ]
Ja en nee. Ik heb in de praktijk te veel mensen gezien die wegens valse trots cq schaamte diep in de schulden kwamen, ook waar het het aanvragen van uitkeringen betrof. En zeker als mensen met vermogen (die zich wat mij betreft eigenlijk sowieso niet in kunnen leven in mensen met armoede, uitzonderingen daar gelaten) dat ook nog eens gaan afkeuren, ben je geen onderdeel van de oplossing, maar van het probleem, en daar het erop lijkt dat TS ook deze houding heeft naar zijn broer, denk ik dat het zeker wel in dit topic thuishoort. Niet naar bedoeld, maar deze bewustwording mag best wat breder worden.KopjeThee schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:51:
[...]
Misschien is het beter om deze discussie niet hier te voeren? Wie wanneer welke rekening van wie zou moeten betalen lijkt mij een te algemene politieke discussie opleveren.
WTF? Laat ook maar dan....Jij denkt dus van afstand te kunnen bepalen hoe ik naar mijn broer kijk? WTF?Ardana schreef op maandag 2 juli 2018 @ 00:01:
[...]
En zeker als mensen met vermogen (die zich wat mij betreft eigenlijk sowieso niet in kunnen leven in mensen met armoede, uitzonderingen daar gelaten) dat ook nog eens gaan afkeuren, ben je geen onderdeel van de oplossing, maar van het probleem, en daar het erop lijkt dat TS ook deze houding heeft naar zijn broer, denk ik dat het zeker wel in dit topic thuishoort.
Dat vind ik jammer, maar is jouw keuze. Ik ken je niet, ik lees allen wat je schrijft. Je schrijft:idef1x schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:05:
[...]
WTF? Laat ook maar dan....Jij denkt dus van afstand te kunnen bepalen hoe ik naar mijn broer kijk? WTF?
Bedankt voor de tips, maar laat verder maar ik zoek het zelf verder wel uit want zulk soort reacties van jouw werken averechts.
Hieruit haal ik dat je het een goed ding vind als mensen geen uitkering aanvragen omdat ze dan op de belastingbetaler teren. Tevens noem je hier je broer. Dan is het toch niet raar als ik daar op in ga? Ik heb de nodige voorbehouden gemaakt, dat er best uitzonderingen zijn en ik kan echt niet oordelen over individuele gevallen, sterker nog ik heb gezegd "het lijkt erop". Ik weet dus niet of datook echt zo is. Ik heb enkel genoemd wat ik in het algemeen tegen kom en ik vind het jammer dat je dat direct op jezelf betrekt, sorry als ik onduidelijk was.idef1x schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:00:
[...]
Ben ik niet met je eens. Valse schaamte oke, maar je kunt ook ww niet aanvragen omdat je niet op de belastingbetaler wil teren. Het blijft gemeenschapsgeld. Of het slim is is een 2e. Ondanks dat ik geld genoeg op de de bank heb staan, zou ik wel ww aanvragen indien ik geen werk had, maar dat is dan meer in de trend van ik heb er tijdens mijn werkperiode voor betaald en dus heb ik er recht op. Klinkt nu ook niet echt als de juiste mentaliteit, maar toch...
Mijn broer heeft het vrij lang volgehouden zonder ww, maar ik zou me nu niet verbazen als ie daar in het verleden een lening voor heeft afgesloten![]()
En ja zeker in zijn geval leverd het uiteindelijk meer ellende op.
Weet je wat averechts werkt? Iemand sterken in de overtuiging dat het een goede actie is om geen uitkering aan te vragen door te stellen dat je trots op hem bent, om vervolgens als hij (mede) daardoor in de schulden komt keihard af te geven op de "domme keuzes" die hij maakt.idef1x schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:05:
[...]
WTF? Laat ook maar dan....Jij denkt dus van afstand te kunnen bepalen hoe ik naar mijn broer kijk? WTF?
Bedankt voor de tips, maar laat verder maar ik zoek het zelf verder wel uit want zulk soort reacties van jouw werken averechts.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
[ Voor 5% gewijzigd door mavaros op 02-07-2018 11:06 . Reden: kleine aanvulling ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq