Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 13:53
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Ardana heeft hier volgens mij aardig wat ervaring mee. Wellicht heeft ze wat tips.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-09 10:33
Het lijkt mij inderdaad verstandig om als eerste professionele hulp te gaan zoeken, waarbij het inschakelen van een wijkcoach o.i.d. het meest laagdrempelig is op dit moment (lijkt mij). Deze hebben normaal gesproken weer korte lijntjes met de schuldhulpverlening, al gaat dit niet werken zonder de oorzaak weg te nemen. Zoals je zelf al zegt, als je het afbetaald zijn er in no-time weer nieuwe schulden, dus daar schiet niemand wat mee op.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Zo lang hij niet beseft dat er een probleem is, zal hulpverlening hem niet vooruit brengen.
Van wie krijgt hij die medicijnen? Kan je met die arts niet eens praten om hem ergens een paar weken in hulpverlening te krijgen? Of een soort van groepstherapie (intern of extern)?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Weer in de schuldsanering? Die kans krijg je niet zo maar weer, als het al bekend is dat je er eerder in hebt gezeten. Hoe lang is dat ongeveer geleden?
Daarnaast, is het niet een idee om zoiets als bewindvoering in te gaan stellen? Als iemand chronisch niet in staat is om uit de schulden te blijven, dan is zoiets zeker het overwegen waard. Laat je daar eens over informeren of dat is wat een oplossing is in dezen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Ik krijg wel het gevoel dat het besef begint door te druppelen en hij gaf zelf aan dat hij zat te denken om zich onder curatele te laten zetten. Of dat nu de juiste weg is vraag ik me sterk af. Ik heb hem gesuggereerd om eens een lijstje te maken met je inkomsten en uitgaven en eens radicaal gaan stoppen met dingen die niet echt nodig zijn zoals extra tv kanalen die hij amper kijkt, spotify welke hij amper beluisterd, e.d.. Het zijn op zich wel lage bedragen, maar het telt zo wel lekker op...zijn reaktie was wel bevestigend, maar ja ik moet het hem nog zien doen en of hij daadwerkelijk afscheid van een paar uitgaven gaat nemen.

@Ex Nunc Geen verstand van de regels omtrent schuldsanering, maar wellicht dat hij er dan nog steeds in zit. Is denk ik al ruim een jaar of 10 zo aan de gang. Ik hoorde voor het eerst van zijn schuld toen de erfenis van mijn ouders verdeeld moest worden (11 jaar geleden). Voor zover ik weet was dat niet genoeg voor zijn totale schuld.
Dus jij denkt dat bewindvoering wel goed zou zijn voor hem? Ik twijfel....

[ Voor 24% gewijzigd door idef1x op 27-06-2018 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat het zinvol is om ambulante hulp in te schakelen. Iemand die eens per X tijd over de vloer komt, alles op n rijtje zet, met 'm praat, samen de administratie doet en bv. pointers geeft omtrend (ik noem maar wat) huishouden, etc.
Om daar tegenwoordig contact mee te krijgen moet je in veel plaatsen tegenwoordig naar een 'sociaal wijkteam' of iets van die strekking. Is de klus voor hen te groot, gaat t door naar professionele hulp.
Die heeft dan mogelijk ook meer invloed omtrend spendeergedrag en kan 'm b.v. zo ver krijgen om vrijwillig in beschermingsbewind te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 27-06-2018 16:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Curatele is wel erg heftig. Bewindvoering is wat anders en een mildere vorm. Onder curatele ben je zo goed als handelingsonbekwaam. Dat lijkt mij hier niet constructief.

https://www.rijksoverheid...ingsbewind-en-mentorschap

@idef1x Het is het overwegen waard, als het zo lang al niet goed gaat. Mijn vermoeden is dat het zeker wel ter sprake zal komen, mocht er weer een schuldsaneringstraject aankomen.) Na 10 jaren is er weer een mogelijkheid, volgens mij.) Ik kan de voor en nadelen niet zo voor jou dan wel de situatie afwegen. Vandaar dat ik adviseer om daar zelf even over te laten informeren.

[ Voor 37% gewijzigd door Ex Nunc op 27-06-2018 16:16 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

idef1x schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:05:
Ik krijg wel het gevoel dat het besef begint door te druppelen en hij gaf zelf aan dat hij zat te denken om zich onder curatele te laten zetten. Of dat nu de juiste weg is vraag ik me sterk af. Ik heb hem gesuggereerd om eens een lijstje te maken met je inkomsten en uitgaven en eens radicaal gaan stoppen met dingen die niet echt nodig zijn zoals extra tv kanalen die hij amper kijkt, spotify welke hij amper beluisterd, e.d.. Het zijn op zich wel lage bedragen, maar het telt zo wel lekker op...zijn reaktie was wel bevestigend, maar ja ik moet het hem nog zien doen en of hij daadwerkelijk afscheid van een paar uitgaven gaat nemen.

@Ex Nunc Geen verstand van de regels omtrent schuldsanering, maar wellicht dat hij er dan nog steeds in zit. Is denk ik al ruim een jaar of 10 zo aan de gang. Ik hoorde voor het eerst van zijn schuld toen de erfenis van mijn ouders verdeeld moest worden (11 jaar geleden). Voor zover ik weet was dat niet genoeg voor zijn totale schuld.
Dus jij denkt dat bewindvoering wel goed zou zijn voor hem? Ik twijfel....
Bewindvoering lijkt me zelfs uitermate geschikt. In het geval van vrijwillige deelname is het dan ook beschermingsbewind, want je beschermt je tegen jezelf.
Alle inkomsten en uitgaven gaan dan via de bewindvoerder. Zij betalen alle rekeningen (die gaan voortaan ook naar hen toe ipv je broer), treffen eventueel betalingsregelingen met instanties waar schulden staan, sparen voor je en keren elke week leefgeld uit voor de boodschappen op een speciale bankpas (meen dat zoiets een Debetpas heet).
Je hebt dus geen controle meer over je eigen inkomsten en uitgaven, afgezien van je wekelijkse leefgeld.
Leningen kan je ook niet zomaar meer aan gaan, want een doorlopend krediet krijg je niet op een debetpas, stiekem een andere bankrekening erbij openen lukt ook niet want dat je onder bewind staat is bekend bij BKR en alle banken, alles waar een BKR notatie aan vast zit kan je niet meer doen, en iets bestellen met b.v. iDeal kan ook niet, want je krijgt geen internetbankieren bij een debetpas.

Het is een forse beperking natuurlijk, maar als hij het kan inzien dat het niet goed loopt, dan geeft hij daar hopelijk aan toe.
Gezien hij naar Australië wil, kan je het met de bewindvoering ook bespreken en naar hem toe zo brengen dat zij hem kunnen helpen om dergelijke doelen te bereiken door geld voor hem opzij te zetten voor zo'n reis.

Edit:
En wat de rest al zegt, schuldsanering krijg je niet zomaar. Dat kost de maatschappij gewoon knetterhard geld. Na een aantal jaar zijn niet per defintie alle schulden betaald, maar wat er dan nog over is is wel kwijtgescholden.
Je krijgt een keer die kans, maar niet om de haverklap.

Wat betreft bewindvoerders is het ook zeker zinvol om te shoppen. De ene is goedkoper dan de ander, sommige doen hun werk heel goed en anderen lopen de kantjes er van af. Dus kijk en vraag vooral even rond. Even bellen naar de lokale sociale hulp organisaties kan ook heel veel opleveren, want die hebben vaak meer clienten bij een bewindvoerder waar ze goede ervaringen mee hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 27-06-2018 16:32 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Goede tips zijn al gegeven.

Afhankelijk van de gemeente waar hij woont, is er veel of weinig, makkelijk of moeilijk, snel of traag hulp te krijgen.

Een financieel-administratief hulpverleningstraject betaat uit diverse onderdelen:
* Huidige situatie:
Het op orde krijgen van de inkomsten en uitgaven nu. Het heeft weinig zin om aan de schulden te gaan werken, als er minder binnen komt, dan er uit gaat.

* Geschiedenis:
Waardoor zijn de schulden ontstaan? Ook hier weer: het heeft weinig zin om de schulden aan te pakken, als de oorzaak niet is weggenomen.

* Schuldenregelen:
Dit kan op verschillende manieren en is maatwerk. Bij de een wordt een saneringskrediet verstrekt (zodat er nog maar 1 schuld overblijft), bij de ander een minnelijke schuldregeling en als die mislukt, een wettelijke schuldregeling. Als deze alle drie niet mogelijk zijn, kan gekeken worden hoe er een (tijdelijk) aflosplan opgesteld kan worden.

Wat betreft de huidige situatie zijn er vormen van hulpverlening, oplopend in zwaarte:
* begeleiding: de schuldenaar blijft alles zelf beheren en blijft overal zelf voor verantwoordelijk. Hij krijgt wel informatie en advies hoe hij alles het beste aan kan pakken. Soms wordt dit in combinatie met budgetbeheer gedaan, omdat bij budgetbeheer je nog wel zelf je administratie moet voeren.
* budgetbeheer: het inkomen komt binnen bij de budgetbeheerder die alle betalingen regelt, maar administratief (en financiëel) blijft de schuldenaar volledig aansprakelijk. Dit is handig voor mensen die een gat in hun hand hebben, maar wel het besef hebben dat ze geen abonnementen moeten afsluiten, dingen via internet moeten kopen, leningen moeten afsluiten etc. en tijdig hun nota's aan de beheerder kunnen geven, want die komen niet altijd bij de beheerder binnen. Tevens moeten ze in staat zijn om zélf hun administratie te voeren, belastingaangiftes te doen etc. In de meeste gevallen is er sprake van weekgeld waarvan de onder beheer-gestelde van moet rondkomen m.b.t. zijn huishouden.
* beschermingsbewind: de bewindvoerder voert het volledige financiële en administratieve beheer. In de meeste gevallen hoort hier ook bij dat hij bijv. belastingaangiftes doet, kwijtscheldingen aanvraagt etc. De onder bewindgestelde is nog beperkt handelingsbekwaam: een bewindvoerder kan (meestal) bijv. een koop-op-afstand ongedaan maken of een afgesloten abonnement opzeggen, zelfs al is de minimale duur nog niet verstreken.
* curatele: de curator is in financiëel en administatief opzicht volledig verantwoordelijk en de onder curatele-gestelde is vrijwel niet meer handelingsbekwaam.

Als er sprake is van budgetbeheer, bewindvoering of heb je soms nog wel een bankpas waarmee je internetbestellingen kan doen en niet alle instellingen werken met een debet-pas. Tevens zijn er instellingen waarbij je een pas krijgt waarmee je uberhaupt niet kan pinnen: dan moet je dus alles contant doen.
Er is tegenwoordig een register waarin onder bewindgestelden geregistreerd zijn. Onder curatele gestelden werden altijd al geregistreerd, maar wie er in budgetbeheer zit wordt nergens geregistreerd.

Het zal duidelijk zijn dat de ontstaansgeschiedenis een grote rol speelt in de keuze voor ondersteuning. Iemand die verslaafd is, zal je eerder onder bewind laten plaatsen, dan iemand die wegens de verkoop van een onder water staande woning in de schulden is gekomen.

Wat betreft de relatie tussen jou en je broer: dit is altijd een lastige, vooral omdat jíj verwachtingen hebt. Je broer is vrij zijn eigen keuzes te maken en als dat ertoe leid dat hij onder een brug gaat slapen, is hij daar ook vrij in. Jij bent vrij om je eigen keuzes te maken of je hem wilt helpen of niet, maar de meeste mensen zijn óf niet eerlijk naar hun familie of vrienden (spreken hun verwachtingen niet uit, zijn er niet duidelijk over of zijn zich niet eens bewust van die verwachtingen), óf stellen onrealistische verwachtingen, vaak simpelweg omdat ze geen ervaring hebben met deze problematiek.

Persoonlijk zou ik met hem gewoon vragen welke hulp hij van jou zou willen. Wekelijks 'n gesprekje? Volledige inname van z'n bankpas? Samen een budgetplan opstellen? Begeleiding naar de gemeente? Samen onderzoeken welke hulpverlening er mogelijk is? Samen naar gesprekken gaan? Af en toe 'n appje om te vragen hoe het gaat of te herinneren aan 'n afspraak die hij heeft?
Als hij daar een antwoord op heeft, kan je kijken of je hem die hulp ook daadwerkelijk wilt bieden.

Even iets anders: je mag me altijd per DM benaderen. En als je me laat weten in welke gemeente hij woont, kan ik gericht zoeken naar mogelijke en passende hulpverlening :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
Hou er daarnaast ook even rekening mee dat mensen die in schaarste leven, vaak vreemde keuzes maken omdat hun IQ door die schaarste omlaag gaat.

Ze overleven in plaats van leven en dat deel van de hersenen neemt de keuzes zonder de lange termijn in de gaten te houden.

Jij denkt dat hij stomme keuzes maakt, maar hij ziet dat absoluut niet.

Hier staat wel een mooi artikel waarin ze dat uitleggen.

https://decorrespondent.n...en-doen/19645395-f6c9a0bd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

@idef1x heel eerst de band met hem.
Waarschijnlijk irriteert ie zich alleen maar aan goed bedoelde hulp van jou zolang jij je aan hem ergert en op hem neerkijkt als incompetente loser (weet niet of hij dit zo ervaart, maar kan je achter komen) .
Heel cliché maar kans bestaat dat hij meer heeft aan een luisterend oor dan allerlei adviezen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:56
RensJ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:43:
Hou er daarnaast ook even rekening mee dat mensen die in schaarste leven, vaak vreemde keuzes maken omdat hun IQ door die schaarste omlaag gaat.

Ze overleven in plaats van leven en dat deel van de hersenen neemt de keuzes zonder de lange termijn in de gaten te houden.

Dat is ook precies waarom een financieel bewindvoerder enorm kan helpen.
Je krijgt een heel stuk bandbreedte terug omdat je je niet meer zorgen hoeft te maken over geld.
En je kan niet zo makkelijk domme impuls beslissingen nemen die je verder in de problemen helpen.

De kan dat hij dan betere beslissingen gaat nemen of een baan weet vast te houden wordt vanzelf groter. Het is een soort opwaartse spiraal.

Wie de bewindvoerder wordt is wel tricky.
Familie/vrienden kunnen moeite hebben om "nee" te verkopen. Kan de band enorm schaden.
En onder de professionals heb je enorme verschillen. Het is namelijk geen beschermde titel, dus iedereen kan het worden.
Er komen regelmatig gevallen aan het licht waar een bewindvoerder de boel flest door zijn klanten hoge rekeningen te sturen, die hij vervolgens in hun naam betaalt. Of bewindvoerders die zoveel clienten hebben dat ze 68 uur per dag aan diensten in rekening brengen.
Meestal zijn ouderen of immigranten het slachtoffer:

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RocketKoen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:18:
[...]
Wie de bewindvoerder wordt is wel tricky.
Familie/vrienden kunnen moeite hebben om "nee" te verkopen. Kan de band enorm schaden.
Eensch. Als het gaat om niet-meervoudig gehandicapte kinderen zal een rechter een dergelijk verzoek ook heel snel afwijzen. Ik kan me hier nog 'n topic herinneren van 'n vader die onder bewind stond bij een professioneel bewindvoerder, maar waar de zoon het niet mee eens was.
En onder de professionals heb je enorme verschillen. Het is namelijk geen beschermde titel, dus iedereen kan het worden.
Ja en nee. Ja, je hebt enorme verschillen en het is inderdaad geen beschermde titel. Maar... rechtbanken zijn er wel redelijk kien op wie ze wel en niet willen aanwijzen als bewindvoerder.
Er komen regelmatig gevallen aan het licht waar een bewindvoerder de boel flest door zijn klanten hoge rekeningen te sturen, die hij vervolgens in hun naam betaalt. Of bewindvoerders die zoveel clienten hebben dat ze 68 uur per dag aan diensten in rekening brengen.
Meestal zijn ouderen of immigranten het slachtoffer:
[video]
Klopt, hoewel dat kan, indien ze voldoende administratieve ondersteunende krachten hebben. In Nederland wordt er redelijk op gelet. Tevens is er 'n branchevereniging die ook de kwaliteit van de (aangesloten) bewindvoerders in het oog houdt. Dan heb je dus iets meer zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
Ardana schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:44:

Ja en nee. Ja, je hebt enorme verschillen en het is inderdaad geen beschermde titel. Maar... rechtbanken zijn er wel redelijk kien op wie ze wel en niet willen aanwijzen als bewindvoerder.

[...]

Klopt, hoewel dat kan, indien ze voldoende administratieve ondersteunende krachten hebben. In Nederland wordt er redelijk op gelet. Tevens is er 'n branchevereniging die ook de kwaliteit van de (aangesloten) bewindvoerders in het oog houdt. Dan heb je dus iets meer zekerheid.
Ik kom als gerechtsdeurwaarder heel veel bewindvoerders tegen die of de boel belazerd hebben, of die gewoon niet weten wat ze doen (of mijn verwachtingen liggen in ieder geval veel hoger dan de uitvoering).

Dus er zijn er echt wel een heleboel waarbij deze schijncontrole niet werkt.

Ik zou, om een goede bewindvoerder te vinden, bij de gemeente (schuldhulpverlening) vragen welke organisatie zij het meeste vertrouwen in hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RensJ schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:20:
[...]

Ik kom als gerechtsdeurwaarder heel veel bewindvoerders tegen die of de boel belazerd hebben, of die gewoon niet weten wat ze doen (of mijn verwachtingen liggen in ieder geval veel hoger dan de uitvoering).

Dus er zijn er echt wel een heleboel waarbij deze schijncontrole niet werkt.

Ik zou, om een goede bewindvoerder te vinden, bij de gemeente (schuldhulpverlening) vragen welke organisatie zij het meeste vertrouwen in hebben.
Dat is sowieso een goed idee :) Beetje OT, maar leuk om een deurwaarder hier tegen te komen. Heb als schuldhulpverlener veel respect gekregen voor die mensen, zelfs al is de boodschap vaak niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Bedankt zover voor alle reakties. Dat geeft me weer stof tot nadenken en een richting om hem misschien toch te kunnen helpen. Leuk inderdaad dat er een gerechtsdeurwaarder zich in het topic mengt _/-\o_
Interessant TV programma ook erover.
Minder leuk dat je dus heel veel bewindvoerders hebt die de boel verpesten. Ga nu al twijfelen of dat de weg is dan voor mijn broer. Hij de jongste ook niet meer, en dus denk dat dit zijn laatste kans wel eens kan worden om nog iets op te kunnen bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

idef1x schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:18:
Bedankt zover voor alle reakties. Dat geeft me weer stof tot nadenken en een richting om hem misschien toch te kunnen helpen. Leuk inderdaad dat er een gerechtsdeurwaarder zich in het topic mengt _/-\o_
Interessant TV programma ook erover.
Minder leuk dat je dus heel veel bewindvoerders hebt die de boel verpesten. Ga nu al twijfelen of dat de weg is dan voor mijn broer. Hij de jongste ook niet meer, en dus denk dat dit zijn laatste kans wel eens kan worden om nog iets op te kunnen bouwen
Nee, niet ‘heel veel’. Ja, ze zijn er, maar er zitten meer goede dan slechte tussen. Je moet alleen wel zelf een beetje een oogje in het zeil houden en tijdig ingrijpen als je ziet dat het niet goed gaat. Maar dat heb je met ieder beroep: van kassa-bediende tot chirurg en van schoonmaker tot minister, overal heb je onbekwame of slechtwillende mensen. En bewindvoerders zijn ook gewone mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik je verhaal zo leest, lijkt het mij persoonlijk voor jou heel moeilijk om überhaupt enige hulp te bieden. De financiële problemen brengen uiteraard ook die psychische klachten met zich mee: dat hoort er eigenlijk bij.

Dat van het niet behouden van baantjes, is iets dat kan ik persoonlijk dan wel weer goed begrijpen. Heb zelf namelijk ook een ontwikkelingstoornis, en jaren lang dacht ik: fulltime werken dat moest!

Nadat voor de zoveelste keer fout ging, heb ik besloten om parttime te werken. Wellicht is dat ook een optie voor je broer? Alleen als ik zo lees over de schuldenproblematiek, kan hij parttime werken eigenlijk niet veroorloven.

Schuldeisers willen namelijk ook hun geld en parttime werken, met aanvulling vanuit het UWV is dan gewoon te weinig. Eigenlijk doet je broer het zich voor een groot deel ook gewoon zelf aan.

Ik krijg namelijk een beetje het idee uit je verhaal, dat hij eigenlijk wel weet dat lenen consequenties met zich meebrengt. Maar niet de verantwoordelijkheid neemt, en alles op maat stapelen.

Persoonlijk denk ik dus, dat professionele hulp de enige goede keus is. Ik denk zelfs, dat je als familielid hier niet teveel mee moet bemoeien. Zou zonde zijn als jullie elkaar straks jaren niet meer zien, omdat er een conflict tussen beide ontstaat.

Lastige bij volwassenen mensen is alleen: die kun je niet zomaar onder curatele zetten. Dat lijkt mij voor jouw broer eigenlijk wel het beste! Als je niet met geld om kunt gaan, dan moet je naar mijn mening eigenlijk in bescherming genomen worden.

Maja aan de andere kant: je kunt telefoons, auto's etc te makkelijk op afbetaling kopen. Die laatste wellicht niet als je een laag inkomen hebt, maar schulden maken gaat gewoon te eenvoudig. Ik snap ook niet dat banken jou broer telkens dan die leningen vertrekken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Idd. Jij kunt hem niet echt helpen. Je kunt wel meehelpen de hulp rondom hem te organiseren.

1 - inschrijving GGZ en om ondersteuning vragen
2 - bewindvoering met hem aanvragen

Beide zaken verwachten wel inzicht van hem, qua problematiek. Hij moet dus aanvaarden dat hij "wat" probleempjes heeft. Anders wordt het wat lastiger voor hem.

Daarna weer gewoon broer zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 29-06-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 14:58

GrimScythe

Game Addict

Ik raad je aan eens contact te zoeken met Plangroep.
Deze werken via de gemeente en zijn niet uit op winst zoals helaas sommige bewindvoerders.
(Onze ervaring was dat de bewindvoerder helaas eerst zijn eigen beurs spekte en dan pas iets afloste, de schuld van mijn partner was voordat ze bij Plangroep terecht kwam opgelopen in plaats van verminderd over een periode van 2 jaar)

Deze hebben mijn partner zeer goed geholpen om netjes uit de schulden te komen en in het begin kreeg ze ook begeleiding tot hun bepaald hadden dat ze de begeleiding net meer nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 09:39

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Als betrokkene in een werkgebied van het GKB woont, dan zou je daar eens kunnen informeren naar de mogelijkheden van beschermingsbewind. Het GKB is een overheidsinstantie die samenwerkt met veel gemeenten.

https://www.degkb.nl/veelgestelde-vragen/beschermingsbewind

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als hij toestaat dat jij hem helpt zou je in ieder geval samen al alle uitgaven en inkomsten op een rijtje kunnen zetten. Vaak geeft dit al inzicht en besef, maar komen ze er zelf niet toe (hoort bij het ontkennen). Verder zie al het andere. En je kan hem ook onopvallend helpen door hem uit te nodigen voor het eten. Scheelt hem weer een maaltijd in de kosten en haalt hem uit zijn sociaal isolement.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 21:27
Frogmen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:31:
.... En je kan hem ook onopvallend helpen door hem uit te nodigen voor het eten. Scheelt hem weer een maaltijd in de kosten en haalt hem uit zijn sociaal isolement.
Opvallend of onopvallend. Wij hebben altijd geweigerd om geld te geven/lenen; het is een bodemloze put als er niks constructiefs wijzigt. Maar wel altijd aangegeven dat ze bij ons konden eten. Dat is er nooit van gekomen (boos vanwege het feit dat geld geven toch ècht alleen de oplossing is). Moeilijk voor je; knap dat je open staat voor discussies/meningen & oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
idef1x schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:18:
Je moet het wel op waarde plaatsen. Een gerechtsdeurwaarder die ziet heel veel bewindvoerders die de boel verpesten want daar moet hij bij de klant langs vanwege nieuwe schulden etc.

Maar diezelfde gerechtsdeurwaarder ziet vanuit zijn beroep geen enkele klant met een goede bewindvoerder want daar heeft hij vanuit zijn beroep niets te zoeken.

Als je automonteur bent dan zie je ook bijna alleen maar kapotte auto's, maar dat betekent absoluut niet dat bijna alle auto's maar kapot zijn. Het overgrootte merendeel werkt perfect en juist daarom zie je ze als monteur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-04 15:08
Hoi! Misschien al wel eerder genoemd, maar zo niet: https://schuldhulpmaatje.nl/

Wie weet is dat een optie?

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Interessant topic :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus nogmaals, zoek professionele hulp, maar wellicht kun je zelf je broer ook helpen, je hoeft echt geen professional te zijn om iemand die depressief is te helpen, maar alleen je broer kan je vertellen waar hij behoefte aan heeft :)

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Aherin op 29-06-2018 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
RensJ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 16:43:

Wauw! Goed stuk! Vroeger zou ik het nog met Klijnsma eens zijn, maar als je ermee in aanraking komt, besef je pas hoe erg de situatie is. Als je regeltjes wil opstellen, verdiep je dan eerst in de materie. Verder werd mijn broer besproken leek het wel. Hij weigerde in het begin ww aan te vragen, waar wij als familie alleen maar respect voor hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

idef1x schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 11:29:
[...]

Wauw! Goed stuk! Vroeger zou ik het nog met Klijnsma eens zijn, maar als je ermee in aanraking komt, besef je pas hoe erg de situatie is. Als je regeltjes wil opstellen, verdiep je dan eerst in de materie. Verder werd mijn broer besproken leek het wel. Hij weigerde in het begin ww aan te vragen, waar wij als familie alleen maar respect voor hadden...
Stukje valse schaamte imo. En onterecht om daar respect voor te hebben. Da's leuk als je duizenden euro's op de bank hebt, maar in de meeste gevallen levert het alleen maar veel meer ellende op:
* als je te laat WW aanvraagt, kun je een sanctie krijgen, of zelfs dat je WW uitkering in het geheel niet toegekend wordt. Ook je recht op het laatste vangnet (bijstand) wordt hierdoor beïnvloed. Sowieso geldt in veel gevallen een wachttijd van 4 weken voordat je bijstand toegekend wordt. En nee, dat is niet met terugwerkende kracht, dus daar zit je sowieso al 4 weken zonder inkomen. Voor mensen met een laag inkomen en/of schulden en/of weinig spaargeld is dat uberhaupt al een probleem.
* als je ziek wordt of een ongeluk krijgt terwijl je geen WW hebt aangevraagd, heb je geen recht op ZW, en bij langdurige arbeidsongeschiktheid ook niet op WIA (= wat vroeger WAO was).
* als je toch al te weinig geld hebt, kom je alleen maar dieper in de problemen doordat er veel incasso-kosten bij komen.

Ik heb zelf een keer onterecht in de schulden gezeten: DUO weigerde aanvullende beurs toe te kennen waardoor ik van ƒ 600 moest leven ipv ƒ 1.100, rechtszaak over gevoerd en na 11 maanden gewonnen, maar ondertussen had ik wél voor honderden, zo niet duizenden guldens incasso-kosten te pakken die ik nergens vergoed kon krijgen. Ontzettend zonde van het geld dus, noch afgezien van het risico op BKR-coderingen waardoor je op de middellange termijn geen hypotheek kunt krijgen. Gelukkig was ík wel in staat om goed met deze schulden om te gaan, waardoor ik de woningbouwvereniging heb kunnen overhalen om me níet te ontruimen ondanks 4-5 maanden huurschuld, maar ik weet dat ik een hoge uitzondering hierin ben.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 30-06-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Ardana schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 23:23:
[...]

Stukje valse schaamte imo. En onterecht om daar respect voor te hebben. Da's leuk als je duizenden euro's op de bank hebt, maar in de meeste gevallen levert het alleen maar veel meer ellende op:
Ben ik niet met je eens. Valse schaamte oke, maar je kunt ook ww niet aanvragen omdat je niet op de belastingbetaler wil teren. Het blijft gemeenschapsgeld. Of het slim is is een 2e. Ondanks dat ik geld genoeg op de de bank heb staan, zou ik wel ww aanvragen indien ik geen werk had, maar dat is dan meer in de trend van ik heb er tijdens mijn werkperiode voor betaald en dus heb ik er recht op. Klinkt nu ook niet echt als de juiste mentaliteit, maar toch...
Mijn broer heeft het vrij lang volgehouden zonder ww, maar ik zou me nu niet verbazen als ie daar in het verleden een lening voor heeft afgesloten |:(
En ja zeker in zijn geval leverd het uiteindelijk meer ellende op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

idef1x schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:00:
[...]

Ben ik niet met je eens. Valse schaamte oke, maar je kunt ook ww niet aanvragen omdat je niet op de belastingbetaler wil teren.
Dat blijft dus valse schaamte. Vaak voortkomend uit een soort idiote trots en calvinisme. We hebben, met z’n allen voorzieningen in het leven geroepen omdat we niet wilden dat mensen door ziekte of werkloosheid in problemen kwamen. En dan ga je zeggen ‘ha! Ik weet het toch beter’ om vervolgens alsnog in de problemen te komen en de belastingbetaler alleen maar meer geld te kosten?

Daarnaast, zulk overdreven ‘eigen broek op houden’ geeft echt een verkeerd beeld af: ‘alleen als je de overheid niet nodig hebt, ben je goed bezig’.
Dus iedereen die arbeidsongeschikt is, schaamt zich de ogen uit de kop, terwijl ze in de meeste gevallen echt 0 kunnen doen aan die arbeidsongeschiktheid. Maar ze moeten wel dankbaar zijn! Want o wee als je niet nederig bent...
Ik vraag me altijd af of die mensen dan ook de rente-aftrek laten liggen.. ‘nee, want daar werk ik voor’. Guess what? Die arbeidsongeschikten hebben ook gewerkt en werken vaak nog (aan hun herstel). Misschien wel harder dan degene die nooit een uitkering aangevraagd heeft omdat hij gewoon geluk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:40:
[...]

Dat blijft dus valse schaamte. Vaak voortkomend uit een soort idiote trots en calvinisme.
Misschien is het beter om deze discussie niet hier te voeren? Wie wanneer welke rekening van wie zou moeten betalen lijkt mij een te algemene politieke discussie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Soms is het ook gewoon onwetendheid.

Ik werk al sinds mijn 12e, ik heb nooit hulp van bitenaf nodig gehad.
Dan kom je - om welke reden dan ook - in een situatie terecht waarin je het alleen niet meer red, en dan word je geconfronteerd met allerlei regeltjes en wetten waar aan voldaan moet worden. Ik denk dat een hoop “problemen” opgelost kunnen worden als we de bureaucratie in dit land aanpakken. We hebben 17 miljoen mensen, en voor alles ook 17 miljoen regeltjes lijkt het wel!

En om on topic te blijven.. Als je toch al depressief op de bank zit, dan is het laatste waar je de puf voor hebt wel het door spitten van al die wetten, plichten en regeltjes... en zo zinken mensen dus steeds dieper in de put, met voor somigen als resultaat dat de zich maar voor een trein gooien, of uit pure wanhoop maar mensen neer schieten. Want god knows, de laaste tijd heb ik zelf ook wel eens de behoefte om met een kalashnikov (heet dat zo??) het halve UWV omver te maaien.

Om even wat duidelijk te maken voor mensen die nog nooit depressief zijn geweest.. Als je depessief bent dan kost ALLES enorm veel meer energie. Er zijn dagen dat ik zelfs al moe word van het opstaan sochtends. Dat zit voornamelijk tussen de oren, maar je fysieke lichaam heeft er ook last van, omdat je hormoon huishouding ook niet helemaal in orde is. En de goede adviezen zoals “ga eens wat leuks doen, ga lekker op vakantie” zijn ook nutteloos, tenzij je een half jaar op vakantie kunt. Want tegen de tijd dat je weer naar huis moet is je lichaam/geest nog steeds niet hersteld. Het duurt niet voor niets gemiddeld vier weken voor mensen die antidepressieva krijgen voorgeschreven, daar de effecten van beginnen te merken :)

[ Voor 27% gewijzigd door Aherin op 01-07-2018 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

KopjeThee schreef op zondag 1 juli 2018 @ 12:51:
[...]

Misschien is het beter om deze discussie niet hier te voeren? Wie wanneer welke rekening van wie zou moeten betalen lijkt mij een te algemene politieke discussie opleveren.
Ja en nee. Ik heb in de praktijk te veel mensen gezien die wegens valse trots cq schaamte diep in de schulden kwamen, ook waar het het aanvragen van uitkeringen betrof. En zeker als mensen met vermogen (die zich wat mij betreft eigenlijk sowieso niet in kunnen leven in mensen met armoede, uitzonderingen daar gelaten) dat ook nog eens gaan afkeuren, ben je geen onderdeel van de oplossing, maar van het probleem, en daar het erop lijkt dat TS ook deze houding heeft naar zijn broer, denk ik dat het zeker wel in dit topic thuishoort. Niet naar bedoeld, maar deze bewustwording mag best wat breder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Ardana schreef op maandag 2 juli 2018 @ 00:01:
[...]

En zeker als mensen met vermogen (die zich wat mij betreft eigenlijk sowieso niet in kunnen leven in mensen met armoede, uitzonderingen daar gelaten) dat ook nog eens gaan afkeuren, ben je geen onderdeel van de oplossing, maar van het probleem, en daar het erop lijkt dat TS ook deze houding heeft naar zijn broer, denk ik dat het zeker wel in dit topic thuishoort.
WTF? Laat ook maar dan....Jij denkt dus van afstand te kunnen bepalen hoe ik naar mijn broer kijk? WTF?
Bedankt voor de tips, maar laat verder maar ik zoek het zelf verder wel uit want zulk soort reacties van jouw werken averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

idef1x schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:05:
[...]

WTF? Laat ook maar dan....Jij denkt dus van afstand te kunnen bepalen hoe ik naar mijn broer kijk? WTF?
Bedankt voor de tips, maar laat verder maar ik zoek het zelf verder wel uit want zulk soort reacties van jouw werken averechts.
Dat vind ik jammer, maar is jouw keuze. Ik ken je niet, ik lees allen wat je schrijft. Je schrijft:
idef1x schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:00:
[...]
Ben ik niet met je eens. Valse schaamte oke, maar je kunt ook ww niet aanvragen omdat je niet op de belastingbetaler wil teren. Het blijft gemeenschapsgeld. Of het slim is is een 2e. Ondanks dat ik geld genoeg op de de bank heb staan, zou ik wel ww aanvragen indien ik geen werk had, maar dat is dan meer in de trend van ik heb er tijdens mijn werkperiode voor betaald en dus heb ik er recht op. Klinkt nu ook niet echt als de juiste mentaliteit, maar toch...
Mijn broer heeft het vrij lang volgehouden zonder ww, maar ik zou me nu niet verbazen als ie daar in het verleden een lening voor heeft afgesloten |:(
En ja zeker in zijn geval leverd het uiteindelijk meer ellende op.
Hieruit haal ik dat je het een goed ding vind als mensen geen uitkering aanvragen omdat ze dan op de belastingbetaler teren. Tevens noem je hier je broer. Dan is het toch niet raar als ik daar op in ga? Ik heb de nodige voorbehouden gemaakt, dat er best uitzonderingen zijn en ik kan echt niet oordelen over individuele gevallen, sterker nog ik heb gezegd "het lijkt erop". Ik weet dus niet of datook echt zo is. Ik heb enkel genoemd wat ik in het algemeen tegen kom en ik vind het jammer dat je dat direct op jezelf betrekt, sorry als ik onduidelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

idef1x schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:05:
[...]

Weet je wat averechts werkt? Iemand sterken in de overtuiging dat het een goede actie is om geen uitkering aan te vragen door te stellen dat je trots op hem bent, om vervolgens als hij (mede) daardoor in de schulden komt keihard af te geven op de "domme keuzes" die hij maakt.

Lees eens even opnieuw je TS door, en zeg eens dat dit niet denigrerend geschreven is.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:43
Laat die broer in godsnaam een uitkering aanvragen en laat hem onder vrijwillig bewind zetten. Mits er geen schuld is.

Als hij straks zijn huis kwijt is en bij de nachtopvang moet aankloppen is zijn leven voorbij. Het kost je namelijk jaren om je leven weer enigzins op orde te krijgen. Meestal lukt dat niet meer, maar als het wel lukt, dan zit je nog steeds met een volledig mislukt leven.

Geen toekomstperspectief op een mooie werkcarriere, geen financiele onafhankelijkheid, niet meer op vakantie naar Belize/Vessem of zelfs iets eenvoudigs als een vrouw vinden en kinderen maken.

Alles kwijtraken door trots en principes laat Darwin recht spreken. Daar wil je niet mee in de clinch liggen, want dat verlies je.

Ga die uitkering regelen en verder is het aan je broer. Hij zal het zelf moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door mavaros op 02-07-2018 11:06 . Reden: kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Zo lust ik er ook wel een paar. Normaal gesproken zou ik denken dat men dat niet zo bedoeld en ga van het goede uit in de mens, maar aangezien jullie mij nu persoonlijk aanvallen moet ik daar maar anders over denken. Uit jullie reacties kan ik halen dat jullie mij en mijn familie er eigenlijk van betichten hem in deze situatie geduwd te hebben. Ja ik kijk nu naar @McGryphon. Waar haal jij in vredesnaam uit dat we het een goede actie vonden? Respecteren van iemands besluit is heel wat anders dan hem hiervoor aanmoedigen. Ik hoop toch echt dat dat niet de juiste interpretatie is. De TS denigrerend geschreven volgens jouw? Dat is jouw interpretatie van mijn omschrijving van de situatie. Ja hij zit in een rot situatie en ik niet, maar daar is niets denigrerends aan vind ik. Maar ja dat is maar mijn mening en die deugd kennelijk niet volgens jouw.

Als we indertijd hadden geweten dat hij zijn financiële situatie rooskleuriger voorschotelde dan het was, hadden we hem zeker verteld/geadviseerd om maar wel ww aan te vragen. Dat het niet zou uitmaken is vers 2, want hij is altijd al eigenwijs geweest, maar ja het is/was zijn keuze.
Hij heeft die keuze in vrije wil gemaakt indertijd (wat zijn achterliggende gedachte ook maar was) en wij hadden totaal geen zicht op zijn financiële situatie. Hij achte het niet nodig te hebben, omdat hij wel weer snel een baan zou kunnen vinden (wat ook in die tijd zo was voor een TU afgestudeerde). Hij weet niet eens dat we er respect voor hadden indertijd dat ie niet van de ww wilde leven, dus ook is hij hier niet door gesterkt in zijn besluit. Dus ja ik kan het wel respecteren als iemand voor slechts een paar maandjes overbrugging geen WW aanvraagt. Je hoeft het overigens nog niet met iemand eens te zijn om respect voor iemands beslissingen te hebben, maar dat ontgaat ook deez en geen hier kennelijk.
Dat de overbrugging uiteindelijk langer duurde dan een paar maandjes is een ander verhaal.

Ik heb @ardana in een DM wat uitgebreidere toelichting gegeven over de situatie tussen mij en mijn broer en had dan ook van hem/haar wel meer begrip verwacht.
Maar ja het blijkt dat ik soms ook maar een naïef mens ben.

Nee ik kijk niet hoogachtend/denigrerend op hem neer omdat ik geld had/heb en hij niet.
Vanwege "hardnekkig zeer" vanwege kwesties in het verleden heb ik me geheel niet om hem bekommerd. Dat heb ik zelfs in de TS beschreven. Het interesseerde me niet toen ie wel een baan had en wel geld genoeg om te leven en het interesseerde me niet toen het bergafwaarts met hem ging. Ik had dan ook amper contact met hem en het speelde zich buiten mijn blikveld af.
Het contact is herstellende en hierdoor weet ik inmiddels meer van zijn situatie af. Ik besef alleen nu pas hoe schrijnend zijn situatie is en dat hij er in zijn eentje niet uit gaat komen (ben ook maar een mens en heb er geen expertise in), vandaar dat ik de vraag stelde hoe ik het best hem uit deze neerwaartse spiraal kan helpen komen. Na een goede start met goede tips en handvatten, krijg ik opeens een mes in de rug.
Ik zal me een volgende keer dan ook wel 2 keer bedenken voordat ik hulp/informatie vraag over een complex probleem.

@mavaros Hij heeft al enige jaren een WW uitkering tussen de baantjes door hoor, omdat hij er toch wel achter kwam dat hij het zonder helemaal niet zou redden.

Afijn nogmaals allemaal bedankt voor de tips en informatie, maar ik stop met dit topic, want ik hou niet van op de man spelende reacties. Daar kan ik niets mee. Zeker niet als er ergens een oplossing voor een probleem wordt gezocht en mensen gaan met hun vingertje wijzen. Is niet constructief, maar destructief. Dat heeft dit topic al bewezen.
Van mijn part kan er dan ook wel een slotje op dit topic want het heeft totaal niets meer met het topic te maken. Ik ben er klaar mee. Ja dat is mijn keuze hoor ik al weer iemand belerend en afwijzend zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 08:46
Vanuit mijn werk kan ik je de volgende route aanraden mocht je nog niet verder zijn gekomen:

Via de huisarts of gemeente een ambulant begeleider vinden.
Als die er eenmaal is kan die onafhankelijk je broer gaan helpen, met boodschappen, met de financiën en met dagelijkse routines.

Mocht het echt een puinhoop zijn dan kan je je melden bij de gemeente voor schuldhulpverlening, gezien de omschrijving van je broer zal een goeie schuldhulpverlener vragen om in zee te gaan met een beschermingsbewindvoerder.

Deze gaat dan zoals hier al is beschreven de financiën van je broer beheren. Dit is vrijwillig maar wordt door de rechter uitgesproken en heeft vanaf dat moment ook een duidelijke juridische grondslag.
Je broer is baas over zijn eigen leven, maar de financiën worden beheerd door de bewindvoerder.

Met betrekking tot het eerder genoemde, er is inderdaad nog wat verschil in kwaliteit, maar het wordt steeds beter door strengere controles en hogere kwaliteitseisen. De rotte appels zijn er al voor het merendeel tussenuit. Niet iedereen kan nog zomaar bewindvoerder worden.

Daarnaast rekenen alle bewindvoerders dezelfde tarieven, dit is immers wettelijk vastgelegd.
In het geval van een uitkering is dat nogal een hoge last op het inkomen, hiervoor kan in de meeste gevallen een vergoeding voor worden aangevraagd bij dezelfde gemeente.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en/of dat je intussen de route al hebt gevonden, er zijn een hoop mensen op de wereld die net dat ene duwtje in de rug nodig hebben.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien TS had aangegeven niet verder te willen met dit topic, en deze tips (die ook al eerder genoemd zijn) dik een half jaar na dato, is een beetje mostert na de maaltijd. Als TS het topic erg graag heropend wil hebben: mijn DM staat open.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.