Momenteel heb ik een zeer aanzienlijk aantal overwerk uren staan bij mijn werkgever. Als ik aangeef dat ik deze wil laten uitbetalen, betaal ik hierover als ik het goed begrijp het bijzonder tarief voor loonbelasting (zoals ook bij een bonus), en daarom in mijn geval 52% belasting.
Het loont (
) dan ook een alternatief te zoeken. Gelukkig heb ik nog een aanzienlijke studieschuld liggen van mijn HBO opleiding. Ik vraag mij daarom af of ik met mijn werkgever kan overeenkomen dat zij mijn studieschuld overnemen en afschrijven middels een reguliere amortisatie regeling, maar loop daarbij al direct tegen de voorwaarden aan voor het belastingvrij uitkeren van vergoeding van studiekosten:
Mijn werkgever is bereid mij te helpen aangenomen dat ik zelf met een goed (lees: legaal) voorstel kom. Ik zie zelf nog weinig opties, maar check het hier graag nog even met jullie.
Het loont (
Mijn studiekosten zijn al jaren geleden gemaakt. Op deze manier komt de vergoeding dus toch weer uit in de loonbelasting, en schiet ik weinig op.Drie voorwaarden
Als de werknemer een studie of een opleiding voor persoonlijke ontwikkeling volgt om (meer) inkomen uit werk en woning te verwerven, dan zijn de volgende voorwaarden voor vrijstelling van toepassing:
• De studiekosten worden niet al door een ander vergoed.
• De studie of opleiding is gericht op het vervullen van een beroep in de toekomst.
• De werkgever heeft de vergoeding verstrekt of toegezegd vóór het einde van het kalenderjaar waarin de kosten worden gemaakt.
Mijn werkgever is bereid mij te helpen aangenomen dat ik zelf met een goed (lees: legaal) voorstel kom. Ik zie zelf nog weinig opties, maar check het hier graag nog even met jullie.