Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTielemans
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-10-2022
Momenteel heb ik een zeer aanzienlijk aantal overwerk uren staan bij mijn werkgever. Als ik aangeef dat ik deze wil laten uitbetalen, betaal ik hierover als ik het goed begrijp het bijzonder tarief voor loonbelasting (zoals ook bij een bonus), en daarom in mijn geval 52% belasting.

Het loont ( :+ ) dan ook een alternatief te zoeken. Gelukkig heb ik nog een aanzienlijke studieschuld liggen van mijn HBO opleiding. Ik vraag mij daarom af of ik met mijn werkgever kan overeenkomen dat zij mijn studieschuld overnemen en afschrijven middels een reguliere amortisatie regeling, maar loop daarbij al direct tegen de voorwaarden aan voor het belastingvrij uitkeren van vergoeding van studiekosten:
Drie voorwaarden
Als de werknemer een studie of een opleiding voor persoonlijke ontwikkeling volgt om (meer) inkomen uit werk en woning te verwerven, dan zijn de volgende voorwaarden voor vrijstelling van toepassing:

• De studiekosten worden niet al door een ander vergoed.
• De studie of opleiding is gericht op het vervullen van een beroep in de toekomst.
De werkgever heeft de vergoeding verstrekt of toegezegd vóór het einde van het kalenderjaar waarin de kosten worden gemaakt.
Mijn studiekosten zijn al jaren geleden gemaakt. Op deze manier komt de vergoeding dus toch weer uit in de loonbelasting, en schiet ik weinig op.

Mijn werkgever is bereid mij te helpen aangenomen dat ik zelf met een goed (lees: legaal) voorstel kom. Ik zie zelf nog weinig opties, maar check het hier graag nog even met jullie.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36
Je betaalt, na verrekening bij de belasting aangifte, niet meer belasting over overuren.
Je betaalt gewoon over je gehele inkomen uit arbeid belasting.
Teveel betaalde belasting door het hogere tarief krijg je dan terug.
Het hogere tarief wordt in eerste instantie ingehouden om te voorkomen dat je bij verrekking moet bijbetalen.

[ Voor 11% gewijzigd door daan! op 27-06-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:56

Aganim

I have a cunning plan..

MTielemans schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:19:
Momenteel heb ik een zeer aanzienlijk aantal overwerk uren staan bij mijn werkgever. Als ik aangeef dat ik deze wil laten uitbetalen, betaal ik hierover als ik het goed begrijp het bijzonder tarief voor loonbelasting (zoals ook bij een bonus), en daarom in mijn geval 52% belasting.
Nee, je overuren vallen qua belasting niet in een bijzonder tarief. Uiteraard kan het zijn dat je door het uitbetalen in een hogere schaal terechtkomt, waardoor je over dat deel wel meer belasting kwijt bent.

Je vergist je, denk ik, met het uitbetalen van vrije dagen: deze worden wel tegen bijzonder tarief belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:07
Inderdaad zullen (afhankelijk van je inkomen) je uitbetaalde uren richting de 50% belasting kosten. Echter zijn er niet heel veel zaken die dat kunnen verhelpen.

Het laten afbetalen van je studieschuld door je werkgever zal gewoon als loon gezien worden.

Edit:
Mogelijk heeft de werkgever ruimte vrij in de werkkostenregeling. Er kunnen dan bonussen worden uitgekeerd zonder dat daar belasting over betaald hoeft te worden. In principe kan dat tot €2400 per jaar.

[ Voor 29% gewijzigd door Sovieto op 27-06-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 19:28
Aganim schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:25:
[...]
Je vergist je, denk ik, met het uitbetalen van vrije dagen: deze worden wel tegen bijzonder tarief belast.
Oh? Kun je een link geven waar dat staat, ik heb er nl. nog niet eerder over gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris TT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 17:09
Wat jij wilt is niet mogelijk.

Als je werkgever je studiekosten zou overnemen wordt dit gewoon gezien als verkapt loon. Hier wordt dus ook belasting over geheven als verkapt loon.

In eerste instantie wordt er inderdaad ongeveer 52% loonheffing ingehouden, maar aan het einde van het jaar wordt dit inderdaad verrekend en wordt al het verdiende loon bij elkaar opgegooid en wordt daar de belasting over berekend.

Wat je eventueel zou kunnen doen is kijken of je een privéaankoop wilt doen die enigszins als zakelijke kosten door zouden kunnen gaan en dit ten laste brengen van je overuren. Dit is overigens wel illegaal. Je werkgever hoeft hier dus absoluut niet in mee te gaan en het is ook de vraag of je dit zelf wel wilt. Bij een groot bedrijf is dit sowieso uitgesloten, maar ik ken wel kleinere bedrijven die dit doen. Hiermee ontduik je de BTW en loonbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

celshof schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:49:
[...]

Oh? Kun je een link geven waar dat staat, ik heb er nl. nog niet eerder over gehoord.
Link zal niet bestaan. Poster begint goed, maar gaat op het eind compleet de mist in.

Er bestaat geen “bijzonder tarief”. Loon is loon en wordt altijd hetzelfde belast. Wat je op je loonstrook ziet is voorheffing, niet belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 09:10
Sovieto schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:41:

Edit:
Mogelijk heeft de werkgever ruimte vrij in de werkkostenregeling. Er kunnen dan bonussen worden uitgekeerd zonder dat daar belasting over betaald hoeft te worden. In principe kan dat tot €2400 per jaar.
Ik weet niet of de werkgever dit niet opsoupeert. Dit is een % adhv het totaalloon van het bedrijf, maar de netto onkostenvergoedingen moeten hier in mindering worden gebracht. Helaas ook personeelsuitjes als een dineetje enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sovieto schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:41:
Inderdaad zullen (afhankelijk van je inkomen) je uitbetaalde uren richting de 50% belasting kosten. Echter zijn er niet heel veel zaken die dat kunnen verhelpen.

Het laten afbetalen van je studieschuld door je werkgever zal gewoon als loon gezien worden.

Edit:
Een werkgever mag jou ook een bonus van € 500.000 vanuit de wkr geven hoor. De vrije ruimte is 1,2% van de totale loonsom van het bedrijf. Het maakt niet uit hoe dat verdeeld wordt*. Als de werkgever boven de 1,2% komt moet hij over het meerdere 80% eindheffing betalen. Dat maakt voor de werknemer dus niet uit - die kan nog steeds € 50.000 netto ontvangen naast zijn reguliere loon.

* Zo gaat bij ons het grootste deel op aan het huren van parkeerplaatsen, terwijl daar misschien maar de helft gebruik van maakt. Want ook dat soort zaken vallen in sommige situaties onder de wkr.

@MTielemans Gewoon laten uitbetalen. In eerste instantie wordt er het bijzondere tarief op toegepast, maar dat krijg je gewoon weer terug als je aangifte loonbelasting doet. Wil je daar niet op wachten dan zou je zelfs nu al aangifte kunnen doen voor 2018, dan hoef je niet te wachten op volgend jaar. In dat geval moet je het wel goed uitrekenen, te veel ontvangen = terugbetalen volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTielemans
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-10-2022
Dank voor de reacties!

Ik begrijp het idee van bonussen onder de wkr niet helemaal, is het niet zo dat de vrije ruimte benut dient te worden om zaken beschikbaar te stellen of gemaakte kosten te vergoeden? De bonus zou vallen onder uitzondering op de vrije ruimte (https://www.pwnet.nl/inst...kelijkheidstoets-10124848, zie "Uitzonderingen keuzevrijheid").

Anyway, de te betalen overuren komen ver boven 1,2% van mijn eigen loon uit, dus ik denk niet dat ik deze richting op ga. Daarnaast vermoed ik dat we al zo goed als maximaal gebruik maken van de vrije ruimte.

Ik heb iig mijn mogelijkheden bekeken, ik laat ze gewoon uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Tehh schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Een werkgever mag jou ook een bonus van € 500.000 vanuit de wkr geven hoor. De vrije ruimte is 1,2% van de totale loonsom van het bedrijf. Het maakt niet uit hoe dat verdeeld wordt*. Als de werkgever boven de 1,2% komt moet hij over het meerdere 80% eindheffing betalen. Dat maakt voor de werknemer dus niet uit - die kan nog steeds € 50.000 netto ontvangen naast zijn reguliere loon.

* Zo gaat bij ons het grootste deel op aan het huren van parkeerplaatsen, terwijl daar misschien maar de helft gebruik van maakt. Want ook dat soort zaken vallen in sommige situaties onder de wkr.
Volgens vele sites mag dat niet. Het gaat namelijk om het gebruikelijkheidsprincipe. De regel is gesteld dat €2400 bonus onder dat principe valt, maar daarboven niet meer. Dit om misbruik te voorkomen.
http://www.accountantsonl...-in-vrije-ruimte-wkr.html
https://www.loon.nl/loon/...naf_2015_nou_met_de_.html
https://www.pwnet.nl/inst...kelijkheidstoets-10124848
@MTielemans Gewoon laten uitbetalen. In eerste instantie wordt er het bijzondere tarief op toegepast, maar dat krijg je gewoon weer terug als je aangifte loonbelasting doet. Wil je daar niet op wachten dan zou je zelfs nu al aangifte kunnen doen voor 2018, dan hoef je niet te wachten op volgend jaar. In dat geval moet je het wel goed uitrekenen, te veel ontvangen = terugbetalen volgend jaar.
Zoveel krijg je niet terug van het bijzondere tarief. Weet niet in welk salaris er ontvangen wordt, maar je kan er zeker van uitgaan dan er 49% belasting wordt geheven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
MTielemans schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:08:
Dank voor de reacties!

Ik begrijp het idee van bonussen onder de wkr niet helemaal, is het niet zo dat de vrije ruimte benut dient te worden om zaken beschikbaar te stellen of gemaakte kosten te vergoeden? De bonus zou vallen onder uitzondering op de vrije ruimte (https://www.pwnet.nl/inst...kelijkheidstoets-10124848, zie "Uitzonderingen keuzevrijheid").

Anyway, de te betalen overuren komen ver boven 1,2% van mijn eigen loon uit, dus ik denk niet dat ik deze richting op ga. Daarnaast vermoed ik dat we al zo goed als maximaal gebruik maken van de vrije ruimte.

Ik heb iig mijn mogelijkheden bekeken, ik laat ze gewoon uitbetalen.
Je kan vragen of er nog €2400 over is in de vrije ruimte van de werkgever. De kans dat er nog ruimte is is erg groot. De 1,2% wordt namelijk niet per persoon berekend, maar voor het totale bedrijf. Een bedrijf mag dus 1,2% van zijn totale loonsom als werkkostenregeling inzetten.

De werkkostenregeling hoeft niet gelijkmatig verdeeld te worden over de personeelsleden. Alleen mag er geen misbruik van worden gemaakt (derhalve de grens van €2400 bonus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Een werkgever kan je onbelast een opleiding laten doen (mits deze bijdraagt aan de uitoefening van je functie).

Als jij de opleiding voorschiet en werkgever betaalt je terug, ook goed.

Maar deze opleiding dateert (a) van voor je dienstbetrekking en (b) uit een eerder belastingjaar.

Een schuld van een ander inlossen is fiscaal hetzelfde als die ander geld geven. In dit geval moet er loon- en inkomstenbelasting worden afgedragen.

Wat je nodig hebt is een nieuwe opleiding die de oude schuld doet verdwijnen. Probleem: de schuld zit bij DUO en die gaan niet aan een frauduleuze constructie meewerken door je inlossing als colegegeld te factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:45

Croga

The Unreasonable Man

Sovieto schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:33:
Zoveel krijg je niet terug van het bijzondere tarief. Weet niet in welk salaris er ontvangen wordt, maar je kan er zeker van uitgaan dan er 49% belasting wordt geheven.
Waar haal je dat vandaan dan?....

"Bijzonder tarief" gaat alleen over voorheffing; het bedrag wat je werkgever aan de belastingdienst afdraagt om te voorkomen dat jij volgend jaar een enorme aanslag krijgt.
In het geval van "bijzonder tarief" wordt er over de bedragen die boven je normale salaris liggen een hoger tarief gerekend omdat men niet zeker kan zijn hoe dat uiteindelijk in je totale inkomsten past. En dus wordt daar, in veel gevallen, 52% over gerekend (er bestaat geen 49% tarief; geen idee waar je die vandaan tovert).

Aan het eind van het jaar wordt echter de belasting gewoon berekend over je totale inkomen. En als je totale inkomen niet in die 52% tarief groep valt dan krijg je gewoon het teveel betaalde terug. Heb je een "normaal" inkomen dan wordt er dus gewoon 34% belasting over betaald en krijg je de 18% die er meer aan voorheffing gerekend is gewoon terug.

Dus nogmaals als samenvatting:
- Er bestaat geen bijzonder belasting tarief. Er bestaat alleen een bijzonder tarief voorheffing
- Uitbetaalde uren, vakantiegeld, vakantiedagen worden niet anders belast dan andere betalingen die je van je baas krijgt. Er wordt alleen andere voorheffing toegepast
- Er bestaat geen 49% belasting tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als je minder dan 19 cent per kilometer aan reiskostenvergoeding krijgt, dan kan dat wellicht belastingvrij worden aangevuld met je overuren saldo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Croga schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 07:04:
[...]

"Bijzonder tarief" gaat alleen over voorheffing; het bedrag wat je werkgever aan de belastingdienst afdraagt om te voorkomen dat jij volgend jaar een enorme aanslag krijgt.
In het geval van "bijzonder tarief" wordt er over de bedragen die boven je normale salaris liggen een hoger tarief gerekend omdat men niet zeker kan zijn hoe dat uiteindelijk in je totale inkomsten past. En dus wordt daar, in veel gevallen, 52% over gerekend (er bestaat geen 49% tarief; geen idee waar je die vandaan tovert).

Aan het eind van het jaar wordt echter de belasting gewoon berekend over je totale inkomen. En als je totale inkomen niet in die 52% tarief groep valt dan krijg je gewoon het teveel betaalde terug. Heb je een "normaal" inkomen dan wordt er dus gewoon 34% belasting over betaald en krijg je de 18% die er meer aan voorheffing gerekend is gewoon terug.

- Er bestaat geen bijzonder belasting tarief. Er bestaat alleen een bijzonder tarief voorheffing
- Uitbetaalde uren, vakantiegeld, vakantiedagen worden niet anders belast dan andere betalingen die je van je baas krijgt. Er wordt alleen andere voorheffing toegepast
Ik zou eigenlijk hetzelfde willen beginnen als dat jij deed. Waar haal jij al je beweringen en kennis vandaan? De 34% waar jij het over hebt lijkt volledig uit de lucht gegrepen.

Het belastingstelsel in Nederland is wat ingewikkelder dan dat jij denkt. Je kan niet zomaar een schijftarief erbij pakken en zeggen dat dit het marginale belastingtarief is (marginale belastingtarief is dat tarief waartegen de volgende euro die je verdient wordt belast).

Ik zal mijn bewering van ongeveer 49% staven met een voorbeeldberekening. Ik ga er in dit voorbeeld vanuit dat er op dit moment €40.000 salaris is per jaar (iets meer dan €3.000 per maand). Er worden 100 overuren uitbetaald tegen €18 per uur. Het nieuwe salaris wordt dus €1.800 hoger, €41.800 per jaar.
Ik reken met de schijven van 2018. In de eerste schijf betaal je 36,55% belasting, in de tweede en derde schijf betaal je 40,85% belasting. Deze gooi ik daarom bij elkaar. Na het berekenen van de belasting bereken ik ook de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Deze haal ik af van de te betalen belasting. Daaruit komt een nettoloon. De nettolonen van de twee situaties vergelijk is met elkaar en daarmee kan ik het marginale belastingtarief berekenen.
Ik werk met afgeronde bedragen, hierdoor kunnen kleine afrondingsverschillen bestaan.

https://www.mupload.nl/img/c6rg1cznk3k.png

Zoals je ziet is het nettoloon gestegen met (€28.794-€27.878) €916. Dit terwijl het brutoloon met €1.800 was gestegen. De betaalde belasting over dat loon is dus (€1.800-€916) €884.
Het marginale belastingtarief is dan €884/€1.800 = 49,1%

Samenvatting:
• Het belastingstelsel is niet zo makkelijk als jij doet voorkomen
• Doordat heffingskortingen inkomensafhankelijk zijn is het tarief in de tweede schijf ongeveer 45,5% en in de derde schijf 49,1%
• Mijn eerdere bericht was waar. Indien je tussen de €33.112 en €68.507 per jaar verdiend, moet je over nieuwe verdiende euro’s 49,1% belasting betalen. indien je buiten die grenzen verdiend is het anders, maar tussen de €20.142 en €33.122 is het tarief nog steeds 45,5%
• 34% belastingtarieven zijn niet te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Croga schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 07:04:
[...]

Zie hier de tabellen voor bijzondere beloning van 2018. Dit is het marginale belastingtarief bij een bepaald salaris. Je ziet dat, rekening houdend met de afbouw van heffingskortingen, het marginale tarief van +- 33k tot 69k 49% is (49,13% om precies te zijn). Dat betekent dat voor een groot deel van de bevolking (namelijk van iets onder modaal tot bijna 2x modaal) het marginale belastingtarief 49% is.

Boven die 69k is het 55,55%, en je betaalt pas vanaf 133k 52% (51,95% preciezer).
Waar je die 34% vandaan haalt is me helemaal een raadsel...

Edit: en omdat je werkgever precies weet wat je salaris is, kan hij je in de juiste categorie laten vallen. Tenzij je nog andere werkgevers of bijzondere inkomsten hebt, natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2018 11:05 ]

Pagina: 1