Auto subwoofer advies voor een n00b

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1088909

Topicstarter
Beste Tweakers experts,

Ik heb een JBL BASS PRO SL gekocht en in al mijn enthousiasme snel geïnstalleerd en het werkt allemaal buitengewoon prima. Maar ik ben niet tevreden.

Ik heb mij waarschijnlijk vreselijk vergist. Ik heb ruim 10(!) jaar met een
JBL BassPro II - 15 cm (6") Subwoofer gedaan en als iets zolang met je mee gaat wat dag in dag uit is gebruikt dan krijg je daar een verhouding mee.
Heeft 3 auto's overleefd en is helaas stuk gegaan.

Dus na zijn overlijden zocht ik met veel pijn in m'n hart een vervanger, uiteraard JBL, en dus dacht ik dat er na 10 jaar wel inmiddels wat anders was ontwikkeld. Je wordt wat ouder. Ruimte in de auto is toch al beperkt met de kids erbij en vrouwlief zegt bij elke vakantie dat als de sub weg was je meer had mee kunnen nemen. Dus je zoekt naar een kleiner model en gelukkig zat JBL in die 10 jaar ook niet stil.

Ik dolblij in de haast gelijk een JBL BASS PRO SL besteld. Vrouwlief verteld dat ze een tas extra mee kan nemen op vakantie en zoals de webshop keurig deed snel verstuurd. Nu ben ik totaal geen expert. Ik val onder de categorie "domme" gebruiker dus ik heb er de ballen verstand van. Ik was eerlijk gezegd wel blij met het geluid maar 't kwam maar niet in de buurt van m'n oude subwoofer. En dat is natuurlijk gewoon appels met peren vergelijken waarschijnlijk maar waarom ik dat toch verwachte is waarschijnlijk dat in die 10 jaar wel iets was ontwikkeld was wat kleiner maar toch hetzelfde geluid kon produceren.

Nu zag ik op het www dit langs komen.
https://www.jbl.nl/autosu...olor=Black-GLOBAL-Current

Is dit een goede vervanging voor mijn oude kleine subwoofer of is er iets op de markt wat nog beter is?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie reacties!

Beste antwoord (via Anoniem: 1088909 op 27-06-2018 19:33)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De prestaties van zulke kleine subwoofers houden sterk verband met hoe groot ze zijn. Hoe hard ze kunnen is pakweg evenredig met versterkervermogen en kastvolume, als je ervan uitgaat dat ze even diep gaan. De brutovolumes en vermogens zijn:

BassPro SL: 6,1 L; 125 W
BassPro Micro: 20 L; 140 W
BassPro II: 30 L; 100 W

Zes liter is wel heel weinig, dus het is niet vreemd dat je oude II beter klinkt dan je SL. De Micro en II zouden ongeveer even hard moeten gaan. Wellicht heeft de Micro wat DSP-snufjes om hem om bij lage geluidssterktes dieper te laten gaan dan de II en hij zal met zijn klasse D versterker wat zuiniger zijn, maar voor de rest zijn er geen grote ontwikkelingen bij zulke subwoofers.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 27-06-2018 17:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-07 14:46

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

De JBL BassPro Micro zal niet absurd hard gaan, maar zal zeker een upgrade zijn voor je Bass Pro SL en waarschijnlijk ook voor je oude BassPro II. 8" woofer, waarschijnlijk actief gecorrigeerd (bassboost voor extra laag ten koste van vermogen/output).

Maar ik zou vooral zeggen, struin zelf even het internet (youtube) af voor wat indicaties wat je ervan kan verwachten. :)

[ Voor 19% gewijzigd door DominoNL op 27-06-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah top! Onwijs bedankt voor je reactie. Ik was al druk aan 't YouTube 'n. Wordt ik wel iets wijzer van maar geeft wel een behoorlijk vertekend beeld van de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Mooiste van dat systeem vind ik trouwens nog dat je de kast makkelijk uit je auto kunt halen als je even de ruimte nodig hebt. Ja, er staat dan nog een versterker ergens op de bodem, maar je kan iig als het nodig is de "extra tasje voor vrouwlief" kwijt... :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De prestaties van zulke kleine subwoofers houden sterk verband met hoe groot ze zijn. Hoe hard ze kunnen is pakweg evenredig met versterkervermogen en kastvolume, als je ervan uitgaat dat ze even diep gaan. De brutovolumes en vermogens zijn:

BassPro SL: 6,1 L; 125 W
BassPro Micro: 20 L; 140 W
BassPro II: 30 L; 100 W

Zes liter is wel heel weinig, dus het is niet vreemd dat je oude II beter klinkt dan je SL. De Micro en II zouden ongeveer even hard moeten gaan. Wellicht heeft de Micro wat DSP-snufjes om hem om bij lage geluidssterktes dieper te laten gaan dan de II en hij zal met zijn klasse D versterker wat zuiniger zijn, maar voor de rest zijn er geen grote ontwikkelingen bij zulke subwoofers.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 27-06-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allemaal heel erg bedankt.
Bottmline: verdiep je altijd eerst in de materie voordat je wat besteld als je er geen verstand van hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

De inhoud van de kast zegt vrij weinig over het volume en zeker niet over de kwaliteit. De inhoud moet enkel geschikt zijn voor de specificaties van de woofer die je erin plaatst. Zo zijn er 8" woofers die 120 liter nodig hebben om goed te kunnen spelen en zijn er 8" woofers die in 10 liter op z'n plek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21
Als het alleen om de vakanties gaat; je kunt het ook zo inbouwen dat je de sub relatief makkelijk kunt verwijderen. Zelf had ik de versterker in de auto weggewerkt (geen last van in de laadruimte) en de koppeling met de sub met banaanstekkers gemaakt. Schakelaartje (of in mijn geval, extra stekkertje dat ik op de sub aan kon sluiten en daar alleen een doorverbinding maakte) erbij in de remote-lijn om de versterker uit te laten als de sub er niet in zit en je bent er :)

Zit je nog wel met die SL :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Paul
Slim!
Nou ja het liter verhaal was inderdaad wel voor mij als n00b makkelijk te volgen. Heb op dat verhaal wel inmiddels mijn keuze gemaakt op de micro en mijn god wat een verschil inderdaad!

Heb eerst de autoradio vreselijk moeten afzwakken op de bass boost want er komt uit dat kleine ding echt wel een geluid uit wat erg overeen komt met mijn oude sub.

Nogmaals wil ik jullie allemaal hartelijk danken voor jullie verhaal ben zeker een stuk wijzer geworden 😉
Pagina: 1