Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat te doen als installateur geen CV ketel meer wil plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Gekkehuus
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 04-12 22:20
Beste allen,

Ik wil op dit topic eens nagaan of mensen in een vergelijkbare situatie zitten?
Ik ga er vanuit dat degene dit dit herkennen een klein beetje kennis van zaken hebben. Daarom gebruik ik ook afkortingen die voor de betrokkenen bekend zullen klinken.

Case:
VvE met een CLV-systeem.

Als lid van de VvE is onze CV-ketel privé. Het kanaal waar wij op aansluiten voor de luchttoevoer en rookgas afvoer is gezamelijk en dus van de VvE.

Het pand is 12 jaar oud en we hebben oude Agpo-ketels (vanuit de bouw).
De afgelopen jaren hebben er al veel mensen een nieuwe CV ketel aangeschaft (mede ook door collectieve aankoop acties door de huis installateur - Kemkens).

Echter wij hebben ons appartement vorig jaar gekocht van de Woningcorporatie en hebben dus in het verleden niet mee kunnen doen.

Nu is onze ketel dusdanig versleten dat Kemkens ons aanraadt om een nieuwe aan te schaffen (reparatie van de warmtewisselaar is een erg dure grap).

Tot dusver niets aan de hand.
Wij zouden graag gebruik willen maken van de speciale tarieven zoals Kemkens deze de afgelopen 2 jaar heeft gehanteerd. (1150 euro voor een Nefit Pro Line CW3).

Echter Kemkens geeft ons nu aan dat zij géén nieuwe ketel aansluiten op het bestaande CLV-systeem. Zij sluiten enkel nog maar ketels aan als ook de rookgasafvoer wordt vernieuwd en hier gaat het dus mis. De rookgas afvoer is van de VvE en deze heeft deze pas na 15-18 jaar in de meerjaren begroting staan.

Het systeem is een aantal jaar geleden ook nog beoordeeld door KIWA en Kemkens heeft destijds ook de aanpassingen die uit het Kiwa rapport naar voren kwamen uitgevoerd.

Daarbij komt nog dat Kemkens tot vorig jaar geen moeite had met het vervangen van tientallen ketels in het complex.
Kemkens geeft aan dat strengere regelgeving er voor gezorgd heeft dat alle nieuwe CV-ketels ten alle tijde aangesloten moeten worden op een nieuwe rookgas afvoer.

Herkent iemand deze situatie en hoe wordt er door de VvE mee omgegaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 06-12 17:13
En kan je niet gewoon door een muur of het dak?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06-12 20:38
euh, als de rookgasafvoer de verantwoordelijkheid is van de VvE, dan moet je daar toch de vraag neerleggen hoe zijn dit zien? Ze kunnen niet zeggen dat het nu ineens jouw probleem is lijkt me?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 06-12 17:02

Bozevkwa

The Falcons have landed

Heb je al een 2nd opinion gevraagd bij een andere installateur? Uit je OP komt Kemkens wel heel vaak sturend voor...

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:03
quote:
Bozevkwa schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:03:
Heb je al een 2nd opinion gevraagd bij een andere installateur? Uit je OP komt Kemkens wel heel vaak sturend voor...
Dit dus. Vraag eens rond in de buurt. 1150 euro komt op mij nu niet echt over als een uitzonderlijk lage prijs.

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 09:06
Hoe een VvE hiermee omgaat kan je niet eenduidig zeggen, de ene VvE is de andere niet... ik zou toch beginnen met contact op te nemen met de VvE.

Overigens doelt Kemkens zeer wss op het gebruik van een concentrische rookgasafvoer, deze is in Nederland (nog) niet verplicht... vreemd als ze beweren van wel.

Als ik bijvoorbeeld lees wat Feenstra erover te zeggen heeft worden rookgasafvoeren in principe wel standaard vervangen voor een concentrische omdat het beter/veiliger is... behalve dan wanneer er sprake is van een collectieve rookgasafvoer.

https://www.feenstra.com/...ncentrisch-rookgasafvoer/

Naast contact opnemen met de VvE zou ik dus ook eens bij een andere installateur ten rade gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

quote:
Bozevkwa schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:03:
quote:
ciris schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:05:
Dit dus. Vraag eens rond in de buurt. 1150 euro komt op mij nu niet echt over als een uitzonderlijk lage prijs.
Kijk maar eens bij warmteservice wat een goede ketel daar kost. Tel er een paar honderd euro bij op voor een installateur die dat ding af komt hangen en voor dezelfde prijs kun je genieten van een nieuwe ketel. Laat Kemkens er lekker inzakken...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-12 18:24
Goh, klinkt bekend.
Ik zocht 2 jaar geleden ook een nieuwe cv, en zij (kemkens) wilden alleen komen als ik eerst een inspectie liet doen a iets van 150 euro, die ik dan weer terug zou krijgen als het goed bleek te zijn. Dat doen we dus niet he.
Andere toko laten komen (Holland Warmte), en geen gezeur gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-12 16:15
1150,- voor een ketel vind ik een marktconforme prijs. niet de goedkoopste / niet de duurste. uiteraard kan het via een zzp'er of beunhaas uiteraard goedkoper.

Het klopt dat de regels voor de clv's onlangs zijn aangepast. Wat Kemkens meldt klopt dus.
Uiteraard zullen er installateurs zijn die gewoon het keteltje uitwisselen maar daarmee voldoen ze niet aan de richtlijnen..

• ciris
@Gekkehuus Is het een gezamenlijke rookgasafvoer?

• BlueSS50
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-12 16:15
quote:
ciris schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:45:
@Gekkehuus Is het een gezamenlijke rookgasafvoer?
daar staat CLV voor...

• Gekkehuus
quote:
MicGlou schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:07:
Hoe een VvE hiermee omgaat kan je niet eenduidig zeggen, de ene VvE is de andere niet... ik zou toch beginnen met contact op te nemen met de VvE.

Overigens doelt Kemkens zeer wss op het gebruik van een concentrische rookgasafvoer, deze is in Nederland (nog) niet verplicht... vreemd als ze beweren van wel.

Als ik bijvoorbeeld lees wat Feenstra erover te zeggen heeft worden rookgasafvoeren in principe wel standaard vervangen voor een concentrische omdat het beter/veiliger is... behalve dan wanneer er sprake is van een collectieve rookgasafvoer.

Naast contact opnemen met de VvE zou ik dus ook eens bij een andere installateur ten rade gaan.
Het gaat niet zozeer over het de concentrische afvoer, maar over het CLV (Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoer) systeem waar de installateur van moet garanderen dat deze nog een ketelleven (15-18) jaar mee gaat. En omdat dit systeem al 12 jaar oud is kunnen ze dat niet. Wat ik overigens begrijp.

In dit garanderen zit overigens het probleem omdat individuele ketels op een gezamenlijk systeem moeten.
Als de afvoer alleen voor onze ketel geldt dan kan het makkelijk opgelost worden, maar ik ben afhankelijk van het gezamenlijke (CLV) kanaal waar ik zelf niets over te beslissen heb.

• Gekkehuus
@ciris inderdaad Collectief

CLV staat voor Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoer.

• ciris
Ah, da wis knie.

Maar wat ik zo her en der lees is het in Nederland nog niet verplicht. Dus sla ze daarmee om de oren of ga op zoek naar een ander.

• Gekkehuus
Mensen die meedenken omtrent een goede prijs. Dank hiervoor. Tips voor installateurs zijn welkom.

Ik kom er overigens wel achter dat ik bij een beunhaas of kleine zelfstandige weliswaar misschien minder betaal, maar deze vragen niet eens wat voor aansluiting het is, die hangen een ketel op en daar is het klaar mee. Dat kan mijn inziens ook niet de bedoeling zijn.

In basis heb ik begrip voor het feit dat Kemkens het volgens de regels/richtlijnen wil doen.
Maar zit vooral hoe om te gaan het feit hoe ik om moet gaan met de gezamenlijke rookgas afvoer. Het liefste heb ik alles goed aangesloten op een nieuw rookgasafvoer. Maar daar ben ik afhankelijk van de gehele VvE.

• Dinmi
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 28-11 17:12
Heeft de VvE ook een beheerder? Die zou sowieso bij dit soort werkzaamheden (controle en eventueel vervangen van gasafvoer) bij meerdere aanbieders een offerte moeten opvragen.

Dit zou ook in een ledenvergadering besproken moeten worden. Je hebt nu namelijk de situatie dat sommigen al wel een nieuwere ketel hebben en anderen niet. De gasafvoer is echter nog dezelfde en zou officieel nu dan dus ook vervangen moeten worden (maar dat kan ook worden geïnspecteerd, misschien is het nog niet nodig?).

Onze VvE zit in een vergelijkbare situatie. Het KIWA-rapport hebben we nog niet ontvangen maar waarschijnlijk moeten we met zijn allen gewoon extra bijlappen om de aan-/afvoer te vervangen.

Toevoeging:
Zijn het allemaal HR-ketels of zijn er ook nog VR-ketels? Dat kan de zaak wat lastiger maken omdat in dat geval de kanalen (zeer waarschijnlijk) sowieso vervangen moeten worden.

Dinmi wijzigde deze reactie 27-06-2018 11:44 (12%)

From DEC to Dragon.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
Gekkehuus schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:24:
[...]

Het gaat niet zozeer over het de concentrische afvoer, maar over het CLV (Combinatie Luchttoevoer Verbrandingsgasafvoer) systeem waar de installateur van moet garanderen dat deze nog een ketelleven (15-18) jaar mee gaat. En omdat dit systeem al 12 jaar oud is kunnen ze dat niet. Wat ik overigens begrijp.

In dit garanderen zit overigens het probleem omdat individuele ketels op een gezamenlijk systeem moeten.
Als de afvoer alleen voor onze ketel geldt dan kan het makkelijk opgelost worden, maar ik ben afhankelijk van het gezamenlijke (CLV) kanaal waar ik zelf niets over te beslissen heb.
Juist omdat het bedrijf 'huisleverancier' is en zowel (recent) onderhoud heeft gepleegd aan (en inzicht heeft in gepland onderhoud en renovatie van) de gedeelde installatie alswel diverse individuele installaties, kan het een en ander prima 'garanderen'.

Speel dit via de VVE.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat zal met wetgeving te maken hebben. In veel appartementen mag geen type b toestel meer geplaatst worden en voor een type c zal dat aangepast moeten worden. Kun je ook geen kanaal in de buitenmuur maken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 02:21
waarom wil je nu nog een cv-ketel plaatsen? lees je geen kranten?

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
quote:
technopeuter schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:34:
Bullshit.. eerst maar zien of het gaat gebeuren. En een groot verbruiker zal TS niet zijn.
Volgend jaar plaats ik ook weer lekker een nieuwe CV ketel

Acties:
  • +10Henk 'm!

• ciris
quote:
Met een appartement spelen er iets meer problemen als met een rijtjeshuis. Leuk wat men als overheid allemaal verzint maar het is altijd zo jammer dat ze 0 kennis van zaken hebben.

• Gekkehuus
quote:
Marzman schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:49:
Dat zal met wetgeving te maken hebben. In veel appartementen mag geen type b toestel meer geplaatst worden en voor een type c zal dat aangepast moeten worden. Kun je ook geen kanaal in de buitenmuur maken?
Nee, dat mag niet, er is niet voor niets een gemeenschappelijke rookgas afvoer.

• Gekkehuus
quote:
Dinmi schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:41:
Heeft de VvE ook een beheerder? Die zou sowieso bij dit soort werkzaamheden (controle en eventueel vervangen van gasafvoer) bij meerdere aanbieders een offerte moeten opvragen.

Dit zou ook in een ledenvergadering besproken moeten worden. Je hebt nu namelijk de situatie dat sommigen al wel een nieuwere ketel hebben en anderen niet. De gasafvoer is echter nog dezelfde en zou officieel nu dan dus ook vervangen moeten worden (maar dat kan ook worden geïnspecteerd, misschien is het nog niet nodig?).

Onze VvE zit in een vergelijkbare situatie. Het KIWA-rapport hebben we nog niet ontvangen maar waarschijnlijk moeten we met zijn allen gewoon extra bijlappen om de aan-/afvoer te vervangen.

Toevoeging:
Zijn het allemaal HR-ketels of zijn er ook nog VR-ketels? Dat kan de zaak wat lastiger maken omdat in dat geval de kanalen (zeer waarschijnlijk) sowieso vervangen moeten worden.
VvE heeft een beheerder die het ook uit gaat zoeken.
Ik wilde deze discussie gebruiken om hem extra informatie mogelijkheden te geven.

Het zijn allemaal HR ketels maar wel van bedenkelijke kwaliteit (de origenele - een Agpo die destijds waarschijnlijk door de projectontwikkelaar voor heeeel weinig geld er in is gezet).

ALV is recent geweest, dus geen besluit tot die tijd, of er moet in de tussentijd een vergadering belegd worden.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jij wilt beweren en denkt dat binnen de komende tien jaar geen nieuwe CV ketels meer geleverd gaan en kunnen worden. Droom lekker verder, dat gaat niemand lukken ook de overheid niet of zij moet de uitgaven heel anders gaan inrichten en enorme subsidies gaan uitgeven aan mensen met oudere woningen. Daarbij zijn de huidige alternatieven absoluut niet voor elke type woning geschikt en gezamenlijk oplossing wil je ook niet. Gezamenlijke (stads) verwarming is alleen maar doffe elende… zomers heet en 's winters koud…

Daarnaast is alleen Nederland die van het gas af wil, denk je dat Duitsland meedoet? :/ Duitsland gaat nujuist naar het gas (naast zonne- en winderenrgie) en is blij van de stookolie verlost te zijn.

_Dune_ wijzigde deze reactie 15-11-2019 14:29 (5%)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RiZu
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 03-12 17:41
Een goedemiddag,

Hier een ander soort situate, maar wel met een clv systeem. Ik woon in een appartementencomplex uit de jaren 90 met 4 of 5 woningen per rookgasafvoer. Wij hebben een soort gelijke discussie gehad ivm het vervangen van de VR ketels voor nieuwe ketels. Origineel hadden alle woningen een VR ketel, doordat sommige bewoners de ketels in de loop van de jaren gingen vervangen voor HR ketels liepen de VR ketels in storing. Dit zal voor jou niet van toepassing zijn ivm dat jullie alleen HR ketels hebben.

De VvE heeft toen een aantal dingen uitgezocht, waaronder gekeken naar de toekomst duur van de rookgaskanalen (dmv een videoinspectie), deze konden toen zeker nog 5-10 jaar mee De VvE heeft er voor gekozen om deze niet te vervangen. Wat ik heb begrepen dat de diameter ook aangepast moet worden voor VR naar HR ketels. Een andere optie waarmee ze kwamen is ipv de hele rookgastoevoer te vervangen, deze te relinen. Dit scheelt sloop en breek werk.

De afspraken die bij ons zijn gemaakt is een aanpassing van de rookgastoevoer, onderin is een soort van zwanenhals gemaakt waardoor de koude dampen van de VR ketels weg kunnen. Hoe de constructie exact is weet ik niet, maar ik vermoed dat dit bij jullie geen probleem is. Daarnaast moeten alle leidingen die van de ketel naar de standleiding lopen op schot geplaatst worden met een terugslagklep erin. Hiernaast moet er op alle rookgas toevoeren dezelfde merk ketel geplaatst worden, de reden die hiervoor is gegeven is dat verschillende merken de uitstoot iets anders is samengesteld en dit een conflict kan geven met de andere ketels. Ik heb tot heden hier nog steeds mijn twijfels over, maar dit zou voor jou van belang zijn.

Mijn excusses voor het lange verhaal, maar ik heb een vermoeden dat dit speelt bij meer oudere appartementen en ik vind het fijn om toch wat complete informatie aan te leveren.

Betreft het vervangen van de cv-ketels, de lokale ketelboeren die in dit complex de ketels hebben vervangen hebben niet verder gekeken dan de leiding die naar buiten voert. Er kwamen op den duur klachten dat de VR-ketels niet meer goed werkten en zodoende kwamen ze hierop, dit is onder tussen alweer 4-5 jaar geleden.

RiZu

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 02:21
quote:
_Dune_ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:14:
[...]

Jij wilt beweren en denkt dat binnen de komende tien jaar geen nieuwe CV ketels meer geleverd gaan en kunnen worden. Droom lekker verder, dat gaat niemand lukken ook de overheid niet of zij moet de uitgaven heel anders gaan inrichten en enorme subsidies gaan uitgeven aan mensen met oudere woningen. Daarbij zijn de huidige alternatieven absoluut niet voor elke type woning geschikt en gezamenlijk oplossing wil je ook niet. Gezamenlijke (stads) verwarming is alleen maar doffe elende… zomers heet en 's winters koud…

Daarnaast is alleen Nederland die van het gas af wil, denk je dat Duitsland meedoet? :/
tjonge, ik kan wel veel beweren in zo'n korte zin... ik vind het zeker bij een uitgave van €1100 toch wel even interessant om verder te kijken dan de mainstreamoptie.CV-ketels zullen zeker nog wel ff blijven maar ik denk dat het uiteindelijk goedkoper kan en veilliger

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

quote:
technopeuter schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:28:
[...]
tjonge, ik kan wel veel beweren in zo'n korte zin... ik vind het zeker bij een uitgave van €1100 toch wel even interessant om verder te kijken dan de mainstreamoptie.CV-ketels zullen zeker nog wel ff blijven maar ik denk dat het uiteindelijk goedkoper kan en veilliger
Dan had jij jouw reactie beter wat meer kunnen onderbouwen, je kwam nu voor mij over als iemand die Gas binnen drie jaar ziet verdwijnen en dat zal zeker niet gebeuren. Sterker nog er zijn op dit moment nieuwbouw projecten waar bij het practisch onmogelijk gemaakt wordt gasloos te gaan. De projectontwikkelaar ligt dwars om uiteindelijk wel een mogelijkheid te beiden, maar zo extreem duur is dat in dit geval er gewoon vanaf wordt gezien en er gewoon de aloude CV wordt geïnstalleerd. Zolang dergelijke zaken nog gebeuren zijn we nog een heel eind verwijderd van wat onze overheid zegt te willen. :)

• Knippr
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-12 01:17
@_Dune_ En jij zit aan de andere kant van het spectrum waarbij je denkt dat gas nog heel lang blijft. Mogelijk is dat ook zo, maar dan wel met fors hogere kosten. Er komt geen subsidie van tienduizenden euros per eigenaar, in plaats daarvan wordt de belasting op gas in grote stappen steeds verder verhoogd. Dat is momenteel het plan, was vorige week nog op het nieuws.

Als je dat gewoon betaald, kun je nog lang op het gas, maar er zal snel een omslagpunt komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
Fledder2000 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:15:
@_Dune_ En jij zit aan de andere kant van het spectrum waarbij je denkt dat gas nog heel lang blijft. Mogelijk is dat ook zo, maar dan wel met fors hogere kosten. Er komt geen subsidie van tienduizenden euros per eigenaar, in plaats daarvan wordt de belasting op gas in grote stappen steeds verder verhoogd. Dat is momenteel het plan, was vorige week nog op het nieuws.

Als je dat gewoon betaald, kun je nog lang op het gas, maar er zal snel een omslagpunt komen.
Gas blijft vooralsnog gewoon beschikbaar de komende 15 / 20 jaar ( zelfs langer natuurlijk )
Maar de overheid moet mooi weer spelen ivm problematiek in Groningen ( terecht dat er naar de gasproductie gekeken wordt, maar is DIT de juiste oplossing ?)
De komende jaren zal stapsgewijs gas zwaarder belast worden, dat komt prima uit voor de overheid, meer inkomsten om Groningen te 'helpen' ( geloven we hier in ? )
Electra zou voordeliger moeten worden, al is ook dáár al de discussie ... opwekking via kolen / gascentrales aan de gang

Nederland is wat dat betreft geen grote afnemer ( Gas uit Rusland .. dat gaat ons kosten )
De energietransitie komt er echt wel, maar veel langzamer en geleidelijker dan nu wordt voorgesteld.

Feenstra is druk bezig met warmtewisselaars en aardwarmte-installaties, en zo zijn alle installateurs nu al aan het onderzoeken wat te doen.
De techniek is er wel, maar vrijwel alles is te kleinschalig om er direct grote stappen in te maken.

Ik vermoed dat met een jaar of 5 subsidiepotjes tevoorschijn komen ( die we zelf bekostigen uit het gasverbruik ) om dát gasvebruik te verminderen richting electra

• Knippr
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03-12 01:17
@FreshMaker Ik denk dat je de snelheid toch onderschat. Op zich eens dat 15/20 jaar welllicht de periode is, maar ik denk dat wanneer het eenmaal op gang komt, het hard gaat. De klimaatdoelstellingen e.d. zijn ook serieus te nemen en NL loopt hierin behoorlijk achter in Europa.

Maar inderdaad, de financiering wordt een probleem. Gas kan eigenlijk niet TE duur worden aangezien we in Nederland op het gebied van vrijwel alle lasten al de extremen hebben opgezocht. Lonen groeien al lange tijd niet echt meer mee om lastenverhogingen op te vangen, en een keer houd het op.

Denk ook aan de vergrijzing die reeds al het geval is, maar juist in deze transitie periode zijn piek bereikt. Alsof die oude mensjes nog eventjes dik gaan investeren. Niet dus. En wat te denken van de helft van de bevolking die in een huurhuis woont?

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Vandaar ook mijn opmerking dat de overheid dat allemaal wel wil, maar uiteindelijk de kosten het tegen gaan houden.

Kijk naar (slecht voorbeeld) roken, het is niet persé de prijs die een roker laat stoppen, maar de omgeving en zijn 'aanzien'
Pas als "de buurt" jou aankijkt waarom je nog steeds op gas verwarmd, en kookt, is er een echte incentive om over te stappen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

quote:
Fledder2000 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:15:

Nee, hoor ik vind het prima om alles electrisch te doen, maar dat is gewoon niet realisties in het tijdsbestek van een paar jaar. Daarnaast zoals ik ook reeds aan geef, wij (Nederland) is de enige. Ondanks dat bijvoorbeeld een Duitsland ver voor loopt met zonnepanelen op Nederland blijft Duistland vrolijk gas inkopen vanuit Rusland.

Ik heb overigens ook naar alternatieven gekeken, omdat mijn broertje een (nieuwbouw) woning van acht en een half ton gekocht heeft en dacht gasloos te gaan, maar met veel pijn en moeite zou het kunnen voor een prijs van 15.000 euro extra... dat is even wat meer dan 1100 euro voor een CV ketel. Vervolgens kwamen er allemaal mitsen en maren bij kijken. Men is toen gewoon afgehaakt in dat project.

Dus zolang de overheid het een zegt en het ander doet, waarbij project onwikkelaars zich rijk rekenen… gaat het niet zo'n vaart lopen en gaan we het als Nederland niet halen en wat dan?

_Dune_ wijzigde deze reactie 28-06-2018 00:38 (6%)

• PhilipsFan
  • Laatst online: 02:25
Als je nu een nieuwe ketel nodig hebt, dan is er gewoon geen alternatief voor een gasgestookte HR-ketel, zeker niet in een appartement waar je nogal beperkt bent qua ruimte. Een warmtepomp klinkt mooi, maar is nog veel te duur (en te groot). Dus ik geef de TS groot gelijk, als mijn cv-ketel kapot gaat dan koop ik ook gewoon een nieuwe.

Er komt vast en zeker een omslagpunt, maar de overheid is op dit moment gewoon mooi weer aan het spelen. We kunnen nog lang niet zonder gas. Ook niet over 10 of 20 jaar. En dan, alles elektrisch, inclusief verwarming en auto's? Dan mag je er best eerst eens een paar Eemscentrales bij bouwen. O, en waar draaien die electriciteitscentrales ook alweer op? O ja, aardgas. Nog een probleempje, want kolen mag ook al niet meer en over kernenergie zal ik maar helemaal niet beginnen. Kortom, we zitten nog veel langer vast aan aardgas dan we willen geloven. Al hoeft dat gas natuurlijk niet beslist uit Groningen te komen, Russisch gas brandt ook prima :)

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:12
Tsja, die leverancier wil het niet doen. Dus zoek een andere? Ze zijn blijkbaar de vaste leverancier van dat complex en willen de CLV ff meepakken. Als de CLV goed is (en dat is ie, want dat hebben ze zelf recent gedaan), dan had ik er al klaar mee geweest, voor hem 10 anderen die het wel aansluiten.
@RiZu maak even je eigen topic?
En verder vind ik die hele gas wel/niet discussie hier ook niet op z'n plaats

sig69 wijzigde deze reactie 28-06-2018 01:29 (15%)

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06-12 12:53
Maar even terug naar de casus van TS:

De VVE is verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de voorzieningen. Als door nieuwe wetgeving het rookgasafvoerkanaal aangepast moet worden, moet de VVE daarvoor zorgen. Even ultiem gezegd: als jij geen nieuwe cv-ketel kan plaatsen (dat de huisinstallateur het niet wil doen zegt wel iets) en je daardoor potentieel geen verwarming meer hebt zou moeten leiden tot het in gebreke stellen van de VVE want je woning wordt onbewoonbaar.

Heeft de beheerder al gereageerd @Gekkehuus?

• Gekkehuus
@Dennis
Beheerder heeft ondertussen gereageerd en is het gesprek aangegaan met Kemkens en heeft informatie ingewonnen bij KIWA.

- Kemkens geeft aan op korte termijn de CLV aan te kunnen pakken. (korte termijn is op zijn vroegst september ivm het inplannen van deze ingrijpende situatie).
- Kiwa heeft aangegeven om een goed advies te schrijven de situatie ter plaatse te moeten bekijken. Dit is in overleg met het bestuur en beheerder in opdracht gegeven.

- Zowel Kiwa en Kemkens hebben aangegeven vooruitlopend op het onderzoek en offerte dat als er een nieuwe CLV komt of een renovatie dmv relinen of een nieuwe leiding in de oude. De ketels boven en onder mij ook vervangen moeten worden.
Ik ben benieuwd wat dat weer te weeg gaat brengen omdat ketels privé zijn en de leden daar zelf over moeten/mogen beslissen.

De beheerder geeft overigens aan dat ook op andere complexen welke hij beheert dit speelt en het net lijkt of van het ene op het andere moment zowel Kemkens en Feenstra (2 hele grote spelers op deze markt) besloten hebben om dit niet meer te doen.

Gekkehuus wijzigde deze reactie 28-06-2018 10:29 (13%)

• flowerp
  • Laatst online: 28-11 09:53
@Gekkehuus We zijn nu ruim een jaar later. Zit er ondertussen al schot in de zaak?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Erik15678
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 06-12 15:33
Omdat dat niet altijd meteen gaat.

Ikzelf ben monteur bij 1 van de grootste cv bedrijven in nederland.
In mijn huis (een huurwoning) hangt ook gewoon nog een standaard cv ketel omdat mijn huis bij lange na niet geschikt is voor een warmtepomp, bij deze buitentemperaturen (4-7 graden buiten) vraagt mijn modulerende thermostaat gewoon lekker 51-55 graden om de boel warm te houden, waardoor een hybride systeem alleen maar geld zou kosten omdat het gasdeel al vrij snel moet bij gaan verwarmen.
MicGlou schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:07:

Zoals hier beschreven klopt het helemaal.
Ikzelf ben dus werkzaam bij Feenstra en concentrisch heeft de voorkeur, maar als dit niet gaat word het gewoon een excentrisch.
Wij lopen zelf nu ook regelmatig tegen dit probleem aan omdat alle regels het afgelopen jaar heel erg veranderd zijn (alleen maar ten goede van de veiligheid!!), maar als KIWA het complete CLV-systeem heeft goed gekeurd zie ik als monteur absoluut geen reden om geen nieuwe ketel te plaatsen.
Om een excentrisch CLV-systeem om te bouwen naar een concentrisch CLV-systeem is een behoorlijk geld bedrag mee gemoeid (dit omdat de fabrikant van de toestellen het CLV-systeem moet keuren en goed keuren incl bij behorende documentatie), waardoor wij (na keuring van KIWA) toch bijna overal een excentrisch systeem handhaven, OF het CLV systeem word verwijderd en elke ketel krijgt zijn eigen aansluiting naar het dak dmv flexible slangen in de schacht, dit is natuurlijk wel afhankelijk van de lengte van de rookgasafvoer.
ciris schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:05:
[...]

Dus jij vind €1150 te duur voor : een ketel, het plaatsen ervan, de rookgasafvoer/luchttoevoer vervangen en beugelen waar nodig, de ketel aansluiten met een nieuwe gaskraan, inlaatcombinatie, overdrukventiel, expansievat en kamerthermostaat, het afpersen van de gasleiding, afstellen en inregelen van het toestel, de registratie verzorgen van de nieuwe ketel, het afvoeren van de oude ketel.

Waar mensen zich altijd in blijven vergissen is dat je niet alleen betaald voor het materiaal.
Wij als monteurs zouden ook graag salaris ontvangen en onze bussen rijden niet op lucht.
De panden waar we in zitten waardoor we een voorraad hebben klaar liggen om een zo snel mogelijke en goede service te verlenen zijn helaas niet gratis.
Een pand waar onze telefonisten/telefonistes warm zitten die jou te woord staan is ook niet gratis.

En mocht er toch iets zijn met de ketel in de eerste 2 jaar, zie mijn eerste punt, wij als monteurs zouden ook graag een salaris ontvangen.

Dus heel eerlijk gezegd vind ik de €1150 van kemkens nog heel netjes aangezien de ketel je bij warmteservice al €935 zou kosten, exclusief alles wat je nodig hebt om deze goed en veilig aan te sluiten.
https://www.warmteservice...4165?origin=-tl001-1-163-
Ik kan je zo al zeggen dat je bij Feenstra waarschijnlijk nog iets duurder uit bent.

Edit : ik had niet gezien dat dit topic al meer dan een jaar oud was :/

• ciris
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Dat maak jij er van. Ik zeg dat ik het niet een uitzonderlijk lage prijs vind.

Zeggen dat je 1150 te duur vind doe je zo,

1150euro!!! Das veel te duur. :|

• Foxtrot3309
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 06-12 15:01
omdat vandaag de dag warmte energie via gas nog steeds de meest efficiente manier is.
ik geloof zelf dat CV ketels niet toekomst-proof zijn, maar we hebben nog geen goed alternatief.
misschien over 10 jaar kunnen we de CV ketel ui de deur doen.

• Gekkehuus
@flowerp Er is het Afgelopen jaar het nodige gebeurd.
De VvE heeft na in overleg met Kemkens en Kiwa voor de eerste paar jaar (3-4) goedkeuring gekregen om nieuwe ketels op de huidige (door Kiwa goedgekeurde) CLV aan te sluiten.
Overigens zijn de vanuit de bouw geplaatste Agpo ketels in het ‘nieuws’ geweest. Waardoor er de woningcorporatie welke een 45% belang in het complex heeft al zijn ketels tegelijk laten vervangen. Daarnaast zijn er weer een tiental ketels van individuele eigenaren vervangen.
Op dit moment zijn ongeveer 85% van de originele Agpo ketels vervangen en wordt op de mensen welke het nog niet gedaan hebben ingepraat om de ketels zsm te vervangen.
De beheerder en Technische commissie blijft met Kiwa en Kemkens in gesprek om zo lang mogelijk de huidige CLV, mits technisch 100% in orde, te handhaven.
De beheerder gaat in zijn Groene MJOP alvast in kaart brengen wat de toekomstige mogelijkheden zijn. Daarbij wordt ook nog gekeken wat het toekomstige beleid is van de gemeente omtrent de energie transitie.

• flowerp
Bedankt voor de opvolging @Gekkehuus

Die goedkeuring klinkt, Uhm goed :)

Wat ik als probleem zie tegenwoordig is dat kleinere VVEs met een verouderde CLV de goedkeuring en/of een toestemming juist niet krijgen.

De CLV laten reviseren is erg lastig. Bij ons zijn ze er b.v. al 3.5 jaar mee bezig. Bedrijven zoals Kemkens reageren eigenlijk amper op de vraag om een offerte op te sturen. Na maanden en maanden van nabellen wordt er dan een afspraak gemaakt voor een inspectie, maar op de afgesproken datum komt men (niet perse Kemkens, in het algemeen) dan niet opdagen. Daarna wordt er weer een traject ingegaan van maanden nabellen.

Als men dan uiteindelijk een inspectie komt doen, en er een offerte komt (natuurlijk ook weer maanden na de inspectie), moet er een VVE vergadering komen voor toestemming voor een revisie en een mandaat voor het bijbehorende bedrag. Het bedrijf kan dan echter natuurlijk niet meteen beginnen, maar pas over een half jaar of langer. Dat wordt dan enkele keren uitgesteld, en als men dan uiteindelijk komt opdagen, blijkt het altijd toch weer ingewikkelder te zitten dan men dacht. Er zit dan weer een buis voor de CLV zodat ze er niet (goed) bij kunnen, of het beton is te hard, of... en dan geeft men de opdracht weer terug.

Daarna kan het hele traject van aanvragen van offertes, het nabellen (want men stuurt nog steeds niet graag offertes op), het tevergeefs wachten (daadwerkelijk komen opdagen is en blijft lastig) etc weer van voren af aan.

Op deze manier gaat er dus makkelijk 3+ jaar overheen, zonder veel uitzicht op enige resolutie.

Ondertussen, en daar ging dit topic ook over, weigert natuurlijk elke installateur om een nieuwe ketel op te hangen. Als bij iemand een ketel volledig kapot gaat is er dus eigenlijk geen oplossing. Feenstra geeft b.v. aan dat als dit gebeurd "je inderdaad een groot probleem hebt", maar weet niet hoe het dan opgelost zou moeten worden. Andere bedrijven geven aan dat tijdens het (lange) traject van de CLV revisie er maar even geen ketels kapot moeten gaan (duh!).

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 13:11
Dat soort trage en stroperige communicatie tussen onderhoudsbedrijf, vve en haar leden klinkt heel bekend. Aan de andere kant, wie houdt je tegen om iemand anders dan Feenstra of Kemkens een andere ketel op te laten hangen? Je moet toch wat.

• flowerp
@ASW1

Ja, het is een vrij absurd iets en schijnt inderdaad niet heel zeldzaam te zijn.

> Aan de andere kant, wie houdt je tegen om iemand anders dan Feenstra of Kemkens een andere ketel op te laten hangen? Je moet toch wat.

Helaas lijkt dat de wet te zijn.

Sinds begin dit jaar is er een nieuwe regeling / wet van dienst waarbij installateurs een boete en inname van een bevoegdheid of licentie krijgen als ze toch een ketel ophangen in zo'n situatie. Zelfs een ZZP'er, doe doorgaans toch iets soepeler omgaat met de regels, waagt zich er niet meer aan.

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:22
flowerp schreef op zondag 17 november 2019 @ 00:32:
@ASW1

Ja, het is een vrij absurd iets en schijnt inderdaad niet heel zeldzaam te zijn.

> Aan de andere kant, wie houdt je tegen om iemand anders dan Feenstra of Kemkens een andere ketel op te laten hangen? Je moet toch wat.

Helaas lijkt dat de wet te zijn.

Sinds begin dit jaar is er een nieuwe regeling / wet van dienst waarbij installateurs een boete en inname van een bevoegdheid of licentie krijgen als ze toch een ketel ophangen in zo'n situatie. Zelfs een ZZP'er, doe doorgaans toch iets soepeler omgaat met de regels, waagt zich er niet meer aan.
Bedoel je de gasketelwet?
Die is er nog niet door dus nu kan elke zzp-er nog een ketel plaatsen.

Meer info: https://www.installatie.n...-kritisch-op-gasketelwet/

• flowerp
edsandje schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:35:
[...]

Bedoel je de gasketelwet?
Die is er nog niet door dus nu kan elke zzp-er nog een ketel plaatsen.

Meer info: https://www.installatie.n...-kritisch-op-gasketelwet/
Ik bedoelde deze: https://thuiscomfort.nl/n...tallateur-vanaf-2019.html

Feenstra zegt in ieder geval dat ze absoluut geen ketel nu mogen ophangen (bij niemand dus met een CLV zonder bewijs van in orde te zijn), en dat dat ook voor ZZP'ers geldt.

• ASW1
Als je die link leest zie je ook staan: "Update september 2019: de certificeringsregeling gaat in per 1 januari 2021" met een link erbij. Weet je meteen wanneer je uiterlijk je nieuwe ketel moet hebben hangen.

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:22
flowerp schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:32:
[...]

Feenstra zegt in ieder geval dat ze absoluut geen ketel nu mogen ophangen (bij niemand dus met een CLV zonder bewijs van in orde te zijn), en dat dat ook voor ZZP'ers geldt.
Dat is dezelfde en nog niet van toepassing.
Wat @ASW1 zegt, voor die tijd vervangen.

• flowerp
ASW1 schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:36:
[...]

Als je die link leest zie je ook staan: "Update september 2019: de certificeringsregeling gaat in per 1 januari 2021" met een link erbij. Weet je meteen wanneer je uiterlijk je nieuwe ketel moet hebben hangen.
Ah okay, ik dacht dat dat om een extra regeling ging. Een link sprak van een boete en/of intrekken bevoegdheid, andere van een certificering, maar dat is dus het zelfde.

Blijft wel de vraag waarom zowel grote als kleine installateurs nu al weigeren en een niet te (kunnen/willen) dragen van verantwoordelijkheid en sancties naar voren brengen.

Tevens vraag ik me af of dan in 2021 er wel iets van een (nood) oplossing is voor VVEs die dan nog steeds in dezelfde situatie zitten. 2021 is nog maar iets meer dan een jaar.

Ik zie hier eerlijk gezegd nog geen schot in de zaak komen binnen dat jaar. Mogelijk dat rond augustus de offertes allemaal binnen zijn. Dan moet er nog eentje gekozen worden daaruit, wat met een beetje geluk in oktober/november gedaan is. Zelfs als alles meezit komt zo'n revisie bedrijf dan pas ver na het stook seizoen, zodat je al midden in 2021 zit.

• ASW1
Het lijkt me sterk dat je niemand zou kunnen vinden die nu nog een nieuwe ketel op wil hangen, desnoods schriftelijk onder het voorbehoud dat de CLV binnen x jaar door de VVE vervangen dient te zijn.

Overigens is dit wel een hele goede reden om individuele kanalen te plaatsen, zo'n CLV gaat eigenlijk alleen werken wanneer het gehele pand bij 1 eigenaar is.

• flowerp
ASW1 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:59:
Het lijkt me sterk dat je niemand zou kunnen vinden die nu nog een nieuwe ketel op wil hangen, desnoods schriftelijk onder het voorbehoud dat de CLV binnen x jaar door de VVE vervangen dient te zijn.
Ik denk dat er uiteindelijk wel iemand te vinden zal zijn ja, maar het is zeker niet vanzelfsprekend. In ons complex zijn er nu minimaal 7 installateurs individueel langsgewest die het zogenaamd of daadwerkelijk "vanwege de regels" niet zouden mogen doen.

Uiteindelijk worden er wel nieuwe ketels opgehangen ja. Die handige oom, de zwartwerkende Pool of misschien toch een bonafide installateur met een expliciete verklaring van de VVE dat de VVE volledig verantwoordelijk is en alles op eigen risico gebeurd.

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-12 17:52
Wij gaan nooit van het gas af, er is geen elektrisch (of ander alternatief). Olie zou kunnen, maar ik ben blij dat die tank de tuin uit is.

Zodra de gasaansluiting stopt (mocht dat ooit gebeuren) dan komt een week ervoor een tank in de tuin.

Elektrisch is een huis niet te verwarmen wat niet afgelopen 3 jaar is gebouwd.

• Gekkehuus
Een zzp-er vragen die een ketel hangt zou ik niet zo 1-2-3 doen.

Bij een VvE bij ons in de buurt heeft iemand zijn CV ketel met indivudele rookgas afvoer laten vervangen door een zzp-er. Deze vroeg nergens naar.

Daarna heeft zijn buurman het via de juiste weg gedaan. Bij de camera inspectie naar de rookgasafvoer kwam men er achter dat er slechte dunwandige aluminium gebruikt was wat in de gaten al compleet weg was. Bij nader onderzoek bleek dat de zzp-er niet eens naar de RGA gekeken had...

Normaal zou er een flexibele buis door de oude getrokken kunnen worden maar door verslepingen en roestende parkers was dit niet mogelijk. Moest alsnog er een compleet nieuwe buis in en bij de 3 bovenburen moesten er gaten in de wanden. Daardoor is daar een hele actie ontstaan waar collectief de individuele kanalen in 1x vervangen zouden worden. Gevolg was dat er daar ook ketels welke pas 6-7 jaar oud waren (dus nog eens niet op de helft van hun leeftijd) vervangen moesten worden omdat die ketels niet op de nieuwe buis rond 60 (ivm de verslepingen) aangesloten konden worden.

Kortom zo heeft elke VvE zijn eigen aspecten en problemen.
Maar 1 ding heeft mij dit wel duidelijk gemaakt, de regels zijn er niet voor niets en bedrijven welke door de vingers kijken zijn bij een ongeluk niet thuis omdat ze zich niet aan de regels conformeren...

• flowerp
Gekkehuus schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:53:
Een zzp-er vragen die een ketel hangt zou ik niet zo 1-2-3 doen.
Je moet toch wat? Een bedrijf als Feenstra weigert gewoon. En elk revisie bedrijf wil eerst een jaar of meer rekken en niet op komen dagen.

• flowerp
PageFault schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:49:
[...]
Wij gaan nooit van het gas af, er is geen elektrisch (of ander alternatief). Olie zou kunnen, maar ik ben blij dat die tank de tuin uit is.
Je bedoelt dat als het gas op, er iets komt om kunstmatig gas te maken?

Heb je daar een info linkje over? Heb wat gegoogeld, maar kan weinig vinden. Alleen het maken van waterstof komt voor, maar niet (aard)gas.

• PageFault
flowerp schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:24:
[...]

Je bedoelt dat als het gas op, er iets komt om kunstmatig gas te maken?

Heb je daar een info linkje over? Heb wat gegoogeld, maar kan weinig vinden. Alleen het maken van waterstof komt voor, maar niet (aard)gas.
Heb jij een link waar staat dat het gas op raakt? On o.a. Oekraine, Rusland en Noorwegen hebben ze nog megaveel gas. Daarom gaan o.a. Belgie en met name Duitsland ook over op gas in rap tempo.

Met de huidige elektra prijzen is een ouder huis niet te verwarmen als je niet in de quote 500 staat...

• flowerp
PageFault schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:28:
[...]
Heb jij een link waar staat dat het gas op raakt?
Ik snap je niet, hoe kan het gas NIET opraken dan? De natuur maakt toch niet sneller nieuw gas dan dat we het verbruiken? Verstookt gas wordt toch niet na een regenbui of zo weer automatisch overnieuw gas?

• PageFault
flowerp schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:35:
[...]

Ik snap je niet, hoe kan het gas NIET opraken dan? De natuur maakt toch niet sneller nieuw gas dan dat we het verbruiken? Verstookt gas wordt toch niet na een regenbui of zo weer automatisch overnieuw gas?
10 jaar geleden maakten zich ook zo druk voor het opraken van olie, dat gaan wij twee ook niet meer meemaken. We verbruiken veel, maar er is ook heel erg veel. Soms ook op locaties waar je liever niet de boel naar boven brengt, maar uiteindelijk is er heel erg veel.

Nederland is maar een kleine gasproducent en we importeren al decennia uit andere oorden. Dit zal voorlopig niet veranderen.

• flowerp
PageFault schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:11:
[...]
10 jaar geleden maakten zich ook zo druk voor het opraken van olie, dat gaan wij twee ook niet meer meemaken.
'Wij twee niet meer meemaken' is natuurlijk wel wat anders dan 'nooit'.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:51
PageFault schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:28:
[...]

Heb jij een link waar staat dat het gas op raakt? On o.a. Oekraine, Rusland en Noorwegen hebben ze nog megaveel gas. Daarom gaan o.a. Belgie en met name Duitsland ook over op gas in rap tempo.

Met de huidige elektra prijzen is een ouder huis niet te verwarmen als je niet in de quote 500 staat...
Heb je een linkje waar staat dat oudere huizen (ouder dan 3 jaar nog wel) niet te verwarmen zijn met warmtepompen zonder enorme elektrakosten? O wacht, lees de warmtepompen topics hier eens door dan zie je dat het ongefundeerde flauwekul is.

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Wat een totale, complete onzin. Heb jij een alternatief voor OP? Of lees je uberhaupt weinig?

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

flowerp schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:49:
[...]

Je leest het verkeerd: hij bedoeld: niet mijn probleem.

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• PageFault
flowerp schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:49:
[...]

Dat is waar, dan komt Greta weer om de hoek kijken :+

• PageFault
Hoijong schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:05:
[...]

Heb je een linkje waar staat dat oudere huizen (ouder dan 3 jaar nog wel) niet te verwarmen zijn met warmtepompen zonder enorme elektrakosten? O wacht, lees de warmtepompen topics hier eens door dan zie je dat het ongefundeerde flauwekul is.
Veel oudere huizen zijn niet rendabel elektrisch te verwarmen. Om bij mijn huis te beginnen: ik wil deze winter de zolder nog isoleren (gemakkelijk en relatief goedkoop). Komend jaar wil ik nadenken over evt. uitbouw. Als deze er is, kan ik de muur vol laten blaffen met vlokken of korrels. Alle kozijnen zijn dubbelglas uit 1990 en 1991, niet best, dus dat zal ooit vervangen gaan worden door HR++ glas. Blijft over de vloer: die is niet te isoleren, ik kom er niet onder. Die zal er dus geheel uit moeten, helaas geen houten vloer, anders was het simpel.

Energie categorie zal hooguit op D uitkomen, C als ik zonnepanelen erop leg, maar dat zegt niks over isolatie.

Het blijft heel veel energie kosten.

Ander rekensommetje: ooit had ik zo'n cheap ass klein gasfornuis. 9,8 kW aan gaspitten. Nu heb ik krachtstroom en zou ik dat via inductie prima kunnen doen (graag, gemakkelijker met schoonmaken!). Toch is op gas nog steeds goedkoper. Ooit zal dat wel omgekeerd worden, maar zeker nu er massaal zonnepanelen overal geplaast wordt, zal de energieprijzen niet echt lager worden. Dus: het blijft duurder om elektrisch te verwarmen.

Nu even over je flauwekul opmerking: ik neem aan dat dat gaat over de warmtepompen, dat je dat flauwekul vindt. Ik heb geinformeerd over een warmtepomp in ons huis, kom een keer hier kijken. Voor dat bedrag kan ik nog heel lang op gas stoken, mijn kinderen ook nog en diens kinderen.... Voor dat bedrag schiet ik op voor een nieuw huis :'(

Datzelfde geldt voor watergebruik, het kost met ruim een ton om een put te slaan, er zijn twee bedrijven in heel NL die dat kunnen bij ons. Voorlopig doe ik dus sproeien met leidingwater. De meeste buren hebben een 20 of 40 kuubs tank onder de grond begraven daarvoor en vangen dat af met regenwater.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:23

T-Infinity

Heen en weer....

PageFault schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:01:
[...]

Veel oudere huizen zijn niet rendabel elektrisch te verwarmen.
Dat heeft weinig met rendabel te maken. Wat je misschien bedoelt is dat er meer 'capaciteit' nodig is omdat veel energie verloren gaat. Daardoor is de initiele investering wat hoger.
Als je niet het duurste van het duurste installeert, kan het prima rendabel worden. En zo niet dan ga je wat extra isoleren (Zie dat als achterstallig onderhoud, het huis zelf is niet zo rendabel :+ ). Maar misschien eens een concrete berekening maken?
Energie categorie zal hooguit op D uitkomen, C als ik zonnepanelen erop leg, maar dat zegt niks over isolatie.

Ja, maar die zullen lager zijn met een warmtepomp dan met een CV ketel.
Ander rekensommetje: ooit had ik zo'n cheap ass klein gasfornuis. 9,8 kW aan gaspitten. Nu heb ik krachtstroom en zou ik dat via inductie prima kunnen doen (graag, gemakkelijker met schoonmaken!). Toch is op gas nog steeds goedkoper.
Kosten voor koken zijn vrijwel te verwaarlozen. Het verschil tussen elektrisch of met gas koken, is daar nog eens een fractie van. Geen argument dus. Makkelijk schoonmaken is wat dat betreft een veel beter argument om het wél te doen.
Nu even over je flauwekul opmerking: ik neem aan dat dat gaat over de warmtepompen, dat je dat flauwekul vindt. Ik heb geinformeerd over een warmtepomp in ons huis, kom een keer hier kijken. Voor dat bedrag kan ik nog heel lang op gas stoken, mijn kinderen ook nog en diens kinderen.... Voor dat bedrag schiet ik op voor een nieuw huis :'(
Waarschijnlijk niet goed geinformeerd, of niet goed gerekend. Houd er ook rekening mee dat gas echt wel duurder gaat worden. Verdiep je ook in de subsidies. Die zijn best fors.

Overigens, de primaire energiebron van een LL en LW warmtepomp is buitenlucht. Elektra houdt het proces op gang. 'elektrisch verwarmen' wordt meestal gebruikt voor COP1 verwarmen (element, of IR-panelen).

T-Infinity wijzigde deze reactie 20-11-2019 12:46 (6%)

• Hoijong
PageFault schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:01:
[...]

Veel oudere huizen zijn niet rendabel elektrisch te verwarmen. Om bij mijn huis te beginnen: ik wil deze winter de zolder nog isoleren (gemakkelijk en relatief goedkoop). Komend jaar wil ik nadenken over evt. uitbouw. Als deze er is, kan ik de muur vol laten blaffen met vlokken of korrels. Alle kozijnen zijn dubbelglas uit 1990 en 1991, niet best, dus dat zal ooit vervangen gaan worden door HR++ glas. Blijft over de vloer: die is niet te isoleren, ik kom er niet onder. Die zal er dus geheel uit moeten, helaas geen houten vloer, anders was het simpel.

Ander rekensommetje: ooit had ik zo'n cheap ass klein gasfornuis. 9,8 kW aan gaspitten. Nu heb ik krachtstroom en zou ik dat via inductie prima kunnen doen (graag, gemakkelijker met schoonmaken!). Toch is op gas nog steeds goedkoper. Ooit zal dat wel omgekeerd worden, maar zeker nu er massaal zonnepanelen overal geplaast wordt, zal de energieprijzen niet echt lager worden. Dus: het blijft duurder om elektrisch te verwarmen.

Datzelfde geldt voor watergebruik, het kost met ruim een ton om een put te slaan, er zijn twee bedrijven in heel NL die dat kunnen bij ons. Voorlopig doe ik dus sproeien met leidingwater. De meeste buren hebben een 20 of 40 kuubs tank onder de grond begraven daarvoor en vangen dat af met regenwater.
Mag ik je verhaal samenvatten als: Ik heb naar mijn eigen huis gekeken en vind het te duur en niet rendabel, op basis daarvan heb ik gezegd dat voor geen enkel huis ouder dan 3 jaar het te betalen is om dit elektrisch te verwarmen tenzij je miljonair bent.

Klopt dat zo'n beetje als ik je posts op deze pagina lees? Dat vind ik dus flauwekul ja.

• wowly
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 06-12 15:38
Klinkt als dat Kemkens een solide installateur is. Ik zou zeker niet opteren voor een beunhaas, al helemaal niet met een gezamenlijke CLV.... Is het niet wat om met de beheerder en Kemkens face to face te overleggen?? Denken in oplossingen is iets wat ze in de bouw het liefste doen, zeuren over dingen die fout zijn gegaan liever niet.

• flowerp
wowly schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:53:
Klinkt als dat Kemkens een solide installateur is. Ik zou zeker niet opteren voor een beunhaas, al helemaal niet met een gezamenlijke CLV.... Is het niet wat om met de beheerder en Kemkens face to face te overleggen?? Denken in oplossingen is iets wat ze in de bouw het liefste doen, zeuren over dingen die fout zijn gegaan liever niet.
Naar mijn weten is er vanuit de VVE weinig tot niet gezeurd over dingen. Iemand van de bewoners heeft al eens geopperd dat het allemaal zo lang duurt juist omdat de mensen in het bestuur van de VVE allemaal relatief zo aardig zijn.

Er worden wel degelijk oplossingen voorgedragen. Eigen kanalen, de ventilatie schacht en het rookgaskannaal omwisselen, een kous in de buis, etc etc. Probleem is dat elke keer als er weer tot een oplossing is gekomen, men met blijde gezichten uit elkaar gaat, en dan... gebeurd er weer niets.

Ondertussen hebben al een stuk of 7 bewoners van wie de CV in de tussenliggende 3.5 jaar dat dit speelt kapot ging, of die uit voorzorg wilde vervangen, het allemaal via een "beunhaas" gedaan.

Dat wil zeggen, iemand heeft hem gewoon zelf opgehangen, een ander heeft een op zich gerenomeerd maar buitenlands bedrijf ingeschakeld als ik me niet vergis. Weer iemand anders had iemand in de familie, en ja, de semi-legale Pool kwam dus ook nog langs.

Wij zijn zo'n beetje de enige die maar bleven geloven dat het over een paar maanden opgelost was, al 3.5 jaar lang dus.

Ondertussen hangen er dus al tenminste 7 ketels via alternatieve methoden.

Je zou kunnen stellen dat het weigeren van partijen als Feenstra en Kemkens de boel nu juist onveiliger heeft gemaakt, terwijl de bedoeling juist was dat het allemaal veiliger werd. Een Feenstra zou toch ook moeten snappen dat iemand niet 3.5 jaar zonder warm water gaat zitten en dan zelf op zoek gaat naar iets?

• wowly
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 06-12 15:38
aj, klinkt als een non-fuctionele vve. Wel lastig zo, en vooral storend dat anderen met een beun zijn bezig geweest... Is ook jouw gebouw waar nu (onverzekerd) gestookt wordt....

Zou toch echt de VVE aan moeten zwengelen nu. Vreemd dat die beheerder niet meer eraan trekt.

• flowerp
De VVE is, voor zover ik het kan beoordelen, toch wel erg actief en bezig. Er wordt nagebeld, emails verstuurd, en in enkele gevallen is men maar gewoon naar het kantoor van desbetreffende bedrijven gegaan om daar direct maar te gaan vragen waarom men niet langskomt of geen offerte opstuurt.

Er is een nieuwe VVE beheerder, sinds ongeveer een half jaar. We hoopten dat het daarmee iets sneller zou gaan allemaal, maar dat is nu dus ook alweer een half jaar.

De beheerder op z'n beurt geeft weer aan dat b.v. Kemkens niet reageert, en belt die dan weer na.

Het is dus een behoorlijke keten. Ik en andere bewoners bellen of gaan langs bij de mensen van de VVE (zelf ook bewoners, zelf ook last hiervan), die bellen de VVE beheerder, en die probeert weer een reactie van de bedrijven te krijgen.

Morgen gaat er maar weer iemand van de VVE persoonlijk bij de VVE beheerder langs voor text en uitleg waarom het toch allemaal zo lang moet duren.

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:06

Omega Supreme

The God of Death

flowerp schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:32:
[...]

Wow, zelf een paar jaar geleden nog geholpen om zelf een CV ketel te installeren. In andere landen doen mensen dat soms ook zelf en de handelingen zijn goed beschreven. Bij dergelijk gezeik krijg je al snel de neiging om even naar een land te rijden met wat minder bureaucratie, de ketel in de aanhanger te laden en het maar zelf te doen...

Aan de installatie kan je toch niet zien wie hem geinstalleerd heeft.

Omega Supreme wijzigde deze reactie 21-11-2019 14:49 (4%)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• PageFault
Hoijong schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:21:
[...]

Mag ik je verhaal samenvatten als: Ik heb naar mijn eigen huis gekeken en vind het te duur en niet rendabel, op basis daarvan heb ik gezegd dat voor geen enkel huis ouder dan 3 jaar het te betalen is om dit elektrisch te verwarmen tenzij je miljonair bent.

Klopt dat zo'n beetje als ik je posts op deze pagina lees? Dat vind ik dus flauwekul ja.
Heb je niet goed gelezen toch. Ik zeg niet dat geen enkel ouder huis niet elektrisch te verwarmen is, ik zeg alleen dat je er niet zondermeer vanuit kunt gaan dat dat wel voor acceptabele kosten realiseerbaar is...

• Hoijong
PageFault schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:24:
[...]

Heb je niet goed gelezen toch. Ik zeg niet dat geen enkel ouder huis niet elektrisch te verwarmen is, ik zeg alleen dat je er niet zondermeer vanuit kunt gaan dat dat wel voor acceptabele kosten realiseerbaar is...
PageFault schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:49:
[...]

Zodra de gasaansluiting stopt (mocht dat ooit gebeuren) dan komt een week ervoor een tank in de tuin.

Elektrisch is een huis niet te verwarmen wat niet afgelopen 3 jaar is gebouwd.
Dit was een andere @PageFault ?

• PageFault
T-Infinity schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:39:
[...]

Dat heeft weinig met rendabel te maken. Wat je misschien bedoelt is dat er meer 'capaciteit' nodig is omdat veel energie verloren gaat. Daardoor is de initiele investering wat hoger.
Als je niet het duurste van het duurste installeert, kan het prima rendabel worden. En zo niet dan ga je wat extra isoleren (Zie dat als achterstallig onderhoud, het huis zelf is niet zo rendabel :+ ). Maar misschien eens een concrete berekening maken?

[...]

Ja, maar die zullen lager zijn met een warmtepomp dan met een CV ketel.

[...]

Kosten voor koken zijn vrijwel te verwaarlozen. Het verschil tussen elektrisch of met gas koken, is daar nog eens een fractie van. Geen argument dus. Makkelijk schoonmaken is wat dat betreft een veel beter argument om het wél te doen.

[...]

Waarschijnlijk niet goed geinformeerd, of niet goed gerekend. Houd er ook rekening mee dat gas echt wel duurder gaat worden. Verdiep je ook in de subsidies. Die zijn best fors.

Overigens, de primaire energiebron van een LL en LW warmtepomp is buitenlucht. Elektra houdt het proces op gang. 'elektrisch verwarmen' wordt meestal gebruikt voor COP1 verwarmen (element, of IR-panelen).
Je kookt inderdaad niet de hele dag. Meer capaciteit is ook meer kosten. Het werkt alleen rendabel als er niet zoveel warmte weg lekt. Een makkelijke truc die installateurs vaak doen, is de cv in de winter op 55 graden zetten. Blijft je huis dan warm, dan kan de warmtepomp er zo in. Wordt het koud, dan niet aan beginnen.

Niet goed geinformeerd of gerekend lijkt me sterk, de meeste bedrijven kunnen het hier niet. Er is ook niemand in de buurt die dit gedaan heeft. Een pulse slaan voor bijv. water kost al meer dan een halve ton hier. Twee goed geisoleerde pijpen naar beneden kosten je een fortuin.... Dat gaat niemand hier doen en ik als arme sloeber van de wijk al helemaal niet.

Tegen de tijd dat het huis beter geisoleerd is, knal ik het dak wel vol met zonnepanelen. Veel goedkoper.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:28

ericplan

5180 Wp PV

In deze VvE gelukkig geen CLV, maar wel drie (van de elf) appartementen inmiddels aardgasvrij. Dat gaat nog leuke discussies geven in de ALV.

Overigens is de rookgasafvoer individueel naar het dak met dikwandig aluminium, dus ik verwacht niet direct problemen. Waarschijnlijk is het met een liner wel te regelen. Want vervangen door nieuw geeft een gigantische breekpartij. De leidingschacht zit achter de muur waar bij de meeste bewoners de CV-ketel op hangt. En die muur is net zo breed als een CV-ketel.

ZonPHP PVOutput

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

PageFault schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:30:
[...]

Je kookt inderdaad niet de hele dag. Meer capaciteit is ook meer kosten. Het werkt alleen rendabel als er niet zoveel warmte weg lekt. Een makkelijke truc die installateurs vaak doen, is de cv in de winter op 55 graden zetten. Blijft je huis dan warm, dan kan de warmtepomp er zo in. Wordt het koud, dan niet aan beginnen.

Niet goed geinformeerd of gerekend lijkt me sterk, de meeste bedrijven kunnen het hier niet. Er is ook niemand in de buurt die dit gedaan heeft. Een pulse slaan voor bijv. water kost al meer dan een halve ton hier. Twee goed geisoleerde pijpen naar beneden kosten je een fortuin.... Dat gaat niemand hier doen en ik als arme sloeber van de wijk al helemaal niet.

Tegen de tijd dat het huis beter geisoleerd is, knal ik het dak wel vol met zonnepanelen. Veel goedkoper.
Wie heeft het over een pulse slaan? Je kunt toch gewoon een airco kopen?

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 06-12 23:04
Waarom word je in elk topic over verwarming meteen weggezet als struisvogel (probeer het maar even positief te houden) als je elektrisch verwarmen nog niet een goed alternatief vind voor gas?

Er word door alle voorstanders van elektrisch verwarmen dat iedereen die 30-40K maar even kan neerleggen om over te stappen op elektrisch verwarmen, en dat wanneer je dat niet doet je kop in het zand steekt.

Ik heb net als @PageFault waarschijnlijk ook niet even 30-40K op de plank liggen.

Mijn huis is uit 1932, dat is gewoon niet potdicht. wil ik het potdicht en super geisoleerd maken dan moet ik een enorme verbouwing aan gaan, waarbij ik lange tijd met mijn gezin in een ander huis moet wonen.

Wij zitten nu in de situatie dat we in een grote verbouwing zitten, en al 4 maanden in een ander huis bivakkeren.
Maar ondanks dat ik heel graag zonnepanelen wil, en een warmtepomp en overal vloerverwarming (koude voeten) hebben we gewoon het budget niet.
Ook de bestaande isolatie vervangen is gekkenwerk, dat zit er nog geen 10 jaar in.

Nieuwe gedeelte heeft Rc6 maar de rest van het huis is in 2010 Rc3 geisoleerd.
Voorheen was het niet geisoleerd, buren nog steeds niet.
Buren stoken 2500m3, en wij 1300m3.

Was van plan om een hout pellet cv met een 3m3 houtpellet reservoir in de kelder te plaatsen tijdens de huidige verbouwing.
Maar recent zijn de ontwikkelingen zo dat dit niet meer als duurzaam/goed word gezien, dus de toekomst voor een dergelijke installatie is twijfelachtig. Misschien mag hij over 5 jaar niet meer aan..
Dus maar vanaf gezien.

Als mijn ketel stuk gaat komt er misschien een warmtepomp voor in de plaats samen met een elektrische keuken boiler (als kokendwaterkraan). Maar alleen als dat financieel aantrekkelijk is. (dan moet stroom heel veel goedkoper gaan worden)
Zo niet, dan koop ik gewoon een gasketel voor 1000 euro en zing ik het nog 10-15 jaar uit en kijken we dan verder.

Ik kan wel willen, maar het moet ook betaalbaar zijn.
Het is niet meer betaalbaar als we moeten gaan bezuinigen op kleding vakanties eten etc...

EDIT:
@JeroenE bedoelde een close-in, kokendwaterkraan of keukenboiler

FrankBlom wijzigde deze reactie 26-11-2019 12:58 (19%)

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
FrankBlom schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:12:
Als mijn ketel stuk gaat komt er misschien een warmtepomp voor in de plaats samen met een elektrische boiler.
Als je al een warmtepomp gaat nemen, waarom zou je dan een elektrische boiler willen? Dan wil je die boiler met warm water toch ook met je warmtepomp verwarmen?

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

@FrankBlom daar zijn nu toch van die gunstige leningen voor, zodat je gelijk profiteert. Nog 15 jaar door op gas is een dure grap.

Want waarom zou het over 10 jaar anders zijn? Dan is je achterstallig onderhoud mogelijk juist nog verder opgelopen.

Overweeg ook eens een airco. Ben je voor een paar duizend euro klaar.

Warmtepompboiler en L/W warmtepomp (de unit zelf) zijn bijna gratis tegenwoordig met de huidige hoge subsidies.

• FrankBlom
@T-Infinity
Achterstallig onderhoud heb ik niet.

Een airco is ter sprake gekomen maar niet voor gekozen omdat we dan wel heel erg schijt aan onze buren moeten hebben.
De unit zou dan op 1,5 meter afstand recht tegenover hun slaapkamer raam komen.
Voorzijde woning mag het niet, en achterzijde zit hij onder ons eigen slaapkamer raam.

Meer lenen ging niet.

En lenen is denk ik juist ook verkeerd.
Daar spreekt rutte ook van, dan leen je toch even 40k voor de verduurzaming van je woning.
Maar er wordt volledig aan voorbij gegaan dat de schuldenlast al enorm hoog is.

Als je veel geld hebt kan het interessant zijn om dat te investeren in het verduurzamen, maar alleen omdat je dan eventueel vermogensbelasting en energiekosten bespaart. Het moet netto wel positief uitvallen.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nee lenen zou ik ook niet doen. Bovendien hoeft niet iedereen over op warmtepompen (kan niet eens).

Wij zijn nu aan het sparen voor een nieuw dak, maar tenzij het opeens superrot en lek is zou ik daar niet voor gaan lenen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Het is maar hoe je het bekijkt. Persoonlijk zie ik gebrek aan isolatie als achterstallig onderhoud.
Een airco is ter sprake gekomen maar niet voor gekozen omdat we dan wel heel erg schijt aan onze buren moeten hebben.
De unit zou dan op 1,5 meter afstand recht tegenover hun slaapkamer raam komen.
Voorzijde woning mag het niet, en achterzijde zit hij onder ons eigen slaapkamer raam.
Ok. Dat kan. Maar dan kun je dus blijkbaar geen enkele LL of LW warmtepomp plaatsen. Los van het financiële aspect, is dit (het geluid?) je voornaamste argument. Zelf hebben wij 3 airco's en die maken vrijwel geen geluid. 1 van de airco's staat aan de voorzijde van het huis.
Meer lenen ging niet.
En lenen is denk ik juist ook verkeerd.
Daar spreekt rutte ook van, dan leen je toch even 40k voor de verduurzaming van je woning.
Maar er wordt volledig aan voorbij gegaan dat de schuldenlast al enorm hoog is.
Het idee van die duurzaamheidsleningen was dat het vanaf dag 1 voordeel oplevert. In het geval van aanschaf zonnepanelen en warmtepomp zal dat ook zo zijn. Maar als je ook nog 30.000 euro aan isolatie (achterstallig onderhoud) dient aan te brengen, dan zal de lening niet vanaf dag 1 voordeel leveren. Wel krijg je veel extra comfort tegen een beperkte extra maandlast, en voorkom je dat de kosten nog hoger gaan worden in de toekomst.
Als je veel geld hebt kan het interessant zijn om dat te investeren in het verduurzamen, maar alleen omdat je dan eventueel vermogensbelasting en energiekosten bespaart. Het moet netto wel positief uitvallen.
Ook als je weinig te besteden hebt, of eigenlijk juist dan (want geld harder nodig), is investeren de moeite waard.

Uiteindelijk zullen oude huizen waarschijnlijk minder waard worden, omdat mensen in gaan zien dat ze dan met hoge energiekosten zitten. Ik vind niet dat de overheid verantwoordelijk is voor achterstallig onderhoud (isolatie) van huizen. Als je niet wilt isoleren, dan maar gewoon de hoofdprijs betalen qua energie.

T-Infinity wijzigde deze reactie 27-11-2019 09:39 (4%)

• FrankBlom
@T-Infinity isolatie kan ik niet scharen onder onderhoud.
Schilderen, boeidelen vervangen, eventueel kozijnen ja, of gebroken glas.

Maar voor isolatie moet je de binnenmuren afbreken en daken open halen.
Dat is geen onderhoud meer maar een renovatie

Ik schat zo ff in aan de hand van mijn huidige en vorige verbouwing, dat de isolatie opdikken van binnen uit minimaal een 80.000 euro kost.

Boven hebben we een mansarde kap, dus houtbouw.
Tussenmuren van kamers moeten gedeeltelijk weg
Badkamer moet gesloopt
Binnen hout+gips en dampremmende laag van de kap afhalen.

Rachelwerk opdikken
Isolatie plaatsen
Dampremmende laag
Hout
Gipsplaten
Binnenmuren herbouwen
Gipsplaten
Stucadoren
Badkamer herbouwen
Tegelzetter
Loodgieter
Komen schilderen behangen en vloeren nog bij.

Beneden hebben we een geïsoleerde spouwmuur
Binnenmuren slopen
Isolatie verwijderen
Dikke isolatie plaatsen
FUNDERING verbreden
Nieuwe binnenmuren opmetselen
Stukken
Schilderen
Behangen
Vloeren

Hebben we nog steeds een gasketel...

Goed, vergeet de vloer hierboven even.
Betonvloer met vloerverwarming komt er.
Alle binnenmuren eruit.
Vloer wegzagen
Balklaag wegzagen
Funderingen maken (palen slaan?? Buren ook??)
Broodjes leggen
Storten van beton
Binnenmuren opbouwen
Vloerverwarming leggen
Afwerkvloer
Stukken muren.

Nu ben je de 140k wel ruim gepasseerd
Hebben we nog steeds een gasketel

Je doet alsof dit onderhoud is, dit is gewoon een nieuw huis bouwen binnen de bestaande schil.

FrankBlom wijzigde deze reactie 27-11-2019 11:58 (71%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True