Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille desktop voor hobby fotografie en videowerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• effem12
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-11-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een zeldzaamheid op dit forum, maar met deze computer zal absoluut niet gegamed worden.
Zwaarste toepassingen zijn fotobewerking (Lightroom, Photoshop) en occasioneel wat muziek en videobewerking (misschien meer in de toekomst). Allemaal als hobbyist.
Daarnaast heb ik ook de gewoonte om vrij veel browser tabs tegelijk te openen en meerdere toepassingen simultaan te draaien.
Bedoeling is dat dit systeem toch minstens 6 jaar stand houdt. Ik schakel mijn computer enkel aan als ik hem gebruik, dus laat deze niet "dag en nacht" draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil graag het geheel onder de 1000€ houden (hardware + monitor; zonder OS).
Ik ben niet bereid om grote bedragen neer te tellen voor een klein beetje prestatiewinst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, speakers
Oude HDD 1T SATA300
Optische schijf 5,25" SATA en 5,25" module met 2xUSB 2.0, kaartlezer en audioconnecties wil ik recupereren uit deze oude computer: pricewatch: Medion Akoya MD 8833 (die in de loop der jaren wel extra RAM en HDD kreeg).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: ik verwacht dat grafische toepassingen meer gebruik gaan maken van multithreading, dus Ryzen lijkt mij de beste keuze in die optiek. Overklokken is geen must, dus dan zou meegeleverde koeler moeten volstaan.
Moederbord:
- om geen losse audiokaart meer te moeten gebruiken, wil ik graag minstens de ALC1220 audio chipset op het moederbord
- Mogelijkheid om later M2 NVMe SSD toe te voegen
- Mogelijkheid om later RAM geheugen toe te voegen
- USB 3.1 Gen 2 ondersteuning
- Minstens vier SATA interfaces (liever zes als het kan)
Grafische kaart: moeilijkste keuze… aangezien gamen mij niet boeit, ben ik niet bereid om veel geld op tafel te leggen hiervoor. Maar op basis van wat ik gelezen heb, concludeer ik dat een aparte GPU wel degelijk een verschil maakt ook voor niet-gaming applicaties en het is te verwachten dat grafische applicaties meer en meer beroep gaan doen op de GPU. Ik vind dat 100€ genoeg zou moeten zijn, 150€ zie ik als maximum. Het lijkt mij wel interessant als de kaart hardwarematig H265 ondersteunt. Met oog op mijn gebruik heb ik de indruk dat ik beter voor meer geheugen ga dan voor rekenkracht; klopt dit?
Suggesties voor alternatieven in mijn budgetklasse zijn zeker welkom!
Storage:
- SSD voor OS + applicaties + snelle opslag voor actieve projecten
- Klassieke HDD voor foto's, video's, muziek,… (heb NAS voor backup)
- Ik ben ook iets als Stablebit Drivepool aan het bekijken zodat ik foto's/video's initieel op de SSD kan laten opslaan en waarbij de software na verloop van tijd deze zelf verplaatst naar de HDD. Iemand die ervaringen kan delen met dergelijke drive pooling software?
Geheugen: ik zie 2x8G als minimum en wil de mogelijkheid hebben om later nog 2x8G toe te voegen. Een moeilijkheid lijkt om optimale compatibiliteit tussen geheugen en moederbord mogelijkheden te vinden.
Case: goede geluiddemping is prioritair, twee externe 5,25" bays, graag USB 3.0 vooraan bereikbaar. Twijfel tussen Be Quiet Silent Base 600 en Fractal Design Define R5.
Monitor: over dit model heb ik gelezen dat hij een goede kleurenkalibratie heeft, wat belangrijk is bij foto/videowerk. En dit tegen aanvaardbare prijs.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur, maar in functie van de relatief lange levensduur die ik van mijn systeem verwacht, ga ik liever voor iets kwalitatiever materiaal.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stille PC vind ik heel belangrijk. Uiterlijk is onbelangrijk, dus geen RGB toestanden voor mij.

Ga je overklokken?
Overklokken is geen doel op zich, maar als de combinatie het toelaat, zal ik mij daar wellicht eens aan wagen (geen ervaring op dit vlak).

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral op zoek naar advies of de gekozen componenten optimaal op elkaar afgestemd zijn; ik probeer zowel overkill als bottlenecks te vermijden.
Zit ik goed qua te verwachten geluidsproductie? Of het kan het nog stiller binnen dit budget?
Suggesties voor alternatieve componenten die beter zouden tegemoet komen aan mijn wensen en gebruik zijn welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 156,17€ 156,17
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 88,-€ 88,-
1Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5 (11268-01)€ 132,75€ 132,75
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 57,45€ 57,45
1be quiet! Silent Base 600 Zwart€ 91,-€ 91,-
1Dell Ultrasharp U2415 Zwart€ 217,04€ 217,04
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 163,95€ 163,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Samsung 860 EVO 500GB€ 109,24€ 109,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,47

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
Geluiddemping van de Silent Base 600 valt erg tegen vind ik. Dat is bij de R5, pricewatch: Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black) en pricewatch: Nanoxia CoolForce 1 beter voor elkaar.

Als cpu zou ik een Ryzen 5 2600(X) adviseren. Nieuwer en presteert beter. Helaas is wel een biosupdate van het moederbord nodig.
Neem icm Ryzen geheugen van 3000 MT/s of meer pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Als videokaart lijkt mij een GTX 1050 een betere keuze voor dezelfde prijs pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 AERO ITX 2G OCV1 Veel sneller ondanks de helft aan vram.

Je zou ook naar een Intel setup kunnen kijken en gebruik maken van de igpu. De igpu kan steeds beter gebruikt worden voor hardwarematige acceleratie in apps. Voordeel tov AMD is de hogere singlethread prestaties van de Intel. Hier heb je voordeel van in Photoshop.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 291,97€ 291,97
1ASRock Fatal1ty B360 Gaming K4€ 116,-€ 116,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 57,45€ 57,45
1Nanoxia Deep Silence 4 (Dark Black)€ 66,01€ 66,01
1Dell Ultrasharp U2415 Zwart€ 217,04€ 217,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 156,-€ 156,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 97,95€ 97,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.078,29

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:35
Let op met die prijzen.
De monitor staat aan 217 bij Max ICT, en er komt nog transport bij.
Daarenboven kan je daar regelmatig lang wachten op je materiaal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
@Uszka Heb je een 5400 rpm HDD gekozen omdat die stiller zijn?

• effem12
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-11-2022
Bedankt @Uszka voor je suggesties; ik zal in elk geval je case en gpu voorstellen wat meer in detail nakijken.
Ik had al een tijdje getwijfeld over Intel vs Ryzen, maar misschien moet ik dat toch nog eens herbekijken. Stel je hier een i7 voor om maximum grafische kracht te hebben? Want in combinatie met een losse GPU denk ik dat een i5 voor mij krachtig genoeg zou zijn.
@SpeedQber De HDD is mijn oorspronkelijke keuze (had die een tijdje geleden genoteerd en misschien achterhaald), maar ben ik zeker bereid om aan te passen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
i7 aangehouden omdat deze aanzienlijk hoger klokt dan een i5 en omdat de i7, net als een Ryzen 5 2600, 12 threads heeft.
Pagina: 1