Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joergan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-04-2024
ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen. Hier heb ik 2 offertes waar ik jullie mening graag over wil hebben.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/qJbIwsu

- Op het dak is ruimte voor 22 panelen
- het dak ligt pal op het zuiden
- de hellingshoek is 30 graden
- er is een 3 fase aansluiting aanwezig in de meterkast
- huidig verbruik is 6400 kwH
- nagenoeg geen schaduw op het dak. (alleen eind van de dag een klein streepje v/d schoorsteen)
daarom wil ik eigenlijk niet voor solar edge gaan.

Optie 1

22 x JA Solar 295wp mono Full Black
Goodwe 6K incl. wifi (3fase)
Montage materiaal (pannendak)
Bekabeling + stekkers
Overig benodigd montage en installatie materiaal

Transport
Monteren en aansluiten zonnepanelen
Monteren en aansluiten omvormer
DC Kabeltraject realiseren
Systeem koppelen aan het lichtnet
Wifi Configuratie
Oplevering

Vermogen: 6490Wp
Verwachte opbrengst: 5500 Kwh per jaar

5900 euro ex btw

Optie 2

22 x REC Twin Peak 280wp poly Full Black
SMA 5000 TL omvormer ethernet (3fase)
Inclusief montage materiaal en installatie

Vermogen: 6160Wp
Verwachte opbrengst: 5850Kwh per jaar

6575 euro ex btw

Wat is volgens jullie de beste keuze? Of hebben jullie een compleet ander advies?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

mvg Joergan

[ Voor 0% gewijzigd door joergan op 27-06-2018 09:40 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 21:36

Harrie

NederVlaming

Waarom heeft optie 1 een lagere verwachte opbrengst? Meer Wp geïnstalleerd, en een grotere omvormer (minder aftoppen), dus ik zou ook een hogere opbrengst verwachten.

Maar wat zeggen de experts hier?

(je afbeelding doet het bij mij trouwens niet)

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie op 03-07-2018 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou de eerste nemen
En dan eventueel met de omvormer van de 2e ivm dat schoorsteentje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou ook voor de omvormer in de 2e gaan.
En dan geen 5000 maar een 6000 of 7000 zodat je noord (naderhand) ook vol kan gooien...
Kan je zelf installeren?
Hier heb je wat prijzen
https://www.solar-bouwmarkt.nl/qpeak-295wp-full-black.html

Maar waarom zijn de plaatjes van die webshop hetzelfde?
https://www.solar-bouwmar...uro-325wp-full-black.html
:+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joergan
bedankt voor jullie advies!

Ik kan helaas niet zelf installeren.

De omvormer van de 2e is inderdaad een betere keuze, maar iets duurder.
De verkoper van de 2e optie had het er over dat de REC panelen kwalitatief veel beter zijn dan de Chinese Jaa panelen. De berekeningen betreft de opbrengst, zijn door de verkopers zelf gemaakt. Waarschijnlijk berekenen zij de verliezen op een andere manier..

Wat vinden jullie van JA Solar panelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
REC t.o.v. chinees is een onzin verhaal. JA solar maakt gelijkwaardig t.o.v. Jinko, Yingli, Suntech etc etc etc
offertes zijn allebei prima, gezien de prijs. Zowel sma als goodwe hebben schaduw management.
Ik denk dat ik zelf zou pushen voor trina 300Wp. Die zijn niet gek veel duurder en is toch weer meer opbrengst.
Als omvormer is de OMNIK 6 drie fasen een leuk alternatief. Erg goedkoop en redelijk goed in de kwaliteit en standaard 10 jaar garantie.
Al met al zie ik geen reden om niet met 1 van beiden in zee te gaan, al krijg ik jeuk van mensen die de kwaliteit van chinese panelen naar beneden praten om euro panelen te pushen, maar dat is een mening, geen feit...
Wat je ook kiest, een bult zul je er niet aan vallen, ik zeg VOL met dat dak (22 panelen in 1 string is glorieus op een 3 fasen omvormer)

En oja, als ik zelf moest kiezen en had geen andere opties dan bovenstaande 2 dan koos ik voor optie 1. De opbrengst is conservatief geschat, zal hoger uitvallen en je krijgt er waarschijnlijk 250kWh per jaar meer voor. Hij is nog goedkoper ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Lardman op 29-06-2018 10:47 . Reden: voorkeur doorgeven ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joergan
@Lardman, ondanks een streep schaduw van de schoorsteen op het dak aan het eind van de dag. Is het dan toch verstandig om de 22 panelen in 1 string te laten leggen ipv 2?
Wat betreft de omvormer van Goodwe, daar lees ik goede berichten over op internet. Weet jij misschien ook uit ervaring of deze omvormer veel geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De panelen van 2 zou ik nooit nemen, simpelweg omdat het poly's zijn.
Liever mono, en de sma vanwege die schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
schaduw aan het eind van de dag compenseer je met de hoge opbrengst van 22 panelen in 1 string.
goodwe maakt weinig geluid, zoemt c.q. knettert een beetje bij vol vermogen ( minder dan 35db) . Bij het inschakelen hoor je wat relais klikken en schakelen. Bij het afschakelen idem ditto. Verder prima omvormer.
De omnik 6kTL 3fasen heeft 10 jaar garantie, allicht kan je leverancier die krijgen. Kan dat niet dan is de goodwe ook prima.

@Rol-Co Ik heb nu enorm veel poly's en mono's naast elkaar bekeken en zie over het jaar geen significante verschillen in opbrengst. Heb jij bronnen met vergelijkingsmateriaal waaruit ik kan achterhalen of ik het mis heb ?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Lardman
Poly is iets beter bij bewolkt weer, dat is wat ik zie. Enige maar persoonlijke punt is dat ik poly verouderde techniek vind.
Daarom mono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
joergan schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:34:
@Lardman, ondanks een streep schaduw van de schoorsteen op het dak aan het eind van de dag. Is het dan toch verstandig om de 22 panelen in 1 string te laten leggen ipv 2?
Wat betreft de omvormer van Goodwe, daar lees ik goede berichten over op internet. Weet jij misschien ook uit ervaring of deze omvormer veel geluid maakt?
Ik ben zelf ook nog steeds blij met de goodwe's hier. Alleen heb ik wel twee kleineren modellen en de 6k versie heb ik nooit aan het werk gezien.

Ze maken weinig geluid, zoemen een beetje maar dat hoor ik alleen als ik erlangs loop (hangen hier in de garage). Ze blijven ook lekker koel met deze zomerse temperaturen. Wat ik hier wel eens anders voorbij zie komen. Er zit schaduw management in, net als in de sma.
Pagina: 1