windows 10 onbetrouwbaar, kan ik retourneren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1041535

Topicstarter
Mijn vraag
...
doordat windows 10 steeds updates zonder waarschuwing updates installeerd, dwz. in een keer zwart scherm en hij is weer aan het updaten. krijg ik niet de kans om bestanden op te slaan en dergelijke zou ik dit als reden kunnen geven om mijn laptop te retourneren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
windows 10 home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
ik heb meer klachten over dit probleem gevonden, en dat windows het een feature noemt en blijft forceren.
dus de enige oplossing zou een andere os zijn.

Beste antwoord (via TheVMaster op 27-06-2018 22:04)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het issue is meer dat @Anoniem: 1041535 te weinig achter de PC zit; 99% van de updates heeft een install-date, een warning-interval (in hetzelfde schermpje) en een suggested restart-interval.

Als je dat allemaal negeert en je dus "eigenlijk" niet bemoeit met de veiligheid van je OS, dan herstart de machine zelf op een bepaald tijdstip. Nou ben ik errug lui (en geautomatiseerd) dus weet niet of Windows 10 Home nog waarschuwt voor een herstart, maar de reden "ik ben steeds mijn werk kwijt", vind ik wat kort door de bocht.

Als alternatief kan je wat lokale policies/services configureren dat updates niet doen wat Microsoft dringend adviseert, maar daarmee leg je meteen de veiligheid/kennis van OS bij de gebruiker en dat is niet altijd even wenselijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Anoniem: 1041535 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:42:
Mijn vraag
...
doordat windows 10 steeds updates zonder waarschuwing updates installeerd, dwz. in een keer zwart scherm en hij is weer aan het updaten. krijg ik niet de kans om bestanden op te slaan en dergelijke zou ik dit als reden kunnen geven om mijn laptop te retourneren?

...
windows 10 home

...
ik heb meer klachten over dit probleem gevonden, en dat windows het een feature noemt en blijft forceren.
Het gaat niet om de laptop, maar om je OS. Als je klachten hebt, zou ik contact opnemen met je leverancier van de laptop.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Als je binnen de wettelijke "uitprobeer tijd" zit, hoef je niet eens een reden op te geven om de laptop te retourneren.
Daarna ga je over in de garantie, maar daar valt niet onder "ik kan niet aan het OS wennen".

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:25
Heb je je windows update wel goed geconfigureerd als hij spontaan dingen gaat doen. Ik gebruik windows 10 al vanaf het begin en heb nog nooit 1 moment gehad dat ik een spontane reboot krijg i.v.m windows updates.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Outerspace schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:49:
[...]

Het gaat niet om de laptop, maar om je OS. Als je klachten hebt, zou ik contact opnemen met je leverancier van de laptop.
Het OS is onderdeel van het verkochte product, de laptop en dient daarom niet los gezien te worden.
Het gaat dus wel om de laptop :)

Je advies klopt uiteraard wel, want dat is de partij waar je heen moet gaan.
Nu vind ik de TS toch een rant luchtje hebben en de vraag is even wat het alternatief is voor de TS.

Softwareupdates zijn gewoon een vereiste voor de werking en nog belangrijker veiligheid. Ik denk dat er dus niet te claimen valt dat het product "defect" is.

Overigens zou ik de TS vooral eens aanraden om op te zoeken wat je kunt instellen met betrekking tot uitstel van de updates en notificaties. Het is echt niet zo dat out of the blue Windows gaat updaten, zonder enige mogelijkheid om dat te beinvloeden. Uitzetten kan niet, en dat is maar goed ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Om in te stellen wanneer er geupdate wordt en hoe je dit instelt ga je naar het Windows logo links onder in je beeldscherm>rechter muisklik Windows logo>Instellingen>Bijwerken en beveiliging>Geavanceerde opties.

Hier kan je het een en ander instellen en start hij al je wilt niet zo maar meer opnieuw op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02:02
Sorry, maar dit doet mij denken aan de situatie dat je al buiten de periode van wet kopen op afstand zit en een drogreden probeert te vinden om van je laptop aftekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:22
Anoniem: 262853 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:51:
Als je binnen de wettelijke "uitprobeer tijd" zit, hoef je niet eens een reden op te geven om de laptop te retourneren.
Wat is de wettelijke uitprobeer tijd? Bij koop op afstand wel, maar wellicht heeft TS het ding in een winkel gekocht en dan is wettelijk:koop=koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

automatisch downloaden uitzetten, en herstart meldingen aanzetten.

en als antwoord op je vraag: nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:22
Anoniem: 320788 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:35:
automatisch downloaden uitzetten, en herstart meldingen aanzetten.
Dat was makkelijk tot en met Windows 8.1. Maar niet meer eenvoudig in Windows10.
Eenvoudigste, maar niet helemaal zaligmakend, is om in te stellen dat je een betaalde netwerkverbinding hebt, zowel bij Wifi en sinds kort ook voor bekabelde verbinding. Dat vraagt hij toestemming om te downloaden. En dan weet je dat hij daarna pas gaat updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
... zou ik dit als reden kunnen geven om mijn laptop te retourneren?
Je bent dus op zoek naar een reden om je laptop te kunnen retourneren en grijpt het updatebeleid van Windows aan? Tenzij je binnen de bedenktermijn van de wet koop op afstand zit geef ik je weinig kans; het updatebeleid van Windows valt moeilijk als non-conformiteit van jouw laptop te zien.

Wat is de werkelijke reden dat je wilt retourneren en hoe lang heb je je laptop al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

TanteBeth schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:40:
[...]

Dat was makkelijk tot en met Windows 8.1. Maar niet meer eenvoudig in Windows10.
Eenvoudigste, maar niet helemaal zaligmakend, is om in te stellen dat je een betaalde netwerkverbinding hebt, zowel bij Wifi en sinds kort ook voor bekabelde verbinding. Dat vraagt hij toestemming om te downloaden. En dan weet je dat hij daarna pas gaat updaten.
je hebt helemaal gelijk. ik las verkeerd. je kan alleen een vinkje aanzetten bij automatisch downloaden en dan ook via verbinding met datalimiet. dus idd vinkje uitlaten en de verbinding bestempelen als datalimiet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het issue is meer dat @Anoniem: 1041535 te weinig achter de PC zit; 99% van de updates heeft een install-date, een warning-interval (in hetzelfde schermpje) en een suggested restart-interval.

Als je dat allemaal negeert en je dus "eigenlijk" niet bemoeit met de veiligheid van je OS, dan herstart de machine zelf op een bepaald tijdstip. Nou ben ik errug lui (en geautomatiseerd) dus weet niet of Windows 10 Home nog waarschuwt voor een herstart, maar de reden "ik ben steeds mijn werk kwijt", vind ik wat kort door de bocht.

Als alternatief kan je wat lokale policies/services configureren dat updates niet doen wat Microsoft dringend adviseert, maar daarmee leg je meteen de veiligheid/kennis van OS bij de gebruiker en dat is niet altijd even wenselijk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Bij gewoon gebruik (= gewoon bij zijn) is er een update per maand zo ongeveer en kan je zelf kiezen wanneer die installeerd door active hours in te stellen. Bovendien zijn de updates erg snel (delta updates), en op courante mid/low end hardware (en high end uiteraard) heeft het amper impact. Je merkt (maar dat is logisch) wel heel erg de impact van opslag met lage responstijd, zoals een SSD. Dat hoeft niet eens nvme te zijn, zelfs EMMc is al een significante upgrade over een harddrive. Zelfs linux is traag op een HDD, zeker qua updates.

Overigens is "bij blijven" aan te raden voor meer redenen dan "dat het per keer niet gelijk zoveel werk is" -- het is ook gewoon veiliger. Het met de hand update kán je natuurlijk instellen maar het niet doen kan natuurlijk consequenties hebben.

Dat je het nu zo vaak hebt, komt gok ik omdat je een vrij oude laptop hebt gekocht met bovendien een 2 jaar oude CPU die bovendien gebaseerd is op ondertussen een vrij antieke architectuur. Ik gok dat zelfs een low-end intel m3 een vrij significante edge had over die laptop. Het valt dus aan te nemen dat de af-fabriek image ook gewoon antiek is. Je krijgt dus ook ineens een HOOP updates in één keer. Wat je wat tijd had gescheeld is om een verse 1803 install te draaien -- dat is ondertussen een erg stabiele versie van Windows 10. Zodra je bij bent, stel je active hours in, en probeer het een tijdje. Als poweruser vind ik de auto-updater eigenlijk wel fijn zo. Zelf controle nemen kan natuurlijk altijd, maar ik voel die noodzaak niet zo. De computer werkt altijd wanneer ik het wil en reboot niet op momenten dat ik het niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 17:47
Je kan ook deze stappen volgen om ervoor te zorgen dat Windows niet meer automatisch reboot na het installeren. Dit heb ik op mijn werk pc ook gedaan, om dit te voorkomen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:08

SomerenV

It's something!

In februari heeft TS een topic gestart waarin hij aangaf zijn gaming PC te willen verkopen. Op die PC stond Windows 10. Hij had dit 'probleem' dus allang moeten kennen. Daarnaast is het zoals anderen zeggen makkelijk op te lossen. Als je helemaal gek wilt doen kun je ook in het register wat dingen wijzigen en automatische updates volledig uitschakelen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:34
krijg ik niet de kans om bestanden op te slaan en dergelijke zou ik dit als reden kunnen geven om mijn laptop te retourneren?
Zou je niet eerst even onderzoeken of je dit op kunt lossen voordat je over een retour begint.

Trouwens, je moet volgens mij minimaal twee meldingen negeren of wegklikken voordat je system automagisch herstart. Dan gaat geen enkel systeem/OS je helpen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn vraag
...

...
windows 10 home

...
Mijn ervaring is dat mijn PC en mijn laptop me keurig aangeven dat er updates gedownload zijn en dat een herstart noodzakelijk is om ze te installeren (ALS dat al nodig is). Mijn laptop zit als insider in de fast ring, en ik krijg daar dus net effe wat meer updates dan op mijn PC, dia ook al vanaf dag 1 op Windows 10 draait.
Als je computer op enig moment alsnog vanzelf opstart om updates te installeren, dan heb je de nodige aankondigingen daarover al genegeerd.
Daarnaast heb je de optie om Windows aan te geven wat je actieve uren zijn, waarmee je dus ook de momenten definieert waarop het okay is dat je PC zich update om betrouwbaar te blijven.

Mocht je nu bedoelen met je verhaal: Als ik 's avonds naar bed ga, dan reboot mijn PC soms zomaar en ben ik belangrijke informatie kwijt... Tja. En wat nu als er een stroomstoring is, en je accu raakt leeg? Ik zou me aanleren om (als je bij je PC wegloopt) eerst even op te slaan. Dan ben je nooit wat kwijt...

Ik heb nu het gevoel dat je in het beste geval probeert om het updateproces (dat gewoonlijk een keer per maand actief is) te misbruiken om te klagen over dat je zelf iets niet hebt opgeslagen.

[edit] Je kunt er natuurlijk Linux opzetten... maar ook Linux moet af en toe van updates worden voorzien

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-06 16:42
Gebruikstijden wijzigen...kunt gewoon aangeven wanneer je updates wil laten instaleren(en wanneer je achter laptop zit) En voor de rest gewoon van te voren de updates draaien.

https://www.schoonepc.nl/...iging.html#windows_update

En nee je laptop kun je hiervoor niet terugbrengen.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 21:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Afgezien van de waarschuwingen en update beleid vraag ik me daarnaast ook af welke software TS gebruikt. Bij de meeste pakketten is er tegenwoordig wel iets van autosave instelbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

...
De klachten die je gevonden hebt, zijn 90% na-praters die het ook niet snappen, en liever roepen dat het zo slecht is, dan het willen oplossen.

Ga naar de update-settings, en zet je gebruikstijden op de uren dat je regelmatig gebruik hebt.
Je kan een tijdsframe van 18u instellen, waarin windows niet mag herstarten, zonder toestemming.

Als jij die tijden van vroeg in de morgen tot diep in de nacht zet, zal Windows ( overdag ) nooit zomaar herstarten zonder aankondiging
Pagina: 1