Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225891

Topicstarter
Goedenavond,

Al enige tijd had ik wat problemen met de videokaart. Na intensief gebruik kreeg ik groene stippen in beeld, bleef het beeld hangen, etc. Meestal rebooten de pc dan vanzelf en soms kon ik hem zelf nog op de normale wijze herstarten. Na een herstart (of twee) werkte de pc weer naar behoren.

Vorig weekend was het beeld weer gecrashed. Echter kon ik de pc op geen enkele manier herstarten. En toen werd het beeldscherm zwart maar bleven de fans draaien. Stekker eruit getrokken zodat de pc uit zou gaan. Vervolgens de stekker er weer ingestoken en tot mijn verbazing begon de pc gelijk aan te gaan, de ventilatoren begonnen als een malle te draaien maar met een zwart scherm. Kort daarna herstarten de pc zichzelf en dit bleef zich herhalen tot ik de stekker er weer uit trok. Besloten om de laptop helemaal uit elkaar te halen, schoon te maken en weer in elkaar te zetten. Helaas zonder resultaat. Nog steeds hetzelfde probleem. Zodra ik de stekker in de laptop steek start deze op en beginnen de ventilatoren (als een malle) te draaien maar het scherm blijft zwart. Geen BIOS of Windows geluid. Niets. Na een paar seconden herstart de pc weer en zo gaat het door tot ik de stekker er uit trek.

Op internet naar de oorzaak gezocht en dacht dat het een defecte videokaart was. In eerste instantie heb ik de videokaart proberen te reflowen. Toen dit niet werkte toch besloten om een nieuwe videokaart te bestellen. Deze heb ik vandaag ontvangen. Gelijk erin gezet en voorzien van thermal paste. Helaas heeft dit ook het probleem niet verholpen. Nu zit ik te denken om het moederbord te vervangen (kan niet testen of dit onderdeel daadwerkelijk stuk is).

Wat is jullie advies? Geven jullie dit een grote kans van slagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Lijkt mij een ram of moederbord issue...

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RAM kan ik testen door deze gewoon uit het moederbord te halen en de pc te starten? Mocht het probleem dan hetzelfde zijn is het hoogstwaarschijnlijk het moederbord en niet de CPU, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net alle 3 de Ram slots verwijderd. En pc proberen op te starten. Het lampje van het moederbord gaat even branden en de ventilatoren proberen te starten. Toen met 1, daarna 2 en toen 3 Ram slots getest. Nu start het moederbord en de ventilatoren (ventilator van de cpu heel langzaam) maar geen beeld en weer een reboot. Betekent dit dat het RAM kapot is of toch het moederbord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gezien de groene stippen die je als eerste had ga je al snel uit van de videokaart. Die heb je al getest, dus dan kom je al snel op je moederbord, ram of voeding uit.
Ram heb je al getest. Dan blijft nog een andere voeding en een BIOS reset wat je kan proberen.

Werkt dat ook allemaal niet, dan moet het wel je moederbord zijn.

Je kunt ook je oude videokaart eens testen in een andere pc.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Videokaart is vervangen door een nieuwe (welke bij de verkoper is getest).

Heb inderdaad geprobeerd het moederbord te starten zonder Ram. Resultaat, lampje van het moederbord gaat aan. Ventilatoren proberen te starten maar lukt niet. Met alle drie de slots voorzien van RAM start het moederbord weer met loeiende ventilatoren en geen beeld. Met 1 en 2 slots RAM start het moederbord met de ventilator van de videokaart draaiend en die van de CPU heel langzaam draaiend. Of ik hier dus mee kan uitsluiten dat de RAM defect is weet ik niet (u zegt het).

Reset van de BIOS doe je dat door de CMOS batterij te verwijderen en de aan/uit knop een minuut ingedrukt te houden en deze batterij na een paar minuten weer terug te plaatsen? Dat heb ik namelijk al gedaan zonder succes. Heb wel een keer de BIOS geflashed om de AES-NI van de CPU werkend te krijgen.

Zowel aan de stroom als op de batterij heb ik hetzelfde probleem. Maar moet Inderdaad ook de batterij vervangen. Dan is het wellicht handig om ook de voeding te vervangen (het lampje brand wel mooi groen op de adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwachten jullie met bovenstaande dat een nieuw moederbord de problemen zou verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Normaal gesproken moet er ook een jumper zijn om je BIOS te resetten. Zou je voor de duidelijkheid even kunnen vermelden om welk apparaat het gaat en welke hardware er precies in zit?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Asus G73SW-TZ207V

En hier de specs:
pricewatch: Asus G73SW-TZ207V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Jullie zien allemaal even over het hoofd dat het hier om een laptop gaat.

de vraag is of je nieuwe videokaart wel echt goed is, of ook kapot. Ze zijn er berucht om.

Je kan een nieuw moederbord kopen, maar is het nog echt de moeite waard?

Ik weet niet hoeveel je al in je nieuwe GPU hebt geinvesteerd, maar wellicht is het tijd om voor een andere laptop te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of de nieuwe videokaart goed is zou ik niet kunnen testen. De kans dat mijn MacBook dezelfde socket heeft schat ik nihiel.

De GPU zou dan tijdens transport vanuit China beschadigd geraakt moeten zijn. De GPU heeft mij 3 tientjes gekost. Een nieuw moederbord zou mij 4 tientjes kosten.

Met de recente aankoop van een huis zou ik de aanschaf van een nieuwe (goede game PC) toch een jaartje of twee willen uitstellen. Vandaar dat ik nu het idee heb om het moederbord te vervangen. De laptop werkte namelijk nog prima (als hij werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:24:
Jullie zien allemaal even over het hoofd dat het hier om een laptop gaat.

de vraag is of je nieuwe videokaart wel echt goed is, of ook kapot. Ze zijn er berucht om.

Je kan een nieuw moederbord kopen, maar is het nog echt de moeite waard?

Ik weet niet hoeveel je al in je nieuwe GPU hebt geinvesteerd, maar wellicht is het tijd om voor een andere laptop te kijken
Dat idee kreeg ik ook, vandaar dat ik om de specs vroeg. :)

Je kunt ook eens testen om een monitor aan te sluiten of je dan beeld krijgt.

Anders is het echt je moederbord. Dan is het altijd beter om een nieuwe laptop te nemen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225891 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:32:
Of de nieuwe videokaart goed is zou ik niet kunnen testen. De kans dat mijn MacBook dezelfde socket heeft schat ik nihiel.

De GPU zou dan tijdens transport vanuit China beschadigd geraakt moeten zijn. De GPU heeft mij 3 tientjes gekost. Een nieuw moederbord zou mij 4 tientjes kosten.

Met de recente aankoop van een huis zou ik de aanschaf van een nieuwe (goede game PC) toch een jaartje of twee willen uitstellen. Vandaar dat ik nu het idee heb om het moederbord te vervangen. De laptop werkte namelijk nog prima (als hij werkt).
Die prijzen zijn goed te overzien. Is de nieuwe GPU wel echt voor het model laptop dat jij hebt?

Asus wil nog wel eens rare fratsen met de MXM sloten uithalen, zoals ze ondersteboven gebruiken zodat alleen hun eigen kaarten het er in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tweakduke schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:11:
[...]

Dat idee kreeg ik ook, vandaar dat ik om de specs vroeg. :)

Je kunt ook eens testen om een monitor aan te sluiten of je dan beeld krijgt.

Anders is het echt je moederbord. Dan is het altijd beter om een nieuwe laptop te nemen.
Ook zonder beeld zou ik toch het windows geluidje moeten horen? Die hoor ik niet dus dan kan ik toch aannemen dat het niet aan de monitor ligt?

De computer wordt toch niet slechter als ik alle componenten overzet naar een nieuw moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:14:
[...]

Die prijzen zijn goed te overzien. Is de nieuwe GPU wel echt voor het model laptop dat jij hebt?

Asus wil nog wel eens rare fratsen met de MXM sloten uithalen, zoals ze ondersteboven gebruiken zodat alleen hun eigen kaarten het er in doen.
Heb de originele GPU besteld met exact dezelfde productcode als die ik had. Ook staat op de GPU Asus G73SW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zou het goed moeten zijn. Je moederbord KAN natuurlijk kapot zijn, maar alle symptomen die je beschrijft voordat je de kaart verving wijzen toch echt op je GPU.

Extern scherm ook geen beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:23:
Dan zou het goed moeten zijn. Je moederbord KAN natuurlijk kapot zijn, maar alle symptomen die je beschrijft voordat je de kaart verving wijzen toch echt op je GPU.

Extern scherm ook geen beeld?
Zou ik moeten testen vanmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gewoon de laptop met een HDMI kabel aan de tv hangen en starten?

Op welke manier zou ik de videokaart kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De videokaart kan je eigenlijk niet anders testen dan hem in een bekend werkende laptop te steken, maar ja, vind die maar eens.

Ja, HDMI er in, en gaan :) kijken of je daar wel beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:56:
De videokaart kan je eigenlijk niet anders testen dan hem in een bekend werkende laptop te steken, maar ja, vind die maar eens.

Ja, HDMI er in, en gaan :) kijken of je daar wel beeld krijgt.
Dan gaan we dat proberen. En als ik dan beeld krijg (wat ik me niet kan voorstellen) dan is mijn scherm kapot.

Heb toch het vermoeden dat er wat anders kapot is. Krijg namelijk ook geen piep van de CMOS te horen tijdens het booten. Daarnaast vind ik het vreemd dat wanneer ik de pc aansluit op de stroom deze automatisch opstart zonder dat ik op de power knop hoef te drukken. Daarnaast vind ik het erg vreemd dat de ventilatoren als een malle draaien en dat hij (in de meeste gevallen) in een reboot loop terecht komt. Zijn dit echt de symptomen van een defecte GPU of toch het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag een nieuw moederbord ontvangen vanuit China. Alles netjes overgezet van het oude bord naar het nieuwe. Toen alles was aangesloten was het tijd om de computer aan te zetten. De lampjes gaan aan voor een seconde en dan is de laptop weer uit. Wel beginnen de ventilatoren met dit nieuwe moederbord als een gek te draaien maar gewoon rustig zoals het hoort. Ik ben nu de batterij aan het opladen en kijken of ik hem zo wel opgestart krijgt. Of heeft iemand een suggestie hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na het resetten van de CMOS batterij blijft de computer weer in de boomloos hangen. Lampjes gaan aan, en na 2 seconden herstart de computer. Zouden de ventilatoren dan kapot zijn???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik achter het probleem ben. Zodra ik nieuwe moederbord aanzet met alleen de videokaart, CPU en ram aangesloten start het bord op en draaien de ventilatoren op normale snelheid zonder herrie. Zodra ik vervolgens de rest van de componenten aansluit op het moederbord en ik start het bord op dan beginnen de ventilatoren wel als een gek te draaien met enorm veel herrie. Toen ben ik gaan proberen welk component het probleem veroorzaakt. Wat blijkt nu... zodra ik de 2D kabel van het beeldscherm aansluit op het moederbord en deze dan aanzet dan beginnen de ventilatoren als een gek te draaien. Zodra ik deze kabel weer loshaal en het bord opstart start deze weer normaal maar uiteraard zonder beeld. Toen dacht ik laat ik hem aansluiten op een HDMI kabel. Helaas krijg ik dan nog steeds geen beeld. Kan iemand mij hiermee helpen???
Pagina: 1