Hoi en dank voor het lezen.
Sinds ongeveer 2 maanden heb ik te maken met plotselinge crashes van mijn PC. Hieronder beschrijf ik mijn problemen kort, hopelijk kunnen jullie mij helpen een diagnose te stellen.
Probleem: Sinds enige tijd herstart PC op vrij willekeurige momenten opnieuw op. Het vaakst gebeurd dit in-game en als ik met apparaatbeheer bezig ben, soms volgt na restart opnieuw een crash in Windows (idle) of zelfs vóór Windows (10) is opgestart. Ik vermoed geen hitteprobleem, temperaturen zijn prima en probleem gebeurd ook vlak na opstarten (koud). Vreemde is dat ik soms uren achtereen kan werken en ook games houden het best een tijdje (half uur - uur) uit voor een crash, soms volgen crashes snel op elkaar.
Wat heb ik geprobeerd:
- Google, geen concrete resultaten
- spelen met powerplans.
- gezocht in windows foutrapportages / betrouwbaarheidcentrum, worden geen rapporten/dumps aangemaakt
- geheugencontrole
- 1 geheugenmodule verwijdert, vervolgens de andere, alle dimm-sloten getest
- alle laatste drivers en updates
- Graka op andere PCI sloten getest.
- lagere power settings graka
niets hiervan enig effect op gedrag en frequentie crashes
Maar dan:
- AMD 290 vervangen voor een oude Nvidia 710. In deze configuratie ruim een week geen crashes meegemaakt (maar de meer recente games niet getest, oudere games wel en zonder probleem)
- Hierdoor geconcludeerd dat deze kaart na 3 jaar trouwe dienst de geest heeft gegeven
- Een nieuwe Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2 gekocht maar probleem blijft voorkomen
- Volgende suspect was de voeding maar helaas, ook met nieuwe Seasonic Focus Plus 550 Platinum blijft probleem voorkomen
- Een verse windows installatie maar probleem blijft.
Mijn systeem op dit moment (probleem komt alsnog voor):
AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler
Asus Prime X370-Pro
Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2
2x Seagate Momentus STBD750100, 750GB
NZXT S340 Wit
G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZKW
Seasonic Focus Plus 550 Platinum
Crucial MX300 m.2 525GB (systeemdisk)
Mijn vraag / punt:
- Wat is de meest waarschijnlijke dader? Moederbord, Processor?
- Software/ windows / driver update?
- is er een stukje diagnostic software aan te raden om het probleem te achterhalen?
Mijn volgende stap zou zijn nieuw moederbord en daarna processor. Maar zit inmiddels met een R9 290 die blijkbaar niet het probleem was en dus nog prima werkt en een voeding met gelijke status. Hoop eerst met meer zekerheid te weten dat een nieuw component een oplossing gaat zijn.
Bij voorbaat dank
Sinds ongeveer 2 maanden heb ik te maken met plotselinge crashes van mijn PC. Hieronder beschrijf ik mijn problemen kort, hopelijk kunnen jullie mij helpen een diagnose te stellen.
Probleem: Sinds enige tijd herstart PC op vrij willekeurige momenten opnieuw op. Het vaakst gebeurd dit in-game en als ik met apparaatbeheer bezig ben, soms volgt na restart opnieuw een crash in Windows (idle) of zelfs vóór Windows (10) is opgestart. Ik vermoed geen hitteprobleem, temperaturen zijn prima en probleem gebeurd ook vlak na opstarten (koud). Vreemde is dat ik soms uren achtereen kan werken en ook games houden het best een tijdje (half uur - uur) uit voor een crash, soms volgen crashes snel op elkaar.
Wat heb ik geprobeerd:
- Google, geen concrete resultaten
- spelen met powerplans.
- gezocht in windows foutrapportages / betrouwbaarheidcentrum, worden geen rapporten/dumps aangemaakt
- geheugencontrole
- 1 geheugenmodule verwijdert, vervolgens de andere, alle dimm-sloten getest
- alle laatste drivers en updates
- Graka op andere PCI sloten getest.
- lagere power settings graka
niets hiervan enig effect op gedrag en frequentie crashes
Maar dan:
- AMD 290 vervangen voor een oude Nvidia 710. In deze configuratie ruim een week geen crashes meegemaakt (maar de meer recente games niet getest, oudere games wel en zonder probleem)
- Hierdoor geconcludeerd dat deze kaart na 3 jaar trouwe dienst de geest heeft gegeven
- Een nieuwe Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2 gekocht maar probleem blijft voorkomen
- Volgende suspect was de voeding maar helaas, ook met nieuwe Seasonic Focus Plus 550 Platinum blijft probleem voorkomen
- Een verse windows installatie maar probleem blijft.
Mijn systeem op dit moment (probleem komt alsnog voor):
AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler
Asus Prime X370-Pro
Sapphire NITRO+ Radeon RX Vega64 8G HBM2
2x Seagate Momentus STBD750100, 750GB
NZXT S340 Wit
G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZKW
Seasonic Focus Plus 550 Platinum
Crucial MX300 m.2 525GB (systeemdisk)
Mijn vraag / punt:
- Wat is de meest waarschijnlijke dader? Moederbord, Processor?
- Software/ windows / driver update?
- is er een stukje diagnostic software aan te raden om het probleem te achterhalen?
Mijn volgende stap zou zijn nieuw moederbord en daarna processor. Maar zit inmiddels met een R9 290 die blijkbaar niet het probleem was en dus nog prima werkt en een voeding met gelijke status. Hoop eerst met meer zekerheid te weten dat een nieuw component een oplossing gaat zijn.
Bij voorbaat dank