Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrorCode7
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-12-2021
Beste tweakers,

Een vraag aan de mede tweakers die meer ervaring hebben op het gebied van hypotheek mbt aankoop van een woning.

Mijn situatie is als volg:

Via independer heb ik twee hypotheek aanvragen bij verschillende banken staan. Wegens vertraging met het verkrijgen van een taxatie rapport(2,5 weken uitloop) en het moeten aanleveren van aanvullende documenten heb ik behoorlijk vertraging opgelopen met het verkrijgen van een hyptoheek.

Volgende week vrijdag 6 juli is de einddatum van voorbehoud van financiering. Dit betekend dus dat ik nog 8 werkdagen de tijd heb om mijn hypotheek rond te krijgen (definitief akkoord).

Alle documenten zijn vandaag ingeleverd, bij de Allianz en Loyd banks. Telefonisch contact gehad met de verkoper om het termijn met twee weken te verplaatsen, deze weigerd echter en stelt dat voor de woning veel belangstellenden zijn en makkelijk van de woning af kunnen.

Nu heb ik een vraag met betrekking tot de boete van 10% en het ontbinden.

1. Kan de verkoper de koop ontbinden om vervolgens het huis te verkopen aan een ander hoger bieder? De huis staat al leeg, vergelijkbare woningen zijn allemaal verkocht waarbij de vraag prijs een stuk hoger liggen.

2. Wanneer ben ik de boete van 10% aan de verkopende partij verschuldigd? Na het passeren van het termijn ontbindende voorwaarde of na het passeren van datum van notaris ondertekening(levering)?

De hypotheek krijg ik wel met veel zekerheid rond maar onzeker is of dit binnen volgende week zal zijn. Momenteel is het afwachten op de banken met het (hopelijk het goede) nieuws.

Ik begin me zorgen te maken en wil graag hier meer helderheid in. Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen informeren.

Alvast bedankt!

Update: Vandaag (03-07-2018) is mijn hypotheek goedgekeurd. Definitief offerte binnen, ondertekend en ook terug gestuurd. Nu hopen dat bankgarantie geregeld is voor vrijdag.

Iedereen bedankt voor jullie bijdrage!! 😬

[ Voor 6% gewijzigd door ErrorCode7 op 03-07-2018 21:44 . Reden: Update status ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Volgens mij is de koopakte bijna altijd getekend onder behoud van financiering. Dus als jij die niet (op tijd) rond krijgt, dan kan de koop inderdaad ontbonden worden. Verder zou ik even Googlen en morgen Vereniging Eigen Huis even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

en lees dat contract eens goed, daar staan de voorwaarden in. Zonder die tekst kunnen we je vraag 2 niet beantwoorden, want in je contract kan het anders staan.

Antwoord op vraag 1,als jij de voorwaarden van de overeenkomst niet na komt, verkopen ze het huis aan een ander, zeker als ze er meer voor kunnen krijgen. En mogelijk moet je dan de 10% betalen.

[ Voor 40% gewijzigd door jeanj op 26-06-2018 22:33 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Als de termijn voor het financieringsvoorbehoud is verstreken, kun je doorgaan met het verkrijgen van de financiering. Maar als de financiering niet rond komt, draag jij daarvoor het risico en zul je mogelijk de 10% boete moeten betalen.

De verkoper moet je in gebreke stellen en daarvoor moet je in gebreke zijn. Bijvoorbeeld doordat je te laat bent met de bankgarantie of waarborgsom. Meestal is er dan alsnog een termijn waarin je je verplichtingen na kunt komen.

Wanneer is de passeerdatum en wanneer moet je bankgarantie of waarborgsom bij de notaris zijn?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Tot datum voorbehoud financiering heb jíj (en dus niet verkoper) de mogelijkheid om met een gedocumenteerd dossier de koop te ontbinden, en dan betaal je geen boete.

Op datum voorbehoud moet jij een bankgarantie of storting van 10% neerleggen. Doe je dat niet, dan ben jij in gebreke mbt de koopovereenkomst.

Ontbinden door de verkoper wordt vanaf dat moment een (uiterste) mogelijkheid. Na het in gebreke stellen, een redelijke kans gunnen om te herstellen, en aanzeggen van de boete. Worden deze stappen overgeslagen of afgeraffeld, kun je verweren dat de verkoper niet te goeder trouw handelt: hij is dan immers niet bezig om de voorgenomen transactie na re streven, maar juist om een boete wegens contractbreuk te incasseren. Dat is in strind met het doel waartoe partijen tot elkaar zijn gekomen.

Meestal wordt doe soep niet zo heet gegeten. Praat niet met de verkoper maar met diens makelaar. Die zal de situatie met hele drukke taxateurs en acceptanten begrijpen, een inschatting maken van de situatie (ben jij serieus bezig en kansrijk om de financiering rond te krijgen) en vanuit die inschatting de verkoper adviseren.

Je hebt overigens nog geen hypotheek nodig op die datum maar slechts een voorlopige OK plus een bankgarantie.

[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 27-06-2018 08:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:04
De datum van voorbehoud hoeft niet overeen te komen met de bankgarantie. Dit kan een week later zijn bijvoorbeeld vanwege de offerte afhandeling. Deze staan niet per definitie gelijk aan elkaar, bankgarantie kan natuurlijk niet voor moment voor behoud liggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

SteveWoz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:28:
Volgens mij is de koopakte bijna altijd getekend onder behoud van financiering. Dus als jij die niet (op tijd) rond krijgt, dan kan de koop inderdaad ontbonden worden. Verder zou ik even Googlen en morgen Vereniging Eigen Huis even bellen.
Slecht advies. Niet op tijd is over het algemeen geen ontbindende voorwaarde. Een afwijzing vd bank is dat wel.

Het is vrij simpel:
Als de afgesproken termijn vd ontbindende voorwaarden verloopt zit je 100% aan de aankoop vast. Krijg je het rond voor de afgesproken passeerdatum (en dat lukt vaak wel) is er niks aan de hand. In theorie kun je echter afgewezen worden door de bank NA het verlopen van de termijn en dan heb je een probleem. Dan moet je of het geld ergens anders vandaan halen (familiebank?) of die 10% lammeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:19

Reptile209

- gers -

Heb je ook al met je hypotheekbank en/of je financieel adviseur gesproken hierover? Als het moet (en als er hard genoeg aan ze getrokken wordt) kunnen ze echt wel binnen een paar dagen alles rond hebben. Aangenomen dat alle stukken van jouw kant binnen zijn en kloppen. Vergeet niet dat zij ook een financieel belang hebben bij het doorgaan van de koop! Dus even wat meer druk (laten) zetten naar hun kant!

Ik sluit me aan bij de antwoorden dat:
- op verlopen van de datum van je voorbehouden kan jij niet meer ontbinden. That's it, geen verdere consequenties.
- als je op de afgesproken passeerdatum niet je verplichtingen kunt nakomen (en dat ook niet snel kunt herstellen), dan kan de verkoper stappen gaan zetten om de borg op te eisen. Alsnog je verplichtingen nakomen is dan vziw nog steeds gewoon een optie.
- als je je bankgarantie niet op tijd rond hebt, krijg je een boze brief van de notaris om alsnog binnen x dagen de borg te storten. No harm done, mits je alsnog je zaken snel op orde brengt.

* Reptile209 heeft de notaris en de verkoopmakelaar er een keer aan moeten herinneren dat de koper zijn borg nog niet gestort had. Waar betaalde ik jullie ook al weer voor? :X

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

Reptile209 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:33:
Heb je ook al met je hypotheekbank en/of je financieel adviseur gesproken hierover? Als het moet (en als er hard genoeg aan ze getrokken wordt) kunnen ze echt wel binnen een paar dagen alles rond hebben. Aangenomen dat alle stukken van jouw kant binnen zijn en kloppen. Vergeet niet dat zij ook een financieel belang hebben bij het doorgaan van de koop! Dus even wat meer druk (laten) zetten naar hun kant!
Helemaal dit. Gewoon voorleggen, de adviseur of aankoopmakelaar kan je daar mee helpen.

Precies dezelfde situatie als de TS meegemaakt, Hypotheek nog niet helemaal rond, contracten die niet goed waren van werk en wat verklaringen die niet goed waren waardoor de hypotheek vertraagde en vertraagde. Doordat de hypotheek aanvragen met heen en weer geduw van papier langer duurde heeft de adviseur regelmatig contact gehouden met de verkoopmakelaar en gewoon op de hoogte gehouden. De verkoper was bij ons wat minder moeilijk over de vertragingen, maar het lijkt me wel echt een wurgcontract als je met een paar dagen uitloop 10% moet gaan dokken en terug kan naar je huurwoning.

[ Voor 6% gewijzigd door OverloadOfRed op 27-06-2018 09:46 ]

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

SteveWoz schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:28:
Nou, nee.
Ik had een bod uitgebracht op een huis, waarna ik gebeld werd door de verkopende makelaar. Die vertelde me dat ik de enige was die boven de vraagprijs geboden had, maar het huis verkocht werd aan iemand die de vraagprijs geboden had want die had geen ontbindende voorwaarden. 3x raden welke ontbindende voorwaarde ik opgenomen had in mijn bod... juist: de financiering. 8)7

Verder: precies wat anderen al zeggen: leg dit voor aan je aankoopmakelaar. Als je die niet hebt (had ik ook niet), zul je zelf het contract in moeten duiken en anders eventueel juridisch advies in moeten winnen hierover. Het ligt er namelijk aan wat er in het koopcontract staat en hoe het verwoord is.

Blijf Independer bellen. Mijn ervaring is dat hypotheekadviseurs het of gigantisch druk hebben, of te lui zijn om daadwerkelijk meer te doen dan absoluut nodig. Dit gaat over jouw geld, jouw toekomst! Ga ze dus maar stalken: minstens 2x per dag bellen en vragen wanneer je teruggebeld wordt. Vragen wanneer je duidelijkheid krijgt, iedere keer herinneren aan het feit dat je een deadline hebt.

bij het afsluiten van mijn laatste hypotheek liep mijn hypotheekadviseur ook gruwelijk te klunzen: afspraken werden niet nagekomen, iedere keer weer nieuwe vragen en eisen. Uiteindelijk heb ik verteld dat als ik dakloos zou worden ik opmzijn bureau zou gaan slapen tot ik passende woonruimte gevonden zou hebben... 7(8)7 geen idee of dat dat indruk maakte, maar er kwam daarna wel enige beweging in!

@Transportman helemaal mee eens. Maar ik reageerde vooral op het feit dat er gedaan werd of er altijd een voorbehoud van financiering gemaakt wordt: dat is tegenwoordig echt niet meer standaard.

[ Voor 50% gewijzigd door Pietervs op 27-06-2018 07:59 . Reden: Aanvulling mbt ervaring ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Pietervs schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:49:
[...]

Nou, nee.
Ik had een bod uitgebracht op een huis, waarna ik gebeld werd door de verkopende makelaar. Die vertelde me dat ik de enige was die boven de vraagprijs geboden had, maar het huis verkocht werd aan iemand die de vraagprijs geboden had want die had geen ontbindende voorwaarden. 3x raden welke ontbindende voorwaarde ik opgenomen had in mijn bod... juist: de financiering. 8)7
Ligt ook maar net aan de reden waarom het verkocht werd. Ik heb dat bij mijn appartement ook gezien, de vorige bewoners moesten verkopen, en dan is kunnen spelen met de ontbindende voorwaarden wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 09:10
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt bij de koop van mijn woning. Ook mijn bank was wat langzaam. Mijn oplossing: treed in overleg met de verkopende partij en leg het voor. Die wil ook z.s.m. van het huis af, mogelijk will die wel even uitstel geven. Was bij ons ook geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou je ten alle tijde willen aanraden om de verloopdatum te laten verlengen ipv het risico te lopen dat de bank uiteindelijk toch niet akkoord gaat en dat je dus met 10% kosten zit.

De verkopers hebben de verlenging dan maar gewoon te slikken, welke gevolgen dit voor hun ook heeft.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Marber schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:20:
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt bij de koop van mijn woning. Ook mijn bank was wat langzaam. Mijn oplossing: treed in overleg met de verkopende partij en leg het voor. Die wil ook z.s.m. van het huis af, mogelijk will die wel even uitstel geven. Was bij ons ook geen issue.
Heeft ts toch al gedaan, zonder succes? ;)

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Falcon schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:23:
De verkopers hebben de verlenging dan maar gewoon te slikken, welke gevolgen dit voor hun ook heeft.
Waarom hebben verkopers de verlenging dan maar gewoon te slikken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 19:03

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik heb hetzelfde mee gemaakt maar dan andersom (we waren ons huis aan het verkopen, erg gewild; meerdere boden en in ons geval hebben we degene gekozen die aangaf de financiering al rond te hebben, helaas liep zij tegen hetzelfde aan als jij; mooie verkooppraatjes van de tussenpersoon en maar wachten en wachten en wachten). Je moet er rekening mee houden dat de verkoper ook kosten houdt als het huis niet verkocht is dus wellicht kun je hetzelfde doen als onze koper; aanbieden de kosten te vergoeden voor de tijd dat het langer duurt. (Onze koper betaalde ons per 24 uur)

[ Voor 26% gewijzigd door Tomba op 27-06-2018 08:43 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
Ik zou je ten alle tijde willen aanraden om de verloopdatum te laten verlengen ipv het risico te lopen dat de bank uiteindelijk toch niet akkoord gaat en dat je dus met 10% kosten zit.

Eenzijdig een contract aanpassen gaat niet lukken, de verkopers zullen toch echt moeten instemmen. Doen ze dat niet blijven de voorwaarden in het getekende contract gewoon geldig.

Wel is het zo dat er wat stappen zitten tussen niet aan de voorwaarden voldoen en een ontbonden contract. Maar ook dit staat normaal gesproken in het contract vermeld. Daarnaast kun je ook gewoon doorgaan met het regelen van de financiering, maar mocht het dan niet lukken krijg je wel te maken met de 10% boete.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pardon? De verkopers hebben al aangegeven dat ze dat dus niet slikken en dat de voorwaarden blijven zoals overeengekomen.

Dus TS heeft tot datum X de tijd om te ontbinden i.v.m. het niet kunnen finaniceren (en daarvoor heb je een afwijzing nodig over het algemeen). Op datum Y moet TS vervolgens of een aanbetaling van 10% storten op de derdengeldenrekening van de notaris of een bankgarantie geregeld hebben. Doet TS dat niet, dan gaat de verkoper hem in gebreke stellen en een redelijke termijn (bijv. 10 werkdagen) geven om dat alsnog te doen. Doet TS dat dan nog niet, dan is hij in verzuim en kan de verkoper eenzijdig ontbinden en bij de TS aankloppen voor schadevergoeding + boete.

Als ik de verkoper was, zou ik het wel weten:
- of mijn huis is verkocht per datum Z
- of ik heb mijn huis nog + 10% van de overeengekomen verkoopprijs (in ieder geval een vordering)

En in de huidige markt, gaat de verkoper echt aan het langste eind trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bludjini
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-04-2021

Zo werkt dat dus niet. Er is contractueel vastgelegd dat er een einde financieringsdatum is, waar beide partijen voor getekend hebben. Jij kan dus niet zomaar even gaan beslissen dat jij de verloopdatum wel verlengt.

@TS: als je alle juiste documenten hebt aangeleverd, denk ik dat je binnen 8 werkdagen wel een akkoord/niet akkoord hebt. Over het algemeen zijn hypotheekverstrekkers hier tegenwoordig redelijk snel in. Let hier wel op het woord juiste documenten. Indien er documenten missen of niet goed zijn aangeleverd kan het langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:48
Pietervs schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:49:
[...]

Nou, nee.
Ik had een bod uitgebracht op een huis, waarna ik gebeld werd door de verkopende makelaar. Die vertelde
Verder: precies wat anderen al zeggen: leg dit voor aan je aankoopmakelaar. Als je die niet hebt (had ik ook niet), zul je zelf het contract in moeten duiken en anders eventueel juridisch advies in moeten winnen hierover. Het ligt er namelijk aan wat er in het koopcontract staat en hoe het verwoord is.
me dat ik de enige was die boven de vraagprijs geboden had, maar het huis verkocht werd aan iemand die de vraagprijs geboden had want die had geen ontbindende voorwaarden. 3x raden welke ontbindende voorwaarde ik opgenomen had in mijn bod... juist: de financiering. 8)7

Blijf Independer bellen. Mijn ervaring is dat hypotheekadviseurs het of gigantisch druk hebben, of te lui zijn om daadwerkelijk meer te doen dan absoluut nodig. Dit gaat over jouw geld, jouw toekomst! Ga ze dus maar stalken: minstens 2x per dag bellen en vragen wanneer je teruggebeld wordt. Vragen wanneer je duidelijkheid krijgt, iedere keer herinneren aan het feit dat je een deadline hebt.

bij het afsluiten van mijn laatste hypotheek liep mijn hypotheekadviseur ook gruwelijk te klunzen: afspraken werden niet nagekomen, iedere keer weer nieuwe vragen en eisen. Uiteindelijk heb ik verteld dat als ik dakloos zou worden ik opmzijn bureau zou gaan slapen tot ik passende woonruimte gevonden zou hebben... 7(8)7 geen idee of dat dat indruk maakte, maar er kwam daarna wel enige beweging in!

@Transportman helemaal mee eens. Maar ik reageerde vooral op het feit dat er gedaan werd of er altijd een voorbehoud van financiering gemaakt wordt: dat is tegenwoordig echt niet meer standaard.
HIj heeft het via Independer gedaan dus een excution only. Mag die alles zelf uitzoeken, hun hoeven hem nergens mee te helpen. Misschien had hij beter wel een adviseur in de hand kunnen nemen :+ Tip voor jou de volgende keer zoek een goede adviseur, normaal gesproken helpen deze mensen je goed maar in jou geval klinkt het als een lapzwans die alleen geld wil verdienen :P

@ts
In principe zijn de ontbindende voorwaarden voor jezelf, als je voor die datum de hypotheek niet rond heb kan je ontbinden met een afwijzing van de bank of welke voorwaarden je nog meer hebt opgenomen. Mocht het termijn verstreken zijn ben je gehouden aan de koop en als de financiering rond komt is dit feitelijk niet erg. Mocht je toch van het contract afzien of de hypotheek niet rond krijgen moet je de verkoper 10% betalen om zijn gemaakte "kosten" te vergoeden. Je bent alleen wel overgeleverd aan de gratie van de verkoper. De verkoper kan op dat moment besluiten om over te gaan tot ontbinding van het contract als je je niet aan de ontbindende voorwaarden kan voldoen. Het beste is om even met de makelaar van de verkopende partij contact op te nemen en daar de zaak mee te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:52
Ik heb zowel als koper en verkoper ervaring.
De eerste keer hadden ik en mijn vrouw vertraging omdat mijn vrouw extra gezondheid verklaringen moest afleggen. Wij hebben destijds met de verkopende makelaar overlegd, omdat wij ter goede trouw handelde en konden aan tonen dat wij alle mogelijke moeite deden was het geen probleem om paar dagen uit te stellen. Zoals eerder gezegd moet je eerst ingebrekestelling worden gebracht en dan heb je nog een termijn om het in orde te krijgen of officiële afwijzingen te krijgen van de bank.

Een van de meest stressvolle momenten, maar een goede les.

Als verkoper zijnde was de koper traag(athans het bureau, waren Polen, die een bedrijf hadden die alles voor hun regelde). Een aantal maal via mijn makelaar vriendelijk herrinderd om de data aan te houden. Gezien de recensies en dat hun financiële al doorgelicht waren maakte ik me weinig zorgen, als verkoper moet je ook vertrouwen hebben en ik heb meer vertraging als ik met een nieuwe koper aan de gang moet.

De voorwaarden zijn zwart op wit, maar in het midden is er vaak nog wel grijs als het een beetje redelijke mensen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Ewoudb op 27-06-2018 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 17:19
ErrorCode7 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:23:
Beste tweakers,

1. Kan de verkoper de koop ontbinden om vervolgens het huis te verkopen aan een ander hoger bieder? De huis staat al leeg, vergelijkbare woningen zijn allemaal verkocht waarbij de vraag prijs een stuk hoger liggen.

2. Wanneer ben ik de boete van 10% aan de verkopende partij verschuldigd? Na het passeren van het termijn ontbindende voorwaarde of na het passeren van datum van notaris ondertekening(levering)?
1. Jij kan de koop enkel boetevrij ontbinden op het moment als je een afwijzing krijgt binnen het termijn die is opgenomen in de ontbindende voorwaarden. Dus niet als je je opeens bedenkt en een ander huis wil kopen oid. Volgens mij geldt het ook andersom dus voor de verkopende partij. Die kan niet zomaar de koop ontbinden binnen dat termijn, want dan moeten ze jou 10% betalen. Dit weet ik niet zeker en zou je moeten overleggen met je adviseur.
Persoonlijk vind ik het een streek om het termijn niet te verlengen, want ze hopen er dan gewoon op dat je je financiering niet rond krijgt binnen het termijn zodat ze de boete kunnen opstrijken. Dat er veel belangstellenden zijn heeft er volgens mij vrij weinig mee te maken, maar is enkel de gretigheid van de verkopende partij.

2. Je bent de boete alleen verschuldigd als het termijn ontbindende voorwaarde is verstreken en je krijgt je financiering niet rond. Als je je financiering wel rond krijgt na dat termijn is er geloof ik niets aan de hand.

Ik zat onlangs in een vergelijkbare situatie. Het taxatierapport duurde ook veel te lang plus mijn adviseur was aan het prutsen waardoor die een paar keer verkeerde documenten heeft geüpload. De aanvraag duurde hierdoor veel te lang. De verkopende partij deed in mijn geval gelukkig niet moeilijk en had het termijn verlengt met 2 weken, maar de hypotheekadviseur heeft de geldverstrekker gevraagd om het dossier met spoed op te pakken waardoor ik binnen 1 dag na aanleveren documenten akkoord had.
Dit zou je dus nog kunnen vragen bij de bank, of ze dit met spoed op kunnen pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 21:27
Bludjini schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:57:
[...]

Zo werkt dat dus niet. Er is contractueel vastgelegd dat er een einde financieringsdatum is, waar beide partijen voor getekend hebben. Jij kan dus niet zomaar even gaan beslissen dat jij de verloopdatum wel verlengt.

@TS: als je alle juiste documenten hebt aangeleverd, denk ik dat je binnen 8 werkdagen wel een akkoord/niet akkoord hebt. Over het algemeen zijn hypotheekverstrekkers hier tegenwoordig redelijk snel in. Let hier wel op het woord juiste documenten. Indien er documenten missen of niet goed zijn aangeleverd kan het langer duren.
Nou nee, er is contractueel vastgelegd dat de koper tot datum X kostenloos kan ontbinden indien hij zijn financiering niet rond krijgt. Als de financiering op die datum niet geregeld is dan veranderd er in principe niets totdat blijkt dat de financiering niet tijdig bij de notaris bekend is.

@ErrorCode7, Allereerst, praat niet met de verkoper maar met de makelaar!! De verkoper praat vanuit z'n emotie en de makelaar is (doorgaans) wat zakelijker en professioneler.

Lees ook eens door dit topic heen. Niet helemaal vergelijkbaar maar wel enigzins: Verkoper van huis wil zich terugtrekken

Daarin staat ook duidelijk dat de verkoper niets te willen heeft, zolang jij aan de randvoowaarde blijft voldoen kan hij je formeel niet eens in gebreke stellen (zoals waarborgsom). En zelfs als hij de koop probeert te ontbinden omdat jij op het moment van de ontbindingsdatum de financiering hoef je daar niet in mee te gaan, hij heeft immers geen grond om te ontbinden.
Vraag is natuurlijk wel of jullie in het koopcontract hebben opgenomen dat de voorgenomen verkoop alvast in het kadaster is geregistreerd. In dat geval kan de verkoper zijn woning niets eens meer verkopen aan een ander omdat jouw koop al aangemeld is.

En als laatste, natuurlijk druk zetten op de financieringspartij. Gewoon dagelijks even bellen wat de actuele status is en of je nog iets voor ze kan betekenen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 09:10
EWK schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:31:
[...]

Heeft ts toch al gedaan, zonder succes? ;)
Compleet overheen gelezen... Succes voor de TS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Aan de topic starter lees dit voorbeeld eens door:

https://www.rechtdoor.nl/...s-koopovereenkomst-woning

Dus kort samengevat: de verkoper moet eerst de koper altijd in gebreke stellen en kan er dan voor kiezen te ontbinden of het nog te verkopen.

In geval ontbinding betaalt de koper 10% boete voor niks en houdt de verkoper zijn huis.

In geval nakoming kan je toch het huis kopen enkele dagen te laat maar ben je ook een boete verschuldigd maar een veel kleinere.

Maar het is de verkoper die kiest.

God does not play dice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
Even een gedachtenkronkel. Die 10% boeteclausule is bedoelt om de kosten van de verkoper te dekken wanneer een koop niet door gaat. Als de verkoper aangeeft het huis makkelijk kwijt te raken aan een nieuwe koper, en tegen een betere prijs dan afgesproken met de TS, kan dit een leuke casus worden :)

https://ntrs.nl/2013/09/2...act-hoe-hoog-is-de-boete/
Hierin staat ook ,3% boeterente na ingebrekestelling door verkoper. Er staan ook verwijzingen naar uitspraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Alleen al het feit dat je via Independer een hypotheek gaat afsluiten zou mij al zenuwachtig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

BiLLY_daKid schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:22:
Even een gedachtenkronkel. Die 10% boeteclausule is bedoelt om de kosten van de verkoper te dekken wanneer een koop niet door gaat. Als de verkoper aangeeft het huis makkelijk kwijt te raken aan een nieuwe koper, en tegen een betere prijs dan afgesproken met de TS, kan dit een leuke casus worden :)
Contractueel vastgelegd dat er bij niet nakomen een boete betaald moet worden volgens TS. Wil niet zeggen dat je dan later nog eens als verkoper moet onderbouwen waarom die clausule is toegevoegd, het staat in het contract, dat contract is getekend. Je hebt officieel geen poot om op te staan als koper. Wel ben ik het met je eens dat het niet netjes is en er gewoon overgegaan moet worden tot verkoop, maar dat terzijde.
BiLLY_daKid schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:22:
https://ntrs.nl/2013/09/2...act-hoe-hoog-is-de-boete/
Hierin staat ook ,3% boeterente na ingebrekestelling door verkoper. Er staan ook verwijzingen naar uitspraken.
Niet van toepassing (of niet relevant) in deze casus omdat TS een boeteclausule heeft ondertekend van 10%. De precieze verwoording en precieze afspraken zijn niet bekend, dus de 0.3% per dag die de NVM toevallig rekent is hier niet aan de orde.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 09:01
Tomba schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:40:
Je moet er rekening mee houden dat de verkoper ook kosten houdt als het huis niet verkocht is dus wellicht kun je hetzelfde doen als onze koper; aanbieden de kosten te vergoeden voor de tijd dat het langer duurt. (Onze koper betaalde ons per 24 uur)
Ik zou inderdaad de verkopende makelaar benaderen. Mochten ze nog dwars liggen vragen of je de rentelasten niet kan dragen voor een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sbruynis schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:34:
[...]

Ik zou inderdaad de verkopende makelaar benaderen. Mochten ze nog dwars liggen vragen of je de rentelasten niet kan dragen voor een paar dagen.
Leuk, maar we zijn nog niet eens bij het moment waarop het voorbehoud van financiering afloopt. Volgens mij heeft de TS het (nog) niet over uitstellen van transport gehad. En die rente hoef je ze niet aan te bieden, die moet je toch al betalen als jij verantwoordelijk bent voor het uitstel. Sterker nog, jij mag ook betalen voor de volmacht voor de verkopende partij als ze geen zin hebben om weer een vrije dag te nemen en daarom iemand anders (meestal een medewerker van de notaris) machtigen om namens hen te tekenen.

Dat is min of meer een sigaar uit eigen doos, als je dat de verkoper "aanbied".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Hoe groot is de kans dat je een hypotheek krijgt, maw verdien je genoeg.

Een andere factor waar je tegenwoordig ook serieus rekening mee moet houden is dat je hypotheek maximaal de waarde van je huis mag zijn,
en de rest moet je uit eigen zak betalen of op een andere (duurdere) manier zien te financieren.

Als je vertraging hebt, geef het dan door. Klink namelijk als overmacht en ogenschijnlijk kan dat binnen termijn worden rechtgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iblies schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:57:
Hoe groot is de kans dat je een hypotheek krijgt, maw verdien je genoeg.
ErrorCode7 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:23:

De hypotheek krijg ik wel met veel zekerheid rond maar onzeker is of dit binnen volgende week zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrorCode7
orf schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:31:
Als de termijn voor het financieringsvoorbehoud is verstreken, kun je doorgaan met het verkrijgen van de financiering. Maar als de financiering niet rond komt, draag jij daarvoor het risico en zul je mogelijk de 10% boete moeten betalen.

De verkoper moet je in gebreke stellen en daarvoor moet je in gebreke zijn. Bijvoorbeeld doordat je te laat bent met de bankgarantie of waarborgsom. Meestal is er dan alsnog een termijn waarin je je verplichtingen na kunt komen.

Wanneer is de passeerdatum en wanneer moet je bankgarantie of waarborgsom bij de notaris zijn?
Deze valt op hetzelfde dag als datum voorbehoud van financiering, dus 6 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrorCode7
t_captain schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 22:38:
Tot datum voorbehoud financiering heb jíj (en dus niet verkoper) de mogelijkheid om met een gedocumenteerd dossier de koop te ontbinden, en dan betaal je geen boete.

Op datum voorbehoud moet jij een bankgarantie of storting van 10% neerleggen. Doe je dat niet, dan ben jij in gebreke mbt de koopovereenkomst.

Ontbinden door de verkoper wordt vanaf dat moment een (uiterste) mogelijkheid. Na het in gebreke stellen, een redelijke kans gunnen om te herstellen, en aanzeggen van de boete. Worden deze stappen overgeslagen of afgeraffeld, kun je verweren dat de verkoper niet te goeder trouw handelt: hij is dan immers niet bezig om de voorgenomen transactie na re streven, maar juist om een boete wegens contractbreuk te incasseren. Dat is in strind met het doel waartoe partijen tot elkaar zijn gekomen.

Meestal wordt doe soep niet zo heet gegeten. Praat niet met de verkoper maar met diens makelaar. Die zal de situatie met hele drukke taxateurs en acceptanten begrijpen, een inschatting maken van de situatie (ben jij serieus bezig en kansrijk om de financiering rond te krijgen) en vanuit die inschatting de verkoper adviseren.

Je hebt overigens nog geen hypotheek nodig op die datum maar slechts een voorlopige OK plus een bankgarantie.
Een voorlopige OK, bedoel hiermee een goedkeuring op de eerste beoordeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:11
Je bent natuurlijk smoor verliefd op het huis (en de kosten die je hebt gemaakt) maar je zou nu aan de verkoper kunnen laten weten dat je de stappen gaat ondernemen op grond van financiering te ontbinden omdat zij geen extra tijd geven. Dan loop je het minste risico. Dan mail je naar je bank dat je in 2 dagen een besluit nodig hebt.
Dan kan de bank als nog akkoord geven en heb je je hypotheek
Of de bank geeft een afwijzing en zit jij nergens aan vast
Of de verkoper gaat als nog over stag met wat extra tijd.

Als je echt geen risico wilt lopen zul je toch daar over moeten nadenken. Ik zou zelfs durven zeggen dat als je nu (ruim op tijd)heel duidelijk schriftelijk zegt wat de situatie is datzelfs als de brief met afwijzing van de bank later volgt dat de correcte procedure is (waar ze niks op kunnen claimen) maar dat zou je moeten checken met bijvoorbeeld de juristen van vereniging eigen huis

[ Voor 20% gewijzigd door Batavia op 27-06-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErrorCode7
Felicia schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:23:
[...]

Nou nee, er is contractueel vastgelegd dat de koper tot datum X kostenloos kan ontbinden indien hij zijn financiering niet rond krijgt. Als de financiering op die datum niet geregeld is dan veranderd er in principe niets totdat blijkt dat de financiering niet tijdig bij de notaris bekend is.

@ErrorCode7, Allereerst, praat niet met de verkoper maar met de makelaar!! De verkoper praat vanuit z'n emotie en de makelaar is (doorgaans) wat zakelijker en professioneler.

Lees ook eens door dit topic heen. Niet helemaal vergelijkbaar maar wel enigzins: Verkoper van huis wil zich terugtrekken

Daarin staat ook duidelijk dat de verkoper niets te willen heeft, zolang jij aan de randvoowaarde blijft voldoen kan hij je formeel niet eens in gebreke stellen (zoals waarborgsom). En zelfs als hij de koop probeert te ontbinden omdat jij op het moment van de ontbindingsdatum de financiering hoef je daar niet in mee te gaan, hij heeft immers geen grond om te ontbinden.
Vraag is natuurlijk wel of jullie in het koopcontract hebben opgenomen dat de voorgenomen verkoop alvast in het kadaster is geregistreerd. In dat geval kan de verkoper zijn woning niets eens meer verkopen aan een ander omdat jouw koop al aangemeld is.

En als laatste, natuurlijk druk zetten op de financieringspartij. Gewoon dagelijks even bellen wat de actuele status is en of je nog iets voor ze kan betekenen.
Ik had met de makelaar van de verkopende partij gepraat, deze deed zeer moeilijk en gaf aan dat de eigenaar geen verlengdatum wou geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 19-09 13:53

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

peltco schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:52:
Je bent natuurlijk smoor verliefd op het huis (en de kosten die je hebt gemaakt) maar je zou nu aan de verkoper kunnen laten weten dat je de stappen gaat ondernemen op grond van financiering te ontbinden omdat zij geen extra tijd geven. Dan loop je het minste risico. Dan mail je naar je bank dat je in 2 dagen een besluit nodig hebt.
Dan kan de bank als nog akkoord geven en heb je je hypotheek
Of de bank geeft een afwijzing en zit jij nergens aan vast
Of de verkoper gaat als nog over stag met wat extra tijd.

Als je echt geen risico wilt lopen zul je toch daar over moeten nadenken. Ik zou zelfs durven zeggen dat als je nu (ruim op tijd)heel duidelijk schriftelijk zegt wat de situatie is datzelfs als de brief met afwijzing van de bank later volgt dat de correcte procedure is (waar ze niks op kunnen claimen) maar dat zou je moeten checken met bijvoorbeeld de juristen van vereniging eigen huis
Misschien moet je geen advies geven als je het niet zeker weet :(
Om je voorbehoud van financiering in te roepen moet je een afwijzing van je bank (of 2, hangt van contract af) hebben.

Die heb je niet.

De bank gaat echt niet in 2 dagen een besluit nemen hoor, omdat jij toevallig een mail stuurt....
Zij gaan je gewoon vertellen dat ze meer tijd nodig hebben, en daar sta je dan.

Het voorbehoud is alleen geldig als jij geen hypotheek kan krijgen, niet als je te laat bent....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
ErrorCode7 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:46:
Deze valt op hetzelfde dag als datum voorbehoud van financiering, dus 6 juli.
Bedoel je hiermee de BANKGARANTIE/WAARBORGSOM én de PASSEERDATUM? (dag van tekenen bij de Notaris)

Als het alleen de bankgarantie/waarborgsom is dan zou je ook kunnen overwegen of jij, of iemand uit je familie* die het je even wil uitlenen, die 10% even voorschiet bij de notaris.
Scheelt je tevens een paar honderd euro aan bankgarantiekosten, dus dat is snel verdiend met de huidige spaarrentes. :P

Als het tekenen bij de notaris een week/maand of wat later is dan ben je hiermee ook gered. 8)

*Note: Ik ga er wel van uit dat je er echt zeker van bent dat dat je de hypotheek rondkrijgt. ;)

[ Voor 63% gewijzigd door SmiGueL op 27-06-2018 23:44 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ErrorCode7 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:51:
[...]

Er zijn meerdere fases in een beoordeling.

Op een bepaald moment is voldoende vastgesteld dat je niet frauduleus en wel kredietwaardig bent, dan kan de bank een bankgarantie afgeven.

De kosten voor zo’n garantie bedragen 1% van het garantiebedrag en hij kan dus worden afgegeven als de risico’s <1% zijn.

De stappen die daarna nog volgen, zullen te maken hebben met administratieve afhandeling plus een finale OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:06
Sparhawk schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:13:
[...]

Om je voorbehoud van financiering in te roepen moet je een afwijzing van je bank (of 2, hangt van contract af) hebben.

Die heb je niet.

De bank gaat echt niet in 2 dagen een besluit nemen hoor, omdat jij toevallig een mail stuurt....

Het voorbehoud is alleen geldig als jij geen hypotheek kan krijgen, niet als je te laat bent....
Misschien is de tijd anders. Of kan een adviseur wat meer. Maar mijn adviseur had binnen 3 uur 3 afwijzingen geregeld. Dit was wel 9 jaar geleden. Maar het kan zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je zeker bent dat je de hypotheek geregeld hebt voor de passeerdatum kan je ipv een bankgarantie ook gewoon zelf 10% storten. Bij het passeren verrekent de notaris het bedrag met de extra kosten die om de hoek komen kijken bij het kopen van een woning en krijg je het verschil terug of moet je nog wat bijleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die heb je niet.

Iets met redelijkheid en billijkheid...

Hoe groot acht jij de kans dat een rechter de boeteclausule in stand houdt als de kopende partij twee weken voor het aflopen van het financieringsvoorbehoud verzoekt om de ontbindende clausule met een gelimiteerd aantal weken te verlengen zonder dat de opleveringsdatum opschuift? Waarbij één de financiering waarschijnlijk gewoon rond komt. Waarbij twee de verkopende partij weigert en daardoor de kopende partij in een situatie dwingt waarin ze veiligheidshalve wel moeten ontbinden, maar volgens de letter van het contract niet aan kunnen tonen dat ze aan het financieringsvoorbehoud voldoen. De weigering is vervolgens ook nog gebaseerd op het argument dat ze huis toch wel aan iemand anders kunnen verkopen, waarmee de verkopende partij zelf aantoont dat de schade toch wel sterk beperkt is. Volgens mij in zo'n geval ruimschoots voldaan aan de inspanningsverplichting van de kopende partij.

Hoewel mijn onderbuikgevoel zegt dat het helemaal geen juridisch steekspel is wat de technocraten hier op het forum er weer van maken, maar dat het gewoon een communicatieprobleem is. Dus dat TS simpelweg niet goed aan de makelaar heeft uitgelegd wat het probleem is (dat doet die hier op het forum tenslotte ook niet) en waarom hij wat meer tijd nog heeft. Waardoor de makelaar nu denkt dat TS de financiering niet rond krijgt en de woning zo snel mogelijk weer in de verkoop wil hebben. Terwijl TS gewoon iets meer tijd nodig heeft om deze transactie rond te krijgen zonder een onverantwoord risico te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:19

Reptile209

- gers -

_JGC_ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 23:30:
Als je zeker bent dat je de hypotheek geregeld hebt voor de passeerdatum kan je ipv een bankgarantie ook gewoon zelf 10% storten. Bij het passeren verrekent de notaris het bedrag met de extra kosten die om de hoek komen kijken bij het kopen van een woning en krijg je het verschil terug of moet je nog wat bijleggen.
Waarom hangt dat samen met je succeskansen op de hypotheek? Als je de borg zelf hebt, en voor een korte tijd kunt missen, dan ga je toch niet een paar honderd euro aan een bank betalen voor een garantie? De enige reden dat bijna iedereen het via de bank doet, is dat je niet even 30k hebt rondslingeren.

Als de bank alsnog je hypotheek weigert, ben je het geld in beide gevallen gewoon mogelijk kwijt (alleen in geval van een garantie waarschijnlijk ook nog tegen een stevige rente).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:17
ErrorCode7 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:51:
[...]

Op vrijdag 6 juli is de einddatum van de voorbehoud van financiering. Vaak wordt die datum ook aangehouden dat de bankgarantie (10% borg) gestort moet zijn bij de notaris. De passeerdatum is normaal gesproken later. Is dat bij jou ook het geval?

Stel dat de passeerdatum 1 augustus is. Dan heb je tot die datum de tijd om de hypotheek te regelen. Lukt dat niet? Dan stelt de verkoper jou in gebreke. Krijg je vervolgens in een redelijk termijn de hypotheek definitief niet rond, dan zal de verkoper de koopovereenkomst ontbinden en de 10 % borg in rekening brengen.

Krijg je bijvoorbeeld 13 juli finaal akkoord van de hypotheekverstrekker, dan is er verder niks aan de hand. Uiteraard dien je wel de bankgarantie geregeld te hebben. Maar dat hoeft niet via de hypotheekverstrekker te gaan.

Wat betreft jouw vraag over een voorlopig OK: Heb je uberhaupt al wel een indicatief voorstel getekend of moet de aanvraag nog gedaan worden? Aangezien je spreekt over twee banken denk ik dat de aanvraag daar nog gedaan moet worden c.q. vandaag is gedaan.

Bij Lloyds hanteren ze normaal gesproken de volgende verwerkingstijden:

Aanvraag offerte is 1 (werk)dag.
Aan de hand van de ingevulde gegevens wordt er een indicatief voorstel uitgegeven of ze stellen nog aanvullende vragen

Verwerken compleet dossier zijn 3 (werk)dagen
Nadat je een indicatief voorstel hebt ontvangen en getekend, stuurt je adviseur alle documenten (loonstrook, werkgeversverklaring, etc) door naar de bank. Vervolgens zullen zij alle documenten controleren.

Bindende Offerte
Gaat de hypotheekverstrekker akkoord met alle documenten? Dan ontvang je een bindende offerte. Deze dien je te tekenen en wordt weer naar de hypotheekverstreker toegestuurd. Deze offerte is voor de hypotheekverstrekker bindend. Zij mogen de hypotheek, op basis van de reeds aangeleverde documenten, niet meer weigeren.

Finaal akkoord
Niet lang nadat de bindende offerte is getekend ontvang je een finaal akkoord. Alle stukken worden dan naar de notaris toegestuurd.

Wat ik overigens niet snap is dat er normaal gesproken wordt afgesproken dat je 6 weken de tijd hebt om de hypotheek te regelen. Een taxatierapport kan binnen een week geleverd worden. Als daar uitloop op is zoals je zelf stelt, zou het betekenen dat je nog steeds 2,5 week de tijd hebt voordat de ontbindende voorwaarden verlopen.

Het is mosterd na de maaltijd maar dit is wel het gevaar als er te weinig kennis is over het afsluiten van een hypotheek. Bij een gemiddelde hypotheekadviseur had je deze 'stress' niet gehad. Of dat het bedrag waard is wat er wordt bespaard laat ik in het midden. Dat kan en mag iedereen voor zichzelf bepalen.

Als adviseur had ik de aanvraag voor een taxatierapport na een week wachten elders aangevraagd. Maar goed, dat is mosterd na de maaltijd. Ik hoop dat het één en ander in iedergeval wat duidelijker is geworden! Hopelijk kan ik je alvast veel plezier wensen in je nieuwe woning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:11
[...]

Die heb je niet.

Je zou de jurisprudentie een moeten lezen. Het gaat er om dat TS binnen 6 weken geen hypotheek kan krijgen, dat hij geprobeerd heeft dat wel te doen. En dat je tijdig de verkopers informeert om zo hun schade te beperken .

En ja je kan juist wel aan de bank vragen om nu een beslissing te nemen op informatie die ze nu hebben.

Ik geef duidelijk aan op welke stukken ik wel zeker ben en waar je kan checken over het onderdeel waar ik minder zeker over ben. Ik zie je probleem met mijn advies niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 19:30
Just smile schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 02:44:
[...]
Op vrijdag 6 juli is de einddatum van de voorbehoud van financiering. Vaak wordt die datum ook aangehouden dat de bankgarantie (10% borg) gestort moet zijn bij de notaris. De passeerdatum is normaal gesproken later. Is dat bij jou ook het geval?
Huh? Hier klopt niets van. Ten eerste is het best onlogisch om de datum van financiering gelijk te hebben met de datum van de bankgarantie OF borg. Een bankgarantie wordt niet gestort, dat is enkel een contract van de bank dat deze akkoord gaan te betalen, terwijl borg inderdaad 10% van de koopsom is, die gestort wordt op een rekening.

Het niet willen verlengen van de financieringstermijn kan ik de eerste niet begrijpen. De verkoop afblazen en het hele riedeltje opnieuw beginnen kost gewoon veel meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je hoeft de financiering niet rond te hebben voor 6 juli, maar voor de datum van overdracht. Wanneer is dat?

Alleen als je wilt ontbinden moet je dat voor de 6e laten weten. Als je er vertrouwen in hebt gewoon een hypotheek te krijgen, is er dus niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:17
sorted.bits schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 07:01:
[...]

Huh? Hier klopt niets van. Ten eerste is het best onlogisch om de datum van financiering gelijk te hebben met de datum van de bankgarantie OF borg. Een bankgarantie wordt niet gestort, dat is enkel een contract van de bank dat deze akkoord gaan te betalen, terwijl borg inderdaad 10% van de koopsom is, die gestort wordt op een rekening.

Het niet willen verlengen van de financieringstermijn kan ik de eerste niet begrijpen. De verkoop afblazen en het hele riedeltje opnieuw beginnen kost gewoon veel meer tijd.
Je hebt grotendeels gelijk. De bankgarantie dient bij de notaris in het bezit te zijn of je stort zelf de 10 % borg die op een bepaalde datum bij de notaris binnen moet zijn. Ik zie nog met regelmaat koopcontracten waarbij de dezelfde datum voor de voorbehoud van financiering als de 10 % borg word aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:07
Kan je niet een bankgarantie regelen via Nationale Waarborg?

http://nationalewaarborg.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
En @ErrorCode7 , is alles nog goed gekomen? :)

(is het tekenen bij de notaris toch pas over enkele weken/maanden?)

[ Voor 50% gewijzigd door SmiGueL op 03-07-2018 23:06 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

peltco schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 07:34:
[...]

Je zou de jurisprudentie een moeten lezen. Het gaat er om dat TS binnen 6 weken geen hypotheek kan krijgen, dat hij geprobeerd heeft dat wel te doen. En dat je tijdig de verkopers informeert om zo hun schade te beperken .

En ja je kan juist wel aan de bank vragen om nu een beslissing te nemen op informatie die ze nu hebben.

Ik geef duidelijk aan op welke stukken ik wel zeker ben en waar je kan checken over het onderdeel waar ik minder zeker over ben. Ik zie je probleem met mijn advies niet.
Je hebt het echt fout. @Sparhawk heeft 100% gelijk.

Zie ook mijn eerdere post:
FreakNL in "10% boete i.v.m niet behalen financiele voorwaarde"

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 03-07-2018 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Oculus schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:56:
Kan je niet een bankgarantie regelen via Nationale Waarborg?

http://nationalewaarborg.nl
Je moet al een reneaanbod hebben. Rond die tijd geeft de bank je ook een garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beseft dan niemand hoe het is voor de verkopende partij als de koper zijn financiering niet rond krijgt. Als verkoper kan je zelf geen stappen ondernemen om huis te kopen of financiering rond te krijgen. Natuurlijk kun je als ontbindende voorwaarden zetten dat je het af laat hangen van verkoop eigen huis, maar in deze overspannen markt is dat niet eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05:39
Twee jaar geleden was de markt nog iets meer relaxed.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De woningmarkt is conjunctuurgevoelig. Discussies uit andere jaren zijn niet altijd even relevant.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.