Mijn vrouw heeft via een Facebook-actie onze dochter (2 jaar) aangemeld voor een mogelijke fotoshoot voor een producent van een kinderproduct waarbij ons kind samen met het product gefotografeerd zal worden. Onze dochter is samen met 12 andere kinderen in diverse leeftijdscategorieën uitgekozen. Nu kregen wij de quitclaim onder ogen. Dit is voor ons de eerste keer, maar ik blijft er een wat negatief (no pun intended) aan overhouden. Is/zijn er misschien tweakers die hier hun op/aanmerkingen over zou kunnen geven?
1. Is het gebruikelijk dat er geen enkele periode afgesproken wordt waarin de foto's gebruikt mogen worden? Is het gebruikelijk dat er geen context afgegeven wordt waarin het beeldmateriaal gebruikt mag worden? Is het daarnaast, na tekenen van zo'n quitclaim, zomaar toegestaan foto's in het buitenland te publiceren?
2. Deze lijkt mij wel erg breed. In feite geef je ze alle rechten wat ze ook maar willen doen op wat voor manier dan ook.
4. Wordt hiermee bedoelt, dat wanneer onze dochter hinder of schade ondervindt van de foto's, wij geen enkele recht meer hebben tegen verdere publicatie in te gaan?
5. Als ik dit goed begrijp, kunnen zij doen met de rechten wat ze willen, we geven ze volledig vrij spel?
6. Wat wordt er bedoeld met de eerste zin? Indien wij akkoord gaan, geven wij uiteraard toestemming. Hoe wordt deze zin dan verder bedoeld?
Is dit überhaupt een 'nette' quitclaim? Ik kom op internet voorbeelden tegen waarbij er duidelijk een periode afgesproken wordt, met daarbij uitgeschreven waar de media gebruikt zal worden (magazine, website, etc). Daar is hier op geen enkele manier sprake van naar mijn idee.
De punten waar ik mij niet (volledig) prettig bij voel zijn 1, 2, 4, 5 & 6. Ik zal ze bij langs lopen en mijn opmerkingen er bij geven:hierna te noemen 'het fotomodel',
verklaart hiermee onderstaande 10 punten ten behoeve van: "naam opdrachtgever", hierna te noemen 'de opdrachtgever'
1. Het fotomodel verleent hiermee aan de opdrachtgever het in tijd en omvang onbeperkte recht de van hem/haar gemaakte foto's openbaar te maken en/of te verveelvoudigen en/of anderszins te gebruiken (hierna samengevat als publiceren op elk tijdstip, op iedere wijze, in iedere omvang en in iedere context als door de opdrachtgever gewenst, zowel in Nederland als daarbuiten).
2. De hierboven gegeven toestemming omvat mede alle publicaties in of ten behoeve van reclame (met inbegrip van ideële reclame) voor welke producten, diensten of ideeën van de opdrachtgever dan ook.
3. Het fotomodel verklaart zich vrijwillig te hebben aangemeld voor de fotoshoot.
4. De hierboven verleende toestemming is onafhankelijk van eventueel wijzigende omstandigheden. Het fotomodel doet nu reeds bij voorbaat afstand van het recht om zich op gewijzigde omstandigheden te beroepen.
5. De opdrachtgever heeft de bevoegdheid de rechten uit deze overeenkomst over te dragen.
6. Het fotomodel verklaart hiermee van niemand toestemming nodig te hebben om deze verklaring rechtsgeldig te doen zijn. Is het fotomodel minderjarig, dan zal de wettelijke vertegenwoordiger deze verklaring mede ondertekenen.
7. Het is niet toegestaan om door het fotomodel zelf (of door de ouders/voogd/andere personen die met het fotomodel zijn meegekomen) foto’s te maken tijdens de shoot bij de opdrachtgever en deze vervolgens via eigen kanalen te verspreiden (denk aan social media, drukwerk en alle andere mogelijkheden).
8. De fotoshoot is geheel op vrijwillige basis.
9. De foto’s waar het fotomodel opstaat, worden door "naam opdrachtgever" digitaal opgestuurd in hoge resolutie. Laatstgenoemde foto’s mogen alleen voor privédoeleinden gebruikt worden.
10. Het fotomodel heeft geen recht op reis- en/of onkostenvergoeding.
1. Is het gebruikelijk dat er geen enkele periode afgesproken wordt waarin de foto's gebruikt mogen worden? Is het gebruikelijk dat er geen context afgegeven wordt waarin het beeldmateriaal gebruikt mag worden? Is het daarnaast, na tekenen van zo'n quitclaim, zomaar toegestaan foto's in het buitenland te publiceren?
2. Deze lijkt mij wel erg breed. In feite geef je ze alle rechten wat ze ook maar willen doen op wat voor manier dan ook.
4. Wordt hiermee bedoelt, dat wanneer onze dochter hinder of schade ondervindt van de foto's, wij geen enkele recht meer hebben tegen verdere publicatie in te gaan?
5. Als ik dit goed begrijp, kunnen zij doen met de rechten wat ze willen, we geven ze volledig vrij spel?
6. Wat wordt er bedoeld met de eerste zin? Indien wij akkoord gaan, geven wij uiteraard toestemming. Hoe wordt deze zin dan verder bedoeld?
Is dit überhaupt een 'nette' quitclaim? Ik kom op internet voorbeelden tegen waarbij er duidelijk een periode afgesproken wordt, met daarbij uitgeschreven waar de media gebruikt zal worden (magazine, website, etc). Daar is hier op geen enkele manier sprake van naar mijn idee.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross