Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe aan autoracen, hebmomenteel de beschikking over 2 action cams; een Gopro hero 3 en een sjcam sj6 legend.
Nu heb ik de een voor laten Filmen, de ander achter, en wil er een video van maken. Maar om de een of andere reden blijven de beelden niet synchroon. De sjcam lijkt qua tijd af te wijken,.
0.5sec op anderhalve minuut (mobiel met stopwatch gefilmd). De gopro is helemaal eigenaardig. Begin en eind hebben slechts een tiende seconde verschil over een paar minuten. Maar als ik op een willekeurig moment check (gefilmde tijd vs tijd van de video editor) zit er ineens ruim een halve seconde in.
Probeer ik iets onmogelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Heb je ze allebei op exact dezelfde frame rate ingesteld? Dus bijv. allebei op 30.00 (en niet de een op 30 en de ander op 29.976 fps), want anders krijg je gedoe met timing en dit soort asynchrone beelden. Check het voor de zekerheid even in je editor bij bestandseigenschappen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-07 15:43
Gebruik je dezelfde SD kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, fps is verschillend. Gopro heeft alleen 25fps als optie, sjcam meerdere maar geen 25, stond op 30.

SD kaarten zijn niet identiek maar wel zelfde specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat is de reden waarom er in professionele camera time recording meeloopt. (lees van ieder beeldje wordt de tijd vastgelegd. Dus ja je probeerd iets onmogelijks of je moet jouw gemeten waarheid los laten en gewoon zorgen voor een leuk filmpje. Zeker als ze niet in dezelfde richting kijken zal het niet opvallen. (Zeker niet als je het niet weet).

[ Voor 47% gewijzigd door Frogmen op 28-06-2018 07:56 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tobiasvs schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:17:
Heb je ze allebei op exact dezelfde frame rate ingesteld? Dus bijv. allebei op 30.00 (en niet de een op 30 en de ander op 29.976 fps), want anders krijg je gedoe met timing en dit soort asynchrone beelden. Check het voor de zekerheid even in je editor bij bestandseigenschappen.
Kan je dit uitleggen? Het maakt toch niet uit hoeveel fps ik heb, uiteindelijk film ik toch x seconden? Dus de ene camera doe 300 frames in 10 seconden terwijl de volgende camera 250 frames doet.

Dat ik dan exact op frame 172 een zeeer klein verschil heb qua beeld, wil ik nog snappen maar het kan niet zo zijn dat, zoals topicstarter zegt, je na 10 seconden filmen een halve seconde verschil hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Even ter verheldering:
1. Een videobestand neem je op in X frames per seconde. Als je dat videobestand afspeelt op X fps, dan heb het filmpje op 1.0x snelheid afgespeeld.
2. Een gemonteerde video maak je aan in Y frames per seconde. Vanuit je editor maak je hier een nieuw videobestand van met Y fps.
3. Geïmporteerde videobestanden van X fps in een project van Y fps geven alleen 1.0x snelheid als X=Y.

Als je bronbestanden verschillende framerates hebben, dan is een verschil in timing inderdaad het gevolg. Je exporteert namelijk altijd in een vaste framerate Y. Het gevolg bij jouw bronbestanden: ofwel je project exporteren in 30 fps (dan loopt het filmpje van 25 fps sneller) ofwel exporteren in 25 fps (dan wordt het 30fps-filmpje iets vertraagd).

Even het theoretische voorbeeld met een bronbestand van 6 fps en een van 5 fps:
FPS

Wellicht dat je filmpjes nog kan transcoden zodat ze allebei in 30 fps zijn. Sommige editors ondersteunen dat (of doen het zelfs automatisch voor je), soms moet je daar een apart programma voor gebruiken. Besef wel dat de computer dan zelf moet gaan berekenen wat "logische" tussenbeeldjes zijn. Dit komt de beeldkwaliteit nooit ten goede.

[ Voor 22% gewijzigd door tobiasvs op 28-06-2018 11:02 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:49:
Helaas, fps is verschillend. Gopro heeft alleen 25fps als optie, sjcam meerdere maar geen 25, stond op 30.

SD kaarten zijn niet identiek maar wel zelfde specs.
Ik kan me niet voorstellen dat de GoPro alleen 25 FPS doet. Welke is het? Als ik namelijk een beetje google naar specs van gopro zie ik eigenlijk heel vaak 30/60 fps en soms ook nog 48.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmulders
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:35
@Verwijderd Wat voor software gebruik je om je video's te bewerken? @MAX3400 heeft gelijk, het zou helemaal niets uit moeten maken.

Ik maak zelf regelmatig multi-cam edits, waarbij ik drie verschillende videocamera's (een oude Sony DV camera, een Panasonic HD cam op 1080p50, en nog een andere HD camera van een onbekend merk gebruik, gecombineerd met een digitale audiorecorder die de overall audio in mp3 formaat opneemt. Elke camera heeft een andere framerate en resolutie, en ik heb nog nooit problemen met synchronisatie gehad (en die Sony spuugt zelfs interlaced video uit...). Hoe synchroniseer je je videobronnen?

[ Voor 5% gewijzigd door mmulders op 28-06-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

--> tikje naar workflow :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1