Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Openbaar wifi netwerk op tuindersvereniging

Pagina: 1
Acties:

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 17:28
Hey all,

Weer een tijdje geleden dat ik hier iets plaatste maar tadaa! ;-). Ik kom er even niet uit dus hoop dat ik goed zit in dit forum en dat jullie je ideeën met mij willen delen. ;-)

We hebben sinds een aantal jaren internet in ons clubgebouw! daar kunnen onze leden en bezoekers van ons complex gratis en voor niets inloggen op ons wifi netwerk. Echter zijn er slimme leden die dmv wifi repeaters ons internet over het complex delen. Dit heeft als gevolg dat internetten soms totaal geen zin heeft, als een paar lekker zitten te downloaden (en daardoor het netwerk stevig belasten) de rest van de leden amper nog google kunnen gebruiken.

Hoe kan ik zorgen dat ons wifi netwerk de verbinding eerlijker verdeeld tussen de op dat moment gebruik makende leden van het netwerk?

Ons netwerk is nu vrij simpel.
Telefoonlijn -> Modem

That's it. Hoe zouden jullie mijn probleem aanpakken? we kunnen best een beetje investeren maar ADSL it is... en meer kan het ook niet worden (tenzij satelliet internet net zo duur zou zijn :9 )

Ben benieuwd! O-)

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 19:06
Ik heb met een wat duurder draytrek modem wel eens regels gemaakt om de bandbreedte per IP te beperken.

• entetex
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 23:16
Je kunt dit probleem (in mijn optiek) op twee manieren aanpakken. Voor beide oplossingen zul je nieuwe hardware moeten aanschaffen, sinds ik gok dat je de modem / router van je internetprovider gebruikt.

Je kunt de bandbreedte op twee locaties limiteren. Locatie 1 ik bij de bron: het apparaat dat het WiFi signaal maakt waar iedereen mee verbindt. Ubiquiti geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om een profiel te koppelen aan een SSID, waarmee de snelheid per client is te limiteren naar een vaste hoeveelheid.
Locatie 2 is de router. Maar dan moet deze router het wel ondersteunen. Daarnaast is het configureren van een dergelijke oplossing vele malen ingewikkelder.

Hoeveel bandbreedte neem je op dit moment af? En is dat ook daadwerkelijk wat je ontvangt (bij ADSL is dit nog wel eens een dingetje)?

AMD R9 7900X, Gigabyte X670 Gaming X AX, 64GB 5600, Gigabyte 4070 SE OC 12G

• EricBruggema
Hoeveel bandbreedte er gebruikt wordt weet ik niet, het is een abbo van KPN (40mbit down denk ik), weet dit helaas niet zeker. Al weet ik uit eigen ervaring dat het niet snel is...

Nieuwe hardware is geen probleem, er is een klein budget voor! (lees: paar honderd euro) Wat adviseer je mij?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Dan zou ik beginnen bij het begin: stel een wifi wachtwoord in.. Die repeaters kunnen dan geen verbinding meer maken,

Vervolgens communiceer je dat wachtwoord door naar de gebruikers die graag willen inloggen met hun telefoon

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• EricBruggema
@shure-fan euh.... er staat een wachtwoord op en zelfs die repeaters kunnen dat blijkbaar ;-)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12
Dan stel je een nieuw wachtwoord in..

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
En disable WPS of voeg een pincode toe

Try SCE to Aux

• EricBruggema
@shure-fan Lekker logisch, en dat dan iedere dag weer? nee dat gaat niet werken. Ik zoek naar een permanente oplossing en zie die voor jou reacties al verschijnen;-)

En daarbij denk ik dat het netjes delen van bandbreedte een veel mooiere oplossing is! eventueel automatisch geregeld! _/-\o_ O+

[ Voor 32% gewijzigd door EricBruggema op 26-06-2018 18:33 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Indien er misbruik wordt gemaakt zet je de WiFi tijdelijk op slot. maak nieuwe netwerknaam en wachtwoorden (heb je 2.4GHz en 5GHZ scheiding ?) Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen mobiele databundels, dus kun je overwegen of WiFi nog wel nodig is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Leon-B
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-11 13:57
geen mogelijkheid om de mac address van de repeater te blocken ?

• EricBruggema
@Leon-B
Zeker een goed idee! Daar had ik nog niet bij stilgestaan, maar op zich is het geen probleem dat ze het verder op het complex ook willen gebruiken (wij gaan dat iig niet faciliteren). Deze neem ik mee ;-)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-11 21:08
Ik had laatst een router waar je kon instellen dat als een device een aantal Mb/Gb had gebruikt de snelheid geknepen werd voor dat apparaat.
Volgens mij is dat het handigste.

Ik zal eens kijken of ik het type router nog kan achterhalen.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:58

allure

Titaan fase 2/3

Je zou nog kunnen kijken om op de DHCP-server bepaalde hosts te blokkeren.

• entetex
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 23:16
Ik heb het even opgezocht: Het zou in theorie mogelijk moeten zijn om met een MikroTik router op individuele basis de bandbreedte te beperken. Deze routers zijn niet heel duur. De goedkoopste in de pricewatch is zo'n 20 euro.
En aangezien je niet boven de 100Mb/s uitkomt zou dat denk ik de meest nette oplossing zijn.

Een nadeel waar je wel tegenaan zult lopen bij het aanschaffen van een nieuwe router, is of je de WiFi op de router wil hebben, of dat je daar een losse AP voor gaat gebruiken.

AMD R9 7900X, Gigabyte X670 Gaming X AX, 64GB 5600, Gigabyte 4070 SE OC 12G

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:37
@entetex een ander nadeel is dat deze functies op een Mikrotik niet eenvoudig zijn om te configureren.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

Dus wifi is eigenlijk alleen bedoelt voor het clubgebouw als ik het goed begrijp?

Het wachtwoord wijzigen is een goede start, maar niet echt te doen op de lange termijn, je blijft dan achter het net vissen.

Als je in de techniek een oplossing zoekt, kan je proberen het zendvermogen van je AP inperkt zodat alleen in het clubgebouw wifi bereik is. Daarmee ben je bij je originele doel wifi voor het clubgebouw

Alleen kennelijk is er behoefte aan een groter dekkingsgebied. Niks mis mee maar ik zou (als organisatie) niet willen dat slimme leden die dekking zelf gaan regelen.
Al die radios die zonder samenhang elkaar in de weg zitten wordt niemand blij van.

ipv de huidige situatie te behouden en de oplossing in alleen bandbreedte beperken te zoeken, kijk eens al vereniging of je niet zelf die dekking kan (laten) verbeteren.
Hoe je de (terugkerende) kosten dekt moet je zelf even zien.
Je kan de contributie verhogen of met voucher gaan werken.

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 18:18

Beyond

Dussssss.......

Kijk eens naar Ubiquiti Unifi apparatuur. Je kan hiermee ook een ticket systeem inregelen. En zoals eerder genoemd de snelheid ‘knijpen’ per gebruiker.

Al het goeie.......

Verwijderd

Ten eerste, dit is deels een mensenprobleem. Mensen die ongevraagd repeaters neerzetten. Dat moet je niet proberen met alleen techniek op te lossen. Kaart het aan in het bestuur, hang een briefje op dat je je best gaat doen op het hele gebied wifi te regelen (of het bestuur moet zeggen, "alleen het clubhuis gaag", en dan komt dat in het briefje), maar dat het niet gewaardeerd wordt als er repeaters opgehangen worden. Kijk rond, spreek mensen aan, laat ze die repeaters weghalen en als ze het niet doen, doe je het zelf.

Ten tweede zou ik kijken of er niet wat extra APs hier en daar op te hangen zijn zodat er over het hele gebied redelijke wifi te krijgen is. Je kan er veel doen met wat high gain antennes en wat strategische APs. Hele hoge bandbreedte is niet echt nodig, het belangrijkste is dat de data maar één keer door de lucht hoeft, en daarna in een kabeltje richting modem verdwijnt, en andersom.

Ten derde, inderdaad, ik zou ook kijken of je de boel niet zo kan inrichten met "QoS" dat niemand de hele lijn kan voltrekken, dat de grote bulk transfers op ander verkeer moet wachten, en zo verder. Het al eerder genoemde traffic shaping. En alweer, zet in je briefje aan de medeleden het vriendelijke verzoek om niet uitgebreid grote bestanden binnen te halen, filmpjes te kijken, youtube-playlists als radiostation te gebruiken, dat soort onzin.

En ten vierde, je kan overwegen iedereen een individueel PSK of username/wachtwoord te geven, en dan dus op gebruiker QoS te doen. Je kan simpel beginnen met wat monitoring, kijken welke MACs al dat verkeer verstoken en dan ga je rondlopen met een stumbler om te kijken wie erachter zitten. En dan vraag je ze vriendelijk of ze dat niet meer willen doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens met dat laatste. Implementeer WPA2-Enterprise met een Radius server (klinkt ingewikkeld, hoeft het helemaal niet te zijn), geef iedereen z'n eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Maak afspraken over wat acceptabel is en niet. Als iemand zich daar niet aan houdt weet je exact wie het is en kun je - vooraf afgesproken - maatregelen nemen zoals bandbreedte sterk beperken of geheel toegang ontzeggen.

Als er behoefte is aan WiFi overal in de tuinen *en* budget en wil om het goed te regelen, pak het dan collectief aan en doe sowieso individuele repeaters in de ban. Als er eenvoudige mogelijkheid is om bedraad aan te sluiten (Ethernet + PoE is ideaal, maar MoCA of PLC zijn het overwegen waard als er wel coax of electra loopt), doe een site survey en zorg voor dekking met goed signaal overal. Geen eenvoudige mogelijkheid om bedrade AP's aan te leggen? Repeaters zijn ondingen, maar met een beetje planning en goede apparatuur kom je een eind. Zorg in ieder geval voor dualband-apparaten en gebruik de 5GHz dedicated voor de backhaul. Zo voorkom je dat de backhaul van de repeaters moet concurreren om airtime met de client devices.

Sowieso, bedenk dat bandbreedte niet je probleem is maar airtime. Ook al pakt een afgelegen client (of repeater) maar 1Mbps, die ene Mbps kan bijna alle zendtijd in het WiFi-kanaal opslokken. Om dat te voorkomen kun je drie dingen doen:
- zorg voor genoeg AP's om dekking te hebben met goed signaal (>-75dBm, liefst nog hoger) op alle locaties. Let op dat zendvermogen opschroeven geen zin heeft omdat WiFi tweerichtingscommunicatie is en de clients niet harder terug kunnen schreeuwen. Idealiter zorg je juist voor genoeg AP's dat je zendvermogen kunt verlagen :o
- schakel de laagste data rates uit. Als je zorgt dat clients met minimaal 18Mbps ofzo moeten verbinden, ga je sowieso geen clients krijgen die maar met 1 of 2Mbps data rate communiceren. Dit helpt ook enorm om roamen te stimuleren zodat clients verbonden zijn met de beste AP.
- sommige vendors bieden 'airtime management' aan, opties om te beperken hoeveel airtime een individuele client kan gebruiken. Klinkt nuttig, maar in een situatie waarin in principe alle clients gelijkwaardig zijn, geloof ik er niet zo in. Het is in ieder geval geen vervanging voor de twee veel belangrijkere punten erboven.

Klinkt allemaal ingewikkeld, maar kan simpel zijn. Ubiquiti's UniFi biedt de mogelijkheid het betaalbaar, effectief en eenvoudig te regelen. Enige wat echt handmatig moet is de site survey om te bepalen waar AP's moeten komen te hangen. Hou er rekening mee dat je bij reguliere AP's zo min mogelijk overlap wilt hebben tussen naburige apparaten, terwijl je met repeaters juist 50% overlap wilt. Dat betekent ook dat je 50% meer repeaters nodig hebt dan AP's. Neem dat mee bij kostenafweging.

Als je weet waar je AP's moet hangen, hang ze daar. De UniFi Mesh is een goedkope, goede outdoorapparaat (zowel voor bedrade als repeateraansluiting). Je wilt ook een indoor-AP voor in de kantine (want je modem kan daar niet aan meedoen), een UAP AC Lite voldoet geheid. Verder heb je een kleine, zuinige PC (Intel NUC bijv, of een Atom ITX bordje) nodig die radius server speelt en de UniFi controller draait.

Even grove kostenschatting: als je 3 AP's nodig hebt in het veld kost dat je zo'n EUR 225. Dan die UAP AC Lite erbij voor EUR 70. Die PC zou voor EUR 150 al kunnen (ws hoog ingeschat, 2e hands of in uitverkoop kan goedkoper). Ex kabels ben je dus voor EUR 450 klaar. Als er 25 tuinders zijn heb je het dus over nog geen EUR 20 pp.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring met een software matige ClearOS firewall gateway en proxyserver zijn heel goed. Voordeel je kan protocollen filteren. Dus geen gaming/p2p/netflix etc bijvoorbeeld. Plus het voordeel van proxy (al wordt dat door de invoering https steeds minder). Bij ons op de Scouting kan iedereen gewoon internetten 40+ devices gebeurt zomaar en dat met 10/1 adsl verbinding. Zelfs 3x netflix op een tablet is geen probleem.
Overigens denk ik dat je probleem meer zit in Streaming TV radio Netflix en YouTube dan downloaden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Frogmen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:07:
Mijn ervaring met een software matige ClearOS firewall gateway en proxyserver zijn heel goed. Voordeel je kan protocollen filteren. Dus geen gaming/p2p/netflix etc bijvoorbeeld. Plus het voordeel van proxy (al wordt dat door de invoering https steeds minder). Bij ons op de Scouting kan iedereen gewoon internetten 40+ devices gebeurt zomaar en dat met 10/1 adsl verbinding. Zelfs 3x netflix op een tablet is geen probleem.
Overigens denk ik dat je probleem meer zit in Streaming TV radio Netflix en YouTube dan downloaden.
Mooie toevoeging op layer 3, maar zoals ik al aangaf, als repeaters e.d. in het spel zijn speelt het probleem bovenal op layer 2 - oftewel airtime in de WiFi. Het is in extreme gevallen (en dat zou hier kunnen spelen) helemaal mogelijk dat de WiFi zodanig in de knoop zit met lage datarates die ook nog eens over een repeater herhaald worden, dat je niet eens zo'n 10/1 ADSL lijntje vol kunt krijgen, ongeacht wat voor verkeer men er overheen probeert te trekken.

Het kan natuurlijk wel dat je zo'n layer 3 oplossing nodig hebt (cq het erg nice-to-have is) zodra je layer 2 goed op orde hebt en mensen potentieel wel de internetverbinding plat kunnen trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11 17:20
Heb je geen lokale computershop/IT provider voor kleine bedrijven in de buurt?
Die moeten zoiets toch kunnen oplossen.

Anders dacht ik aan een hotel oplossing.
In veel hotels heb je nu gratis wifi, maar je moet even inloggen (zelfs zonder paswoord), en dan kan je 24h toegang krijgen.
Andere hotels geven je gratis 5 MBPS en 500MB per 24h, en als je meer wil (hoef je niet eens aan te bieden), dan betaal je x€ per dag.

Ik heb geen idee wie zoiets opzet, en wat je aan HW nodig hebt, maar het bestaat, dus het is te krijgen.

Maar het kan ook dat je door het toevoegen van een paar goede AP's de zaak al in orde hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• EricBruggema
Even een aantal antwoorden! ;-)

We hebben ruim 400 leden, dus een kleine investering is geen probleem. Alleen willen we het gewoon eerlijker verdelen, als ze zelf internet verder bereikbaar willen maken en daar geld en energie in steken ziet de vereniging dat door de vingers!. Dus een beperkende maatregel is de oplossing, zoals ik al eerder schreef liefst eerlijke verdeling tussen alle gebruikers. Dus bij 1 volledige snelheid naar 1, bij 2, beide 50% bij 4 alle 4 25% etc...

Ik heb al wat opties gezien en ga eens kijken naar een extra router met meer mogelijkheden dan de modem ;-) Zelf heb ik helaas niet de kennis en tijd om een heel netwerk(je) te onderhouden met gebruikersnamen en wachtwoorden, restricties etc anders dan een aantal hopelijk effectieve beperkingen! ;-)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

loves wheat smoothies

EricBruggema schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:49:
We hebben ruim 400 leden, dus een kleine investering is geen probleem.
Dan is dit toch wel de betere oplossing (en óók de afspraken !).
dion_b schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:07:
Eens met dat laatste. Implementeer WPA2-Enterprise met een Radius server (klinkt ingewikkeld, hoeft het helemaal niet te zijn), geef iedereen z'n eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Maak afspraken over wat acceptabel is en niet.
Voor mijn werk plaats ik dat soort oplossingen met lancom, een controller met 2 tot 6 AP's en een captive portal waar iedereen in moet loggen. Per account kan je prioriteiten en limieten maken of laten ingaan op aantal devices, bandbreedte en hoeveelheid data en dat alles totaal of per periode. Er zijn ook een aantal cloud producten die ook iets dergelijks kunnen, prijzen ontlopen elkaar niet veel wanneer je kijkt naar abonnement of aanschaf met 3 jaar afschrijving.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

SpamLame

niks

We hebben ruim 400 leden, dus een kleine investering is geen probleem. Alleen willen we het gewoon eerlijker verdelen, als ze zelf internet verder bereikbaar willen maken en daar geld en energie in steken ziet de vereniging dat door de vingers!. Dus een beperkende maatregel is de oplossing, zoals ik al eerder schreef liefst eerlijke verdeling tussen alle gebruikers. Dus bij 1 volledige snelheid naar 1, bij 2, beide 50% bij 4 alle 4 25% etc...
Maar eerlijk verdelen is moeilijk als 1 ieder zelf maar zijn eigen oplossing voor zijn eigen kleine stukje gaat doen zonder coordinatie.
Wifi is een gedeeld medium en zonder coordinatie verlies je daar op.
Je ziet bv. hetzelfde gebeuren bij jouw in de straat/flat waar iedereen zijn Ziggo modem op de default kanalen laat staan.
Op je vereniging is dat niet anders, misschien dat er absoluut minder stations zijn, maar die stations delen wel weer het medium om het signaal "te repeaten"
Ik heb al wat opties gezien en ga eens kijken naar een extra router met meer mogelijkheden dan de modem ;-) Zelf heb ik helaas niet de kennis en tijd om een heel netwerk(je) te onderhouden met gebruikersnamen en wachtwoorden, restricties etc anders dan een aantal hopelijk effectieve beperkingen! ;-)
IMO als je iets wilt en gaat ondernemen, dien je de rogue stations ook aan te pakken.

Daarnaast als je geen tijd/kennis hebt om gebruikersnamen en wachtwoorden, restricties etc te onderhouden, heb je dan wel tijd/kennis de lijst met restricties te onderhouden?

Vergeet niet dat je het ook niet zelf hoeft te doen, je kan een partij inschakelen die een complete oplossing implementeerd.
Als je daar geen resources voor hebt, overweeg dan op zijn minst een sitesurvey (te laten) doen om een inzicht te krijgen in hoeveel repeaters er nu zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, lees mijn stuk en m'n opmerking hierboven nog eens. Bij WiFi gaat het helemaal niet om de snelheid maar om de airtime. Een apparaat met goede verbinding kan data op hogere snelheid versturen en toch minder airtime (=zendtijd) gebruiken dan een apparaat met slechtere verbinding die kleine hoeveelheden data verstuurt. Daar komt dan bij dat repeaters de gebruikte hoeveelheid airtime per hop verdubbelen.

Al stel je in dat iedereen de netto snelheid evenredig verdeelt zal de apparaat achter een repeater met slechte verbinding nog steeds de andere apparaten wegdrukken :o

Je moet dit echt aanpakken door meerdere AP's (of als het echt niet anders kan goede, dualband repeaters) te plaatsen op de juiste plekken zodat iedereen goed verbinding kan maken en niemand door slechte verbinding de boel plat trekt.
Ik heb al wat opties gezien en ga eens kijken naar een extra router met meer mogelijkheden dan de modem ;-)
Heeft je probleem op dit moment iets met de routeringscapaciteiten van de modemrouter te maken? Nee.
Dus gaat een andere router een oplossing zijn?

Je primaire probleem zit op vlak van WiFi, los het dan ook op dat vlak op. En dat gaat zeker niet met een enkele grotere, duurdere monsterrouter/AP op centrale plek lukken. Die kan mogelijk op die locatie meer devices aan, maar je probleem zit niet op die locatie maar elders op het terrein. Je zult echt meerdere AP's (of als het niet andere kan repeaters) moeten inzetten.
Zelf heb ik helaas niet de kennis en tijd om een heel netwerk(je) te onderhouden met gebruikersnamen en wachtwoorden, restricties etc anders dan een aantal hopelijk effectieve beperkingen! ;-)
Begin er dan niet zelf aan. Met 400 gebruikers kun je dit prima professioneel laten aanpakken.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 27-06-2018 14:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

We hebben ruim 400 leden, dus een kleine investering is geen probleem. Alleen willen we het gewoon eerlijker verdelen, als ze zelf internet verder bereikbaar willen maken en daar geld en energie in steken ziet de vereniging dat door de vingers!.
Ja nee ho even. Zoals al uitgebreid verteld, met repeaters gaat dat mis.

Dus niet "door de vingers zien" maar afbakenen wat je zelf wel wil doen en de leden de rest laten doen... maar wel volgens verenigingsplan. En in dat plan staan geen repeaters.

Of je doet het helemaal zelf, desnoods uitbesteed, of je laat het de leden doen maar dan wel georganiseerd. Ongeorganiseerd repeaters toevoegen is precies waarom je in de penarie zit. Want "airtime".
Dus een beperkende maatregel is de oplossing, zoals ik al eerder schreef liefst eerlijke verdeling tussen alle gebruikers. Dus bij 1 volledige snelheid naar 1, bij 2, beide 50% bij 4 alle 4 25% etc...
Dat is QoS cq traffic shaping maar daar heb je alleen wat aan als je de airtime onder controle hebt. En dat heb je nu niet.

Dus helaas, je zal toch echt in ieder geval de plannen moeten maken hoe het in z'n geheel netjes op te lossen; hoe en wie dat precies invult komt daarna dan wel weer.

Ik zit me net te bedenken, als je dit op de "de vereniging faciliteert alleen maar"-manier wil oplossen, dan moet je heel je wireless laten varen. Dan trek je kabeltjes naar al je stroomverdeelpunten en zet daar een switch bij. Wil je netwerk? Trek maar een kabeltje. Krijg je waarschijnlijk wel een enorme wildgroei aan APs, maar dan kun je in ieder geval je handen in onschuld wassen wat betreft airtime en toegangsmanagement.

Niet dat ik dat zou doen, maar het is de correcte manier om het "hands-off" te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2018 14:25 ]

• EricBruggema
Klopt maar ook gasten van het complex mogen er gebruik van maken ;-) maar goed, ik ga gegeven opties een grondig doornemen! (y)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 13:51

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eerst vaststellen waar het probleem echt zit, is je internetverbinding de bottleneck of de WIFI. Waarschijnlijk dat laatste, zoals hierboven al aangegeven.

Repeaters zijn altijd een probleem. Iedere repeater verkleint de totale hoeveelheid beschikbare bandbreedte. Je kan wat overblijft wel eerlijk gaan verdelen, maar je hebt steeds minder over om te verdelen.
Met professioneel materiaal is er nog wel wat van te maken maar als je leden zelf consumentenspul meenemen dan wordt het lastig. Coordinatie is noodzakelijk.

Het professionele netwerk op mijn werk detecteert onbekende accesspoints en repeaters en stuurt dan een mailtje naar de die er dan fysiek op af gaan. Dat is niet uit het oogpunt van beveiliging (al is dat een mooie bijkomstigheid) maar omdat er gewoon geen andere manier is om van de vervuiling van het spectrum af te komen.

De beste oplossing is mensen overtuigen om geen repeaters te gebruiken. Dat lukt vast niet, dus dan kun je maar beter zorgen dat ze geen repeaters nodig hebben omdat overal goede dekking is. Liefst met bekabele accesspoints, maar als dat niet gaat kun je beter zelf de repeaters verzorgen. Dan kun je alles netjes op elkaar afstemmen in plaats van dat alles maar door elkaar heen staat te schreeuwen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Zoals hierboven is het beste om eerst het probleem grondig te analyseren voordat je spullen gaat kopen.

Heb je hier geen zin in en wil je voor de “cowboy approach gaan”: koop 2x een unifi ac pro (of mesh pro als je geen kabels buiten hebt) en hang 1x accesspoint binnen, 1op de gevel buiten, schakel je wifi van het modem uit en hopen dat dit de oplossing was. Ben je voor 320-400 euro klaar

Geen garantie dat dit werkt, daarvoor is analyse nodig, maar wel grote kans dat het helpt

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 27-06-2018 19:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1