Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:40
Enige tijd geleden is mijn subwoofer een dof ploppend geluid gaan maken bij het afspelen van geluid via de receiver. Ik heb toen al geprobeerd dit te verhelpen door andere kabel te gebruiken, maar omdat het op een gegeven moment weg was heb ik het laten rusten.

Nu was het recent weer terug en daarbij ook nog in een vorm waarbij deze een krakend geluid (beste te vergelijken met het analoog zoeken naar een frequentie op FM denk ik) maakt, ook wanneer de subwoofer 'idle' staat en dus geen geluid zou moeten afspelen. Het dof ploppen is er ook nog.
Het euvel is niet constant, maar komt wel meer en meer voor heb ik het idee.
Wederom een andere kabel geprobeerd, wat het geluid niet weg nam. Het geluid bleef zelfs nog even doorgaan nadat ik de tulp uitgetrokken had. Daarna heb ik de 12v trigger uitgetrokken en de subwoofer op aan gezet ipv automatisch. Ook dit mocht niet baten.
Op sommige momenten kon ik het gekraak nog erger maken als ik aan de trigger/filter schakelaren wiebel.

Het gaat om de SUB-TS11 die onderdeel is van de HKTS11 surround set. Deze set is toch wel een 8 jaar oud en inmiddels uitgebreid met KEF stereo bookshelfs en een KEF center speaker.
Het geheel is aangesloten op een Denon X3400H receiver.

Mijn vraag is dan ook of dit betekend dat de sub defect aan het raken is of heeft iemand nog tips? Misschien dat ik er zelf nog iets aan kan doen om deze te repareren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heel lang geleden als kind meegemaakt dat een buurman een 27MC bak had met packet radio (later zelf ook gehad). Hij had echter een vermogen van 400 watt ipv 4 watt als ik het goed herinner.

Dat signaal sloeg rechtstreeks in op de eindversterker met een zeer luide plop en gekraak tot gevolg. Gelukkig was deze buurman een goede buur (helaas een tijdje later overleden in een tragisch motorongeluk, maar da's offtopic) en bleek de antenne niet helemaal goed afgesteld (staande golf) en ook het vermogen was een tikkie té). Hij heeft er het een en ander aan gedaan en toen waren de problemen over.

Dit lijkt een beetje op hetzelfde. Heb je iemand binnen 50 meter omtrek zitten met een grote 5,5 meter antenne op dak?

PS. Doe hij het ook als je de line kabel afkoppelt bij de sub? Zo nee, als je deze enkel afkoppelt bij de receiver (antennewerking).

[ Voor 34% gewijzigd door Fairy op 26-06-2018 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 20:02
Ploppende subwoofers zijn een bekend verschijnsel. Google eens op kef subwoofer repair en je zult vele manuals vinden waar diverse bekende problemen worden behandeld. Heb ikzelf ook gehad met mijn Kef psw2010. Diverse elco's vervangen en wat andere modificaties (koeling) hebben mijn problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
Fairy schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:00:
Heel lang geleden als kind meegemaakt dat een buurman een 27MC bak had met packet radio (later zelf ook gehad). Hij had echter een vermogen van 400 watt ipv 4 watt als ik het goed herinner.

Dat signaal sloeg rechtstreeks in op de eindversterker met een zeer luide plop en gekraak tot gevolg. Gelukkig was deze buurman een goede buur (helaas een tijdje later overleden in een tragisch motorongeluk, maar da's offtopic) en bleek de antenne niet helemaal goed afgesteld (staande golf) en ook het vermogen was een tikkie té). Hij heeft er het een en ander aan gedaan en toen waren de problemen over.

Dit lijkt een beetje op hetzelfde. Heb je iemand binnen 50 meter omtrek zitten met een grote 5,5 meter antenne op dak?

PS. Doe hij het ook als je de line kabel afkoppelt bij de sub? Zo nee, als je deze enkel afkoppelt bij de receiver (antennewerking).
Goede buren zijn altijd wel fijn om dit soort problemen op te lossen, echter kan ik in de omgeving niet direct een antenne vinden. Ik koppel de line juist af bij de sub omdat ik daar makkelijker aan kan.
kvandt schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:42:
Ploppende subwoofers zijn een bekend verschijnsel. Google eens op kef subwoofer repair en je zult vele manuals vinden waar diverse bekende problemen worden behandeld. Heb ikzelf ook gehad met mijn Kef psw2010. Diverse elco's vervangen en wat andere modificaties (koeling) hebben mijn problemen opgelost.
Bij een merk als Kef zou je dat toch niet verwachten, of is dit een probleem wat algemeen onder subs heerst en bedoel jij dan meer dit geluid?

Bij mij gaat het om een Harman/Kardon sub en kwam dit filmpje tegen. Dat is eigenlijk wel het best te vergelijken met het geluid dat ik het meeste hoor uit mijn sub. Echter is het bij mij niet constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

JvdHoudt schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:21:
[...]

Goede buren zijn altijd wel fijn om dit soort problemen op te lossen, echter kan ik in de omgeving niet direct een antenne vinden. Ik koppel de line juist af bij de sub omdat ik daar makkelijker aan kan.

[...]

Bij een merk als Kef zou je dat toch niet verwachten, of is dit een probleem wat algemeen onder subs heerst en bedoel jij dan meer dit geluid?

Bij mij gaat het om een Harman/Kardon sub en kwam dit filmpje tegen. Dat is eigenlijk wel het best te vergelijken met het geluid dat ik het meeste hoor uit mijn sub. Echter is het bij mij niet constant.
Als je de line bij de sub afkoppelt en hij plopt nog steeds, dan hoef je niet naar de versterker te kijken, want dan is dat al uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Standaard probleem van hk subs.
Hier op tweakers is wel een draadje, op circuitsonline ook.
Op marktplaats zijn plenty aanbieders die de reparaties uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
De subwoofer heb ik inmiddels weggehaald en ontkoppeld en blijkt inderdaad dat deze ook na niet al te lange tijd begint te kraken wanneer deze alleen aan de stroom is aangesloten.

Op de website die @ronnie vd aangeeft heb ik gekeken en deze subwoofer vervolgens even uit elkaar gehaald. Ik zie zo met het blote oog niet iets zien wat het zou kunnen zijn. Omdat op verschillende draadjes en filmpjes gezegd wordt dat de lijmresten na verloop van tijd gaan geleiden heb ik deze op weerstand gemeten, maar hier krijg ik 0 resultaat. Meer kan ik eigenlijk ook niet, daarvoor heb ik er te weinig verstand van.

Om deze weg te brengen lijkt mij ook niet meer het geld waard voor een sub van 8 9 jaar oud.

Heb nog wat foto's gemaakt voor de mensen die hier misschien meer in zien. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IYCuGFYz7PSc3DmiWA9FFTGz/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QmPK4Esr04M2OBpBCsoeXnQd/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ct4XrtoMyR0iwJXVKTBvx6iH/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UURAPT5Ry1p00p2jZSppfZ4u/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hjhwrrJjJkkgH0fALFYWENYW/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb hier tot 2 keer toe hetzelfde gehad met dat type Harman Kardon subwoofer. Eerst ploppen en na een paar dagen / weken gaat hij waarschijnlijk helemaal niet meer aan. Eerste keer gebeurde het bij mij al net voor einde garantie en is hij nog gerepareerd door HK.Maar 3 jaar na de reparatie kwam het probleem weer terug en heb ik maar een nieuwe sub gekocht. Deze dingen schijnen een ontwerpfout in de voeding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bekijk deze eens:
.

Lijkt er op dat lijm hier een veelvoorkomend issue is...

En deze:

Er is genoeg over te vinden overigens. Sommige dingen die je misschien nog wel zelf kan doen.
De lijm gaat geleiden en verkloot vervolgens de componenten die doorbranden.

[ Voor 49% gewijzigd door Fairy op 08-07-2018 22:10 ]

Pagina: 1